Hoe vaak heb je een penis in een game gezien? Je kunt het aantal keren vast op één hand tellen. Het is daarom opvallend dat onlangs binnen één week geslachtsdelen vrij rondliepen in Watch Dogs 2 en penetreergame Genital Jousting in Early Access werd gezet. Een ideaal moment om eens te kijken naar de status van de piemel in de game-industrie.
Hoewel de penis niet vaak opduikt, is er sprake van een lange geschiedenis. Van de drie erecte pixels uit Custer’s Revenge in 1982, tot volledig 3d gemodelleerde versies in bijvoorbeeld GTA 4: Lost and the Damned en The Order: 1886. De enorme heen en weer slingerende pik van Satan uit Dante’s Inferno is tevens onvergetelijk. Maar waarom duikt hij niet vaker op?
Deels zal het komen door de angst van uitgevers. Dat is namelijk te zien bij games waarin pas aan het eind van het ontwikkelproces besloten wordt om een vrije lul toch weer te verbergen. Zo had Ethan uit Heavy Rain onder de douche een volledig gemodelleerde piemel die uiteindelijk alleen te zien was door de game te breken. Ook Far Cry 4 heeft een shot van een sergeant-majoor, maar als je de game pauzeert zie je dat het lichaamsdeel op een later moment wat slordig wazig is gemaakt. Deze keuzes zullen de ontwikkelaars ongetwijfeld niet zelf hebben gemaakt na het werk dat ze erin hebben gestopt.
Plezier met piemels
Toch bestaan er recente games die de penis omarmen, van ontwikkelaars die niet afhankelijk zijn van een grote uitgever. Het meest spraakmakende gebruik van gamepiemels is zonder twijfel Rust. In deze bizarre mmo word je naakt gedropt in een gevaarlijke wereld en moet je maar zien te overleven. In tegenstelling tot de meeste mmo’s kun je in Rust geen personage aanmaken, maar wordt dat voor je gedaan aan de hand van je Steam ID. Niet alleen wordt hierdoor je gender en huidskleur bepaald, maar ook de lengte van je eventuele penis. Je moet het dus doen met wat je krijgt.
Het meeste plezier met een gamepiemel kun je nu hebben met Genital Jousting, dat in Early Acces op Steam staat. In deze online-multiplayergame glibbert elke speler als een slappe lul en wiebelende anus over het veld en kan iedereen penetreren of gepenetreerd worden. Met dit concept worden allerlei spelletjes gespeeld, zoals een variant op voetbal. Het zal vast niet de nieuwe Rocket League worden, maar met modi als ‘Obstacle Intercourse’ en ‘Weiner Round Up’ is Genital Jousting in ieder geval een opvallende verschijning. De gebruikersreviews zijn positief: “10/10. Would penetrate again”.
Seksloos
Wat voornamelijk opvalt is dat wanneer er penis in beeld is, hij niet geseksualiseerd wordt. De slappe, glibberende lullen in Genital Jousting zijn vooral komisch bedoeld met een hoop grappige geluidjes. In grotere, serieuzere games “wordt de penis vaak vergrendeld achter een cutscene om spelers ervan te weerhouden zich te fixeren op de lul of om aantrekkingskracht te voelen”, vertelt Robert Yang. Deze gamemaker staat bekend om zijn korte homo-erotische games zoals Stick Shift en Cobra Club. “Elke penis die ik recentelijk in een mainstream commerciële game heb gezien, zoals GTA 4, Far Cry 4 en The Order: 1886, is een zwakke manier om ‘edgy’ te zijn.”
Je zou denken dat we nu in een tijd leven waarin een penis en een vagina in Watch Dogs 2 niet meer groot nieuws is. Je zou tevens denken dat er nu meer games zijn die naast vrouwenlichamen ook mannenlichamen seksualiseren, omdat de industrie erachter is gekomen dat hun titels niet alleen door heteroseksuele mannen worden gespeeld. Integendeel. Sterker nog: “Er wordt over de volledige commerciële game-industrie absoluut geen progre ie gemaakt”, stelt Yang. Daarom neemt de gamemaker het heft maar in eigen handen.
Dick pic
Yang lijkt de enige gamemaker te zijn die de gamepenis serieus neemt. Hij maakt een serie korte ervaringen, waarin hij naar eigen zeggen wil laten zien dat het seksualiseren van mannen in games niet alleen mogelijk is, maar ook intere ant kan zijn. Met zijn nieuwste game Cobra Club heeft de penis de hoofdrol. Deze game draait volledig om het maken van dick pics. Hiervoor krijg je de controle over een volledig te verstellen 3d-piemel met verschillende camerastandpunten en zelfs filters. Zo kan iedereen aan de slag met deze kunstvorm. “Het is zowel niemands penis als een penis van iedereen”, schrijft Yang op zijn website. “Mi chien is de dick pic wel democratie zelf”.
Hoewel de games van Yang uniek zijn, merkt hij dat zijn werk niet overal gewaardeerd wordt: “De game-industrie behandelt me als een verspild talent, want ‘het is zonde dat Robert heeft besloten om ‘gay sex games’ te maken in plaats van militaire shooters’”. Gamers lijken er echter wel open voor te staan. Op Steam bestaan de gebruikersrecensies onder Radiator 2, een collectie van zijn games, voor 85 procent uit positieve reacties. Hij gaat daarom ook gewoon door om de game-industrie te verrijken met piemels. Ook met zijn volgende game The Tearoom, over de urinoirs van een gaybar.
Positief
Natuurlijk is de angst voor de (seksuele) penis geen trend waar alleen de game-industrie mee worstelt. Ook in Hollywood bestaan er bewegingen als #FreeTheBacon om meer mannelijk naakt te durven tonen. Als de terughoudendheid uit angst is voor de reacties, dan hoeven uitgevers zich geen zorgen te maken. Op Steam worden games als Genital Jousting en Radiator 2 overweldigend positief ontvangen. Meer piemels dragen bij aan de normalisering van menselijk naakt in de ogen van de gamer. Zoals in Watch Dogs 2. Nu nog iets meer seks.
In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:
Voorspel: Prominente seksuele diversiteit
Voorspel: Ongemakkelijke seks met David Cage
Voorspel: Rainbow Jam
Voorspel: PlayStation VR Porno