Vr Vrijdag: Verken het echte heelal virtueel
Nieuws

Vr Vrijdag: Verken het echte heelal virtueel

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering Vr Vrijdag: geef me de ruimte!

Deze week (op 16 juli om precies te zijn) was het vijftig jaar geleden dat de eerste mensen op de maan landden. Een bizarre gedachte eigenlijk, gezien het technologische niveau in de jaren 60. Ga maar na: de processor in je smartphone is miljoenen malen krachtiger dan de beste computers die NASA toentertijd ter beschikking had. De computer in de capsule zelf had 72 kilobyte geheugen (de graphic boven dit artikel past daar met geen mogelijkheid in) en woog 32 kilo.

Het gros van het rekenwerk voor plannen, bouwen en uitvoeren van de missie, van de sterkte van de kleinste schroefjes tot de hoeveelheid stuwkracht die nodig was om van de aarde naar de maan te vliegen (en terug), werd met pen en papier uitgewerkt. Honderdduizenden mannen en vrouwen werkten jarenlang aan Apollo 11 (en de voorafgaande missies) om uiteindelijk twee mannen op de maan te laten landen.

En voor iemand zijn aluminium hoedje opzet: er is geen enkele twijfel over of dit allemaal echt is gebeurd. Het belangrijkste bewijs hiervoor (nog afgezien van de maanspiegel, de foto’s van de landingsplaats door onafhankelijke organisaties, de kilo’s maansteen en de getuigenissen van de duizenden mensen die aan het project hebben gewerkt) is dat de toenmalige Sovjet Unie, die er alles aan gelegen was om de Amerikanen te verslaan in de race naar de maan, nooit heeft getwijfeld aan de feitelijkheid van de missie. Als Apollo een ‘hoax’ was geweest, hadden de Russen dat binnen enkele uren bekendgemaakt en daarmee waarschijnlijk zelfs de koude oorlog gewonnen.

©GMRimport

Waakvlam

Hoe dan ook: de maanmissies zijn een fascinerend project die helaas alweer veel te lang achter ons liggen. Ruimtevaart in de 21e eeuw staat op een treurig laag pitje. Pitje is een te groot woord, waakvlammetje is misschien beter. Waar eind jaren 60 de mensheid nog op het punt leek te staan het zonnestelsel te veroveren, is dat nu in het tweede decennium van de 21e eeuw niet eens meer aan de horizon te zien. Want helaas was de Maanrace inderdaad een race, en na het winnen ervan verslapte de interesse en verdween het geld. Op enkele indrukwekkende onbemande missies na, is de mensheid inmiddels niet verder gekomen dan een ruimtestation, het equivalent van pootje baden in de sterrenzee.

Misschien dat daar over een tijdje weer verandering in komt. Misschien dat er weer een goede politieke of (belangrijker) economische reden de kop opsteekt om onze planeet te verlaten. Voor het ontginnen van grondstoffen op de maan, op asteroïden of misschien zelfs op Mars. Of misschien dat we over honderd jaar, als de klimaatverandering niet meer te stuiten is, toch echt op zoek moeten naar een andere plek in ons zonnestelsel om in elk geval een deel van de mensheid een veilig heenkomen te bieden.

©GMRimport

Peanuts

Ondertussen kunnen we dankzij vr wel al een voorproefje krijgen van hoe ruimtevaart écht is. En vooral over de breinverpulverende schaal van het universum. Het heelal is namelijk groot, enorm groot. Je zou misschien denken dat het een heel eind is naar de drogist op de hoek, maar dat is peanuts vergeleken met de ruimte. En ja, dat komt uit The Hitchhikers Guide to the Galaxy. Dat boek moet sowieso iedereen hebben gelezen.

De ruimte is groot en de schaal ervan wordt op een heel indrukwekkende manier zichtbaar gemaakt in de app Titans of Space Plus (7,99 euro, speelbaar met een Rift en Vive). Hiermee kun je met eigen ogen zien hoe de aarde zich verhoudt tot de andere planeten. Maar ook hoe nietig onze zon bijvoorbeeld is vergeleken met een reus als Betelgeuze. En die laatste is ook maar een dwerg vergeleken met sommige gigantische sterren in ons heelal.

Een andere app op pc vr die je meer laat ontdekken over planeten, zonnen en manen is Universe Sandbox 2 (24,99 euro). Hierin kun je niet alleen zien hoe werelden in 3D om elkaar heen draaien, maar ook lekker losgaan door werelden te laten botsen om vervolgens de catastrofale gevolgen te aanschouwen.

©GMRimport

Quest

Voor wie meer wil weten over die eerste maanmissie, waar ik dit artikel mee begon, kan op pc en Oculus Quest de hele vlucht van de aarde naar de maan beleven in de app Apollo 11. Je neemt hierin plaats aan boord van de capsule, bestuurt de Lunar Lander en staat op het oppervlak van de maan. Nee, het is geen spel, meer een interactieve film, maar juist doordat je werkelijk ervaart hoe klein de capsule werkelijk was, wordt je respect voor de drie astronauten alleen maar groter.

En tenslotte is het ook interessant om een kijkje te nemen aan boord van het internationale ruimtestation ISS met de applicatie Mission: ISS. Een heel getrouwe simulatie ervan was al beschikbaar voor Oculus Rift, maar is er nu eindelijk ook voor Quest. Je zweeft aan boord van het station en beweegt je voort door je aan dingen vast te grijpen en je af te zetten. Het is zelfs mogelijk om een ruimtewandeling te maken buiten het station. De ervaring geeft opnieuw een beeld van de schaal van het station, zoals je dat op een plat scherm nooit kan ervaren. Het uitzicht uit de Copula, de uitkijkpost, op de langzaam ronddraaiende aarde, is ook in vr al genoeg om je een nieuw gevoel van perspectief te geven.

©GMRimport

Thee met gember

De genoemde applicaties zijn allemaal op de werkelijkheid gebaseerd, dus hier kom je geen sneller-dan-het-licht schepen of teletransporteurs tegen. Sommigen zullen dit als een minpunt zien. Maar wie even de tijd neemt om zich al dan niet virtueel in ons universum te verdiepen, ontdekt dat de werkelijkheid veel overdonderender is dan fictie. Als je eenmaal echt beseft dat onze zon er slechts één is van zo’n tweehonderd miljard anderen in onze Melkweg, voel je je al aardig klein. Maar dan komt de schop in je maag van het weten dat we inmiddels zo’n vierhonderd miljard sterrenstelsels ter grote en groter dan de Melkweg waarnemen in het voor ons zichtbare deel van het universum. Een universum dat zeer waarschijnlijk nog veel groter is dan wij kunnen waarnemen. Duizelig? Wacht dan even met vr. Neem een slokje thee met gember. Adem diep in en weer uit. En zet dan je vr-bril op om je verder te verwonderen over het heelal dat we nou eindelijk eens als mensheid grondig moeten verkennen.

Lees ook eerdere edities van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!