Vr Vrijdag: Oh nee: reclames in virtual reality!
Nieuws

Vr Vrijdag: Oh nee: reclames in virtual reality!

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: reclame in vr.

Er is een oud verhaal over een man die in een gehorige flat woont. Elke avond, als de man thuiskomt van werk, trekt hij zijn schoenen uit om ze vervolgens één voor één op de houten vloer laat vallen. Zijn onderbuurman wordt hier steeds bozer om. Hij spreekt uiteindelijk de bovenbuurman er op aan: “Ik probeer te slapen, en net als ik in slaap val hoor ik steeds weer BAM! BAM! van die schoenen van je!”

De volgende avond komt de bovenbuurman thuis en hij trekt zijn schoenen uit. Hij laat er één vallen en herinnert zich dan opeens dat zijn onderbuurman hier last van heeft. Voorzichtig legt hij daarom de tweede schoen geruisloos op de grond. Hij ploft op de bank en drinkt een kopje thee. Na een half uur hoort hij de onderbuurman schreeuwen: “Alsjeblieft! Laat die andere schoen vallen! Dan weet ik dat ik kan slapen!”

Hier komt de Engelstalige uitdrukking ‘the dropping of the other shoe’ vandaan. In het geval van Facebook en virtual reality is zojuist de tweede schoen gevallen. Op het moment dat Facebook Oculus overnam in 2014, was het voor vr-fans een grote angst: gaat Zuckerberg dit nieuwe medium gebruiken voor de verkoop van advertenties? En belangrijker nog: om data te verzamelen op basis van het gedrag van mensen in vr? Het antwoord, blijkt nu, is ja.

Betaald

Dat is op zich niet zo schokkend en verrassend als door sommigen wordt afgeschilderd. Reclame op zich is niets mis mee. Deze site, Gamer.nl, kan bestaan dankzij reclame. Je hoeft geen vast bedrag in de maand te betalen voor je gamenieuws. Reclame hoort bij onze maatschappij. Op tv, in kranten, op de radio en ja: ook online. Zo lang daar duidelijke regels voor zijn (zoals eerlijk zijn over of iets reclame is) is er niet veel aan de hand.

Is het echt heel erg als, bijvoorbeeld, je in Oculus Home af en toe een reclameposter aan je virtuele wand ziet hangen? Of als er in de Oculus Winkel reclame te zien is? Zeker niet als je vr-headset daardoor een stuk goedkoper is, vergeleken met als er niet dat soort extra reclame-inkomsten zijn. Of wat dacht je van free-to-play-games die, net zoals op je iPhone of Android, reclamebanners tonen zodat de maker er geld mee kan verdienen? Niet iedereen is dol op reclamebanners in games, maar het is in elk geval een afweging die de moeite waard is. Waarom zou je niet wat reclames accepteren als je daardoor een ontwikkelaar van een leuke game kan steunen?

Mis

Er zijn echter twee zaken waar nu terecht ophef over is. De eerste is dat de experimenten die Facebook met reclame in vr doet niet draaien om het ondersteunen van gratis diensten of free-to-play -games, maar om betaalde spellen. Hoewel advertenties en product placement in betaalde games op zich ook niets nieuws is, is waar Facebook mee experimenteert niet bepaald klantvriendelijk. Reclame is iets wat je onder voorwaarden tolereert: ik krijg ‘gratis’ tv en daarom accepteer ik een reclameonderbreking. Ik krijg gratis gamenieuws en daarom vind ik het acceptabel dat de website advertenties naast de artikelen zet.

Maar op het moment dat je al de volle mep betaalt voor het spel, is dan nog te verantwoorden dat je als gamer reclame in je spel ziet verschijnen? Je hebt immers al betaald. Een van de redenen dat mensen voor een spel betalen in plaats van te kiezen voor free-to-play-titels, is om van al dat gedoe af te zijn. Gewoon lekker gamen zonder steeds het idee te hebben dat iemand nog iets van je wil.

Kennis is macht

Het tweede probleem is dat virtual reality een manier is om nog meer data over gebruikers te verzamelen. Facebook doet dat nu al op zijn social network. Al jouw gedrag op die site en de apps wordt geregistreerd: waar je een like aan geeft, op wie je reageert, welke berichten je langer aan de site doen plakken, noem maar op. Het gaat er bij Facebook niet of nauwelijks om wat je vrijwillig aan data geeft (naam, woonplaats, leeftijd), maar wat jij doet en wat jou aanzet tot meer interactie met de site. Nu is het al mogelijk om op basis van alleen je likes te bepalen wat je politieke voorkeur is, en zelfs je seksuele geaardheid.

Alle overige data geven een nog completer beeld van wie je bent en wat je interessant vindt. Data die voor adverteerders bijzonder interessant is. Althans, Facebook verkoopt je data niet. Die verkoopt advertenties die dankzij je data zo gericht zijn, dat ze precies bij de mensen terecht komen die de adverteerder wil bereiken. Of dat nu streng Christelijke huisvrouwen zijn die een hekel hebben aan de kleur groen, of mannen van twintig die houden van chocoladerozijnen. Het is de gerichtheid van advertenties op basis van dataprofielen die Facebook zoveel geld oplevert.

In virtual reality komt daar dus nog een boel potentiële data bij. Waar kijk je naar? Waar blijft je blik hangen? Waar kijk je van weg? Maar ook: hoe beweeg je? Ben je fit? Heb je een blessure? Bibberen je handen? Dat en nog veel meer is in theorie af te lezen en op te slaan, waardoor een heel profiel opgebouwd kan worden.

Nog niet

Facebook zegt bovenstaande niet te doen. Het bedrijf benadrukt dat het geen wijzigingen in de gerbuikersovereenkomst of de privacyverklaring aanbrengt, en stelt dat het dit soort data niet verzamelt. Op dit moment is dat ook waarschijnlijk niet aan de hand, al zou het me verbijsteren als Facebook niet in hun laboratoria experimenteert met manieren waarop ze dit soort data zouden kunnen verzamelen. Net zoals dat hoogstwaarschijnlijk in laboratoria bij allerlei techbedrijven gebeurt. Het is gewoon te interessant om niet te onderzoeken wat je kan leren van gedrag in vr.

Het probleem zit hem ook niet zozeer in de dreiging dat Facebook uiteindelijk wel al die biometrische data koppelt aan wat ze al van je weten. Het zou zomaar kunnen dat het bedrijf die stap nooit neemt. Maar zelfs dan is het niet uit te sluiten dat een ander dat wel doet. Nogmaals: het is een zeer verleidelijke en zeer lucratieve bron van informatie. De geschiedenis leert ons dat als ergens geld mee verdiend kan worden, iemand dat ook zal doen.

Actie

Het is dan ook een vergissing om nu alle woede en aandacht op Facebook te richten. Ja, natuurlijk, stem met je portemonnee en zo. Dat is iets waar iedere gebruiker aan moet denken: steun je het gedrag van een ontwikkelaar? Als je in een full price consolegame geld uitgeeft aan microtransacties, moet je niet boos worden als bedrijven meer microtransacties in betaalde spellen stoppen. Blijkbaar vind je het dan dus niet erg, of dat is tenminste het signaal dat je uitzendt.

Hetzelfde geldt voor vr-spellen die wel de volle mep vragen, maar alsnog reclame introduceren. Net zoals het spel Blaston deed. Het nam deel aan het Facebook-experiment, maar kreeg hierdoor zoveel negatieve feedback van gebruikers dat de ontwikkelaar uit het programma stapte.

Maar de echte waakzaamheid zit hem in op blijven letten wat alle vr-bedrijven doen. Valve verzamelt ook data over je gedrag. Microsoft ook. Het is een illusie om te denken dat alleen Facebook het probleem is. Het probleem is dat wij als maatschappij, wij als gebruikers, heel duidelijk moeten weten wie wat met onze data wil doen. Ook de bedrijven die we nu om wat voor reden dan ook wel sympathiek vinden.

Als we niet uitkijken, kunnen vr en ar onze laatste grenzen van privacy wegnemen en al ons gedrag, al onze aandacht en al onze voorkeuren kunnen vastleggen en vermarkten. Dat is geen Facebook-probleem. Dat is een tech-probleem.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!