Vr Vrijdag: Onze meest vreselijke ervaringen in vr tot nu toe
Nieuws

Vr Vrijdag: Onze meest vreselijke ervaringen in vr tot nu toe

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: dieptepunten in virtual reality.

Een tijdje terug schreven we over de meest geweldige ervaringen in vr tot nu toe. Gelukkig zijn er inmiddels weer heel wat mooie ervaringen bijgekomen en met de binnenkort losbarstende Quest-gekte wordt dat hopelijk alleen maar meer. Maar dat wil niet zeggen dat vr alleen maar leuk is. Sterker nog, hier zijn vijf momenten die onze nachtmerries nog achtervolgen.

1. Projectile vomit na Eurotruck Simulator 2

Stel: het is 2015 en je hebt toegang tot een prototype van de Rift, de inmiddels klassieke ‘DK2’. Je hebt in je Steam-bibliotheek toevallig Eurotruck Simulator 2 staan, die net door de ontwikkelaars is voorzien van vr-ondersteuning. Dat je pc eigenlijk niet de juiste grafische kaart heeft om het allemaal lekker te laten draaien, dat negeer je. Want je wil vr ervaren en wel nu. Dan komt het moment dat je de game opstart en alles lijkt wonderwel te draaien. De tutorial geeft de eerste tips en plots gaat het mis. Even begint het beeld te trillen en merk je dat de camera is omgekeerd. Omhoog kijken betekent naar beneden kijken. Je nog niet aan vr gewende brein komt luid in opstand. Zelfs deze tien, twintig seconden aan desoriëntatie zijn voldoende om alle alarmsignalen in je lijf te laten schreeuwen. Er is maar één optie: de DK2 van je hoofd trekken en richting de badkamer rennen. En je haalt het nét niet. Het gaat fout. Echt fout. Wonderbaarlijk genoeg raakt de straal braaksel de wc-pot, van een meter afstand. Dit is dus wat ze bedoelen met projectile vomit.

©GMRimport

2. Zelfverwonding in Wilson’s Heart

De sfeervolle noir-horrorgame Wilson’s Heart zit vol dreigende momenten en schrikmomenten. De eerste bestaat uit een rat die uit een doos springt. Toch speel je door, want het is een geweldige game. En wat is nou een schrikmoment hier of daar? Het zal allemaal toch wel meev… OH GOD NEE STOP NEEEE ALSJEB… AU!

Dat is wat je roept wanneer de teddybeer met messen aan zijn vingers op je springt. Het spel verwacht van je dat je de beer met beheerste vuistslagen van je af mept. In de praktijk gil je alleen maar op een toonhoogte die alleen honden nog kunnen horen, gevolgd door een klap in je eigen gezicht. Nog erger is het moment dat je je headset afdoet en ontdekt dat je vriendin op het gegil was afgekomen en nog net op tijd kon zien hoe je jezelf met de Touch-controller een vuistslag gaf.

©GMRimport

3. Twee dagen ziek door een vlieggame

We gaan weer even terug in de tijd, naar het DK2-tijdperk. Er zwerven verschillende demo’s rond op internet, die laten zien wat ontwikkelaars na een paar minuten knutselen in vr kunnen doen. Een ervan ziet er onschuldig genoeg uit: je vliegt over een landschap door te kijken in de richting waar je heen wil. Vliegen, wie wil dat nou niet? Wanneer je de demo installeert krijg je de instructie dat je met A en Z sneller of langzamer kan gaan.

Een geweldig idee komt bij je op: je wilt ervaren hoe het is om Superman te zijn en de software tot zijn snelheidsgrenzen pushen. Je hebt wel eens gehoord van simziekte, maar je bent toch geen watje? Je hebt immers nog geen ervaring met Eurotruck Simulator 2, die wil je later die week nog proberen. Je start de app en vliegt langs de bergen, door de vallei, over het water. Sneller ga je en wilder zijn je bewegingen. Wilder en sneller. Hoger en dan lager. Hoger en weer sneller en la… Eurk.. Wat de… misselijk? Gaat vast over. Doorvliegen. Hoger, lager. Links, rechts. Sneller en… euuurrrk…

Twee dagen later trekt de waas iets op en durf je weer van je bed te komen. De simziekte is genoeg gezakt om in staat te zijn weer een paar passen te zetten. Eindelijk. Tijd om Eurotruck Simulator eens in vr te proberen.

©GMRimport

4. Ook in vr zijn er eikels

Tijdens een avondje kletsen in vr-chatroom AltSpace raak je aan de praat met een van de andere gebruikers die de aanwezigen uitnodigt om naar zijn huwelijk in vr te komen. Hij en zijn vriend hebben besloten om hun huwelijksceremonie in vr te delen met anderen over de hele wereld. Niet alleen omdat ze dat zelf cool vinden en zo vrienden vanuit de hele wereld aanwezig kunnen zijn, maar ook omdat het een mooie manier is om de wereld te laten zien dat dit heel normaal is.

Terwijl je hierover met hem kletst komt er opeens een andere avatar naast staan. “Homo? Ben jij homo?” Zijn stem klinkt vol haat. “Ik wil niets te maken hebben met homo’s”, roept hij. De haat en de woede komen niet alleen door zijn akelige stem dichtbij, maar ook door zijn virtuele aanwezigheid. Zelfs met de cartoony avatars voelt het alsof hij echt vlakbij staat met zijn intolerantie en kortzichtige haat. En dan is duidelijk: zelfs met de allernieuwste futuristische technologie blijven de gebruikers mensen. En daar zitten ook eikels tussen.

©GMRimport

5. Virtueel knallen

Het is bloedspannend in de laatste minuut van deze Echo Arena-match. Jij hebt het been van de tegenstander met de disk bijna te pakken. Hij is nét buiten je bereik. Nog een millimeter en je voelt opeens iets tegen je benen. Je bent door het Guardian-veiligheidsgrid gegaan en nog een stap verder gelopen. Maar dat kan niet, want daar staat het tv-meubel met daarop de televisie. Die natuurkundige onmogelijkheid wordt door het universum opgelost door je te laten vallen.

In die flits van verwarring, waarbij de onzichtbare fysieke wereld botst met de vrijheid van virtuele zwaartekrachtsloosheid, besef je dat die dure HDTV gaat sneuvelen, tenzij je in de lucht een onmogelijke draai maakt en opzij valt. Ook dat registreert je brein als een vergissing, want daar is het bureau. De oplossing is een pirouette maken. Je weet niet hoe dat moet. Je weet eigenlijk niet eens zeker wat een pirouette precies is. Je weet alleen dat je opeens half vallend een draai hebt gemaakt en dat je nu een vlammende pijn in je rechterhand voelt, waar je contact maakte met je bureaulamp. Bij het afzetten van de Rift zie je dat je de tv bijna van het meubel hebt geduwd, maar dat het wonder boven wonder geen schade heeft. Datzelfde kun je niet zeggen van de bureaulamp, die je vanaf nu met duct tape en touw bij elkaar moet houden.

©GMRimport

Heb je zelf iets rampzaligs meegemaakt in vr? Deel het in de reacties.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!