Voorspel: Laat die mannenbillen eens ademen
Gamer.nl
Nieuws

Voorspel: Laat die mannenbillen eens ademen

Je hebt het wellicht niet door, maar als je veel third person games speelt, kijk je urenlang tegen een paar billen aan. Dan is er een groot verschil of je als een man of vrouw speelt.

Het valt direct op bij het spelen van Star Wars Jedi: Fallen Order. Draagt hoofdpersonage Cal Kestis niet een van zijn extreem saaie poncho's, dan heeft bij achterop twee tasjes hangen. Een tasje voor elke bil. Wat hij daarin bewaart is onduidelijk, maar dat is niet relevant. Het doel van de tasjes is overduidelijk om de speler te beschermen tegen een paar mannenbillen.

Daar is de game niet uniek in, want er is een duidelijke trend merkbaar in de game-industrie. Neem recentelijk verschenen games als Red Dead Redemption 2, God of War en Astral Chain: allemaal third person games met een mannelijk hoofdpersonage, waarbij de kont wordt verborgen. Ik zou ook Final Fantasy 7: Remake nog kunnen noemen, maar daarin heeft Cloud niet veel andere mogelijkheden om zijn enorme zwaard weg te stoppen. En dat is geen eufemisme.

Het is anders wanneer je een vrouwelijk personage bestuurt. Denk maar aan Control, de Tomb Raider-games en het vrouwelijke personage in Astral Chain. De billen zijn niet enkel duidelijk te zien, maar er wordt ook veel aandacht besteed aan de bewegingen.

©GMRimport

Strategic butt coverings

Astral Chain is daarom een goed voorbeeld van het verschil tussen mannen- en vrouwenbillen in één game, maar denk bijvoorbeeld ook aan The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Link heeft zowel een lang shirt als een pijlkoker om zijn zitvlak te beschermen. Zelda heeft net als Cal Kestis van die handige tasjes om haar middel hangen, maar die zijn bij haar natuurlijk net boven haar kont geplaatst.

Er is een logische verklaring voor deze verborgen mannenkonten. De meeste games worden nog gemaakt met mannelijke, hetero gamers in gedachten. Wellicht vanuit marketingtechnisch oogpunt, of omdat er nog steeds voornamelijk mannen in de game-industrie werken. Deze mannen willen liever niet naar mannenbillen kijken. Hoe vaak heb je niet gehoord dat iemand een vrouwelijk personage kiest, omdat diegene niet tientallen uren naar de achterkant van een man wil staren?

Ik ben uiteraard niet de eerste die het opvalt. Anita Sarkeesian had het er in 2016 al over in haar Feminist Frequency-videoserie. Daar noemde ze het 'strategic butt coverings'. Gamemakers zijn in haar compilatie zeer creatief in het verbergen van mannenbillen. Vooral capes zijn populair. Vier jaar later is er nog niets veranderd.

Het gaat ook heus wel eens goed. Denk maar aan de Kojima-spellen of PS4-game Spider-Man.

-

Platte reet

En als de billen mogen ademen, dan is er vaak weinig te zien. Als je aan mij wil verkopen dat een personage uren achter elkaar kan springen en bukken, dan heeft hij echt een stevig paar billen nodig. De armen, buik, borst en benen van helden in games barsten bijna uit de kleren voor de ultieme machtsfantasie, maar de kont blijft achter alsof er nog nooit een squat is gedaan.

Neem Geralt of Rivia, held uit The Witcher. Een man vol spieren, een held van de mensen, slachter van monsters en een kont waar je een vergrootglas voor nodig hebt. Henry Cavill's reet is misschien wel de belangrijkste manier waarop Netflix deze reeks heeft verbeterd. Of neem Nathan Drake. Deze man klimt, klautert, rent en bukt al zijn hele leven, maar heeft een platte pannenkoek in z'n broek.

Het gaat ook heus wel eens goed. Denk maar aan de Kojima-spellen of PS4-game Spider-Man. Bill Rosemann van Marvel Games is extra trots op laatstgenoemde. "Nog een belangrijk ingrediënt om Spider-Man juist te maken: zijn kont!", tweette Rosemann. "Ons doel was om hem, vanwege zijn acht jaar lang springen, webslingeren en muurkruipen, de gespierde en gebeeldhouwde bilspieren van een gymnast te geven."

De hardwerkende kont van Luigi

Later dit jaar verschijnt het boek Things I Learned from Mario's Butt, waarin Laura Kate Dale recensies schrijft over konten in games. Van achterwerken in de Metal Gear Solid-, Mario-, The Legend of Zelda- en Halo-series, tot het L-blok in Tetris. Nu hoor ik je denken: butt, why? Maar er valt een hoop af te leiden van deze gamereeten.

Neem het verschil tussen de konten van Mario en Luigi. Die van Mario hangt er maar wat ongetraind bij, omdat hij er nauwelijks gebruik van maakt. Luigi moet echter veel harder werken om op te vallen en dat is te zien aan zijn billen. De groen geklede Mario-broer gebruikt zijn billen om vijanden aan te vallen.

Of zoals Dale in haar boek beschrijft: "Waar Mario weg kan komen door op zijn lauweren te rusten, is Luigi's kont een perfect voorbeeld van een kont die is aangescherpt om die van de oudere en meer bekende broer te overtreffen. Hij moet misschien veel harder werken om opgemerkt te worden, maar hij is niet bang om beenwerk te doen om zijn kont te laten werken."

©GMRimport

Gelijkheid

Gamers hameren vaak op het feit dat dingen realistisch moeten zijn in games. Hoe kun je dan tegen niet bestaande billen aankijken, als het personage dat je speelt getraind en gespierd moet zijn? Wel mopperen over vrouwen in je oorlogsgame, maar niet over al die soldaten met een platte reet.

De oplossing voor dit 'probleem' is simpel: maak mannenkonten realistisch. Laat ze een vorm hebben en bewegen - net als vrouwenkonten. En stop met ze te verbergen. Dan hebben mensen die er van houden ook nog wat leuks te zien.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij
Gamer.nl
Nieuws

Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion bijna officieel uit de doeken.

De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt. De livestream is ook hieronder te bekijken.

Watch on YouTube

Er gaan al wekenlang geruchten rond dat Oblivion Remastered 'op ieder moment' uit kan komen middels een shadowdrop. De verwachting is dan ook dat de game tijdens of in ieder geval vlak na de presentatie beschikbaar wordt, gezien de geruchten al langer stellen dat het spel deze week nog beschikbaar moet worden.

Volgens eerdere geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien
Gamer.nl
Nieuws

Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien

De game is vanaf 5 juni speelbaar via Switch Online

Via de Nintendo Today-app heeft Nintendo nieuwe beelden getoond van Soulcalibur 2, dat straks speelbaar wordt via Nintendo Switch Online op Switch 2.

Toen de Switch 2-releasedatum en de eerste games onlangs uit de doeken werden gedaan, werd ook bekendgemaakt dat GameCube-games speelbaar worden via Nintendo Switch Online op de nieuwe Nintendo-console. Daar is ook een abonnement op het uitbreidingspakket voor nodig.

Wanneer de Switch 2 op 5 juni uitkomt, zullen er drie GameCube-games op de betreffende app staan: The Legend of Zelda: Wind Waker, F-Zero GX en Soulcalibur 2. Van die laatstgenoemde game zijn nu dus nieuwe beelden verschenen via Nintendo's app, die vervolgens op YouTube zijn geüpload.

De fighter Soulcalibur 2 verscheen oorspronkelijk in 2002 in de Japanse arcade en kwam een jaar later op consoles uit, waaronder op GameCube. Daarbij had elke consoleversie een ander exclusief personage - op de GameCube was dat Link uit de Zelda-reeks. Die is ook aanwezig in de versie voor Nintendo Switch Online.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!