Vr Vrijdag: Verdacht omdat je zwart bent
Nieuws

Vr Vrijdag: Verdacht omdat je zwart bent

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: heel dichtbij het verhaal dankzij virtual reality.

Ik had nog nooit gehoord van The Green Book. Deze uitgave (met als officiële titel ‘The Negro Traveler’s Green Book’) verscheen jaarlijks tussen 1936 en 1966 in de Verenigde Staten om mensen met een donkere huidskleur de weg te wijzen naar veilige restaurants, tankstations en huizen waar ze konden aankloppen voor een overnachting als er geen hotels in de buurt waren die gekleurde mensen binnenlieten. Het is een van de eerste dingen die ik te horen krijg in een virtuele bioscoopzaal terwijl het scherm voor me schokkerige zwartwitbeelden toont. Een moment later vervaagt de bioscoop en sta ik buiten een diner, een typisch Amerikaans restaurant. We gaan naar binnen en zien een oudere dame vertellen over de manier waarop gewone mensen als honden werden behandeld tijdens de rassensegregatie in de VS. En vooral dat dat eigenlijk niet veel beter is geworden. Dit is het begin van “Traveling While Black”, een documentaire in vr.

Wat volgt zijn de verhalen van mannen en vrouwen van verschillende generaties. Ze vertellen over hun ervaringen in een booth in de diner, en ik zit met hen aan tafel. Het is een indringende manier om deze verhalen te horen, vooral omdat de vr-film nu eens niet korrelig of vaag is. Het is zelfs bijzonder makkelijk te vergeten dat wat er om mij heen gebeurt een filmopname is.

©GMRimport

Gewoon

Het zijn gewone Amerikanen die naast en voor me zitten. Een vrouw van in de tachtig. Een ex-balletdanseres van 101, een man van een jaar of zeventig. Die laatste vertelt over hoe angstaanjagend het was om met de bus te reizen, vlak nadat een vrouw dood was geslagen door witte Amerikanen. En dit was nádat dankzij Rosa Parks rassenscheiding in bussen wettelijk was opgeheven. Terwijl de man dit vertelt kijk ik om mij heen en links van me is de spiegel opeens veranderd. Het is een subtiele wijziging die je wellicht helemaal niet op zou vallen als je alleen naar de mensen om je heen kijkt. In de spiegel zie ik opeens een ander gezicht. Het is de weerspiegeling van een jongeman die uit het raam van een rijdende bus kijkt. Een moment later zit ik zelf in die bus. Het is een van de weinige filmische trucjes in Traveling While Black. Maar het geeft context en tastbaarheid aan het verhaal van de busreiziger, als ik zo achterin in de oude Greyhound zit terwijl het Amerikaanse landschap langs me heen flitst.

En dan zit ik weer in de diner, tegenover een vrouw van zo rond de veertig. Ze vertelt haar verhaal aan een jongere vrouw naast me. Het verhaal van het moment dat de deurbel ging en twee kinderen op de stoep stonden die vertelden dat haar zoon was neergeschoten. De moeder vertelt hoe ze in een roes en met een hoofd vol ontkenning naar buiten ging, en vlak bij het huis zag hoe tien agenten om het lichaam van haar jongetje heen stonden, terwijl haar twee andere kinderen al in een politiewagen zaten.

Een moment later zie ik de beveiligingsbeelden die het incident hebben vastgelegd. De jongen staat in een speeltuintje. Een politiewagen rijdt met volle snelheid aan. Twee agenten springen uit de wagen en schieten de jongen neer. De reden voor deze actie? Volgens de agenten greep de knul naar zijn riem. De beelden tonen wat anders.

View post on Facebook

Te vroeg

De moeder vertelt het verhaal rustig en ingetogen. Misschien dat het daarom ook zo binnenkomt. Om ons heen in de diner zitten andere mensen stil te luisteren. Aan de bar zie ik een vrouw die haar tranen niet kan bedwingen. Ze huilt in stilte terwijl de moeder vertelt hoe ze de urn met de as van haar zoon bij zich houdt omdat ze haar kind te vroeg is verloren.

Het indrukwekkende van Traveling While Black is dat het mij zo dicht bij de verhalen laat komen. Het zijn opeens geen afstandelijke nieuwsberichten meer. Ik zit aan tafel met gewone mensen die me vertellen wat ze hebben meegemaakt. En hoe, ondanks het formeel afschaffen van de rassenscheiding in 1965, er nog steeds een enorm onderscheid is tussen mensen op basis van huidskleur. Het is levende geschiedenis. Nee, het is levende actualiteit.

Het is ook angstaanjagend herkenbaar. Het is makkelijk om dit af te doen als ‘iets uit Amerika’. Maar discriminatie op basis van huidskleur is ook in Nederland zeker niet uitgebannen. Vrienden van Turkse en Marokkaanse afkomst hebben allemaal wel verhalen over hoe ze zonder reden aangehouden werden voor ‘een controle’. Of hoe vaak een moslim-kennis van mij op luchthavens een ‘random check’ krijgt. Iets wat ik in twintig jaar vliegen zelf nog nooit heb meegemaakt.

De documentaire Traveling While Black (gemaakt in samenwerking met Oculus en getoond op het Sundance Filmfestival) is daarom ook voor Nederlanders de moeite meer dan waard. De diepe menselijkheid van de verhalen en de reacties van de toehoorders in het restaurant maken je getuige van iets belangrijks. Niet op een afstandje. Niet gefilterd door politiek of cultuur-oorlogen. Gewoon: van mens tot mens.

Traveling While Black is gratis te downloaden in Oculus Home.

Lees ook vorige afleveringen van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten
Nieuws

PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten

Voor iedereen wat wils

Hermen Hulst, een van de CEO's van PlayStation, heeft aangegeven dat het bedrijf zich zowel op liveservicegames als singleplayertitels blijft richten.

Dat meldde hij in een interview met Famitsu (via Insider Gaming), waarin hij ook het belang van oudere franchise benadrukte. Meer daarover valt in dit Gamer.nl-nieuwsbericht te lezen.

"De game-industrie verandert constant door diverse factoren, waaronder technologische ontwikkelingen, nieuwe genres en nieuwe manieren om te spelen", aldus Hulst. "Een ding dat constant blijft, is dat mensen verlangen naar geweldige entertainmentervaringen. De aandacht die games krijgen groeit alleen maar. Dit zorgt ook voor meer concurrentie. Net zoals de vele andere bedrijven binnen de industrie moeten we veranderingen doorvoeren in onze bedrijfsvoering om een stabiele fundering te behouden." Volgens Hulst zal PlayStation dan ook "zich blijven richten op het ontwikkelen van liveservicegames, alsmede de verhaalgedreven singleplayertitels die onze spelers willen".

Sony heeft al enkele jaren een steeds grotere focus op liveservicegames, met wisseldne resultaten. Zo werd een The Last of Us-multiplayergame geannuleerd voordat hij uitkwam en was de multiplayershooter Concord maar enkele weken online voordat hij weer voorgoed verdween. Toch wordt er ook succes geboekt. Hulst haalde Helldivers 2 aan als voorbeeld voor een succesvolle, moderne liveservicegame. "We leren veel terwijl we onszelf aanleren om liveservicegames van hoge kwaliteit binnen Sony Interactive Entertainment te ontwikkelen. Helldivers 2 trok veel spelers aan dankzij een constante stroom aan nieuwe content, en de resultaten tonen de potentie van liveservicegames aan."

Tegelijkertijd brengt Sony inderdaad nog altijd singleplayergames uit, zoals eerder dit jaar Astro Bot en volgend jaar Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei. Daarnaast werd eerder deze maand tijdens The Game Awards Naughty Dogs nieuwe game Intergalactic: The Heretic Prophet onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht
Nieuws

Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht

De ontwikkelaar werkt ondertussen aan nieuwe game Haunted Chocolatier

Wereldwijd zijn er meer dan 41 miljoen exemplaren van Stardew Valley verkocht.

Dat valt op de officiële website van de game te lezen. Het huidige verkoopaantal is in deze maand gemeten en dus het meeste recente verkoopaantal dat over de game bekend is gemaakt.

Stardew Valley is verkrijgbaar op pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Duidelijk is dat meer dan 26 miljoen van de verkochte exemplaren om de pc-versie draait. Daarnaast is de Switch-versie 7,9 miljoen keer verkocht.

Afgelopen najaar kwam er nog een grote nieuwe update voor Stardew Valley uit. Nu deze beschikbaar is, zet ontwikkelaar Eric 'ConcernedApe' Barone zijn werk aan zijn volgende game weer voort. Haunted Chocolatier werd in 2021 aangekondigd. Spelers moeten in de game ingrediënten verzamelen om chocolade mee te maken en die vervolgens weer verkopen. Volgens Barone zit het spel echter vol met andere bezigheden, maar daar heeft hij nog niet veel over gedeeld. De game is in ieder geval ontwikkeling voor pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!