Vr vrijdag: de meerwaarde van robots
Nieuws

Vr vrijdag: de meerwaarde van robots

Met de lancering van zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series X (en hun kleinere, diskdriveloze broertjes) is de nieuwe consolegeneratie begonnen. Die nieuwe generatie lijkt erg op de vorige. Niet dat dat erg is, want nieuwe hardware met meer snelheid en meer kracht levert fijnere ervaringen op. Maar niet noodzakelijk nieuwe ervaringen.

De laatste echte innovatie op het gebied van gamen was virtual reality. Door opeens ‘in’ het spel te staan, met door de ruimte gevolgde controllers, zijn echt nieuwe manieren van spelen mogelijk. Maar is dat het eindpunt? Zijn er andere technologieën die wellicht op een of andere manier totaal nieuwe manieren van spelen mogelijk maken?

Er is een technologie, die net als vr, jarenlang alleen bestond in virtual reality, en waar veel mensen zich van afvroegen of het ooit een consumentenproduct zou opleveren. Die technologie is robotica. Games en robots zijn geen vreemden van elkaar, zoals NES-veteranen zich mogelijk herinneren. De eerste Nintendo-spelcomputer kon ‘samenwerken’ met het robotje R.O.B. Samenwerken is eigenlijk teveel eer voor dit plastic apparaat dat op lichtflitsen reageerde en zo in beweging kwam. Maar het was op dat moment toch een interessant concept, waarbij de virtuele en de fysieke wereld dichter bij elkaar kwamen. Maar hoe zouden ‘echte’ robots een rol in gaming kunnen spelen? Misschien is het interessant om eerst eens te kijken hoe ver we zijn met autonome robots.

©GMRimport

Skynet

Bedrijven als Boston Dynamics zijn steeds dichter bij het oplossen van een aantal belangrijke robotische problemen. De belangrijkste is het vermogen van de robot om zich autonoom te kunnen voortbewegen door de ruimte. De robot moet zelf zijn omgeving kunnen aftasten en om kunnen gaan met onverwachte omstandigheden. De video van de Boston Dynamics-robot die een paar flinke schoppen kreeg, ging een paar jaar geleden de wereld rond. Hoewel velen dit zagen als de eerste reden voor Skynet om uiteindelijk de mensheid uit te roeien (“dát is jullie straf voor het schoppen van mijn voorvader!”), was het natuurlijk een demonstratie van hoe de robot zich aanpaste aan een probleem. Want als een robot bij het minste of geringste omvalt en zich niet kan redden, is hij niet echt autonoom.

Dit probleem van autonoom bewegen en omgaan met verschillend terrein en eventuele, al dan niet expres veroorzaakte botsingen, is voor mechanische viervoeters al redelijk opgelost. De volgende stap is mensachtigen, oftewel androïden. En hoewel de technologie daar nog niet zover is, zou dat wellicht in de toekomst interessante mogelijkheden kunnen bieden voor spellen.

©GMRimport

Dan bedoel ik in dit geval niet games in de huiskamer. Hoewel ik niet uitsluit dat we ooit mensachtige robots kunnen kopen die helpen bij het huishouden, voorzie ik eerder mogelijkheden voor robots in toekomstige equivalenten van speelhallen en sportscholen.

Want hoewel je in games (en zeker in virtual reality) kunt spelen met en tegen kunstmatige tegenstanders, blijft werkelijke fysieke feedback uit. Een mensachtige robot, aangestuurd door de kunstmatige intelligentie van een computer, zou werkelijk spellen en sporten met en tegen mensen kunnen beoefenen.

Paper, rock, stone, lizard, Spock!

Een eerste primitieve voorbeeld hiervan is de Janken-robot, die in 2012 werd ontwikkeld door de universiteit van Tokyo. Deze robot speelt ‘steen papier schaar’ met een mens, maar wint altijd. Dat komt omdat de computer ziet wat jij als mens ‘gooit’ (papier verslaat steen, steen verslaat schaar, schaar verslaat papier) en toont zijn ‘tegenzet’ zo snel dat het tegelijkertijd lijkt (maar eigenlijk iets later is).

Dit spelletje is vooral een oefening in computerzien en de mechanische besturing van een hand. En aangezien de computer altijd wint, is het ook niet echt een leuk spel. Maar je zou een androïde bijvoorbeeld ook kunnen leren schermen, zodat jij als mens altijd een tegenstander hebt. Die schermrobot zou je verschillende moeilijkheidsniveau’s kunnen geven, gemodelleerd naar echte sporters. Zo zou je kunnen trainen en zelfs wedstrijden tegen de androïde kunnen spelen.

Dat geldt natuurlijk voor veel meer contactsporten, zoals karate of boxen, waarbij je altijd zelf bepaalt hoe goed of slecht de computertegenstander speelt, en je een extreem realistische (en dus waardevolle) training tegen de computer kunt hebben.

©GMRimport

Als we eenmaal dat niveau van robotica bereiken, is het een kleine stap naar hele nieuwe ervaringen waarbij we autonome androïden combineren met vr. Stel je een vr arcade voor, waar je met de bril rondkijkt in de wereld van je keuze. Maar de computergestuurde tegenstanders zijn niet alleen in vr aanwezig, maar ook fysiek in de vorm van androïden. De robots hoeven er ‘in het echt’ niet bijzonder realistisch uit te zien, maar vr ‘projecteert’ het realistische uiterlijk van een tegenstander of medestander op de plek waar de androïde is. Zo kun je deze figuur een hand geven (of een klap) en werkelijk voelen dat er iets (iemand) anders is.

Het zou in feite de vervolmaking zijn van de holodeckfantasie uit Star Trek, waarbij de omgeving net zo tastbaar is als in het echt, maar met de mogelijkheden die vr biedt.

Zoals gezegd zijn dit geen ervaringen die je in huis gaat halen. Het zouden echter zomaar attracties kunnen zijn in een pretpark of arcade, waar de strijd om aandacht altijd lijdt tot unieke ervaringen en vernieuwingen. En dankzij de combinatie van robotica en virtual reality zijn steeds andere verhalen en ervaringen mogelijk. De ene dag jaag je op zombies, de volgende verken je een kerker met je vrienden en eventueel een of twee androïden om de party compleet te maken. Androïden die eventueel zelfs bestuurd kunnen worden door mensen thuis, die via vr zo mee kunnen doen in een unieke combinatie van game en telepresence.

Unieke en tot nu toe ondenkbare avonturen wachten ons. Niet dat de PlayStation 5 en Xbox Series X niet cool zijn ofzo…

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!