Voorspel: Life is Strange toont andere kanten van seks
Nieuws

Voorspel: Life is Strange toont andere kanten van seks

In de Life is Strange-serie heeft seksualiteit altijd een belangrijke rol gespeeld. In de eerste game bepaalt een kus tussen twee jonge vrouwen het lot van een hele stad, en in Before the Storm staat het leven van Chloe op z'n kop wanneer ze verliefd wordt op de mysterieuze Rachel Amber. Life is Strange 2 volgt in die traditie, maar op een hele eigen manier.

(Spoiler-waarschuwing: In dit artikel worden bepaalde onderdelen uit het verhaal van Life is Strange 2: Episode 3 besproken)

Seksscènes in games gaan bijna altijd om een moment van passie. Meestal tussen twee mensen die een liefdevolle vrijpartij starten, of gewoon een keertje in het hooi duiken en elkaar daarna nooit meer zien. In Life is Strange en Life is Strange: Before the Storm zat ondanks alle liefde geen enkele seksscène. Niet gek, omdat de verhalen in deze games om tienermeisjes draaien. Toch speelde het onderwerp wel duidelijk een rol.

©GMRimport

Kate Marsh

Zo werd personage Kate Marsh in de eerste game tot een wanhoopsdaad gedreven, omdat op school een video werd verspreid waarin ze onkarakteristiek seksueel gedrag vertoont nadat een andere leerling tijdens een feestje iets in haar drankje had gestopt.

Zo'n gebeurtenis kan in de tijd van sociale media ieders leven verwoesten, maar Marsh werd al langer gepest om haar conservatieve, religieuze ideeën over seks. Deze verhaallijn resulteert in een aantal emotionele scènes en een uitzetting van onderwerpen die in andere games zelden terugkeren.

Life is Strange 2 gaat een hele andere kant op vergeleken met de vorige titels. Geen verliefde tienermeisjes, maar twee broertjes op de vlucht voor de politie. In de eerste twee afleveringen leken seks en seksualiteit wel het laatste waar dit duo aan zou denken. Tot aflevering drie.

Games zoals Life is Strange 2 laten zien dat er nog veel ruimte is voor nieuwe invalshoeken

-

Opgroeien

In Life is Strange 2 bestuurt de speler Sean, een jonge gast die sneller opgroeit dan hij zou willen. Hij is met zijn broertje Daniël op de vlucht na het verlies van hun vader. Als twee jongens van Mexicaanse afkomst is het zuiden van de Verenigde Staten niet bepaald een plek waar mensen zomaar te vertrouwen zijn. Vervolgens blijkt Daniël ook nog eens een extreme, destructieve superkracht te hebben. Sean moet dus sneller opgroeien dan hij zou willen.

Dat gebeurt op verschillende manieren. In de derde aflevering komen de broertjes namelijk terecht in een kamp met, zoals Sean het zelf grappend zegt, vieze hippies. Deze vrije geesten introduceren Sean met ideeën over seks en seksualiteit waar hij nog niet over had nagedacht. Hij heeft zelfs nog geen enkele ervaring op dat gebied.

Van zijn veilige leventje thuis en daarna maanden overleven in de wildernis, woont hij nu plots tussen mensen die soms halfnaakt rondlopen en met elkaar seks hebben puur omdat ze in de stemming zijn. "We make our own rules", stelt een van de kampleden. "Fuck who you wanna fuck, or not." Neem je een kijkje in de tenten van de kampleden, dan hoef je niet lang te zoeken tot je de condooms ziet liggen.

©GMRimport

Biseksualiteit

Zodra blijkt dat een van de jongens in het kamp zowel vrouwen als mannen leuk vindt, klinkt Sean verbaasd. Een logische reactie, want biseksualiteit wordt vaak vergeten in voorlichting of in populaire cultuur, waardoor biseksuele jongeren lang kunnen blijven worstelen met hun identiteit. Zo had Sean er ook nog niet eerder bij stilgestaan dat hij wellicht toch niet hetero is.

Als speler maak je in dit gesprek verder de keuzes voor Sean. Door het verhaal weet je al dat hij meisjes leuk vindt. Als hem vervolgens wordt gevraagd of hij ook op jongens valt, kan Sean onder andere zeggen dat hij meer met meisjes heeft, sommige jongens cute vindt of niet zo van het daten is.

Je kunt in het verloop van de episode Seans aantrekkingskracht voor een van de kampleden volgen: een jongen of een meisje. Typisch voor de game-industrie blijft de verhaalroute met de jongen bij een kus. Dat terwijl als je voor het meisje kiest, het tweetal eerst naakt gaat zwemmen en daarna een tent in duikt. Mits je daar als speler voor kiest natuurlijk.

Wat volgt is geen seksscène waar je het als speler warm van moet krijgen. In plaats daarvan laten de makers een onhandige eerste keer zien. Eentje die razendsnel weer voorbij is. Dat is verrassend, want het past niet in de fantasie die veel games proberen voor te schotelen. Deze scènes hebben tevens daadwerkelijk een plek in het verhaal. Als Sean meer met anderen omgaat, voelt Daniel zich achtergelaten en dat is slecht voor hun relatie.

©GMRimport

Veel ruimte voor nieuwe verhalen

In deze artikelenreeks kijken we naar hoe seks en seksualiteit in games worden besproken. Games zoals Life is Strange 2 laten zien dat er nog veel ruimte is voor nieuwe invalshoeken. In dit geval een jongen die iets ontdekt over zijn seksuele identiteit, en voor het eerst seks heeft, wat niet zo goed gaat als hij had gehoopt.

Life is Strange krijgt vaak kritiek over het schrijfwerk. Zeker in het eerste seizoen klonken de tienermeisjes net wat te veel als oudere Franse mannen. Toch lieten de schrijvers toen al zien over onderwerpen te willen praten die je elders niet ziet. In Life is Strange 2 wordt die traditie gelukkig voortgezet, want er is nog zoveel meer te vertellen.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error