Vr Vrijdag: De waarde van Apple vr
Nieuws

Vr Vrijdag: De waarde van Apple vr

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: geruchten over Apple vr.

Apple zou werken aan een vr-headset die maar liefst drieduizend dollar kost. Drieduizend dollar, daar kan je bijna een PS5 van kopen op ebay! Maar goed, dan heb je ook wel wat: een professionele headset met een resolutie van 8K. Voor Apple-fans is de rekensom dan snel gemaakt: dat is slechts 375 dollar per K. Waar hebben we het dan eigenlijk nog over? Dat is een kleine prijs om te betalen voor het bedrijf dat eigenlijk vr heeft uitgevonden.

Okay, okay, flauwe Apple-grappen ten spijt, is het best een belangrijk nieuwtje dat dit gigantische en toonaangevende techbedrijf tijd en geld steekt in vr en ar. Dat drieduizend dollar een absurd bedrag is en dat een dergelijke vr-headset voor gamers en andere gewone consumenten niet bijster interessant is, doet er niet zoveel toe.

Wat belangrijk is, is dat Apple in het verleden een aantal belangrijke dingen heeft gedaan voor technologie waar iedereen (zelfs Apple-haters) profijt van heeft. Om te beginnen is Apple (en zelfs haters moeten dat toegeven) in staat is om tech cool te maken voor mensen die zichzelf helemaal niet als technisch zien. Voor apparaten die letterlijk zo dicht op je huid zitten als een vr- of ar-bril, is dat toch wel een enorm voordeel.

©GMRimport

Maar belangrijker is dat het bedrijf compromisloos is als het gaat om een goede gebruikerservaring. iOS-apparaten zijn ontwikkeld voor gewone gebruikers die vooral leuke dingen met hun smartphone of tablet willen doen. Die zich niet bezig willen houden met compatibiliteit, instellingen of plug-ins om dingen aan de praat te krijgen. Die filosofie van hoe je een apparaat met zoveel complexe mogelijkheden zelfs door een kind kan laten bedienen, is doorgesijpeld in bijna alle apparaten die we dagelijks gebruiken.

Dat idee van een naadloze en mensgerichte manier om vr en ar te gebruiken, zou wel eens een grote sprong voorwaarts kunnen betekenen voor de manier waarop we in de toekomst met virtual reality omgaan.

Apple heeft in het verleden een aantal belangrijke dingen gedaan voor technologie waar iedereen (zelfs Apple-haters) profijt van heeft.

-

Innovatie

Want zoals ik al eerder schreef, is vr op de pc of op de Quest nog best een onhandige en weinig innovatieve ervaring. Apps zijn gesloten pakketjes die geen contact met elkaar kunnen leggen. Het is niet mogelijk om in de ene app gebruik te maken van andere apps. Terwijl zo’n innovatie het hele platform pas echt tot een uniek en nuttig hulpmiddel zou maken. 

Als Apple inzet op dat vlak van innovatie: niet alleen ‘hoe maak je een mooie bril met hoge resolutie?’, maar vooral ‘hoe maak je hem echt nuttig?’, zou dat een geweldige ontwikkeling zijn, die vast ook gejat wordt door, pardon, tot inspiratie dient voor andere ontwikkelaars.

Dat wil niet zeggen dat Apple gegarandeerd een goede vr-ervaring kan produceren. Vooral omdat vr op dit moment toch vooral een gebied voor games is, is dat is toch een risico. Apple heeft geen beste reputatie als het gaat om apparaten die specifiek voor gamen zijn bedoeld. Herinner je je de Pippin nog? Nee? Logisch. De Apple Bandai Pippin was Apple’s eerste en enige poging om een volwaardige spelcomputer op de markt te brengen. Het ding was te duur, niet krachtig genoeg en er waren nauwelijks games voor verkrijgbaar. In totaal werden wereldwijd 42.000 exemplaren verkocht. Zelfs de Ouya wist nog 200.000 keer over de toonbank te gaan.

©GMRimport

Adem van Apple

Maar de Pippin is alweer wat jaartjes geleden. Vele games hebben inmiddels via Apple-devices een weg naar het grote publiek gevonden. En hoewel een iPhone of iPad nog steeds met de beste wil van de wereld niet kan concurreren met een Playstation of Xbox, is het niet gek om te zien waarom Nintendo wel degelijk de adem van Apple in de nek voelt, als het gaat om games ‘voor het hele gezin’.

Maar dat alles terzijde: Apple’s vr-product zal nog wel even op zich laten wachten, en is zeker in eerste instantie op geen enkele manier de grote massale doorbraak van vr. Eerder is het (weer) een stap van Apple op zoek naar die echte heilige graal van mobile computing: de augmented reality-bril, die wellicht de smartphone helemaal gaat vervangen. Ooit. Als iemand tenminste eens met een werkend, handig en modieus product op de markt komt.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!