Vr Vrijdag: Augmented reality-contactlenzen
Nieuws

Vr Vrijdag: Augmented reality-contactlenzen

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: de volgende stap van augmented reality.

Na geruchten over een vr-bril en een augmented reality-bril van Apple, druppelen nu berichten op internet binnen over Apple ar-contactlenzen. Welkom in de volgende stap van de versmelting tussen mens en machine.

Augmented reality, oftewel ar, is de technologie waarbij de werkelijkheid en met de computer gegenereerde beelden naadloos in elkaar overlopen. Voor de gebruiker betekent dat bijvoorbeeld schermen met informatie die in je blikveld zweven, of zelfs complete, levensechte hologrammen van mensen of voorwerpen. We zien ar in diverse mobiele toepassingen, waarbij Pokémon Go toch wel de populairste is. Met de ar-functie zie je op het beeldscherm de echte wereld, met daarin een pokémon alsof deze daar echt zit.

©GMRimport

Meerdere bedrijven werken inmiddels aan ar, alsof het de heilige graal is van computergebruik: niet langer heb je een monitor nodig en ook de smartphone hoef je niet vast te houden. Opeens is data helemaal verweven met de wereld om je heen.

Hoewel er nog steeds geen echt goedwerkende ar-bril bestaat, is dat idee eigenlijk ook een tussenoplossing. Want een bril is toch eigenlijk een onhandig ding. Tuurlijk, het is prima als je er toch al eentje nodig hebt, maar het blijft iets wat je kunt kwijtraken, op kunt gaan zitten, wat in de weg zit bij bepaalde activiteiten, noem maar op. Als je er eentje nodig hebt, ben je al snel niet anders gewend. Maar voor de rest van ons is het toch iets wat je liever vermijdt.

Blikveld

Dat Apple aan ar-contactlenzen zou werken, is op dit moment niet meer dan een gerucht. Maar het idee ligt in feite ontzettend voor de hand. Waar zelfs een bril nog je blikveld beperkt, doen lenzen dat niet. Je merkt als het goed is niet dat je ze draagt en als de ar-functie echt zo goed werkt als dat we hopen, zou je hele blikveld zonder enige overgang gevuld kunnen worden door een alternatieve werkelijkheid.

De voordelen van dit soort lenzen zijn evident: je hebt niks in je handen en toch toegang tot alle informatie ooit. Kun je niet op haar naam komen? Die staat in beeld. Route naar je bestemming? Pijlen wijzen de weg. Op zoek naar een Starbucks? Er zijn er drie in de buurt, maar wat dacht je van dat unieke kleine koffietentje hier achter in de steeg? De pijl wijst de weg. Persoonlijke assistent? Hij of zij krijgt nu een levensechte avatar die met je meewandelt en misschien zelfs advies geeft bij het verrichten van bepaalde taken. Reparatie aan de auto? De assistent wijst naar de onderdelen, doet voor wat je moet doen, en klaar is Kees.

©GMRimport

Nadelen

Maar een dergelijke volledige integratie van technologie, data en ons lichaam heeft uiteraard een boel risico’s, waarvan we er een aantal niet konden voorzien. Wie had eind jaren 90 bijvoorbeeld voorzien dat Facebook en YouTube zoveel mensen zoveel onzin zouden verkopen? Onzin dat mensen gewoon geloven? En die de volksgezondheid van miljoenen in gevaar brengt, enkel en alleen omdat desinformatie dankzij deze netwerken zich zo snel verspreidt?

De nadelen van ar dat zo dicht op het lijf zit als een contactlens, zijn voor een deel wel te voorzien, maar voor een groot deel ook niet. Wat zijn bijvoorbeeld de psychologische effecten als iedereen om je heen een eigen werkelijkheid ziet? Als de deur van dat huis voor jou blauw is, maar voor de ander er uitziet als de Tardis van Doctor Who? Als we nu al moeite hebben met het onderscheiden van echt en nepnieuws, hoe moet dat wanneer wat we met onze eigen ogen zien, niet meer te vertrouwen is?

Het is niet ondenkbaar dat geavanceerde ar bijna niet van de werkelijkheid is te onderscheiden. Sommigen vinden deepfakes nu al eng. Hoe gaat dat als ar-lenzen letterlijk de gezichten en lichamen van mensen om ons heen kunnen veranderen? En wat voor verwachtingen hebben we van schoonheid en lichamen als je je vriend of vriendin dankzij ar-lenzen letterlijk kunt veranderen in het uiterlijk van je dromen?

Weg

Dan zijn er nog de heel praktische problemen van een wereld waarin ar-lenzen altijd aan staan. Op zich is het fijn als je virtuele assistent je via pijlen de weg wijst over de snelweg. Maar wat als een storing ervoor zorgt dat je blikveld opeens gevuld wordt door de Marshmallow Man uit Ghostbusters? Terwijl je 120 kilometer per uur rijdt?

Een storing is dan nog tot daar aan toe. Maar wat als iemand je ar-lenzen kan hacken? Je dingen kan laten zien die er niet zijn, op momenten dat die heel slecht uitkomen? Een onverwachte digitale lsd-trip, die opeens je omgeving kan veranderen in een nachtmerrie? Voor volwassenen is dat al een angstaanjagende en gevaarlijke gedachte. Maar wat zou dat voor kinderen betekenen?

©GMRimport

Eng

Niet dat ar alleen maar eng is natuurlijk, maar al te vaak blijkt dat we nieuwe technologie te snel en te graag willen omarmen, zonder echt na te denken over de bijkomende risico’s. Vooral omdat we die risico’s niet echt kunnen voorzien. Maar ook omdat de financiële belangen gigantisch zijn. Als je denkt dat Google nu al machtig is met alle advertenties tussen je YouTube-filmpjes en zoekresultaten, hoe veel machtiger wordt zo’n bedrijf wanneer ze advertenties in je eigen huis kunnen projecteren via je ar-lenzen? Is het een kleine prijs om te betalen voor goedkope ar-hardware? Of een dystopische nachtmerrie waarbij we elk moment van de dag gemanipuleerd worden via beelden die niet weggaan tenzij je je lenzen uitdoet?

Toekomst

Het duurt nog wel even voordat ar-contactlenzen een echt product zijn. Er zijn nog zoveel technologische hordes om te overkomen. Maar het is zeker niet onmogelijk, laat staan onwaarschijnlijk dat dergelijke technologie over een jaar of tien gewoon in de winkel ligt. Of wat op dat moment nog doorgaat voor een winkel. En wat geven we op als we een van onze belangrijkste zintuigen opeens in handen leggen van een technologiebedrijf?

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!