Vr Vrijdag: De waarde van Apple vr
Nieuws

Vr Vrijdag: De waarde van Apple vr

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: geruchten over Apple vr.

Apple zou werken aan een vr-headset die maar liefst drieduizend dollar kost. Drieduizend dollar, daar kan je bijna een PS5 van kopen op ebay! Maar goed, dan heb je ook wel wat: een professionele headset met een resolutie van 8K. Voor Apple-fans is de rekensom dan snel gemaakt: dat is slechts 375 dollar per K. Waar hebben we het dan eigenlijk nog over? Dat is een kleine prijs om te betalen voor het bedrijf dat eigenlijk vr heeft uitgevonden.

Okay, okay, flauwe Apple-grappen ten spijt, is het best een belangrijk nieuwtje dat dit gigantische en toonaangevende techbedrijf tijd en geld steekt in vr en ar. Dat drieduizend dollar een absurd bedrag is en dat een dergelijke vr-headset voor gamers en andere gewone consumenten niet bijster interessant is, doet er niet zoveel toe.

Wat belangrijk is, is dat Apple in het verleden een aantal belangrijke dingen heeft gedaan voor technologie waar iedereen (zelfs Apple-haters) profijt van heeft. Om te beginnen is Apple (en zelfs haters moeten dat toegeven) in staat is om tech cool te maken voor mensen die zichzelf helemaal niet als technisch zien. Voor apparaten die letterlijk zo dicht op je huid zitten als een vr- of ar-bril, is dat toch wel een enorm voordeel.

©GMRimport

Maar belangrijker is dat het bedrijf compromisloos is als het gaat om een goede gebruikerservaring. iOS-apparaten zijn ontwikkeld voor gewone gebruikers die vooral leuke dingen met hun smartphone of tablet willen doen. Die zich niet bezig willen houden met compatibiliteit, instellingen of plug-ins om dingen aan de praat te krijgen. Die filosofie van hoe je een apparaat met zoveel complexe mogelijkheden zelfs door een kind kan laten bedienen, is doorgesijpeld in bijna alle apparaten die we dagelijks gebruiken.

Dat idee van een naadloze en mensgerichte manier om vr en ar te gebruiken, zou wel eens een grote sprong voorwaarts kunnen betekenen voor de manier waarop we in de toekomst met virtual reality omgaan.

Apple heeft in het verleden een aantal belangrijke dingen gedaan voor technologie waar iedereen (zelfs Apple-haters) profijt van heeft.

-

Innovatie

Want zoals ik al eerder schreef, is vr op de pc of op de Quest nog best een onhandige en weinig innovatieve ervaring. Apps zijn gesloten pakketjes die geen contact met elkaar kunnen leggen. Het is niet mogelijk om in de ene app gebruik te maken van andere apps. Terwijl zo’n innovatie het hele platform pas echt tot een uniek en nuttig hulpmiddel zou maken. 

Als Apple inzet op dat vlak van innovatie: niet alleen ‘hoe maak je een mooie bril met hoge resolutie?’, maar vooral ‘hoe maak je hem echt nuttig?’, zou dat een geweldige ontwikkeling zijn, die vast ook gejat wordt door, pardon, tot inspiratie dient voor andere ontwikkelaars.

Dat wil niet zeggen dat Apple gegarandeerd een goede vr-ervaring kan produceren. Vooral omdat vr op dit moment toch vooral een gebied voor games is, is dat is toch een risico. Apple heeft geen beste reputatie als het gaat om apparaten die specifiek voor gamen zijn bedoeld. Herinner je je de Pippin nog? Nee? Logisch. De Apple Bandai Pippin was Apple’s eerste en enige poging om een volwaardige spelcomputer op de markt te brengen. Het ding was te duur, niet krachtig genoeg en er waren nauwelijks games voor verkrijgbaar. In totaal werden wereldwijd 42.000 exemplaren verkocht. Zelfs de Ouya wist nog 200.000 keer over de toonbank te gaan.

©GMRimport

Adem van Apple

Maar de Pippin is alweer wat jaartjes geleden. Vele games hebben inmiddels via Apple-devices een weg naar het grote publiek gevonden. En hoewel een iPhone of iPad nog steeds met de beste wil van de wereld niet kan concurreren met een Playstation of Xbox, is het niet gek om te zien waarom Nintendo wel degelijk de adem van Apple in de nek voelt, als het gaat om games ‘voor het hele gezin’.

Maar dat alles terzijde: Apple’s vr-product zal nog wel even op zich laten wachten, en is zeker in eerste instantie op geen enkele manier de grote massale doorbraak van vr. Eerder is het (weer) een stap van Apple op zoek naar die echte heilige graal van mobile computing: de augmented reality-bril, die wellicht de smartphone helemaal gaat vervangen. Ooit. Als iemand tenminste eens met een werkend, handig en modieus product op de markt komt.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!