Vr Vrijdag: Hoe erg is de Facebook-verplichting voor vr?
Nieuws

Vr Vrijdag: Hoe erg is de Facebook-verplichting voor vr?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: de verplichting voor Oculus-eigenaren om Facebook te hebben.

In een enigszins abrupt persbericht maakte Facebook bekend dat Oculus-gebruikers binnenkort een Facebook-account moeten hebben om hun apparatuur volledig te blijven gebruiken. De eerste reacties daarop zijn uiteraard nogal negatief. Maar zijn die reacties ook terecht? Spoiler alert: een beetje wel, maar eigenlijk ook niet.

Tot nu toe kon je voor het gebruik van Oculus Home (de hub en winkel voor het platform) een aparte Oculus ID gebruiken. Het was mogelijk om deze aan je Facebook-account te koppelen, zodat je je Oculus-vrienden en Facebook-vrienden kon combineren, maar het hoefde niet. Wie vanaf oktober voor het eerst gebruik wil maken van een Oculus-product, kan dat alleen met een Facebook account. Wie nu al een apart, ongekoppeld Oculus-account heeft, kan daar tot 2023 gebruik van blijven maken zonder het aan Facebook te koppelen. Daarna is het ofwel koppelen, ofwel toegang verliezen tot je digitale aankopen.

©GMRimport

Erg

Hoe erg is dit nu eigenlijk? Voor velen staat Facebook synoniem met een inbreuk op de privacy, en vooral met het idee dat ‘Facebook je data verkoopt’. Om met dat laatste te beginnen: Facebook verkoopt geen persoonlijke data. Facebook verkoopt advertenties. Omdat het gebruik van Facebook erg veel informatie over je oplevert (leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, favoriete tv-programma, al dan niet in een relatie, je lievelingskleur) is het voor Facebook heel makkelijk om advertenties aan heel specifieke doelgroepen te laten zien. Voor de duidelijkheid: die data komt niet alleen voort uit wat jij zelf intikt, maar ook uit je gedrag. Inmiddels blijkt dat alleen al op basis van welke dingen je ‘liket’ op Facebook, analisten met enorme zekerheid kunnen vaststellen wat je geslacht is en wat je seksuele voorkeur is. Dus alleen op basis van je likes, zonder wat voor informatie dan ook. De profielen op basis van je online gedrag zijn goud waard.

Als jij een advertentie koopt op Facebook, kan je tot in absurde details kiezen welke doelgroep je daarmee wil bereiken. Als je advertenties alleen wil laten zien aan witte mannen van 32 jaar met bruin haar die wel eens The Rookie kijken, van Merlot houden en aan kitesurfen doen, dan kan dat.

That’s it. Facebook geeft jouw gegevens dus niet prijs. Dat zou ook stom zijn, want het hele verdienmodel van Facebook is erop gericht dat ze alles over heel veel mensen weten, terwijl adverteerders die informatie niet hebben. En voor de duidelijkheid: iedereen die gebruikmaakt van Facebook, gaat akkoord met de voorwaarden en geeft daarmee toestemming.

Het grote voordeel voor Facebook van het verplicht koppelen is natuurlijk dat gedrag in vr nu gekoppeld kan worden aan een persoon waar via Facebook ook andere informatie over bekend is.

-

Dat wil overigens niet zeggen dat Facebook daarmee geen gevaar voor je privacy kan zijn. Zoals het Camebridge Analytica-schandaal duidelijk maakte, kunnen derden misbruik maken van Facebook om zo via een omweg alsnog persoonlijke gegevens van gebruikers op te zuigen. Facebook is niet gegarandeerd onhackbaar. ’s Werelds grootste verzameling van persoonlijke informatie is natuurlijk een sappig doelwit voor criminelen, maar ook voor overheden om al dan niet via een zelf opengebroken achterdeur gebruik van te maken.

Deze zorgen zijn voor sommigen reden genoeg om Facebook niet te willen gebruiken. Dat is volkomen begrijpelijk.

Steam

Nu is Oculus al sinds 2014 eigendom van Facebook. Het is een vergissing om te denken dat Facebook niets leert van het gebruik van ongekoppelde Oculus-accounts. Het is namelijk nu al prima mogelijk voor Facebook om te zien welke games je speelt, wat je in de winkel doet, wanneer je online bent en nog een aantal datapunten. Als het gaat om het verzamelen van data over je gebruik, staat niets Facebook in de weg om dit in de toekomst uit te breiden. En Facebook is daar niet alleen in. Steam maakte een aantal jaar geleden al bekend dat ze onderzoek doen naar een manier om te analyseren waar gebruikers in vr naar kijken en hoe lang. Dit is data die een spelontwerper kan gebruiken, maar een adverteerder natuurlijk ook. Denken dat alleen Facebook dit soort data verzamelt is naïef.

Het grote voordeel voor Facebook van het verplicht koppelen is natuurlijk dat gedrag in vr nu gekoppeld kan worden aan een persoon waar via Facebook ook andere informatie over bekend is. Dat levert een completer beeld op van jou, waarmee het nog makkelijker is om je in een heel specifiek hokje voor adverteerders te plaatsen.

©GMRimport

Zoveel verandert er niet

Dat betekent niet dat virtual reality meteen verandert in een reclamezuil. De ervaring voor vr-gebruikers verandert er niet door. ook niet als je een nieuwe Facebook-account aanmaakt om je Oculus-headset te gebruiken. Niemand verplicht je daarbij om ook daadwerkelijk de Facebook-website of -app te gebruiken als je dat niet wil. Het enige wat feitelijk verandert, is dat Facebook in plaats van twee login-systemen nu één systeem hanteert, wat hen op korte termijn minder gedoe oplevert en op lange termijn meer profielen waar ze gebruiksdata aan kunnen koppelen.

Wat veel mensen waarschijnlijk vooral tegen de borst stuit is het idee van verstrikt raken in Facebook en diens datahonger. Een begrijpelijk gevoel, maar niet noodzakelijk feitelijk juist. Zoals gezegd: je bent niet verplicht om meer met je Facebook-account te doen dan ermee inloggen op je Oculus-headset. En hoeveel persoonlijke data je in eerste instantie prijsgeeft is ook helemaal aan jou. Wat je echter nooit kan voorkomen, is dat jouw gedrag (anoniem) geanalyseerd wordt voor doeleinden van ontwikkelaars en adverteerders. Daar hoeven ze je naam en adres niet voor te weten. Voor adverteerders is het voldoende dat die persoon met die specifieke ID dat bepaalde gedrag vertoont. En dat is data die alle grote bedrijven (Google, Amazon en Bol.com) allang over je verzamelen.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!