Voorspel: Hoe de game-industrie blijft worstelen met naakt en seks
Gamer.nl
Nieuws

Voorspel: Hoe de game-industrie blijft worstelen met naakt en seks

De relatie van de game-industrie met naakt en seks blijft lastig. Gebeurtenissen uit de afgelopen maanden maken duidelijk dat dit voorlopig niet verandert. Dat zegt mogelijk iets over de spelcomputers van de toekomst.

Hoewel geweld in games op weinig plekken een echt groot probleem is, is dat met naakt en seks een ander verhaal. Wat bijvoorbeeld in Japan de normaalste zaak van de wereld is, wordt in de Verenigde Staten als walgelijk gezien.

Daarom is het opvallend dat Sony nu een globale beslissing maakt over de manier waarop seksuele content wordt toegestaan in games op PlayStation-consoles. Het bedrijf heeft richtlijnen opgesteld waar ontwikkelaars zich aan dienen te houden. Dat nieuws werd gedeeld via The Wall Street Journal.

#MeToo

In het artikel staat dat Sony zich onder andere zorgen maakt over de jeugd. Het bedrijf wil de gezonde groei en ontwikkeling van jonge kinderen niet remmen. Toch is het voornamelijk te doen om de wereldwijde reputatie van het bedrijf door de games die bijvoorbeeld in Japan worden verkocht, vol met geseksualiseerde vrouwen die minderjarig ogen.

Het bedrijf stelt dat de timing voor deze richtlijnen komt door de #MeToo-beweging, maar ook door de groeiende populariteit van streamers. Deze Let's Play-ers zorgen ervoor dat games die voorheen voornamelijk in Japan bleven, nu wereldwijd aandacht krijgen.

Het is niet duidelijk wat de nieuwe richtlijnen van Sony precies zijn. Gaat het inderdaad om hoe geseksualiseerde, veel te jong ogende meisjes niet meer zijn toegestaan op het platform? Dan is dat begrijpelijk. Men is echter bang dat Sony games ook op andere manieren gaat kuisen.

©GMRimport

Devil May Cry 5

Als voorbeeld wordt de nieuwe Devil May Cry 5 aangehaald. In de game houdt Dante op een gegeven moment een naakte vrouw in beide armen vast. In de PlayStation 4-versie wordt er een lensflare over het lichaam geplaatst. Op andere platformen is de vrouw wel volledig zichtbaar. In een latere patch werd de lensflare verwijderd voor gamers in de Verenigde Staten, maar in Europa is de game gecensureerd gebleven. De vraag die overblijft is of deze keuze ook bij de nieuwe mysterieuze richtlijnen hoort.

Van verschillende kanten, zoals op gamefora, klinkt nu de angst dat dit impact heeft op de creatieve vrijheid van ontwikkelaars. Als zij rekening moeten houden met de regels van Sony, dan is er bijvoorbeeld een kans dat seks helemaal overgeslagen wordt. Ook op platformen waar men geen regels heeft. Nintendo verplicht bijvoorbeeld nu enkel dat games een rating krijgen van bijvoorbeeld de ESRB of PEGI, maar reguleert seksuele content niet.

Dat is natuurlijk wel anders met de games van Nintendo zelf. Tenminste, dat probeert het bedrijf. Deze maand lanceerde de Stage Builder voor Super Smash Bros. Ultimate. Ongetwijfeld was het iemands taak bij Nintendo om een programma te schijven dat piemelcreaties automatisch filtert, maar dat is niet gelukt. De gemiddelde creatie geeft een hele nieuwe lading aan 'Smash Bros'.

©GMRimport

Rape Day

Want laat je als bedrijf zomaar alles toe, dan gaat het mis en krijg je een situatie zoals op Steam. Valve heeft vorig jaar de remmen compleet losgelaten op het platform, zodat alle games er in principe op mogen staan. Dat had direct een serie nare titels tot gevolg, zoals Aids Simulator.

Valve heeft daar nog geen oplossing voor gevonden. Afgelopen maart stond bijvoorbeeld de nieuwe game Rape Day nog op het platform. In deze game speel je als een 'serial killer rapist'. Pas toen de game in het nieuws kwam, zag Valve in dat dit niet juist is.

In een bericht zegt het bedrijf dat de game onbekende risico's met zich meeneemt en daarom niet op Steam te koop zal zijn. "We respecteren de wens van ontwikkelaars om zichzelf te uiten, en het doel van Steam is om ontwikkelaars te helpen bij het vinden van een publiek. Deze ontwikkelaar heeft gekozen voor een bepaalde inhoudsmaterie en een manier om die vertegenwoordigen, waardoor het voor ons heel moeilijk is om hen te helpen dat te doen."

In deze game speel je als een 'serial killer rapist'. Pas toen de game in het nieuws kwam, zag Valve in dat dit niet juist is.

-

Subverse

De pc is wel nog steeds de plek waar je moet zijn voor volwassen games. De vraag is er duidelijk naar. In april liep er een Kickstarter voor de game Subverse van FOW Interactive. Deze mensen ken je wellicht nog uit de Voorspel over gameporno. De technologie voor het maken van extreem gedetailleerde pornovideo's met gamepersonages, wordt nu gebruikt voor een game.

Subverse is een hybride van een shmup en een rpg, dus er zit daadwerkelijk traditionele gameplay in. De focus ligt echter op de 'squad of knockout waifus' op je schip. De game stelt verder belangrijke vragen zoals: "Zijn we alleen in dit universum? Wat is er te zien? En wat nog belangrijker is… kunnen we het neuken?"

De makers hadden 100.000 Britse pond nodig voor de ontwikkeling, maar fans hebben al ruim een miljoen pond neergelegd. Twintig backers hebben zelfs de duurste reward van 750 pond betaald. Deze gulle gevers mogen een seksscène met hun eigen fetish vormgeven voor in de game

©GMRimport

Seksloze toekomst?

Op de pc blijven games een wildgroei. Daar veranderen launchers met exclusieve games zoals de Epic Games Store niets aan. Op consoles is het echter een ander verhaal. Er staat weer een nieuwe generatie spelcomputers klaar met waarschijnlijk een grotere nadruk op abonnementen. Daarnaast willen partijen zoals Google ook een plekje in je huiskamer door games te streamen.

Met de groeiende nadruk op digitaal en streaming krijgen consolefabrikanten steeds meer controle over wat we straks kunnen spelen. Dat betekent dat de selectie van games strakker worden geregeld, maar bijvoorbeeld ook dat het importeren van games mogelijk verdwijnt als optie. Krijgt naakt en seks in al haar varianten dan nog een plekje?

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!