Vr Vrijdag: Hoe staat het met de Oculus Quest?
Nieuws

Vr Vrijdag: Hoe staat het met de Oculus Quest?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: hoe gaat het met de Oculus Quest?

De Oculus Quest is nu ongeveer een jaar op de markt. Bij de lancering hadden we al hoge verwachtingen van mobiele, kamervullende vr. Die verwachtingen werden alleen maar hoger bij de introductie van Oculus Link, waarmee de Quest niet allee de eigen mobiele software kan draaien, maar aan een pc gekoppeld kan worden voor ‘volwaardige’ pc-vr. Daarmee werd de Quest feitelijk de Switch van vr: gebruik hem thuis met je gaming-pc, of ‘onderweg’ (lees: waar je maar wil) met de eigen software. Daar kwam vervolgens nog een extra verrassing bij in de vorm van hand-tracking, zonder dat je daar extra hardware voor nodig hebt: gewoon door de ingebouwde sensors. Maar heeft dat alles geholpen om van de Quest de eerste echte mainstream vr-headset te maken? We nemen een kijkje.

©GMRimport

Verkoop

Als je op dit moment enthousiast bent over vr en een Quest (of Rift) wil kopen: vergeet het. Beide apparaten zijn overal uitverkocht en op eBay worden woekerprijzen gevraagd. Dat ziet er dus uit als een succes, ware het niet dat het ook betekent dat dit heel vervelend is voor wie in de Matrix wil stappen. We weten overigens niet wat de werkelijke aantallen zijn die Oculus van de Quest heeft verkocht. Het bedrijf houdt daar nog stevig de lippen over op elkaar.

Wel werd onlangs bekend dat er meer dan $100 miljoen aan Quest-software is verkocht. Dit gaat dus puur om speciale Quest-software, zonder pc-vr-software. Twintig titels in de Oculus-winkel hebben elk meer dan een miljoen dollar opgehaald, waarvan er tien meer dan 2 miljoen dollar opbrachten. Dat zijn cijfers die er op duiden dat het Quest-ecosysteem voor een aantal bedrijven inmiddels een aardige boterham oplevert.

©GMRimport

Games

Maar hoe gaat het met de software zelf? Is die de moeite waard? Als we kijken naar het aanbod, ziet dat er inmiddels heel gevarieerd uit. Zoals te verwachten zijn er veel ritmegames die het voorbeeld volgen van break-out-hit Beat Saber. Maar ook is er een heuse mmo (Orbus VR) en een hele lijst aan shooters. Denk hierbij aan RoboRecall en Dead and Buried. Een steeds groter aanbod aan avonturenspellen (Apex Legends, Moss, I Expect you to Die) en sportspellen (BoxVR) zorgen voor er voor dat er voor elk wat wils is..

Maar we moeten eerlijk zijn: geen van deze games op zich is een killer app zoals Half-Life: Alyx dat is voor pc-vr. Het feit dat Echo Arena inmiddels op de Quest speelbaar is, geeft goede hoop, maar als je kijkt naar individuele titels kan de Quest het qua diepgang en variatie nog niet opnemen tegen de Nintendo Switch, om die eerdere vergelijking aan te houden.

©GMRimport

Ervaring

Toch heeft de Quest hierbij een troefkaart, namelijk dat het virtual reality is. Dat klinkt flauw, maar de grote selling point van een vr-headset blijft natuurlijk dat het een vr-headset is, waarmee je letterlijk in een andere wereld kan stappen die je helemaal omsluit. Quest is hierbij alleen maar beter geworden, dankzij updates in de interface en een heel solide en betrouwbare kamervullende vr-ervaring.

Link

En dan is er de Link-optie. Met een compatibele kabel (USB2.0 naar USB-C) kan je de Quest aan de pc koppelen om pc-vr-games zoals Half-Life: Alyx te spelen. Na enige updates in de software gaat dit nu een stuk makkelijker, en de daadwerkelijke ervaring doet nauwelijks onder voor een ‘gewone’ pc-headset. Alleen is het draagcomfort door het iets grotere gewicht minder dan van een Rift-S of Valve Index.

©GMRimport

Is het genoeg?

De grote vraag na een jaar Quest-gebruik is of de Quest solide genoeg is om de massa te bekoren. En daar zien we toch nog een paar haken en ogen. Want hoewel ontwikkelaars steeds meer uit de Quest weten te persen, ziet het er wel naar uit dat de grafische capaciteit van exclusieve Quest- games nu al bijna bereikt is. Ontwikkelaars lossen dat op met beter grafisch ontwerp, maar nu al is te merken dat de system-on-a-chip gewoon net niet krachtig genoeg is om nog een paar jaar visueel bevredigend te blijven. Dat wil niet zeggen dat de Quest de concurrentie met consoles en pc’s niet aankan op gebied van plezier. Om een analogie te maken: The Witcher 3 op Switch is dan misschien wel minder mooi, maar zeker niet minder leuk.

Toch voelt alles aan de Quest, hoe goed ook, als een eerste versie. De Link-kabel is en blijft in feite een hack. De hand-tracking werkt, maar lijkt ook vooral een experiment. Alsof de mensen in het lab dachten: ”wat kunnen we nog meer met deze hardware?”

Kopen of wachten?

Dat is niet erg. Wie nu een Quest koopt (als je er een kan vinden) valt daar geen buil aan. Maar ergens knaagt het gevoel dat juist de Quest gebaat is bij een betere, snellere, lichtere Quest 2. Eentje met ingebouwde HDMI-uitgang en met genoeg capaciteit om klassieke pc-vr-games als Lone Echo of From Other Suns te kunnen draaien.

De geruchtenmolen over een Quest-opvolger draait al op volle toeren. Er zou al een opvolger klaar staan om in 2020 te verschijnen, maar Covid-19 gooide (zoals we inmiddels gewend zijn) roet in het eten. De vraag is dan ook: is het op dit moment slim om een current-gen Quest aan te schaffen, of om te wachten? Hopelijk komt Oculus snel met een concrete aankondiging. Duidelijk is in elk geval dat de Quest na een jaar op een ruime voldoende staat, maar met een boel ruimte voor verbetering.

Lees ook eerdere edities van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!