Vr Vrijdag: Nieuwe creatieve skills leren in virtual reality
Nieuws

Vr Vrijdag: Nieuwe creatieve skills leren in virtual reality

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: crea bea!

Wat doe je de hele dag als je de deur niet uit mag? Tv kijken? Beetje internetten? Memes kijken? Niks mis mee hoor, we moeten met zijn allen wennen aan een vreemde situatie. Maar natuurlijk kunnen we ook eens wat nieuwe vaardigheden proberen te leren. Of lekker artistiekerig bezig zijn. Vr Vrijdag zou Vr Vrijdag niet zijn als we niet een paar leuke tips hadden om eens wat anders met je tijd te doen waar je wellicht ook nog wat van leert.

1. Kingspray Graffiti (Steam, Rift, Quest)

Dit juweeltje was al een hele tijd beschikbaar voor vr op pc en heeft ook zijn plek gevonden op de mobiele Quest-headset. Kingspray Graffiti is een graffiti-simulator, wat betekent dat het gedrag van spuitbussen en verf heel realistisch is uitgewerkt. Inclusief het moeten schudden van de bus en het uitlopen van te dikke druppels. Niet alleen dat, maar de omgevingen waarin je je tags zet, zijn ook met veel oog voor detail gereproduceerd. Zo kun je kladden in een fabriekshal, een blinde muur en een metrotrein. Graffiti is immers straatkunst, dus voor dat echte gevoel wil je niet op een stuk papier sprayen.

Leuk is ook de multiplayeroptie waarmee je met meerderen tegelijk in dezelfde omgeving aan een kunstwerk kan werken. Het toffe van Kingspray is dat het je een groot gevoel van creatieve vrijheid geeft. Het hoeft allemaal niet meteen ‘kunst’ te zijn. ‘Harry was here’ kan ook een mooi begin zijn. Maar ondertussen zorgt dat gevoel van vrijheid er ook voor dat je meer durft experimenteren en voor je het weet ‘echt’ probeert om jezelf te verbeteren. Zolang je deze nieuwe skills niet echt mee naar buiten neemt is dat natuurlijk alleen maar winst.

©GMRimport

2. Tilt Brush (Steam, Rift, Quest)

Een pionier op het gebied van vr-kunst is Tilt Brush van Google. Hierin kun je heel snel met een aantal ‘verfkwasten’ in 3d tekenen. Dat betekent dat het maken van kunstwerken niet is beperkt door een vlak canvas: teken dikke strepen van de grond naar boven en je hebt een boomstam, bijvoorbeeld. Tilt Brush is vooral speels, wat blijkt uit de vele beschikbare ‘speciale effecten’, zoals lijnen die er uitzien als vuur, of die pulseren op muziek die je afspeelt. Het kan hele freaky en trippy resultaten opleveren, maar met wat aandacht en geduld kun je ook ‘realistischere’ omgevingen opbouwen. Het is vooral een hele leuke eerste kennismaking met vr, maar voor wie een creatieve uitlaatklep zoekt, blijft Tilt Brush een toffe app.

©GMRimport

3. VR Juggling (Rift)

Als er één vaardigheid is die totaal zinloos en tegelijkertijd heel indrukwekkend is, is het wel jongleren. En nee daar heb je in principe geen dure vr headset voor nodig. Een paar sokken gevuld met rijst zijn volgens alle YouTube-jongleerkanalen (er zijn er meer dan je denkt) genoeg om mee te beginnen. Maar wat als je geen sokken hebt? Of rijst? Of wat als je liever meteen met zwaarden wilt beginnen? VR Juggling is een kleine indie-app waarmee je veilig kunt oefenen zonder dat je per ongeluk je omgeving of jezelf sloopt. Oh, en toen we zeiden dat jongleren indrukwekkend kan zijn? Niet voor de mensen die van buitenaf zien hoe je onzichtbare ballen uit je handen laat vallen, maar daar moet je niet te veel bij stilstaan.

©GMRimport

4. VR Chat (Steam, Rift, Quest)

Nee, VR Chat is op zich geen skill, maar besef je wel hoeveel mensen er uit allerlei verschillende landen samenkomen? Wat een manier om je talenkennis op te schroeven! Ja ja, wij Nederlanders willen het liefst Engels praten, maar het kan echt geen kwaad om je Frans eens op te poetsen.

Duits is daarnaast ook een handige taal om vaardiger in te zijn en hoewel de gemiddelde Nederlander best goed Engels spreekt, kan het natuurlijk altijd beter - de beste manier om dat te oefenen is door met native speakers te praten. Maar wat je ook doet, vertel al die internationale kennisen niet over dat vreselijke Coronalied. We moeten als volk niet meteen alle respect van onze buurlanden verliezen…

©GMRimport

5. Medium (Rift)

Het modelleren van driedimensionale voorwerpen is een waardevolle vaardigheid. Je kunt modellen maken voor zelfgemaakte games of voor een logo van je bedrijfje. Of misschien wil je gewoon een beetje aanprutsen en de Enterprise nabouwen in vr? Medium geeft je een bijna professionele set gereedschappen die puur voor vr zijn ontworpen. Je maakt zo snel vanuit basale vormen complexe voorwerpen, die je met texturen en kleuren realistisch maakt. Dankzij stempels en sjablonen (die je zelf kan uitbreiden) kun je zeer complexe modellen maken, die je kunt exporteren naar een bestandsformaat dat door bijvoorbeeld Unreal Engine gelezen kan worden. Of dat je met een 3D-printer naar de echte wereld kan brengen.

©GMRimport

6. Monzo VR

Modelbouw is een heel rustgevende bezigheid. Monzo VR geeft je toegang tot een aantal bouwdozen van verschillende complexiteit. Je snapt de onderdelen op zijn plek en je kunt elke set tot in detail beschilderen. Is dat een vaardigheid? Nou ja, het is vooral een leuke tijdsbesteding. Al zullen echte modelbouwers neerkijken op mensen die geen echte lijm aan hun vingers hebben. Toch is dit een leuke app die je na het voltooien van je model de mogelijkheid geeft om het op ‘ware grote’ te zien. Dus die kleine sportwagen die je daarvoor nog in je virtuele hand had? Daar kun je dan even achter het stuur zitten, wat natuurlijk een kinderdroom is die uitkomt.

©GMRimport

7.The Night Café: A VR Tribute to Van Gogh

Als laatste een app die je niet direct een vaardigheid aanleert (of helpt oefenen) maar waarmee je van dichtbij kennismaakt met een van Van Goghs meesterwerken. The Night Café is een 3D-simulatie van het beroemde schilderij, wat betekent dat je opeens in het tafereel staat. Dat is natuurlijk een vreemde manier om een van origine plat werk te verkennen, maar het geeft je (letterlijk) een nieuw perspectief op het werk van een van ’s werelds beroemdste schilders. Het is een gratis app, dus wat let je om zo eens wat dieper in kunst te duiken?

©GMRimport

Heb jij nog vr-tips? Heb je leren goochelen in AltSpace? Standup gedaan in.. eh… AltSpace? Gezongen in…eh… Nou ja, je snapt wat ik bedoel. Laat je tips horen in de comments!

Lees ook eerdere edities van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!