Vr Vrijdag: Geef me de ruimte!
Nieuws

Vr Vrijdag: Geef me de ruimte!

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: even er helemaal uit.

Wie is het zat? Wij zijn het zat! Elke dag dezelfde kleine ruimte, dezelfde uitzichten, en vooral een toenemend gevoel van benauwdheid. Binnen zitten maakt je wereld wel heel klein. Dan ga je openheid missen. Weidse vergezichten. Plekken waar je echt even het gevoel hebt dat alles anders is en vooral open. Vandaar dat we een vijftal vr-ervaringen op een rijtje zetten waarmee je een paar uur (of langer) echt even het gevoel hebt dat je wereld weer wat groter is en waardoor je letterlijk je blik verruimt.

The Elder Scrolls 5: Skyrim VR (pc en PSVR)

Skyrim is een openwereld rollenspel in het Elder Scrolls-univ… oh dat hoef ik niet te vertellen? Iedereen weet wat Skyrim is? En je kan het bijna overal op spelen? Okay, okay. Dat neemt niet weg dat de vr-versie (met al zijn kleine irritaties en minpunten) nog steeds een geweldige manier is om een virtuele reis te maken. Vooral op pc, waar je dankzij de uitgebreide mod-support de grafische pracht flink kan opkrikken, als je computer dat aankan. Speciaal aan te raden is de Skyrim 2020 Parallax-mod, waarmee alle texturen in de game enorm verbeterd worden en het spel vr-klaar wordt gemaakt. Een reis door het weidse, open landschap is dan bijna fotorealistisch, vooral op een headset met een hogere resolutie, zoals de Index of de Quest.

The Climb 1 en 2 (Oculus pc en Quest)

De eerste ‘klimsim’ van Crytek kwam uit voordat de Oculus Move-bewegingscontrollers beschikbaar waren. En toch was het spel met een Xbox-controller al een geweldige ervaring, waarmee je steile bergwanden in exotische landschappen beklom. Uiteraard kwam het spel pas echt goed tot zijn recht met de bewegingscontrollers, waardoor je niet alleen ‘echt’ moet grijpen en puzzelen om naar boven te komen, maar ook echt (zonder aanhalingstekens) een aardige workout krijgt. Wie na een potje The Climb (of het vervolg) geen zere armen heeft, is in heel goede conditie.

Los van dit alles zijn de The Climb-games (The Climbs?) een heel rustgevende ervaring die een unieke vorm van concentratie vragen. Juist doordat je zo intens bezig bent met het vinden van je route langs een rotswand, vergeet je al snel dat het niet echt is, waardoor de ervaring van ‘er zijn’ (ook wel ‘presence’ genoemd) wordt versterkt. En ja: eenmaal op de top kun je net zo lang als je wil van het fantastische uitzicht genieten.

The Lab (pc)

Ook deze game is inmiddels een klassieker, die uitkwam bij de lancering van de HTC Vive. The Lab is tegelijk een technische demo en een cursus vr voor beginners, met een flinke collectie minigames. Het toffe van The Lab is dat het vanaf het eerste moment iets doet wat nog maar weinig andere vr-games zo goed weten te treffen: het gevoel van schaal. Het laboratorium waar je alle ervaringen start is gigantisch en geeft je het gevoel dat je echt de ruimte hebt om te verkennen.

Maar ook de spellen zelf doen er alles aan om je brein ervan te overtuigen dat je in een veel grotere plek bent beland dan ooit te voren. De slingshot-game, waarbij je net zoals in Angry Birds grote torens omver moet knallen met een katapult, speelt zich af in een enorme loods. De diverse Photogrammetry-ervaringen zijn fotorealistische simulaties van echte plekken. En de boogschuttersgame is misschien niet zo groots en meeslepend, maar nog steeds gewoon een toffe ervaring. Het is heel knap (en typisch voor Valve) dat de ontwikkelaars van hun allereerste vr-ervaring iets wisten te maken wat zes jaar later nog steeds de moeite van het spelen waard is.

Orbus vr (pc, Quest)

Ooit was de mmo een gigantisch genre wat de markt overheerste. Iedereen en zijn oma ontwikkelde wel een nieuwe mmo, vooral in de hoop om de ‘World of Warcraft-killer’ te zijn. Inmiddels zijn mmo’s nog niet verdwenen, maar ze zijn toch wat meer naar de marge verhuisd. Jammer natuurlijk, want juist een mmo in vr is voor veel mensen de ultieme droom: de illusie dat je aanwezig bent in een grote, open, gedeelde wereld waarin je op avontuur kan gaan.

Laat Orbus vr nou precies dat zijn. Het is zeker niet de allermooiste game in deze lijst. Het spelen zelf voelt daarbij als een nogal aparte stap terug naar de tijd van EverQuest, maar dan in virtual reality. Maar het leuke van Orbus is dat het echt een volwaardige mmo is in een grote wereld die je vrij kunt verkennen. Nog leuker is dat er geen abonnement of microtransacties zijn. Je koopt de game en dan kun je gewoon spelen - een verademing voor dit genre. Orbus wordt daarnaast actief ondersteund met regelmatige updates. Ook heeft ht spel cross-play tussen Quest en pc.

Flight Simulator 2020

Bij de aankondiging van een nieuwe Flight Sim, kwam onmiddellijk de vraag: “kan ik vliegen in vr?” Het antwoord van de ontwikkelaars was: “Ja, uiteindelijk wel. Op een headset die je niet hebt.” Want in eerste instantie zou vr-ondersteuning alleen werken voor de HP Reverb. Dat is op zich een hele goede headset, maar zoals gezegd: wie heeft hem? Quest is op dit moment veruit marktleider, op de voet gevolgd door Vive. Wellicht dat Microsoft ook inzag dat het best zonde is om zoveel potentiële klanten de toegang tot hun meest geweldige feature te ontzeggen.

Inmiddels kun je zowaar met een Vive of Quest (via een linkkabel) de lucht in en de hele godganse wereld verkennen. Voor iemand die al maanden snakt naar een ander uitzicht dan zijn ietwat overwoekerde achtertuin, is Flight Sim 2020 in vr een broodnodig medicijn. Het gevoel van aanwezig zijn is fenomenaal, mits je een pc hebt die dit allemaal kan trekken. Flight Sim 2020 in vr vraagt als minimum een GTX1080, maar dan ben je ook zo vrij als een virtuele vogel en kun je elke vierkante meter van de wereldbol verkennen. Dankzij satellietdata is dat verkennen een waar genot. Vooral als je de sim ook nog eens even op ‘makkelijk’ zet en je je niet druk hoeft te maken over allerlei lastige zaken, zoals de hoeveelheid brandstof in je tank.

Ook een tip voor een vr-ervaring waarmee je echt even helemaal weg bent? Laat het horen in de reacties!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Halo Infinite krijgt een derdepersoonsaanzicht
Nieuws

Halo Infinite krijgt een derdepersoonsaanzicht

Via een update in november

Halo Infinite ontvangt in de loop van november de optie om de game met een derdepersoonsaanzicht te spelen.

Dat werd tijdens het 2024 Halo World Championship-toernooi te Seattle aangekondigd. Ergens in november verschijnt een nieuwe update voor de game, waarmee men de optie krijgt om de camera achter de schouder van het speelbare personage te plaatsen. Dit is voor het eerst in een Halo-game.

343 Industries gaf wel aan dat de optie niet zomaar in elke modus ingeschakeld kan worden, maar dat de ontwikkelaar dit per modus beschikbaar moet stellen. Zeker is in ieder geval dat het in de Forge-modus beschikbaar komt, en dat er een third-person-versie van Firefight wordt toegevoegd via een toekomstige update.

De meningen over de aankomende toevoeging zijn verdeeld onder de fans. Velen zijn enthousiast dat het mogelijk wordt om Halo Infinite (deels) in de derde persoon te spelen, terwijl anderen opperen dat dit een poging is om de Fortnite-doelgroep aan te spreken.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste Fallout-seizoen is door honderd miljoen mensen bekeken
Nieuws

Eerste Fallout-seizoen is door honderd miljoen mensen bekeken

Een groot succes voor Amazon en Bethesda

Het eerste seizoen van de Amazon Prime-serie Fallout is inmiddels door honderd miljoen mensen bekeken.

Dat werd eerder deze week via social media aangekondigd. Het is daarbij niet bekend wat precies onder een kijker valt - of bijvoorbeeld het gehele seizoen bekeken moet worden om mee te tellen - maar ondanks dat is het een erg hoog aantal kijkers.

In de eerste zestien dagen sinds release van de serie werden er al 65 miljoen kijkers bereikt, en de verkoop- en spelerscijfers van diverse Fallout-games stegen dan ook als gevolg daarvan. Een tweede seizoen komt dan ook zo snel mogelijk uit. "We geven er flink gas op om het tweede seizoen zo snel als mogelijk is uit te brengen", aldus de showrunners eerder dit jaar.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: 'Assassin's Creed 4: Black Flag-remake komt sneller uit dan je denkt'
Nieuws

Gerucht: 'Assassin's Creed 4: Black Flag-remake komt sneller uit dan je denkt'

Het is niet bekend of het uitstel van Shadows invloed heeft op de releasedatum van Black Flag

De remake van Assassin's Creed 4: Black Flag waar al geruime tijd geruchten over gaan zou sneller uitkomen dan veel mensen denken.

Dat claimt Tom Henderson op Insider Gaming. Vorig jaar gingen er al geruchten over een remake, en begin dit jaar werd gemeld dat de ontwikkeling vorig jaar september begonnen.

Ondanks dat zou de remake helemaal niet zo lang op zich laten wachten - volgens ontvangen documentatie zou de ontwikkeling al verder gevorderd zijn dan gedacht. De game - die de codenaam Obsidian zou dragen - zou zelfs gepland staan voor een release rond november 2025.

Daarbij benadrukt Insider Gaming wel dat deze geschatte releasemaand afkomstig is van voordat Assassin's Creed Shadows werd uitgesteld naar 14 februari 2025. Het is niet bekend of dat uitstel ook invloed heeft op de releaseperiode van de Black Flag-remake.

Volgens Insider Gaming maakt de remake onderdeel uit van Ubisofts strategie om de Assassin's Creed-reeks uit te breiden. Er zouden zo'n tien spellen in de reeks in ontwikkeling zijn die de komende vijf jaar moeten verschijnen, waaronder de mobiele game Jade.

Hoewel de remake van Black Flag vooralsnog niet officieel bevestigd is, claimt Insider Gaming gameplay van de game te hebben gezien. Daarin zou te zien zijn hoe hoofdpersonage Edward Kenway op een schip vaart. De beelden zouden draaien op de geüpgraded versie van de Anvil Engine.

Assassin's Creed 4: Black Flag verscheen in 2013 en was het eerste hoofddeel in de reeks dat een minder grote focus op stealth legde. De piratensetting - de game speelt zich af in het Caribisch gebied in de achttiende eeuw - werd door veel spelers goed ontvangen. Naast het verkennen van eilanden had men ook een schip ter beschikking, waarmee niet alleen naar andere gebieden gereisd kon worden, maar waarmee ook scheepsgevechten gehouden konden worden.

Ubisoft heeft dit jaar veel klappen te verduren gekregen op de beurs. De aandelen van het bedrijf zijn in waarde gedaald na berichten over tegenvallende verkopen van Star Wars Outlaws, dalende spelersaantallen voor XDefiant en het uitstel van Assassin's Creed Shadows naar volgend jaar. Sommige aandeelhouders, zoals AJ Investments, hebben dan ook publiekelijk verklaard graag te zien dat Ubisoft niet meer beursgenoteerd is en mogelijk zelfs verkocht wordt. Sinds gisteren gaan er dan ook geruchten dat de grootste aandeelhouders van het bedrijf - de Guillemot-familie en Tencent - de mogelijkheid om het bedrijf te verkopen te onderzoeken, mogelijk aan Tencent zelf.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!