Vr Vrijdag: Onze meest vreselijke ervaringen in vr tot nu toe
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Onze meest vreselijke ervaringen in vr tot nu toe

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: dieptepunten in virtual reality.

Een tijdje terug schreven we over de meest geweldige ervaringen in vr tot nu toe. Gelukkig zijn er inmiddels weer heel wat mooie ervaringen bijgekomen en met de binnenkort losbarstende Quest-gekte wordt dat hopelijk alleen maar meer. Maar dat wil niet zeggen dat vr alleen maar leuk is. Sterker nog, hier zijn vijf momenten die onze nachtmerries nog achtervolgen.

1. Projectile vomit na Eurotruck Simulator 2

Stel: het is 2015 en je hebt toegang tot een prototype van de Rift, de inmiddels klassieke ‘DK2’. Je hebt in je Steam-bibliotheek toevallig Eurotruck Simulator 2 staan, die net door de ontwikkelaars is voorzien van vr-ondersteuning. Dat je pc eigenlijk niet de juiste grafische kaart heeft om het allemaal lekker te laten draaien, dat negeer je. Want je wil vr ervaren en wel nu. Dan komt het moment dat je de game opstart en alles lijkt wonderwel te draaien. De tutorial geeft de eerste tips en plots gaat het mis. Even begint het beeld te trillen en merk je dat de camera is omgekeerd. Omhoog kijken betekent naar beneden kijken. Je nog niet aan vr gewende brein komt luid in opstand. Zelfs deze tien, twintig seconden aan desoriëntatie zijn voldoende om alle alarmsignalen in je lijf te laten schreeuwen. Er is maar één optie: de DK2 van je hoofd trekken en richting de badkamer rennen. En je haalt het nét niet. Het gaat fout. Echt fout. Wonderbaarlijk genoeg raakt de straal braaksel de wc-pot, van een meter afstand. Dit is dus wat ze bedoelen met projectile vomit.

©GMRimport

2. Zelfverwonding in Wilson’s Heart

De sfeervolle noir-horrorgame Wilson’s Heart zit vol dreigende momenten en schrikmomenten. De eerste bestaat uit een rat die uit een doos springt. Toch speel je door, want het is een geweldige game. En wat is nou een schrikmoment hier of daar? Het zal allemaal toch wel meev… OH GOD NEE STOP NEEEE ALSJEB… AU!

Dat is wat je roept wanneer de teddybeer met messen aan zijn vingers op je springt. Het spel verwacht van je dat je de beer met beheerste vuistslagen van je af mept. In de praktijk gil je alleen maar op een toonhoogte die alleen honden nog kunnen horen, gevolgd door een klap in je eigen gezicht. Nog erger is het moment dat je je headset afdoet en ontdekt dat je vriendin op het gegil was afgekomen en nog net op tijd kon zien hoe je jezelf met de Touch-controller een vuistslag gaf.

©GMRimport

3. Twee dagen ziek door een vlieggame

We gaan weer even terug in de tijd, naar het DK2-tijdperk. Er zwerven verschillende demo’s rond op internet, die laten zien wat ontwikkelaars na een paar minuten knutselen in vr kunnen doen. Een ervan ziet er onschuldig genoeg uit: je vliegt over een landschap door te kijken in de richting waar je heen wil. Vliegen, wie wil dat nou niet? Wanneer je de demo installeert krijg je de instructie dat je met A en Z sneller of langzamer kan gaan.

Een geweldig idee komt bij je op: je wilt ervaren hoe het is om Superman te zijn en de software tot zijn snelheidsgrenzen pushen. Je hebt wel eens gehoord van simziekte, maar je bent toch geen watje? Je hebt immers nog geen ervaring met Eurotruck Simulator 2, die wil je later die week nog proberen. Je start de app en vliegt langs de bergen, door de vallei, over het water. Sneller ga je en wilder zijn je bewegingen. Wilder en sneller. Hoger en dan lager. Hoger en weer sneller en la… Eurk.. Wat de… misselijk? Gaat vast over. Doorvliegen. Hoger, lager. Links, rechts. Sneller en… euuurrrk…

Twee dagen later trekt de waas iets op en durf je weer van je bed te komen. De simziekte is genoeg gezakt om in staat te zijn weer een paar passen te zetten. Eindelijk. Tijd om Eurotruck Simulator eens in vr te proberen.

©GMRimport

4. Ook in vr zijn er eikels

Tijdens een avondje kletsen in vr-chatroom AltSpace raak je aan de praat met een van de andere gebruikers die de aanwezigen uitnodigt om naar zijn huwelijk in vr te komen. Hij en zijn vriend hebben besloten om hun huwelijksceremonie in vr te delen met anderen over de hele wereld. Niet alleen omdat ze dat zelf cool vinden en zo vrienden vanuit de hele wereld aanwezig kunnen zijn, maar ook omdat het een mooie manier is om de wereld te laten zien dat dit heel normaal is.

Terwijl je hierover met hem kletst komt er opeens een andere avatar naast staan. “Homo? Ben jij homo?” Zijn stem klinkt vol haat. “Ik wil niets te maken hebben met homo’s”, roept hij. De haat en de woede komen niet alleen door zijn akelige stem dichtbij, maar ook door zijn virtuele aanwezigheid. Zelfs met de cartoony avatars voelt het alsof hij echt vlakbij staat met zijn intolerantie en kortzichtige haat. En dan is duidelijk: zelfs met de allernieuwste futuristische technologie blijven de gebruikers mensen. En daar zitten ook eikels tussen.

©GMRimport

5. Virtueel knallen

Het is bloedspannend in de laatste minuut van deze Echo Arena-match. Jij hebt het been van de tegenstander met de disk bijna te pakken. Hij is nét buiten je bereik. Nog een millimeter en je voelt opeens iets tegen je benen. Je bent door het Guardian-veiligheidsgrid gegaan en nog een stap verder gelopen. Maar dat kan niet, want daar staat het tv-meubel met daarop de televisie. Die natuurkundige onmogelijkheid wordt door het universum opgelost door je te laten vallen.

In die flits van verwarring, waarbij de onzichtbare fysieke wereld botst met de vrijheid van virtuele zwaartekrachtsloosheid, besef je dat die dure HDTV gaat sneuvelen, tenzij je in de lucht een onmogelijke draai maakt en opzij valt. Ook dat registreert je brein als een vergissing, want daar is het bureau. De oplossing is een pirouette maken. Je weet niet hoe dat moet. Je weet eigenlijk niet eens zeker wat een pirouette precies is. Je weet alleen dat je opeens half vallend een draai hebt gemaakt en dat je nu een vlammende pijn in je rechterhand voelt, waar je contact maakte met je bureaulamp. Bij het afzetten van de Rift zie je dat je de tv bijna van het meubel hebt geduwd, maar dat het wonder boven wonder geen schade heeft. Datzelfde kun je niet zeggen van de bureaulamp, die je vanaf nu met duct tape en touw bij elkaar moet houden.

©GMRimport

Heb je zelf iets rampzaligs meegemaakt in vr? Deel het in de reacties.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!