Vr Vrijdag: Is augmented reality interessant voor games?
Nieuws

Vr Vrijdag: Is augmented reality interessant voor games?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: spelideeën voor augmented reality.

Augmented reality is een veelbelovende technologie die wel eens smartphones zou kunnen vervangen. Want waarom zou je op een kleine rechthoek in je hand de routeplanner raadplegen als je je blikveld kan vullen met een virtuele pijl die je precies de goede kant op stuurt? Ar-headsets zijn nog zeker niet op het punt dat ze geschikt zijn voor dagelijks gebruik, maar daar wordt druk aan gewerkt. Zowel Facebook als Apple hebben diverse ar-headsets in hun laboratoria, die bedoeld zijn voor gewone gebruikers.

Het praktische nut van ar staat ook niet ter discussie. Waar bij virtual reality nog wel gedacht wordt dat het vooral voor spellen en sociale interactie interessant is, wordt bij ar toch meteen gedacht aan virtuele tv-monitors, contextuele informatie en allerlei andere hulpmiddelen die ons in real-time data over onze omgeving kunnen verschaffen. Maar zou je met ar ook kunnen gamen? Nou, het kán sowieso. Dat blijkt al uit de diverse ar-games in Apple’s App Store. Helaas zijn dat tot nu toe vooral demo’s. En bovendien draait dit allemaal op een smartphone, wat nou niet echt een overtuigende illusie oplevert.

Maar stel dat we écht een goede ar-bril hebben, waarmee we virtuele beelden en de werkelijkheid naast elkaar zien en ‘geloven’ dat de illusie ook echt is. En laten we eens een aantal bestaande games op een rij zetten die wellicht dankzij ar een extra dimensie kunnen krijgen.

©GMRimport

Civilization

Net zoals we in ons vr-overzicht zeiden, is er iets onweerstaanbaars aan het ‘echt’ overzien van een spelwereld die we zelf regeren. Het spel is eigenlijk al een bordspel, en dat zou perfect tot zijn recht komen aan een echte keukentafel. Stel je voor dat je behalve het speelbord ook je vrienden als projectie rond je eigen tafel ziet zitten, en je hebt een sociale game-avond die alle lol van ‘echte’ bordspellen combineert met de diepgang en complexiteit van een computerspel.

Dungeons & Dragons

Nee, niet de computergame. Het bordspel. En als we zeggen ‘bordspel’. bedoelen we de pen-en-papier rollenspelen zoals die al sinds de jaren 70 worden gespeeld. Een D&D-sessie vraagt best wat organisatie, net zoals alle gezelschapsspellen. Een D&D-campaign kan weken of zelfs maanden duren, en dan lukt het natuurlijk lang niet altijd om de agenda’s op één lijn te krijgen. Het idee dat je via virtual presence in ar samen aan tafel gaat zitten en onder leiding van de Dungeon Master het avontuur verder speelt, is dus al aanlokkelijk. Maar combineer dit eens met de extra mogelijkheden van augmented reality-beelden. Veel D&D-sessies maken al gebruik van miniatuurtjes en schitterend versierde landkaarten. Dat kan beter in ar: een deel van de kerker die op de keukentafel verschijnt! Monsters en andere NPCs die geanimeerd rondlopen! En dat alles terwijl je met z’nn allen al dan niet fysiek in dezelfde ruimte speelt.

©GMRimport

Resident Evil

Wat nou als je eigen omgeving opeens overspoeld wordt door zombies en andere gedrochten van Umbrella Corporation? Dankzij ar is het nu al mogelijk om virtuele personages in je omgeving te projecteren. Diverse ar-demo’s laten je ook al een potje zombies knallen. Maar laten we het eens een stapje verder nemen. Stel dat een ar-versie van Resident Evil niet alleen je huiskamer, maar ook je wijk in kaart kan brengen (leve Google Maps) en op basis hiervan een groot en (virtueel) gevaarlijke spelwereld creëert? Een wandeling naar de plaatselijke supermarkt wordt opeens een survival horror-tocht door een post-apocalyptisch landschap, waarbij er elk moment van alles uit de bosjes kan springen. Het enige probleem hierbij is dat als zo’n spel te intens wordt, je die arme buurvrouw die haar hondje uitlaat ook wel eens zou kunnen aanzien voor een Nemesis en hellehond.

Metal Gear

Okay, we weten dat Metal Gear op sterven na dood is, en dat Hideo Kojima nooit meer een nieuw deel gaat maken. Maar stel even dat we in een alternatief universum leven waar dat niet het geval is (en PT nu inmiddels ook echt als Silent Hills te koop zou zijn). Hoe geweldig zou een tactische spionagegame zijn die virtueel met de echte wereld combineert? Sluip langs bewakers, verzamel keycards en versla eindbazen, opnieuw in een spelwereld die is gebaseerd op je echte omgeving. Misschien is dit ook heel mooi te combineren met een multiplayeraspect, waarbij verschillende operatives elkaar uit kunnen schakelen door hen met virtuele hinderlagen en virtuele wapens te verrassen. Wie ooit de film ‘Gotcha’ heeft gezien, kan zich hier iets bij voorstellen: je weet niet wie in je omgeving ook een agent is, en opeens is je hele wereld een spannend spionage-avontuur.

©GMRimport

Pac-Man

(Dramatische muziek, filmtrailerstem) “In jouw wereld… ben jij Pac-Man. Vier spoken. Zes energiepillen. En jouw omgeving is je doolhof. Deze zomer… is geel de kleur van heroïek.”

Genoeg gezegd. Die trailer moet gemaakt worden. Die game? Meh.

Mario ar

Een van de leuke beloften van ar is dat een goede augmented reality-headset je omgeving heel gedetailleerd kan inscannen en kan omzetten tot een driedimensionaal model. En daar kunnen vervolgens allerlei voorwerpen en personages op geprojecteerd worden. Dat brengt ons als vanzelf bij Mario. Een platformspel waarin jij de beroemde snorrenmans door je eigen kamer laat springen moet toch een hele ervaring zijn. De grond is opeens lava, je bureau van ijs en die toren bestaande uit Goombas zou wel eens net zo hoog kunnen worden als jijzelf. De uitdaging voor Nintendo zou natuurlijk zijn dat ar Mario voor elke omgeving moet kunnen werken én dat er voldoende variatie te vinden is, zelfs al speel je steeds in dezelfde kamer. Mario is immers meer dan rennen en springen. Mario is een showcase van vindingrijkheid. Maar dat probleem laten we aan Nintendo over om op te lossen. Wij zijn meer van de ideeën.

©GMRimport

Welk spel zou jij willen spelen in augmented reality? Laat het weten in de reacties!

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Baldur's Gate 3 kent dit jaar meer Steam-spelers dan vorig jaar
Nieuws

Baldur's Gate 3 kent dit jaar meer Steam-spelers dan vorig jaar

Volgens Larian kan dit mede aan de ondersteuning voor mods liggen

Op Steam heeft Baldur's Gate 3 in 2024 meer spelers dan vorig jaar, toen de game daadwerkelijk uitkwam.

Dat heeft Larian Studios' director of publishing Michael Douse laten weten op X. De dagelijkse piek aan gelijktijdige spelers ligt dit jaar met 3 procent boven vorig jaar, en de dagelijkse actieve spelers van de game zijn met 20 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Tot slot zijn de dagelijkse actieve Steam Deck-spelers met 61 procent gestegen.

Deze data is opvallend, omdat games over het algemeen de meeste hoeveelheid spelers trekken in het jaar dat ze uitkomen. Baldur's Gate 3 blijkt die trend dus te doorbreken. Dat is niet alleen te danken aan positieve geluiden rondom de game sinds release, maar ook aan de aanhoudende ondersteuning van de Belgische ontwikkelaar. Zo werd dit jaar bijvoorbeeld ondersteuning voor mods toegevoegd aan het spel.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Larian op dit moment aan twee nieuwe games werkt. Aan Baldur's Gate 4 gaat de studio niet werken, al staat het natuurlijk vrij voor de eigenaar van de franchise om daar een andere ontwikkelaar voor te zoeken.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Valve werkt aan nieuwe Steam-controller
Nieuws

Gerucht: Valve werkt aan nieuwe Steam-controller

Ook zou er een nieuwe vr-controller in ontwikkeling zijn

Valve zou een opvolger van de Steam Controller in ontwikkeling hebben.

Dat claimt YouTuber Brad Lynch. Volgens hem draagt de 'Steam Controller 2' de codenaam 'Ibex'. De gamepad zou meer nog dan zijn voorloper als een standaard gamecontroller ogen. Om dat te bewerkstelligen zouden de vorm en grootte van de trackpads - die ook al op de eerste Steam Controller zaten - zijn aangepast. Ook zouden er symmetrische analoge sticks op zitten.

Lynch claimt daarnaast dat Valve aan een nieuwe virtualrealitycontroller werkt met de codenaam 'Roy'. Deze controller zou zelfs genoemd worden Valve's SteamVR-code. Het zou gaan om een staf-achtige controller die samenwerkt met de nog onaangekondigde draadloze 'Deckard'-vr-headset die volgens geruchten ook in ontwikkeling is.

Wanneer beide controllers moeten verschijnen is niet bekend - ze zijn immers nog niet eens officieel aangekondigd - maar Lynch claimt dat het onwaarschijnlijk is dat Deckard, en dus Roy, eind dit jaar uitkomen.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!