Vr Vrijdag: De waarde van Apple vr
Nieuws

Vr Vrijdag: De waarde van Apple vr

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: geruchten over Apple vr.

Apple zou werken aan een vr-headset die maar liefst drieduizend dollar kost. Drieduizend dollar, daar kan je bijna een PS5 van kopen op ebay! Maar goed, dan heb je ook wel wat: een professionele headset met een resolutie van 8K. Voor Apple-fans is de rekensom dan snel gemaakt: dat is slechts 375 dollar per K. Waar hebben we het dan eigenlijk nog over? Dat is een kleine prijs om te betalen voor het bedrijf dat eigenlijk vr heeft uitgevonden.

Okay, okay, flauwe Apple-grappen ten spijt, is het best een belangrijk nieuwtje dat dit gigantische en toonaangevende techbedrijf tijd en geld steekt in vr en ar. Dat drieduizend dollar een absurd bedrag is en dat een dergelijke vr-headset voor gamers en andere gewone consumenten niet bijster interessant is, doet er niet zoveel toe.

Wat belangrijk is, is dat Apple in het verleden een aantal belangrijke dingen heeft gedaan voor technologie waar iedereen (zelfs Apple-haters) profijt van heeft. Om te beginnen is Apple (en zelfs haters moeten dat toegeven) in staat is om tech cool te maken voor mensen die zichzelf helemaal niet als technisch zien. Voor apparaten die letterlijk zo dicht op je huid zitten als een vr- of ar-bril, is dat toch wel een enorm voordeel.

©GMRimport

Maar belangrijker is dat het bedrijf compromisloos is als het gaat om een goede gebruikerservaring. iOS-apparaten zijn ontwikkeld voor gewone gebruikers die vooral leuke dingen met hun smartphone of tablet willen doen. Die zich niet bezig willen houden met compatibiliteit, instellingen of plug-ins om dingen aan de praat te krijgen. Die filosofie van hoe je een apparaat met zoveel complexe mogelijkheden zelfs door een kind kan laten bedienen, is doorgesijpeld in bijna alle apparaten die we dagelijks gebruiken.

Dat idee van een naadloze en mensgerichte manier om vr en ar te gebruiken, zou wel eens een grote sprong voorwaarts kunnen betekenen voor de manier waarop we in de toekomst met virtual reality omgaan.

Apple heeft in het verleden een aantal belangrijke dingen gedaan voor technologie waar iedereen (zelfs Apple-haters) profijt van heeft.

-

Innovatie

Want zoals ik al eerder schreef, is vr op de pc of op de Quest nog best een onhandige en weinig innovatieve ervaring. Apps zijn gesloten pakketjes die geen contact met elkaar kunnen leggen. Het is niet mogelijk om in de ene app gebruik te maken van andere apps. Terwijl zo’n innovatie het hele platform pas echt tot een uniek en nuttig hulpmiddel zou maken. 

Als Apple inzet op dat vlak van innovatie: niet alleen ‘hoe maak je een mooie bril met hoge resolutie?’, maar vooral ‘hoe maak je hem echt nuttig?’, zou dat een geweldige ontwikkeling zijn, die vast ook gejat wordt door, pardon, tot inspiratie dient voor andere ontwikkelaars.

Dat wil niet zeggen dat Apple gegarandeerd een goede vr-ervaring kan produceren. Vooral omdat vr op dit moment toch vooral een gebied voor games is, is dat is toch een risico. Apple heeft geen beste reputatie als het gaat om apparaten die specifiek voor gamen zijn bedoeld. Herinner je je de Pippin nog? Nee? Logisch. De Apple Bandai Pippin was Apple’s eerste en enige poging om een volwaardige spelcomputer op de markt te brengen. Het ding was te duur, niet krachtig genoeg en er waren nauwelijks games voor verkrijgbaar. In totaal werden wereldwijd 42.000 exemplaren verkocht. Zelfs de Ouya wist nog 200.000 keer over de toonbank te gaan.

©GMRimport

Adem van Apple

Maar de Pippin is alweer wat jaartjes geleden. Vele games hebben inmiddels via Apple-devices een weg naar het grote publiek gevonden. En hoewel een iPhone of iPad nog steeds met de beste wil van de wereld niet kan concurreren met een Playstation of Xbox, is het niet gek om te zien waarom Nintendo wel degelijk de adem van Apple in de nek voelt, als het gaat om games ‘voor het hele gezin’.

Maar dat alles terzijde: Apple’s vr-product zal nog wel even op zich laten wachten, en is zeker in eerste instantie op geen enkele manier de grote massale doorbraak van vr. Eerder is het (weer) een stap van Apple op zoek naar die echte heilige graal van mobile computing: de augmented reality-bril, die wellicht de smartphone helemaal gaat vervangen. Ooit. Als iemand tenminste eens met een werkend, handig en modieus product op de markt komt.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tony Hawk zelf wilde graag nieuwe muziek in Pro Skater 3+4
Nieuws

Tony Hawk zelf wilde graag nieuwe muziek in Pro Skater 3+4

Er zijn tot nu toe al veertig nummers bekendgemaakt, maar er volgen er nog meer

Eerder bleek al dat de soundtrack van Tony Hawk's Pro Skater 3+4 zowel muziek uit de oorspronkelijke versies van de games, als nieuwe nummers bevat. Dat is blijkbaar omdat Tony Hawk zelf daar op aandrong.

Dat liet de professionele skater op Instagram weten. "Het was mijn keuze om wat andere nummers van dezelfde artiesten op de soundtrack te plaatsen. Ik hoop dat het ontdekken (van nieuwe muziek) de helft van de lol is. Het is een grote reden waarom deze soundtracks in eerste instantie aansloegen. Dus luister er naar en geniet er van."

De afgelopen weken zijn er tweemaal twintig nummers onthuld die op de soundtrack van Tony Hawk's Pro Skater 3+4 staan. Hawk zelf benadrukt dat er nog meer nummers volgen, "zowel oude als nieuwe".

Hawks opmerking lijkt deels een reactie op de kritiek die hier en daar wordt gegeven op het feit dat de soundtrack niet precies gelijk is aan de soundtrack van de oorspronkelijke games. Dit gold overigens ook al voor de soundtrack van Tony Hawk's Pro Skater 1+2.

Eerder bevestigde nummers die op de soundtrack van 3+4 staan, zijn onder andere Ace of Spades van Motörhead, 96 Quite Bitter Beings van CKY, King of the Beach van Wavves, Hollywood Baby van 100 Gecs, My Adidas van Run D.M.C. en 2 Minutes to Midnight van Iron Maiden.

Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en nieuwe skateparken, waaronder Waterpark. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug.

Overigens nam de oorspronkelijke versie van Tony Hawk's Pro Skater 4 de structuur van de campagne op de schop. Levels waren groter en de tijdslimiet van 2 minuten kwam te vervallen. In deze collectie zullen er echter nieuwe opdrachten in de levels van Tony Hawk's Pro Skater 4 te vinden zijn die wel bij de timer van 2 minuten passen.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
In Ghost of Yotei kunnen spelers met twee katana's tegelijk vechten
Nieuws

In Ghost of Yotei kunnen spelers met twee katana's tegelijk vechten

Ook zitten er geheel nieuwe wapens in het spel

Het is in Ghost of Tsushima-vervolg Ghost of Yotei mogelijk om tijdens gevechten twee katana's tegelijk te gebruiken.

Dat valt te lezen op de officiële website van de game. Naast de 'dual katana'-optie, zijn er ook nieuwe wapens als een kusarigama en ōdachi in de game te vinden. Op de website valt ook te lezen dat het nieuwe hoofdpersonage, Atsu, zint op wraak nadat haar familie is vermoord, en dat ze om haar reis door Japan te bekostigen jacht kan maken op criminelen en andere werkzaamheden kan verrichten.

Het vorig jaar aangekondigde Ghost of Yotei verschijnt ergens dit jaar voor PlayStation 5 - een precieze releasedatum is er nog niet. De game speelt zich af in 1603 - meer dan driehonderd jaar na Ghost of Tsushima - en draait zoals gezegd om een nieuwe personage genaamd Atsu. Het spel speelt zich af in het Noorden van Japan, rondom Mount Yōtei. Hieronder is nog eens de aankondigingstrailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!