Vr Vrijdag: Verken het echte heelal virtueel
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Verken het echte heelal virtueel

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering Vr Vrijdag: geef me de ruimte!

Deze week (op 16 juli om precies te zijn) was het vijftig jaar geleden dat de eerste mensen op de maan landden. Een bizarre gedachte eigenlijk, gezien het technologische niveau in de jaren 60. Ga maar na: de processor in je smartphone is miljoenen malen krachtiger dan de beste computers die NASA toentertijd ter beschikking had. De computer in de capsule zelf had 72 kilobyte geheugen (de graphic boven dit artikel past daar met geen mogelijkheid in) en woog 32 kilo.

Het gros van het rekenwerk voor plannen, bouwen en uitvoeren van de missie, van de sterkte van de kleinste schroefjes tot de hoeveelheid stuwkracht die nodig was om van de aarde naar de maan te vliegen (en terug), werd met pen en papier uitgewerkt. Honderdduizenden mannen en vrouwen werkten jarenlang aan Apollo 11 (en de voorafgaande missies) om uiteindelijk twee mannen op de maan te laten landen.

En voor iemand zijn aluminium hoedje opzet: er is geen enkele twijfel over of dit allemaal echt is gebeurd. Het belangrijkste bewijs hiervoor (nog afgezien van de maanspiegel, de foto’s van de landingsplaats door onafhankelijke organisaties, de kilo’s maansteen en de getuigenissen van de duizenden mensen die aan het project hebben gewerkt) is dat de toenmalige Sovjet Unie, die er alles aan gelegen was om de Amerikanen te verslaan in de race naar de maan, nooit heeft getwijfeld aan de feitelijkheid van de missie. Als Apollo een ‘hoax’ was geweest, hadden de Russen dat binnen enkele uren bekendgemaakt en daarmee waarschijnlijk zelfs de koude oorlog gewonnen.

©GMRimport

Waakvlam

Hoe dan ook: de maanmissies zijn een fascinerend project die helaas alweer veel te lang achter ons liggen. Ruimtevaart in de 21e eeuw staat op een treurig laag pitje. Pitje is een te groot woord, waakvlammetje is misschien beter. Waar eind jaren 60 de mensheid nog op het punt leek te staan het zonnestelsel te veroveren, is dat nu in het tweede decennium van de 21e eeuw niet eens meer aan de horizon te zien. Want helaas was de Maanrace inderdaad een race, en na het winnen ervan verslapte de interesse en verdween het geld. Op enkele indrukwekkende onbemande missies na, is de mensheid inmiddels niet verder gekomen dan een ruimtestation, het equivalent van pootje baden in de sterrenzee.

Misschien dat daar over een tijdje weer verandering in komt. Misschien dat er weer een goede politieke of (belangrijker) economische reden de kop opsteekt om onze planeet te verlaten. Voor het ontginnen van grondstoffen op de maan, op asteroïden of misschien zelfs op Mars. Of misschien dat we over honderd jaar, als de klimaatverandering niet meer te stuiten is, toch echt op zoek moeten naar een andere plek in ons zonnestelsel om in elk geval een deel van de mensheid een veilig heenkomen te bieden.

©GMRimport

Peanuts

Ondertussen kunnen we dankzij vr wel al een voorproefje krijgen van hoe ruimtevaart écht is. En vooral over de breinverpulverende schaal van het universum. Het heelal is namelijk groot, enorm groot. Je zou misschien denken dat het een heel eind is naar de drogist op de hoek, maar dat is peanuts vergeleken met de ruimte. En ja, dat komt uit The Hitchhikers Guide to the Galaxy. Dat boek moet sowieso iedereen hebben gelezen.

De ruimte is groot en de schaal ervan wordt op een heel indrukwekkende manier zichtbaar gemaakt in de app Titans of Space Plus (7,99 euro, speelbaar met een Rift en Vive). Hiermee kun je met eigen ogen zien hoe de aarde zich verhoudt tot de andere planeten. Maar ook hoe nietig onze zon bijvoorbeeld is vergeleken met een reus als Betelgeuze. En die laatste is ook maar een dwerg vergeleken met sommige gigantische sterren in ons heelal.

Een andere app op pc vr die je meer laat ontdekken over planeten, zonnen en manen is Universe Sandbox 2 (24,99 euro). Hierin kun je niet alleen zien hoe werelden in 3D om elkaar heen draaien, maar ook lekker losgaan door werelden te laten botsen om vervolgens de catastrofale gevolgen te aanschouwen.

©GMRimport

Quest

Voor wie meer wil weten over die eerste maanmissie, waar ik dit artikel mee begon, kan op pc en Oculus Quest de hele vlucht van de aarde naar de maan beleven in de app Apollo 11. Je neemt hierin plaats aan boord van de capsule, bestuurt de Lunar Lander en staat op het oppervlak van de maan. Nee, het is geen spel, meer een interactieve film, maar juist doordat je werkelijk ervaart hoe klein de capsule werkelijk was, wordt je respect voor de drie astronauten alleen maar groter.

En tenslotte is het ook interessant om een kijkje te nemen aan boord van het internationale ruimtestation ISS met de applicatie Mission: ISS. Een heel getrouwe simulatie ervan was al beschikbaar voor Oculus Rift, maar is er nu eindelijk ook voor Quest. Je zweeft aan boord van het station en beweegt je voort door je aan dingen vast te grijpen en je af te zetten. Het is zelfs mogelijk om een ruimtewandeling te maken buiten het station. De ervaring geeft opnieuw een beeld van de schaal van het station, zoals je dat op een plat scherm nooit kan ervaren. Het uitzicht uit de Copula, de uitkijkpost, op de langzaam ronddraaiende aarde, is ook in vr al genoeg om je een nieuw gevoel van perspectief te geven.

©GMRimport

Thee met gember

De genoemde applicaties zijn allemaal op de werkelijkheid gebaseerd, dus hier kom je geen sneller-dan-het-licht schepen of teletransporteurs tegen. Sommigen zullen dit als een minpunt zien. Maar wie even de tijd neemt om zich al dan niet virtueel in ons universum te verdiepen, ontdekt dat de werkelijkheid veel overdonderender is dan fictie. Als je eenmaal echt beseft dat onze zon er slechts één is van zo’n tweehonderd miljard anderen in onze Melkweg, voel je je al aardig klein. Maar dan komt de schop in je maag van het weten dat we inmiddels zo’n vierhonderd miljard sterrenstelsels ter grote en groter dan de Melkweg waarnemen in het voor ons zichtbare deel van het universum. Een universum dat zeer waarschijnlijk nog veel groter is dan wij kunnen waarnemen. Duizelig? Wacht dan even met vr. Neem een slokje thee met gember. Adem diep in en weer uit. En zet dan je vr-bril op om je verder te verwonderen over het heelal dat we nou eindelijk eens als mensheid grondig moeten verkennen.

Lees ook eerdere edities van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien
Gamer.nl
Nieuws

Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien

Verschijnt in de nacht van zondag op maandag op HBO Max

HBO heeft een teaser voor de derde aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen gedeeld.

In de nacht van afgelopen zondag op maandag kwam de tweede aflevering uit, en kort daarna werd de teaser trailer voor de derde aflevering gedeeld. De trailer kan hieronder worden bekeken. Het is daarbij duidelijk dat de aankomende aflevering draait om de gevolgen van de gebeurtenissen uit de tweede aflevering. De derde aflevering verschijnt in de nacht van aankomende zondag op maandag op HBO Max.

Onlangs werd een derde seizoen van The Last of Us bevestigd. Waarschijnlijk begint de productie van dat seizoen aankomende zomer. Het tweede seizoen verfilmt maar een gedeelte van het in 2020 verschenen spel The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. Het is niet bekend of een derde seizoen volstaat om het complete verhaal te vertellen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!