Voorspel: Life is Strange toont andere kanten van seks
Gamer.nl
Nieuws

Voorspel: Life is Strange toont andere kanten van seks

In de Life is Strange-serie heeft seksualiteit altijd een belangrijke rol gespeeld. In de eerste game bepaalt een kus tussen twee jonge vrouwen het lot van een hele stad, en in Before the Storm staat het leven van Chloe op z'n kop wanneer ze verliefd wordt op de mysterieuze Rachel Amber. Life is Strange 2 volgt in die traditie, maar op een hele eigen manier.

(Spoiler-waarschuwing: In dit artikel worden bepaalde onderdelen uit het verhaal van Life is Strange 2: Episode 3 besproken)

Seksscènes in games gaan bijna altijd om een moment van passie. Meestal tussen twee mensen die een liefdevolle vrijpartij starten, of gewoon een keertje in het hooi duiken en elkaar daarna nooit meer zien. In Life is Strange en Life is Strange: Before the Storm zat ondanks alle liefde geen enkele seksscène. Niet gek, omdat de verhalen in deze games om tienermeisjes draaien. Toch speelde het onderwerp wel duidelijk een rol.

©GMRimport

Kate Marsh

Zo werd personage Kate Marsh in de eerste game tot een wanhoopsdaad gedreven, omdat op school een video werd verspreid waarin ze onkarakteristiek seksueel gedrag vertoont nadat een andere leerling tijdens een feestje iets in haar drankje had gestopt.

Zo'n gebeurtenis kan in de tijd van sociale media ieders leven verwoesten, maar Marsh werd al langer gepest om haar conservatieve, religieuze ideeën over seks. Deze verhaallijn resulteert in een aantal emotionele scènes en een uitzetting van onderwerpen die in andere games zelden terugkeren.

Life is Strange 2 gaat een hele andere kant op vergeleken met de vorige titels. Geen verliefde tienermeisjes, maar twee broertjes op de vlucht voor de politie. In de eerste twee afleveringen leken seks en seksualiteit wel het laatste waar dit duo aan zou denken. Tot aflevering drie.

Games zoals Life is Strange 2 laten zien dat er nog veel ruimte is voor nieuwe invalshoeken

-

Opgroeien

In Life is Strange 2 bestuurt de speler Sean, een jonge gast die sneller opgroeit dan hij zou willen. Hij is met zijn broertje Daniël op de vlucht na het verlies van hun vader. Als twee jongens van Mexicaanse afkomst is het zuiden van de Verenigde Staten niet bepaald een plek waar mensen zomaar te vertrouwen zijn. Vervolgens blijkt Daniël ook nog eens een extreme, destructieve superkracht te hebben. Sean moet dus sneller opgroeien dan hij zou willen.

Dat gebeurt op verschillende manieren. In de derde aflevering komen de broertjes namelijk terecht in een kamp met, zoals Sean het zelf grappend zegt, vieze hippies. Deze vrije geesten introduceren Sean met ideeën over seks en seksualiteit waar hij nog niet over had nagedacht. Hij heeft zelfs nog geen enkele ervaring op dat gebied.

Van zijn veilige leventje thuis en daarna maanden overleven in de wildernis, woont hij nu plots tussen mensen die soms halfnaakt rondlopen en met elkaar seks hebben puur omdat ze in de stemming zijn. "We make our own rules", stelt een van de kampleden. "Fuck who you wanna fuck, or not." Neem je een kijkje in de tenten van de kampleden, dan hoef je niet lang te zoeken tot je de condooms ziet liggen.

©GMRimport

Biseksualiteit

Zodra blijkt dat een van de jongens in het kamp zowel vrouwen als mannen leuk vindt, klinkt Sean verbaasd. Een logische reactie, want biseksualiteit wordt vaak vergeten in voorlichting of in populaire cultuur, waardoor biseksuele jongeren lang kunnen blijven worstelen met hun identiteit. Zo had Sean er ook nog niet eerder bij stilgestaan dat hij wellicht toch niet hetero is.

Als speler maak je in dit gesprek verder de keuzes voor Sean. Door het verhaal weet je al dat hij meisjes leuk vindt. Als hem vervolgens wordt gevraagd of hij ook op jongens valt, kan Sean onder andere zeggen dat hij meer met meisjes heeft, sommige jongens cute vindt of niet zo van het daten is.

Je kunt in het verloop van de episode Seans aantrekkingskracht voor een van de kampleden volgen: een jongen of een meisje. Typisch voor de game-industrie blijft de verhaalroute met de jongen bij een kus. Dat terwijl als je voor het meisje kiest, het tweetal eerst naakt gaat zwemmen en daarna een tent in duikt. Mits je daar als speler voor kiest natuurlijk.

Wat volgt is geen seksscène waar je het als speler warm van moet krijgen. In plaats daarvan laten de makers een onhandige eerste keer zien. Eentje die razendsnel weer voorbij is. Dat is verrassend, want het past niet in de fantasie die veel games proberen voor te schotelen. Deze scènes hebben tevens daadwerkelijk een plek in het verhaal. Als Sean meer met anderen omgaat, voelt Daniel zich achtergelaten en dat is slecht voor hun relatie.

©GMRimport

Veel ruimte voor nieuwe verhalen

In deze artikelenreeks kijken we naar hoe seks en seksualiteit in games worden besproken. Games zoals Life is Strange 2 laten zien dat er nog veel ruimte is voor nieuwe invalshoeken. In dit geval een jongen die iets ontdekt over zijn seksuele identiteit, en voor het eerst seks heeft, wat niet zo goed gaat als hij had gehoopt.

Life is Strange krijgt vaak kritiek over het schrijfwerk. Zeker in het eerste seizoen klonken de tienermeisjes net wat te veel als oudere Franse mannen. Toch lieten de schrijvers toen al zien over onderwerpen te willen praten die je elders niet ziet. In Life is Strange 2 wordt die traditie gelukkig voortgezet, want er is nog zoveel meer te vertellen.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!