Vr Vrijdag: Is augmented reality interessant voor games?
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Is augmented reality interessant voor games?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: spelideeën voor augmented reality.

Augmented reality is een veelbelovende technologie die wel eens smartphones zou kunnen vervangen. Want waarom zou je op een kleine rechthoek in je hand de routeplanner raadplegen als je je blikveld kan vullen met een virtuele pijl die je precies de goede kant op stuurt? Ar-headsets zijn nog zeker niet op het punt dat ze geschikt zijn voor dagelijks gebruik, maar daar wordt druk aan gewerkt. Zowel Facebook als Apple hebben diverse ar-headsets in hun laboratoria, die bedoeld zijn voor gewone gebruikers.

Het praktische nut van ar staat ook niet ter discussie. Waar bij virtual reality nog wel gedacht wordt dat het vooral voor spellen en sociale interactie interessant is, wordt bij ar toch meteen gedacht aan virtuele tv-monitors, contextuele informatie en allerlei andere hulpmiddelen die ons in real-time data over onze omgeving kunnen verschaffen. Maar zou je met ar ook kunnen gamen? Nou, het kán sowieso. Dat blijkt al uit de diverse ar-games in Apple’s App Store. Helaas zijn dat tot nu toe vooral demo’s. En bovendien draait dit allemaal op een smartphone, wat nou niet echt een overtuigende illusie oplevert.

Maar stel dat we écht een goede ar-bril hebben, waarmee we virtuele beelden en de werkelijkheid naast elkaar zien en ‘geloven’ dat de illusie ook echt is. En laten we eens een aantal bestaande games op een rij zetten die wellicht dankzij ar een extra dimensie kunnen krijgen.

©GMRimport

Civilization

Net zoals we in ons vr-overzicht zeiden, is er iets onweerstaanbaars aan het ‘echt’ overzien van een spelwereld die we zelf regeren. Het spel is eigenlijk al een bordspel, en dat zou perfect tot zijn recht komen aan een echte keukentafel. Stel je voor dat je behalve het speelbord ook je vrienden als projectie rond je eigen tafel ziet zitten, en je hebt een sociale game-avond die alle lol van ‘echte’ bordspellen combineert met de diepgang en complexiteit van een computerspel.

Dungeons & Dragons

Nee, niet de computergame. Het bordspel. En als we zeggen ‘bordspel’. bedoelen we de pen-en-papier rollenspelen zoals die al sinds de jaren 70 worden gespeeld. Een D&D-sessie vraagt best wat organisatie, net zoals alle gezelschapsspellen. Een D&D-campaign kan weken of zelfs maanden duren, en dan lukt het natuurlijk lang niet altijd om de agenda’s op één lijn te krijgen. Het idee dat je via virtual presence in ar samen aan tafel gaat zitten en onder leiding van de Dungeon Master het avontuur verder speelt, is dus al aanlokkelijk. Maar combineer dit eens met de extra mogelijkheden van augmented reality-beelden. Veel D&D-sessies maken al gebruik van miniatuurtjes en schitterend versierde landkaarten. Dat kan beter in ar: een deel van de kerker die op de keukentafel verschijnt! Monsters en andere NPCs die geanimeerd rondlopen! En dat alles terwijl je met z’nn allen al dan niet fysiek in dezelfde ruimte speelt.

©GMRimport

Resident Evil

Wat nou als je eigen omgeving opeens overspoeld wordt door zombies en andere gedrochten van Umbrella Corporation? Dankzij ar is het nu al mogelijk om virtuele personages in je omgeving te projecteren. Diverse ar-demo’s laten je ook al een potje zombies knallen. Maar laten we het eens een stapje verder nemen. Stel dat een ar-versie van Resident Evil niet alleen je huiskamer, maar ook je wijk in kaart kan brengen (leve Google Maps) en op basis hiervan een groot en (virtueel) gevaarlijke spelwereld creëert? Een wandeling naar de plaatselijke supermarkt wordt opeens een survival horror-tocht door een post-apocalyptisch landschap, waarbij er elk moment van alles uit de bosjes kan springen. Het enige probleem hierbij is dat als zo’n spel te intens wordt, je die arme buurvrouw die haar hondje uitlaat ook wel eens zou kunnen aanzien voor een Nemesis en hellehond.

Metal Gear

Okay, we weten dat Metal Gear op sterven na dood is, en dat Hideo Kojima nooit meer een nieuw deel gaat maken. Maar stel even dat we in een alternatief universum leven waar dat niet het geval is (en PT nu inmiddels ook echt als Silent Hills te koop zou zijn). Hoe geweldig zou een tactische spionagegame zijn die virtueel met de echte wereld combineert? Sluip langs bewakers, verzamel keycards en versla eindbazen, opnieuw in een spelwereld die is gebaseerd op je echte omgeving. Misschien is dit ook heel mooi te combineren met een multiplayeraspect, waarbij verschillende operatives elkaar uit kunnen schakelen door hen met virtuele hinderlagen en virtuele wapens te verrassen. Wie ooit de film ‘Gotcha’ heeft gezien, kan zich hier iets bij voorstellen: je weet niet wie in je omgeving ook een agent is, en opeens is je hele wereld een spannend spionage-avontuur.

©GMRimport

Pac-Man

(Dramatische muziek, filmtrailerstem) “In jouw wereld… ben jij Pac-Man. Vier spoken. Zes energiepillen. En jouw omgeving is je doolhof. Deze zomer… is geel de kleur van heroïek.”

Genoeg gezegd. Die trailer moet gemaakt worden. Die game? Meh.

Mario ar

Een van de leuke beloften van ar is dat een goede augmented reality-headset je omgeving heel gedetailleerd kan inscannen en kan omzetten tot een driedimensionaal model. En daar kunnen vervolgens allerlei voorwerpen en personages op geprojecteerd worden. Dat brengt ons als vanzelf bij Mario. Een platformspel waarin jij de beroemde snorrenmans door je eigen kamer laat springen moet toch een hele ervaring zijn. De grond is opeens lava, je bureau van ijs en die toren bestaande uit Goombas zou wel eens net zo hoog kunnen worden als jijzelf. De uitdaging voor Nintendo zou natuurlijk zijn dat ar Mario voor elke omgeving moet kunnen werken én dat er voldoende variatie te vinden is, zelfs al speel je steeds in dezelfde kamer. Mario is immers meer dan rennen en springen. Mario is een showcase van vindingrijkheid. Maar dat probleem laten we aan Nintendo over om op te lossen. Wij zijn meer van de ideeën.

©GMRimport

Welk spel zou jij willen spelen in augmented reality? Laat het weten in de reacties!

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!