Vr Vrijdag: Minireviews van nieuwe vr-games
Nieuws

Vr Vrijdag: Minireviews van nieuwe vr-games

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: minireviews van uitgekomen vr-games.

In deze aflevering pakken we het iets anders aan. Er zijn namelijk heel wat kleine en grotere vr-games uitgekomen die niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Of waar we je niet voor hebben gewaarschuwd. Daarom hebben we deze aflevering van Vr Vrijdag een aantal minireviews in petto met iets andere regels dan je van Gamer.nl gewend bent. Omdat dit geen uitgebreide recensies zijn, krijgen deze games geen cijfer in de gebruikelijke zin, maar maken we gebruik van een ‘duimen omhoog, duimen omlaag’ systeem. Het is heel eenvoudig: drie duimen betekent ‘koop!’, twee duimen betekent ‘heeft wat kleine problemen’, één duim is ‘alleen kopen als ie heel goedkoop is’ en een duim omlaag is ‘vermijd als de pest’.

Gravity Lab

Puzzelgames doen het goed in vr. Vooral wanneer ze gebruikmaken van je ruimtelijk inzicht en je echt dingen in elkaar laten knutselen. Gravity Lab doet beiden. Je bevindt je op een maanbasis waar je een aantal ‘experimenten’ moet uitvoeren. Deze bestaan uit het transporteren van geometrische vormen naar hun juiste containers. Je bouwt vervolgens met een steeds breder assortiment aan onderdelen machines om dit doel te bereiken. Bijvoorbeeld met kanonnen, anti-zwaartekracht en glijbanen. Het is een heel relaxte game zonder stress of tijdsdruk, waarbij je vooral veel mag experimenteren met het futuristische speelgoed. Gravity Lab maakt perfect gebruik van Oculus Rift en Touch, al is het grafisch wat karig.

Oordeel: 👍 👍 👍

©GMRimport

Derail Valley

Een treinsim in vr, dat klinkt niet meteen heel spannend. Tenzij je dol bent op treinen natuurlijk. In Japan geniet men al jarenlang van de reeks Densha de Go (“Laten we de trein nemen!”), waarin je een personentrein moet besturen. Derail Valley is niet zo uitgebreid of zo verzorgd als het Japanse voorbeeld. De game is dan ook nog in Early Access. Dat betekent dat je op dit moment alleen nog vrachttreinen bestuurt. Je kiest opdrachten uit een stapel virtuele papieren, rijdt je trein naar de plek om je vracht op te halen en uiteraard vervolgens naar het doel. Het besturen van de trein voelt geweldig. Er is een heel realistisch gevoel van zwaarte en traagheid. Het rijden zelf door het (karige) landschap is lekker relaxed. Jammer dat de interface voor het vinden van klussen zo onhandig is. Rommelen tussen virtuele papieren is gewoon onhandig. Geef ons een menu alsjeblieft!

Oordeel: 👍 👍

©GMRimport

Racket NX

Squash in vr, met een twist! Je staat in een koepelvormige hal en je doel is met de racket de bal naar de juiste tegels te meppen. Je moet een bepaald aantal specifieke tegels raken om een ronde te winnen. Dit spel vereist echt een kamervullende setup, want het slaan en ronddraaien vraagt veel bewegingsvrijheid. Opvallend is hoe verzorgd de futuristische vormgeving is en hoe ‘lekker’ de geluidseffecten klinken. Dit is een heel goede arcadegame waarbij zowel de beperkingen als de sterke punten van vr goed worden benut. Oh, en een halfuur spelen betekent dat je ruim je sportdoel voor de dag hebt gehaald. Meteen erna douchen is een must.

Oordeel: 👍 👍 👍

©GMRimport

Tee Time Golf

Het idee van golf in vr is erg aantrekkelijk: het is een actieve bezigheid die in theorie perfect te combineren is met bewegingscontrollers. Tee Time Golf gaat niet voor realisme, maar voor een cartoony sfeer, zoals in Everybody Golf. Dat is prima en werkt goed. Een tekenfilmgrasveld vraagt minder grafische inspanning dan een fotorealistische ‘course’, maar is minstens zo plezierig om op te spelen. Minder is dat de besturing zelf beperkt wordt door de manier waarop de Touch-controllers werken. In het echte golf moet je de club met twee handen vasthouden, om zo een perfecte swing uit te voeren. In vr kan dat niet, omdat je niet echt iets vasthoudt. Dat betekent uiteindelijk dat je met één hand zwaait, wat de precisie niet ten goede komt. Dit spel heeft eigenlijk een aparte vr golf-controller nodig. Maar helaas, die is er niet.

Oordeel: 👍

©GMRimport

Jet Island

In deze game beweeg je op een hoverboard door een surrealistisch landschap, terwijl je platformpuzzels oplost en vijanden neerschiet met een laser. Surrealistisch is eigenlijk te veel eer. Dit spel doet aan als een ‘my first Unity’-project met lelijke kleuren en onaangenaam ontworpen landschapselementen. Het is echt het soort spel waardoor mensen aannemen dat vr nog in de demofase zit. Daar komt bij dat de manier van voortbewegen zelfs mensen met een sterke vr-maag op de knieën zal dwingen. Voor het toilet, wel te verstaan. Hou je van misselijk worden in een omgeving die door een kleuter lijkt te zijn ontworpen? Dan is Jet Island voor jou.

Oordeel: 👎

©GMRimport

Heb je zelf onderbelichte vr-pareltjes ontdekt? Deel ze in de reacties!

Lees ook eerdere edities van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!