Vr Vrijdag: Verdacht omdat je zwart bent
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Verdacht omdat je zwart bent

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: heel dichtbij het verhaal dankzij virtual reality.

Ik had nog nooit gehoord van The Green Book. Deze uitgave (met als officiële titel ‘The Negro Traveler’s Green Book’) verscheen jaarlijks tussen 1936 en 1966 in de Verenigde Staten om mensen met een donkere huidskleur de weg te wijzen naar veilige restaurants, tankstations en huizen waar ze konden aankloppen voor een overnachting als er geen hotels in de buurt waren die gekleurde mensen binnenlieten. Het is een van de eerste dingen die ik te horen krijg in een virtuele bioscoopzaal terwijl het scherm voor me schokkerige zwartwitbeelden toont. Een moment later vervaagt de bioscoop en sta ik buiten een diner, een typisch Amerikaans restaurant. We gaan naar binnen en zien een oudere dame vertellen over de manier waarop gewone mensen als honden werden behandeld tijdens de rassensegregatie in de VS. En vooral dat dat eigenlijk niet veel beter is geworden. Dit is het begin van “Traveling While Black”, een documentaire in vr.

Wat volgt zijn de verhalen van mannen en vrouwen van verschillende generaties. Ze vertellen over hun ervaringen in een booth in de diner, en ik zit met hen aan tafel. Het is een indringende manier om deze verhalen te horen, vooral omdat de vr-film nu eens niet korrelig of vaag is. Het is zelfs bijzonder makkelijk te vergeten dat wat er om mij heen gebeurt een filmopname is.

©GMRimport

Gewoon

Het zijn gewone Amerikanen die naast en voor me zitten. Een vrouw van in de tachtig. Een ex-balletdanseres van 101, een man van een jaar of zeventig. Die laatste vertelt over hoe angstaanjagend het was om met de bus te reizen, vlak nadat een vrouw dood was geslagen door witte Amerikanen. En dit was nádat dankzij Rosa Parks rassenscheiding in bussen wettelijk was opgeheven. Terwijl de man dit vertelt kijk ik om mij heen en links van me is de spiegel opeens veranderd. Het is een subtiele wijziging die je wellicht helemaal niet op zou vallen als je alleen naar de mensen om je heen kijkt. In de spiegel zie ik opeens een ander gezicht. Het is de weerspiegeling van een jongeman die uit het raam van een rijdende bus kijkt. Een moment later zit ik zelf in die bus. Het is een van de weinige filmische trucjes in Traveling While Black. Maar het geeft context en tastbaarheid aan het verhaal van de busreiziger, als ik zo achterin in de oude Greyhound zit terwijl het Amerikaanse landschap langs me heen flitst.

En dan zit ik weer in de diner, tegenover een vrouw van zo rond de veertig. Ze vertelt haar verhaal aan een jongere vrouw naast me. Het verhaal van het moment dat de deurbel ging en twee kinderen op de stoep stonden die vertelden dat haar zoon was neergeschoten. De moeder vertelt hoe ze in een roes en met een hoofd vol ontkenning naar buiten ging, en vlak bij het huis zag hoe tien agenten om het lichaam van haar jongetje heen stonden, terwijl haar twee andere kinderen al in een politiewagen zaten.

Een moment later zie ik de beveiligingsbeelden die het incident hebben vastgelegd. De jongen staat in een speeltuintje. Een politiewagen rijdt met volle snelheid aan. Twee agenten springen uit de wagen en schieten de jongen neer. De reden voor deze actie? Volgens de agenten greep de knul naar zijn riem. De beelden tonen wat anders.

View post on Facebook

Te vroeg

De moeder vertelt het verhaal rustig en ingetogen. Misschien dat het daarom ook zo binnenkomt. Om ons heen in de diner zitten andere mensen stil te luisteren. Aan de bar zie ik een vrouw die haar tranen niet kan bedwingen. Ze huilt in stilte terwijl de moeder vertelt hoe ze de urn met de as van haar zoon bij zich houdt omdat ze haar kind te vroeg is verloren.

Het indrukwekkende van Traveling While Black is dat het mij zo dicht bij de verhalen laat komen. Het zijn opeens geen afstandelijke nieuwsberichten meer. Ik zit aan tafel met gewone mensen die me vertellen wat ze hebben meegemaakt. En hoe, ondanks het formeel afschaffen van de rassenscheiding in 1965, er nog steeds een enorm onderscheid is tussen mensen op basis van huidskleur. Het is levende geschiedenis. Nee, het is levende actualiteit.

Het is ook angstaanjagend herkenbaar. Het is makkelijk om dit af te doen als ‘iets uit Amerika’. Maar discriminatie op basis van huidskleur is ook in Nederland zeker niet uitgebannen. Vrienden van Turkse en Marokkaanse afkomst hebben allemaal wel verhalen over hoe ze zonder reden aangehouden werden voor ‘een controle’. Of hoe vaak een moslim-kennis van mij op luchthavens een ‘random check’ krijgt. Iets wat ik in twintig jaar vliegen zelf nog nooit heb meegemaakt.

De documentaire Traveling While Black (gemaakt in samenwerking met Oculus en getoond op het Sundance Filmfestival) is daarom ook voor Nederlanders de moeite meer dan waard. De diepe menselijkheid van de verhalen en de reacties van de toehoorders in het restaurant maken je getuige van iets belangrijks. Niet op een afstandje. Niet gefilterd door politiek of cultuur-oorlogen. Gewoon: van mens tot mens.

Traveling While Black is gratis te downloaden in Oculus Home.

Lees ook vorige afleveringen van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!