Vr Vrijdag: Minireviews van nieuwe vr-games
Nieuws

Vr Vrijdag: Minireviews van nieuwe vr-games

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: minireviews van uitgekomen vr-games.

In deze aflevering pakken we het iets anders aan. Er zijn namelijk heel wat kleine en grotere vr-games uitgekomen die niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Of waar we je niet voor hebben gewaarschuwd. Daarom hebben we deze aflevering van Vr Vrijdag een aantal minireviews in petto met iets andere regels dan je van Gamer.nl gewend bent. Omdat dit geen uitgebreide recensies zijn, krijgen deze games geen cijfer in de gebruikelijke zin, maar maken we gebruik van een ‘duimen omhoog, duimen omlaag’ systeem. Het is heel eenvoudig: drie duimen betekent ‘koop!’, twee duimen betekent ‘heeft wat kleine problemen’, één duim is ‘alleen kopen als ie heel goedkoop is’ en een duim omlaag is ‘vermijd als de pest’.

Gravity Lab

Puzzelgames doen het goed in vr. Vooral wanneer ze gebruikmaken van je ruimtelijk inzicht en je echt dingen in elkaar laten knutselen. Gravity Lab doet beiden. Je bevindt je op een maanbasis waar je een aantal ‘experimenten’ moet uitvoeren. Deze bestaan uit het transporteren van geometrische vormen naar hun juiste containers. Je bouwt vervolgens met een steeds breder assortiment aan onderdelen machines om dit doel te bereiken. Bijvoorbeeld met kanonnen, anti-zwaartekracht en glijbanen. Het is een heel relaxte game zonder stress of tijdsdruk, waarbij je vooral veel mag experimenteren met het futuristische speelgoed. Gravity Lab maakt perfect gebruik van Oculus Rift en Touch, al is het grafisch wat karig.

Oordeel: 👍 👍 👍

©GMRimport

Derail Valley

Een treinsim in vr, dat klinkt niet meteen heel spannend. Tenzij je dol bent op treinen natuurlijk. In Japan geniet men al jarenlang van de reeks Densha de Go (“Laten we de trein nemen!”), waarin je een personentrein moet besturen. Derail Valley is niet zo uitgebreid of zo verzorgd als het Japanse voorbeeld. De game is dan ook nog in Early Access. Dat betekent dat je op dit moment alleen nog vrachttreinen bestuurt. Je kiest opdrachten uit een stapel virtuele papieren, rijdt je trein naar de plek om je vracht op te halen en uiteraard vervolgens naar het doel. Het besturen van de trein voelt geweldig. Er is een heel realistisch gevoel van zwaarte en traagheid. Het rijden zelf door het (karige) landschap is lekker relaxed. Jammer dat de interface voor het vinden van klussen zo onhandig is. Rommelen tussen virtuele papieren is gewoon onhandig. Geef ons een menu alsjeblieft!

Oordeel: 👍 👍

©GMRimport

Racket NX

Squash in vr, met een twist! Je staat in een koepelvormige hal en je doel is met de racket de bal naar de juiste tegels te meppen. Je moet een bepaald aantal specifieke tegels raken om een ronde te winnen. Dit spel vereist echt een kamervullende setup, want het slaan en ronddraaien vraagt veel bewegingsvrijheid. Opvallend is hoe verzorgd de futuristische vormgeving is en hoe ‘lekker’ de geluidseffecten klinken. Dit is een heel goede arcadegame waarbij zowel de beperkingen als de sterke punten van vr goed worden benut. Oh, en een halfuur spelen betekent dat je ruim je sportdoel voor de dag hebt gehaald. Meteen erna douchen is een must.

Oordeel: 👍 👍 👍

©GMRimport

Tee Time Golf

Het idee van golf in vr is erg aantrekkelijk: het is een actieve bezigheid die in theorie perfect te combineren is met bewegingscontrollers. Tee Time Golf gaat niet voor realisme, maar voor een cartoony sfeer, zoals in Everybody Golf. Dat is prima en werkt goed. Een tekenfilmgrasveld vraagt minder grafische inspanning dan een fotorealistische ‘course’, maar is minstens zo plezierig om op te spelen. Minder is dat de besturing zelf beperkt wordt door de manier waarop de Touch-controllers werken. In het echte golf moet je de club met twee handen vasthouden, om zo een perfecte swing uit te voeren. In vr kan dat niet, omdat je niet echt iets vasthoudt. Dat betekent uiteindelijk dat je met één hand zwaait, wat de precisie niet ten goede komt. Dit spel heeft eigenlijk een aparte vr golf-controller nodig. Maar helaas, die is er niet.

Oordeel: 👍

©GMRimport

Jet Island

In deze game beweeg je op een hoverboard door een surrealistisch landschap, terwijl je platformpuzzels oplost en vijanden neerschiet met een laser. Surrealistisch is eigenlijk te veel eer. Dit spel doet aan als een ‘my first Unity’-project met lelijke kleuren en onaangenaam ontworpen landschapselementen. Het is echt het soort spel waardoor mensen aannemen dat vr nog in de demofase zit. Daar komt bij dat de manier van voortbewegen zelfs mensen met een sterke vr-maag op de knieën zal dwingen. Voor het toilet, wel te verstaan. Hou je van misselijk worden in een omgeving die door een kleuter lijkt te zijn ontworpen? Dan is Jet Island voor jou.

Oordeel: 👎

©GMRimport

Heb je zelf onderbelichte vr-pareltjes ontdekt? Deel ze in de reacties!

Lees ook eerdere edities van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar
Nieuws

Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar

'Verdere verkenning van de franchise is niet gerechtvaardigd'

Ontwikkelaar Reflector Entertainment heeft na de tegenvallende release van Unknown 9: Awakening besloten de franchise te annuleren en geen games meer in de reeks uit te brengen. Ook zijn er werknemers ontslagen.

Volgens Relector kwamen de resultaten rondom Unknown 9: Awakening niet in de buurt van de verwachtingen. "Verdere verkenning (van de franchise) is dan ook niet gerechtvaardigd".

Het bedrijf laat weten dat als gevolg daarvan een game die zich nog maar in de conceptfase bevond - waarschijnlijk een nieuw deel in de reeks - is geannuleerd. Het zorgt er ook voor dat er wederom een ontslagronde plaats gaat vinden binnen Reflector, nadat het bedrijf in november vorig jaar ook al gebukt ging onder ontslagen.

Er wordt nu aan één game gewerkt binnen de studio. Hoewel het spel nog niet is aangekondigd, maakt het onderdeel uit van een bestaande Bandai Namco-IP en verloopt de ontwikkeling volgens de studio naar wens.

Unknown 9: Awakening verscheen afgelopen najaar. De game volgt het verhaal van Haroona, een zogeheten 'quaestor' die een mysterieuze dimensie genaamd de Fold kan bezoeken. Deze dimensie bevat een krachtige energie en verloren kennis dat een nieuw tijdperk aan vooruitgang in gang kan zetten. Maar als deze kennis in verkeerde handen valt kan dit het einde van de mensheid betekenen. Reflector was van plan ook boeken en comics gebaseerd op Unknown 9 uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!