Vr Vrijdag: Jouw virtuele sportschool
Nieuws

Vr Vrijdag: Jouw virtuele sportschool

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: sporten in virtual reality.

Het is niet makkelijk om in vorm te blijven als de sportschool gesloten is. Ja, natuurlijk, je kan een matje op de grond leggen en wat Pilatus-oefeningen doen. Of (schok, horror) buiten hardlopen. Maar hoe motiverend is dat? Leuker is om spelenderwijs wat aan je conditie te doen. En virtual reality gaat je daarbij helpen. Hier zijn zes games waarmee je je dolgraag in het zweet wil werken.

1. Echo Arena (Oculus Rift, komt naar Quest

Ik blijf hem noemen, want het blijft een topgame. Echo Arena is een zeer intensieve vr-sportgame waarin je in teams van drie moet proberen de discus in het doel van de tegenstander te gooien. Het addertje achter het gras? Alles speelt zich af in gewichtloosheid. Je moet echt je hele lijf gebruiken om je voort te bewegen, tegenstanders te blokkeren en om goed te gooien. Wie na een potje Echo Arena niet zweet, heeft niet meegedaan. Ik richt mij hier bewust op Echo Arena en niet op Echo Combat. Want hoewel deze shooter (in hetzelfde pakket als Arena) wel een tikkie fysiek kan zijn, is het niet vergelijkbaar met een potje ruimte-discusgooien.

©GMRimport

2. Sprint Vector (pc, PSVR)

Sprint Vector is half Mario Kart, half langlaufen en half platformgame. Dat is eh… anderhalve game. Vergeet deze uitleg maar weer. We zijn hier niet om breuken te doen. We zijn hier om de burn te voelen. En burn voelen doe je in dit spel. Het voortbewegingssysteem in deze races draait om armbewegingen. Hoe sneller je ze op en neer flapt, hoe sneller je beweegt. Als je dat tenminste ook in het juiste ritme doet, net zoals je je met skiën op het juiste moment moet afzetten om sneller te gaan. Door kleurrijke parcoursen race je tegen de computer, vrienden of jezelf. De gestileerde vormgeving doet wel wat aan Jet Set Radio denken. Ook dit is een game waar je hartslag flink van omhoog gaat.

©GMRimport

3. Beat Saber (pc, Quest)

Als een van de eerst vr-games die de mainstream wist te bekoren, is Beat Saber inmiddels een heuse hit. Je zwaait met twee lichtzwaarden en moet op de maat gekleurde blokken in de juiste richting doorhakken. Ook verschijnen er muren en andere obstakels waar je voor opzij moet stappen. Hoe intens het spel is, hangt voor een deel af van je eigen inzet. Je kan dit ook zien als een goede warming-up om het hart even flink te laten pompen voor je naar een intensievere workout gaat.

©GMRimport

4. Box VR (Quest, pc)

Een workout zoals Box VR. In zekere zin is deze game in hetzelfde genre als Beat Saber, maar hier heb je virtuele bokshandschoenen aan waarmee je dingen weg moet meppen. Ook word je regelmatig gevraagd om te hurken, wat een aantal spiergroepen aanspreekt die sommigen van ons nooit eerder gebruikt hebben. Het is een pittige game die heel makkelijk leert spelen, maar waarbij je ook weer goed op moet letten dat er geen huisgenoten in de buurt lopen. Probeer anders maar eens uit te leggen, hoe je partner aan dat blauwe oog komt

©GMRimport

5. Dance Central VR (pc, Quest)

Kun je dansen? Nee? Dan ga je dat nu leren. Kun je het wel? Show me those moves, baby! Dance Central nodigt je uit in een nachtclub, waar je dansuitdagingen aangaat met diverse personages. Het spel volgt de bewegingen van je hoofd en handen en kijkt zo of je de voorbeeldbewegingen goed nadoet. De moves zijn zo ontworpen dat je niet anders kan dan echt meedansen en je hele lichaam gebruiken. De eerste dansjes zijn gelukkig heel simpel, maar al snel volgen complexe choreografieën waarbij je niet meer moet nadenken, maar vooral echt met je hele lijf moet dansen. En trek je niks aan van falen: in vr ziet niemand dat je voor schut staat. Tenminste, als er niemand bij je in de kamer is.

©GMRimport

6. OhShape (pc)

Ken je die niet al te succesvolle gameshow ‘Hole in the Wall’? Waarbij de kandidaat op een plank staat en dezelfde houding moet aannemen als een mensvormig gat in een muur die op hen afkomt? Dit is hetzelfde principe, maar zonder BN’ers en zonder risico op een nat pak. Steeds sneller moet je de juiste houding aannemen en zo ongeschonden door de gaten glippen. Het is een simpel gegeven dat alleen in vr kan werken - of natuurlijk in een grote tv-studio. Maar geloof me, mij wil je niet op televisie fitnessoefeningen zien doen.

©GMRimport

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pre-alfagameplay nieuwe Battlefield getoond, inschrijvingen testfase geopend
Nieuws

Pre-alfagameplay nieuwe Battlefield getoond, inschrijvingen testfase geopend

In de komende weken kunnen de eerste spelers de game uittesten

Electronic Arts heeft korte eerste pre-alfabeelden van de nieuwe Battlefield getoond. Dat gebeurde in een video over het aankomende "meest ambitieuze testprogramma voor spelers in de geschiedenis van de franchise".

Geïnteresseerden kunnen zich nu inschrijven voor de eerste testfase van de game, dat ergens gedurende "de komende weken" begint en onderdeel uitmaakt van Battlefield Labs. Dat is de naam voor een "testomgeving" voor de aankomende Battlefield-game van waaruit een selecte groep spelers de game uit kunnen proberen samen met de ontwikkelaars.

Iedereen die zich inschrijft moet een NDA ondertekenen om er voor te zorgen dat geen informatie naar buiten lekt. Spelers zullen straks klassieke modi als Breakthrough en Conquest kunnen uitproberen, alsmede "nieuwe ideeën". In eerste instantie kunnen een "paarduizend" mensen in Europa en de VS meedoen. Het is echter de bedoeling dat er uiteindelijk tienduizenden spelers volgen in diverse regio.

De nieuwe Battlefield bereikt volgens de makers nu een "kritisch punt" binnen de ontwikkelfase, waarbij feedback van spelers essentieel is om te kijken wat verbeterd moet worden voor release. In de eerste beelden van de game die voornamelijk aan het einde van de video te zien zijn, ligt de nadruk op vuurgevechten op de grond. Daarbij is duidelijk te zien dat de mogelijkheid om de omgeving te vernietigen weer een belangrijke rol gaat spelen.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keer de singleplayercampagne terug. Het is nog niet bekend wanneer de game uitkomt.

Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiversus-regisseur betreurt bedreigingen na melding dat game offline gaat
Nieuws

Multiversus-regisseur betreurt bedreigingen na melding dat game offline gaat

De ontwikkelaar geeft aan dat werknemers ook rouwen om de game

Tony Huynh, de regisseur van Multiversus, heeft op social media zijn teleurstelling geuit in fans die werknemers van de ontwikkelaar hebben bedreigd nadat afgelopen week bleek dat de game voorgoed offline gaat.

"Ik weet dat het voor iedereen pijnlijk is - ik weet dat we dit ook allemaal zo ervaren bij Player First Games - maar ik moet hier wat over zeggen", aldus de ontwikkelaar in een lange post op X. "Jullie hebben het recht om jullie gedachten te uiten, maar wanneer er bedreigingen worden geuit gaat het te ver."

Huynh vervolgt: "Hopelijk kunnen jullie een stap terug nemen je realiseren dat dit een enorm treurige tijd is voor het team. Ik ben aan het rouwen voor de game. Niemand wilde dit en het is niet alsof we ons best niet hebben gedaan." In de rest van het bericht bedankt hij uitgever Warner Bros. Games, alle eigenaren van de IP in de game en alle spelers.

Afgelopen week bleek dat Multiversus na het aankomende vijfde seizoen voorgoed offline gaat - op 30 mei om precies te zijn. De game kan dan niet meer geclaimd worden, al kunnen huidige spelers de game straks wel offline spelen. Spelers kunnen nu al geen echt geld meer uitgeven in de game. Wel kan men tot 30 mei de verdiende Gleamium-eenheid en personagetokens uit blijven geven aan in-game content. Spelers ontvangen geen echt geld terug voor overgebleven Gleamium of andere gekochte content.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!