Vr Vrijdag: De vijf leukste virtual reality-nieuwtjes van E3 2019
Nieuws

Vr Vrijdag: De vijf leukste virtual reality-nieuwtjes van E3 2019

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: de vr-hoogtepunten van E3 2019.

Het jaarlijkse game-event E3 had flink wat vr-aankondigingen. Het lijkt er op dat met de komst van de Oculus Quest en het aanhoudende succes van PSVR virtual reality stiekem toch in een stroomversnelling is geraakt. Veel bekende vr-klassiekers komen naar de goedkopere en toegankelijke apparaten, wat natuurlijk goed nieuws is voor iedereen die wel goede vr wil beleven maar daar geen duizend euro in wil investeren. Bij deze vijf vr-aankondigingen vanaf E3 2019 die ons het meest blij maakten.

1. Echo Arena komt naar Quest

De beste vr-game op pc is nog steeds Echo Arena, waarin je in teams van drie tegen elkaar speelt in een arena zonder zwaartekracht en een disc in het doel van de tegenstander moet gooien. Rugby, Ultimate Frisbee en Basketball in één, maar dan zwevend en met robots. Lange tijd leek het er op dat Echo Arena niet kon werken op de Oculus Quest, omdat het spel zo steunt op goede tracking rond het hele lichaam. Een belangrijk aspect van het spel is namelijk dat je jezelf wegduwt van muren en zwevende blokken om je voort te bewegen. Afduwen achter je rug kan de Quest niet registreren. Toch lijken de ontwikkelaars van Ready At Dawn hier een oplossing voor te hebben gevonden, die bestaat uit het berekenen van de intenties van de speler op basis van de informatie die wél beschikbaar is. Er zitten namelijk gyroscopen in de controllers, die in combinatie met de omgeving en de laatst geregistreerde plek van de handen samen toch nog iets zinvols op kunnen leveren. Of het echt goed werkt? We weten het niet. Wat we ook niet weten is of Echo Combat, een soort Overwatch escort missie in nul-g, ook naar Quest komt. We blijven hopen.

©GMRimport

2. Budget Cuts komt naar PSVR

Al sinds de eerste dagen van de HTC Vive is Budget Cuts een glanzend voorbeeld van hoe je een stealth game in vr kan bouwen. Het spel introduceerde een unieke manier van teleporteren en de enige manier waarop je je kan verdedigen tegen de ronddwalende bewakingsrobots is door messen te werpen. De volledige game liet even op zich wachten en kwam vorig jaar pas uit. En hoewel de game misschien niet alle hooggespannen verwachtingen waarmaakte, is het nog steeds een topgame die laat zien waarom kamervullende vr zo tof is: rondsluipen en je verbergen achter virtuele meubels is zenuwslopend en fantastisch. Kamervullend is echter niet een woord wat we associëren met PSVR. Niks dan lof voor het succes van Sony’s succesvolle PS4-headset, maar de Playstation Camera is een waardeloze oplossing voor het tracken van een vr-bril. Je moet binnen een klein kader blijven zitten of staan, anders loopt het in de soep. Hoe dat in vredesnaam vertaalt gaat worden naar een spel dat beroemd is omdat je over de vloer moet kruipen is ons een raadsel. Maar het feit dat het spel naar de PS4 komt is goed nieuws en we gaan er van uit dat de ontwikkelaars de onvermijdelijke problemen aanpakken zonder de essentie van het spel al te veel aan te tasten.

©GMRimport

3. Lone Echo 2 komt in 2020

Hoewel Echo Arena de game is die de vr-gemeenschap in vuur en vlam zette, was het eigenlijk ‘alleen maar’ het multiplayer component van een single player sciencefictiongame. Lone Echo liet jou de rol spelen van Jack, een robot die de enige menselijke bewoner van een ruimtestation in een baan rond Saturnus moet assisteren. Deel 1 draaide om het verdwijnen van deze Liv en Jacks/jouw poging haar terug te vinden. Deel 2 gaat verder waar 1 ophield, vlak na een geweldige twist die we niet zullen spoilen. Dat Lone Echo 2 er aan kwam was overigens al bekend. Oculus bracht begin dit jaar een interactieve trailer uit. Maar nu weten we ook wanneer: het eerste kwartaal van 2020. En dat is nog even wachten, helaas.

©GMRimport

4. Meat Fortress VR

Oké, de naam doet vermoeden dat we te maken hebben met een pornoparodie, maar Meat Fortress is toch echt een legitieme game. Een bizarre game, dat wel. Dit is een gratis update voor de al langer beschikbare titel Horseshoes, Hotdogs and Handgrenades (een collectie grappige minigames) die een volledige vr versie van Team Fortress 2 toevoegt. Maar dan met hotdogs in plaats van mensen. Alle wapens van Team Fortress 2 zijn (met toestemming van Valve) beschikbaar en de game ondersteunt zowel multiplayer als bots voor solo gameplay. Het idee is zo bizar dat het wellicht nog kan werken ook.

©GMRimport

5. Space Team komt naar vr

Misschien ken je de hilarische mobiele game Space Team (niet te verwarren met de minstens zo hilarische maar volledig ongerelateerde Space Team boeken van Barry J Hutchison die je toch gewoon eens moet lezen). Hierin moet je samen met een aantal vrienden een ruimteschip door een aantal crises loodsen, door elk een post op de brug te bemannen. Nee dit is niet Star Trek Bridge Crew. Alhoewel. Ja. Het is Star Trek Bridge Crew, maar zonder de serieuze toon. Space Team gaat om het naar elkaar roepen van technobabbel omdat je namelijk je vrienden taken moet laten uitvoeren die op je scherm verschijnen. Klinkt dit verwarrend? Dan snap je het. De vr-versie plaatst de speler ook daadwerkelijk op de brug van een schip en behalve taken op je bedieningspaneel moet je binnenvallende ruimtewezens wegschieten en branden blussen. Laat het schreeuwen beginnen.

©GMRimport

Lees ook de vorige edities van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error