Voorspel: Hoe de game-industrie blijft worstelen met naakt en seks
Nieuws

Voorspel: Hoe de game-industrie blijft worstelen met naakt en seks

De relatie van de game-industrie met naakt en seks blijft lastig. Gebeurtenissen uit de afgelopen maanden maken duidelijk dat dit voorlopig niet verandert. Dat zegt mogelijk iets over de spelcomputers van de toekomst.

Hoewel geweld in games op weinig plekken een echt groot probleem is, is dat met naakt en seks een ander verhaal. Wat bijvoorbeeld in Japan de normaalste zaak van de wereld is, wordt in de Verenigde Staten als walgelijk gezien.

Daarom is het opvallend dat Sony nu een globale beslissing maakt over de manier waarop seksuele content wordt toegestaan in games op PlayStation-consoles. Het bedrijf heeft richtlijnen opgesteld waar ontwikkelaars zich aan dienen te houden. Dat nieuws werd gedeeld via The Wall Street Journal.

#MeToo

In het artikel staat dat Sony zich onder andere zorgen maakt over de jeugd. Het bedrijf wil de gezonde groei en ontwikkeling van jonge kinderen niet remmen. Toch is het voornamelijk te doen om de wereldwijde reputatie van het bedrijf door de games die bijvoorbeeld in Japan worden verkocht, vol met geseksualiseerde vrouwen die minderjarig ogen.

Het bedrijf stelt dat de timing voor deze richtlijnen komt door de #MeToo-beweging, maar ook door de groeiende populariteit van streamers. Deze Let's Play-ers zorgen ervoor dat games die voorheen voornamelijk in Japan bleven, nu wereldwijd aandacht krijgen.

Het is niet duidelijk wat de nieuwe richtlijnen van Sony precies zijn. Gaat het inderdaad om hoe geseksualiseerde, veel te jong ogende meisjes niet meer zijn toegestaan op het platform? Dan is dat begrijpelijk. Men is echter bang dat Sony games ook op andere manieren gaat kuisen.

©GMRimport

Devil May Cry 5

Als voorbeeld wordt de nieuwe Devil May Cry 5 aangehaald. In de game houdt Dante op een gegeven moment een naakte vrouw in beide armen vast. In de PlayStation 4-versie wordt er een lensflare over het lichaam geplaatst. Op andere platformen is de vrouw wel volledig zichtbaar. In een latere patch werd de lensflare verwijderd voor gamers in de Verenigde Staten, maar in Europa is de game gecensureerd gebleven. De vraag die overblijft is of deze keuze ook bij de nieuwe mysterieuze richtlijnen hoort.

Van verschillende kanten, zoals op gamefora, klinkt nu de angst dat dit impact heeft op de creatieve vrijheid van ontwikkelaars. Als zij rekening moeten houden met de regels van Sony, dan is er bijvoorbeeld een kans dat seks helemaal overgeslagen wordt. Ook op platformen waar men geen regels heeft. Nintendo verplicht bijvoorbeeld nu enkel dat games een rating krijgen van bijvoorbeeld de ESRB of PEGI, maar reguleert seksuele content niet.

Dat is natuurlijk wel anders met de games van Nintendo zelf. Tenminste, dat probeert het bedrijf. Deze maand lanceerde de Stage Builder voor Super Smash Bros. Ultimate. Ongetwijfeld was het iemands taak bij Nintendo om een programma te schijven dat piemelcreaties automatisch filtert, maar dat is niet gelukt. De gemiddelde creatie geeft een hele nieuwe lading aan 'Smash Bros'.

©GMRimport

Rape Day

Want laat je als bedrijf zomaar alles toe, dan gaat het mis en krijg je een situatie zoals op Steam. Valve heeft vorig jaar de remmen compleet losgelaten op het platform, zodat alle games er in principe op mogen staan. Dat had direct een serie nare titels tot gevolg, zoals Aids Simulator.

Valve heeft daar nog geen oplossing voor gevonden. Afgelopen maart stond bijvoorbeeld de nieuwe game Rape Day nog op het platform. In deze game speel je als een 'serial killer rapist'. Pas toen de game in het nieuws kwam, zag Valve in dat dit niet juist is.

In een bericht zegt het bedrijf dat de game onbekende risico's met zich meeneemt en daarom niet op Steam te koop zal zijn. "We respecteren de wens van ontwikkelaars om zichzelf te uiten, en het doel van Steam is om ontwikkelaars te helpen bij het vinden van een publiek. Deze ontwikkelaar heeft gekozen voor een bepaalde inhoudsmaterie en een manier om die vertegenwoordigen, waardoor het voor ons heel moeilijk is om hen te helpen dat te doen."

In deze game speel je als een 'serial killer rapist'. Pas toen de game in het nieuws kwam, zag Valve in dat dit niet juist is.

-

Subverse

De pc is wel nog steeds de plek waar je moet zijn voor volwassen games. De vraag is er duidelijk naar. In april liep er een Kickstarter voor de game Subverse van FOW Interactive. Deze mensen ken je wellicht nog uit de Voorspel over gameporno. De technologie voor het maken van extreem gedetailleerde pornovideo's met gamepersonages, wordt nu gebruikt voor een game.

Subverse is een hybride van een shmup en een rpg, dus er zit daadwerkelijk traditionele gameplay in. De focus ligt echter op de 'squad of knockout waifus' op je schip. De game stelt verder belangrijke vragen zoals: "Zijn we alleen in dit universum? Wat is er te zien? En wat nog belangrijker is… kunnen we het neuken?"

De makers hadden 100.000 Britse pond nodig voor de ontwikkeling, maar fans hebben al ruim een miljoen pond neergelegd. Twintig backers hebben zelfs de duurste reward van 750 pond betaald. Deze gulle gevers mogen een seksscène met hun eigen fetish vormgeven voor in de game

©GMRimport

Seksloze toekomst?

Op de pc blijven games een wildgroei. Daar veranderen launchers met exclusieve games zoals de Epic Games Store niets aan. Op consoles is het echter een ander verhaal. Er staat weer een nieuwe generatie spelcomputers klaar met waarschijnlijk een grotere nadruk op abonnementen. Daarnaast willen partijen zoals Google ook een plekje in je huiskamer door games te streamen.

Met de groeiende nadruk op digitaal en streaming krijgen consolefabrikanten steeds meer controle over wat we straks kunnen spelen. Dat betekent dat de selectie van games strakker worden geregeld, maar bijvoorbeeld ook dat het importeren van games mogelijk verdwijnt als optie. Krijgt naakt en seks in al haar varianten dan nog een plekje?

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!