Voorspel: Laat die mannenbillen eens ademen
Nieuws

Voorspel: Laat die mannenbillen eens ademen

Je hebt het wellicht niet door, maar als je veel third person games speelt, kijk je urenlang tegen een paar billen aan. Dan is er een groot verschil of je als een man of vrouw speelt.

Het valt direct op bij het spelen van Star Wars Jedi: Fallen Order. Draagt hoofdpersonage Cal Kestis niet een van zijn extreem saaie poncho's, dan heeft bij achterop twee tasjes hangen. Een tasje voor elke bil. Wat hij daarin bewaart is onduidelijk, maar dat is niet relevant. Het doel van de tasjes is overduidelijk om de speler te beschermen tegen een paar mannenbillen.

Daar is de game niet uniek in, want er is een duidelijke trend merkbaar in de game-industrie. Neem recentelijk verschenen games als Red Dead Redemption 2, God of War en Astral Chain: allemaal third person games met een mannelijk hoofdpersonage, waarbij de kont wordt verborgen. Ik zou ook Final Fantasy 7: Remake nog kunnen noemen, maar daarin heeft Cloud niet veel andere mogelijkheden om zijn enorme zwaard weg te stoppen. En dat is geen eufemisme.

Het is anders wanneer je een vrouwelijk personage bestuurt. Denk maar aan Control, de Tomb Raider-games en het vrouwelijke personage in Astral Chain. De billen zijn niet enkel duidelijk te zien, maar er wordt ook veel aandacht besteed aan de bewegingen.

©GMRimport

Strategic butt coverings

Astral Chain is daarom een goed voorbeeld van het verschil tussen mannen- en vrouwenbillen in één game, maar denk bijvoorbeeld ook aan The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Link heeft zowel een lang shirt als een pijlkoker om zijn zitvlak te beschermen. Zelda heeft net als Cal Kestis van die handige tasjes om haar middel hangen, maar die zijn bij haar natuurlijk net boven haar kont geplaatst.

Er is een logische verklaring voor deze verborgen mannenkonten. De meeste games worden nog gemaakt met mannelijke, hetero gamers in gedachten. Wellicht vanuit marketingtechnisch oogpunt, of omdat er nog steeds voornamelijk mannen in de game-industrie werken. Deze mannen willen liever niet naar mannenbillen kijken. Hoe vaak heb je niet gehoord dat iemand een vrouwelijk personage kiest, omdat diegene niet tientallen uren naar de achterkant van een man wil staren?

Ik ben uiteraard niet de eerste die het opvalt. Anita Sarkeesian had het er in 2016 al over in haar Feminist Frequency-videoserie. Daar noemde ze het 'strategic butt coverings'. Gamemakers zijn in haar compilatie zeer creatief in het verbergen van mannenbillen. Vooral capes zijn populair. Vier jaar later is er nog niets veranderd.

Het gaat ook heus wel eens goed. Denk maar aan de Kojima-spellen of PS4-game Spider-Man.

-

Platte reet

En als de billen mogen ademen, dan is er vaak weinig te zien. Als je aan mij wil verkopen dat een personage uren achter elkaar kan springen en bukken, dan heeft hij echt een stevig paar billen nodig. De armen, buik, borst en benen van helden in games barsten bijna uit de kleren voor de ultieme machtsfantasie, maar de kont blijft achter alsof er nog nooit een squat is gedaan.

Neem Geralt of Rivia, held uit The Witcher. Een man vol spieren, een held van de mensen, slachter van monsters en een kont waar je een vergrootglas voor nodig hebt. Henry Cavill's reet is misschien wel de belangrijkste manier waarop Netflix deze reeks heeft verbeterd. Of neem Nathan Drake. Deze man klimt, klautert, rent en bukt al zijn hele leven, maar heeft een platte pannenkoek in z'n broek.

Het gaat ook heus wel eens goed. Denk maar aan de Kojima-spellen of PS4-game Spider-Man. Bill Rosemann van Marvel Games is extra trots op laatstgenoemde. "Nog een belangrijk ingrediënt om Spider-Man juist te maken: zijn kont!", tweette Rosemann. "Ons doel was om hem, vanwege zijn acht jaar lang springen, webslingeren en muurkruipen, de gespierde en gebeeldhouwde bilspieren van een gymnast te geven."

De hardwerkende kont van Luigi

Later dit jaar verschijnt het boek Things I Learned from Mario's Butt, waarin Laura Kate Dale recensies schrijft over konten in games. Van achterwerken in de Metal Gear Solid-, Mario-, The Legend of Zelda- en Halo-series, tot het L-blok in Tetris. Nu hoor ik je denken: butt, why? Maar er valt een hoop af te leiden van deze gamereeten.

Neem het verschil tussen de konten van Mario en Luigi. Die van Mario hangt er maar wat ongetraind bij, omdat hij er nauwelijks gebruik van maakt. Luigi moet echter veel harder werken om op te vallen en dat is te zien aan zijn billen. De groen geklede Mario-broer gebruikt zijn billen om vijanden aan te vallen.

Of zoals Dale in haar boek beschrijft: "Waar Mario weg kan komen door op zijn lauweren te rusten, is Luigi's kont een perfect voorbeeld van een kont die is aangescherpt om die van de oudere en meer bekende broer te overtreffen. Hij moet misschien veel harder werken om opgemerkt te worden, maar hij is niet bang om beenwerk te doen om zijn kont te laten werken."

©GMRimport

Gelijkheid

Gamers hameren vaak op het feit dat dingen realistisch moeten zijn in games. Hoe kun je dan tegen niet bestaande billen aankijken, als het personage dat je speelt getraind en gespierd moet zijn? Wel mopperen over vrouwen in je oorlogsgame, maar niet over al die soldaten met een platte reet.

De oplossing voor dit 'probleem' is simpel: maak mannenkonten realistisch. Laat ze een vorm hebben en bewegen - net als vrouwenkonten. En stop met ze te verbergen. Dan hebben mensen die er van houden ook nog wat leuks te zien.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!