Vr Vrijdag: Hoe staat het met de Oculus Quest?
Nieuws

Vr Vrijdag: Hoe staat het met de Oculus Quest?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: hoe gaat het met de Oculus Quest?

De Oculus Quest is nu ongeveer een jaar op de markt. Bij de lancering hadden we al hoge verwachtingen van mobiele, kamervullende vr. Die verwachtingen werden alleen maar hoger bij de introductie van Oculus Link, waarmee de Quest niet allee de eigen mobiele software kan draaien, maar aan een pc gekoppeld kan worden voor ‘volwaardige’ pc-vr. Daarmee werd de Quest feitelijk de Switch van vr: gebruik hem thuis met je gaming-pc, of ‘onderweg’ (lees: waar je maar wil) met de eigen software. Daar kwam vervolgens nog een extra verrassing bij in de vorm van hand-tracking, zonder dat je daar extra hardware voor nodig hebt: gewoon door de ingebouwde sensors. Maar heeft dat alles geholpen om van de Quest de eerste echte mainstream vr-headset te maken? We nemen een kijkje.

©GMRimport

Verkoop

Als je op dit moment enthousiast bent over vr en een Quest (of Rift) wil kopen: vergeet het. Beide apparaten zijn overal uitverkocht en op eBay worden woekerprijzen gevraagd. Dat ziet er dus uit als een succes, ware het niet dat het ook betekent dat dit heel vervelend is voor wie in de Matrix wil stappen. We weten overigens niet wat de werkelijke aantallen zijn die Oculus van de Quest heeft verkocht. Het bedrijf houdt daar nog stevig de lippen over op elkaar.

Wel werd onlangs bekend dat er meer dan $100 miljoen aan Quest-software is verkocht. Dit gaat dus puur om speciale Quest-software, zonder pc-vr-software. Twintig titels in de Oculus-winkel hebben elk meer dan een miljoen dollar opgehaald, waarvan er tien meer dan 2 miljoen dollar opbrachten. Dat zijn cijfers die er op duiden dat het Quest-ecosysteem voor een aantal bedrijven inmiddels een aardige boterham oplevert.

©GMRimport

Games

Maar hoe gaat het met de software zelf? Is die de moeite waard? Als we kijken naar het aanbod, ziet dat er inmiddels heel gevarieerd uit. Zoals te verwachten zijn er veel ritmegames die het voorbeeld volgen van break-out-hit Beat Saber. Maar ook is er een heuse mmo (Orbus VR) en een hele lijst aan shooters. Denk hierbij aan RoboRecall en Dead and Buried. Een steeds groter aanbod aan avonturenspellen (Apex Legends, Moss, I Expect you to Die) en sportspellen (BoxVR) zorgen voor er voor dat er voor elk wat wils is..

Maar we moeten eerlijk zijn: geen van deze games op zich is een killer app zoals Half-Life: Alyx dat is voor pc-vr. Het feit dat Echo Arena inmiddels op de Quest speelbaar is, geeft goede hoop, maar als je kijkt naar individuele titels kan de Quest het qua diepgang en variatie nog niet opnemen tegen de Nintendo Switch, om die eerdere vergelijking aan te houden.

©GMRimport

Ervaring

Toch heeft de Quest hierbij een troefkaart, namelijk dat het virtual reality is. Dat klinkt flauw, maar de grote selling point van een vr-headset blijft natuurlijk dat het een vr-headset is, waarmee je letterlijk in een andere wereld kan stappen die je helemaal omsluit. Quest is hierbij alleen maar beter geworden, dankzij updates in de interface en een heel solide en betrouwbare kamervullende vr-ervaring.

Link

En dan is er de Link-optie. Met een compatibele kabel (USB2.0 naar USB-C) kan je de Quest aan de pc koppelen om pc-vr-games zoals Half-Life: Alyx te spelen. Na enige updates in de software gaat dit nu een stuk makkelijker, en de daadwerkelijke ervaring doet nauwelijks onder voor een ‘gewone’ pc-headset. Alleen is het draagcomfort door het iets grotere gewicht minder dan van een Rift-S of Valve Index.

©GMRimport

Is het genoeg?

De grote vraag na een jaar Quest-gebruik is of de Quest solide genoeg is om de massa te bekoren. En daar zien we toch nog een paar haken en ogen. Want hoewel ontwikkelaars steeds meer uit de Quest weten te persen, ziet het er wel naar uit dat de grafische capaciteit van exclusieve Quest- games nu al bijna bereikt is. Ontwikkelaars lossen dat op met beter grafisch ontwerp, maar nu al is te merken dat de system-on-a-chip gewoon net niet krachtig genoeg is om nog een paar jaar visueel bevredigend te blijven. Dat wil niet zeggen dat de Quest de concurrentie met consoles en pc’s niet aankan op gebied van plezier. Om een analogie te maken: The Witcher 3 op Switch is dan misschien wel minder mooi, maar zeker niet minder leuk.

Toch voelt alles aan de Quest, hoe goed ook, als een eerste versie. De Link-kabel is en blijft in feite een hack. De hand-tracking werkt, maar lijkt ook vooral een experiment. Alsof de mensen in het lab dachten: ”wat kunnen we nog meer met deze hardware?”

Kopen of wachten?

Dat is niet erg. Wie nu een Quest koopt (als je er een kan vinden) valt daar geen buil aan. Maar ergens knaagt het gevoel dat juist de Quest gebaat is bij een betere, snellere, lichtere Quest 2. Eentje met ingebouwde HDMI-uitgang en met genoeg capaciteit om klassieke pc-vr-games als Lone Echo of From Other Suns te kunnen draaien.

De geruchtenmolen over een Quest-opvolger draait al op volle toeren. Er zou al een opvolger klaar staan om in 2020 te verschijnen, maar Covid-19 gooide (zoals we inmiddels gewend zijn) roet in het eten. De vraag is dan ook: is het op dit moment slim om een current-gen Quest aan te schaffen, of om te wachten? Hopelijk komt Oculus snel met een concrete aankondiging. Duidelijk is in elk geval dat de Quest na een jaar op een ruime voldoende staat, maar met een boel ruimte voor verbetering.

Lees ook eerdere edities van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!