Vr Vrijdag: Augmented reality-contactlenzen
Nieuws

Vr Vrijdag: Augmented reality-contactlenzen

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: de volgende stap van augmented reality.

Na geruchten over een vr-bril en een augmented reality-bril van Apple, druppelen nu berichten op internet binnen over Apple ar-contactlenzen. Welkom in de volgende stap van de versmelting tussen mens en machine.

Augmented reality, oftewel ar, is de technologie waarbij de werkelijkheid en met de computer gegenereerde beelden naadloos in elkaar overlopen. Voor de gebruiker betekent dat bijvoorbeeld schermen met informatie die in je blikveld zweven, of zelfs complete, levensechte hologrammen van mensen of voorwerpen. We zien ar in diverse mobiele toepassingen, waarbij Pokémon Go toch wel de populairste is. Met de ar-functie zie je op het beeldscherm de echte wereld, met daarin een pokémon alsof deze daar echt zit.

©GMRimport

Meerdere bedrijven werken inmiddels aan ar, alsof het de heilige graal is van computergebruik: niet langer heb je een monitor nodig en ook de smartphone hoef je niet vast te houden. Opeens is data helemaal verweven met de wereld om je heen.

Hoewel er nog steeds geen echt goedwerkende ar-bril bestaat, is dat idee eigenlijk ook een tussenoplossing. Want een bril is toch eigenlijk een onhandig ding. Tuurlijk, het is prima als je er toch al eentje nodig hebt, maar het blijft iets wat je kunt kwijtraken, op kunt gaan zitten, wat in de weg zit bij bepaalde activiteiten, noem maar op. Als je er eentje nodig hebt, ben je al snel niet anders gewend. Maar voor de rest van ons is het toch iets wat je liever vermijdt.

Blikveld

Dat Apple aan ar-contactlenzen zou werken, is op dit moment niet meer dan een gerucht. Maar het idee ligt in feite ontzettend voor de hand. Waar zelfs een bril nog je blikveld beperkt, doen lenzen dat niet. Je merkt als het goed is niet dat je ze draagt en als de ar-functie echt zo goed werkt als dat we hopen, zou je hele blikveld zonder enige overgang gevuld kunnen worden door een alternatieve werkelijkheid.

De voordelen van dit soort lenzen zijn evident: je hebt niks in je handen en toch toegang tot alle informatie ooit. Kun je niet op haar naam komen? Die staat in beeld. Route naar je bestemming? Pijlen wijzen de weg. Op zoek naar een Starbucks? Er zijn er drie in de buurt, maar wat dacht je van dat unieke kleine koffietentje hier achter in de steeg? De pijl wijst de weg. Persoonlijke assistent? Hij of zij krijgt nu een levensechte avatar die met je meewandelt en misschien zelfs advies geeft bij het verrichten van bepaalde taken. Reparatie aan de auto? De assistent wijst naar de onderdelen, doet voor wat je moet doen, en klaar is Kees.

©GMRimport

Nadelen

Maar een dergelijke volledige integratie van technologie, data en ons lichaam heeft uiteraard een boel risico’s, waarvan we er een aantal niet konden voorzien. Wie had eind jaren 90 bijvoorbeeld voorzien dat Facebook en YouTube zoveel mensen zoveel onzin zouden verkopen? Onzin dat mensen gewoon geloven? En die de volksgezondheid van miljoenen in gevaar brengt, enkel en alleen omdat desinformatie dankzij deze netwerken zich zo snel verspreidt?

De nadelen van ar dat zo dicht op het lijf zit als een contactlens, zijn voor een deel wel te voorzien, maar voor een groot deel ook niet. Wat zijn bijvoorbeeld de psychologische effecten als iedereen om je heen een eigen werkelijkheid ziet? Als de deur van dat huis voor jou blauw is, maar voor de ander er uitziet als de Tardis van Doctor Who? Als we nu al moeite hebben met het onderscheiden van echt en nepnieuws, hoe moet dat wanneer wat we met onze eigen ogen zien, niet meer te vertrouwen is?

Het is niet ondenkbaar dat geavanceerde ar bijna niet van de werkelijkheid is te onderscheiden. Sommigen vinden deepfakes nu al eng. Hoe gaat dat als ar-lenzen letterlijk de gezichten en lichamen van mensen om ons heen kunnen veranderen? En wat voor verwachtingen hebben we van schoonheid en lichamen als je je vriend of vriendin dankzij ar-lenzen letterlijk kunt veranderen in het uiterlijk van je dromen?

Weg

Dan zijn er nog de heel praktische problemen van een wereld waarin ar-lenzen altijd aan staan. Op zich is het fijn als je virtuele assistent je via pijlen de weg wijst over de snelweg. Maar wat als een storing ervoor zorgt dat je blikveld opeens gevuld wordt door de Marshmallow Man uit Ghostbusters? Terwijl je 120 kilometer per uur rijdt?

Een storing is dan nog tot daar aan toe. Maar wat als iemand je ar-lenzen kan hacken? Je dingen kan laten zien die er niet zijn, op momenten dat die heel slecht uitkomen? Een onverwachte digitale lsd-trip, die opeens je omgeving kan veranderen in een nachtmerrie? Voor volwassenen is dat al een angstaanjagende en gevaarlijke gedachte. Maar wat zou dat voor kinderen betekenen?

©GMRimport

Eng

Niet dat ar alleen maar eng is natuurlijk, maar al te vaak blijkt dat we nieuwe technologie te snel en te graag willen omarmen, zonder echt na te denken over de bijkomende risico’s. Vooral omdat we die risico’s niet echt kunnen voorzien. Maar ook omdat de financiële belangen gigantisch zijn. Als je denkt dat Google nu al machtig is met alle advertenties tussen je YouTube-filmpjes en zoekresultaten, hoe veel machtiger wordt zo’n bedrijf wanneer ze advertenties in je eigen huis kunnen projecteren via je ar-lenzen? Is het een kleine prijs om te betalen voor goedkope ar-hardware? Of een dystopische nachtmerrie waarbij we elk moment van de dag gemanipuleerd worden via beelden die niet weggaan tenzij je je lenzen uitdoet?

Toekomst

Het duurt nog wel even voordat ar-contactlenzen een echt product zijn. Er zijn nog zoveel technologische hordes om te overkomen. Maar het is zeker niet onmogelijk, laat staan onwaarschijnlijk dat dergelijke technologie over een jaar of tien gewoon in de winkel ligt. Of wat op dat moment nog doorgaat voor een winkel. En wat geven we op als we een van onze belangrijkste zintuigen opeens in handen leggen van een technologiebedrijf?

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!