Voorspel: Bayonetta laat zichzelf niet behandelen als een seksueel object
Nieuws

Voorspel: Bayonetta laat zichzelf niet behandelen als een seksueel object

Het derde deel in de populaire Bayonetta-reeks komt bijna uit. Van te voren weet je precies wat je kunt verwachten van deze game en dat is helemaal niet erg. We krijgen een vaag verhaal, over-the-top gevechten met pistolen aan benen en armen, demonische aanvallen gemaakt van haar en een camera die regelmatig over de borsten en kont van hoofdpersonage Bayonetta glijdt. Toch krijgt de heks deze keer meer kleren aan, als je daarvoor kiest.

Als je Bayonetta van PlatinumGames speelt is alles wat er op het scherm gebeurt compleet logisch, maar dat stopt zodra je de game aan iemand laat zien. Dat komt niet alleen door de onnavolgbare actie vol visueel geweld. Het is voornamelijk de overdreven seksualisering van hoofdpersonage Bayonetta waardoor de game op dat soort momenten ongemakkelijk is.

Regelmatig zit de camera net tussen Bayonetta's benen of achter haar kont en verdwijnen al haar kleren. Dit zijn absoluut geen games die je aan je ouders laat zien in een argument over hoe volwassen het medium is geworden. Toch is er meer met Bayonetta aan de hand dan zomaar het zoveelste geseksualiseerde vrouwelijke gamepersonage.

©GMRimport

Bayonetta omarmt haar seksualiteit namelijk. Ze viert het in elke beweging. De camera beweegt niet altijd naar haar kruis, maar zij beweegt haar kruis naar de camera zonder ooit een slachtoffer te zijn van die camera. Ze wordt niet in beeld gebracht alsof je er eigenlijk niet naar mag kijken. Ze wil graag dat je kijkt. Ze geniet ervan als je misschien wel een beetje moet blozen.

Constant flirt ze tijdens de gevechten met de vijanden en met jou als speler, omdat ze weet dat je kijkt en geniet van wat je ziet. Ja, ik deed net een breakdance terwijl er kogels uit de pistolen aan mijn enkels vlogen en ik ging daarna op de grond liggen met mijn kont omhoog en gaf je een knipoog. Heerlijk he? 

Strakke kleding gemaakt van haar 

Het verschil waarop mannen en vrouwen worden afgebeeld in games is een bekend fenomeen. Steeds meer game-ontwikkelaars zijn zich bewust van dit verschil en proberen er wat aan te doen. Toch is het overduidelijk dat vrouwen vaker geseksualiseerd worden. Denk bijvoorbeeld aan de bepantsering in fantasygames, waarbij de vrouwelijke personages nog maar net een stukje stof of metaal over hun intieme delen hebben, terwijl de mannen praktische armor dragen die hen compleet beschermt van aanvallen.

Bayonetta heeft soms zelfs geen stukje stof meer aan. Haar strakke dominatrixpakje bestaat uit haar. Tijdens gevechten kan ze aanvallen met dit haar, waardoor ze zelf naakt en dus compleet onbeschermd achterblijft. Maar Bayonetta is op dat moment alles behalve kwetsbaar. 

©GMRimport

Vaak worden geseksualiseerde vrouwen in games en kunst als zwak neergezet. Hun schoonheid en onschuld moet beschermd worden door een man. Bayonetta gaat daar recht tegenin, want ze heeft noch bepantsering, noch een beschermer nodig. Bayonetta is sterk en verslaat talloze vijanden zonder een druppeltje zweet. Als het fout gaat ligt dat aan jou als speler en niet aan haar. 

Zelf geschreven 

Het is met games wel vreemd om het over de zelfbeschikking van een personage te hebben. Het beste voorbeeld van die ongemakkelijkheid is Quiet uit Metal Gear Solid 5. Dit personage heeft nauwelijks kleren aan, omdat ze ademt via haar huid. Dat concept wordt als excuus gegeven waardoor het personage zo gekleed is, want je wil toch niet dat ze stikt? Toch heeft ontwikkelaar Hideo Kojima die reden zelf in het leven geroepen om Quiet bijna naakt rond te laten lopen.

Met Bayonetta kun je hier op eenzelfde manier naar kijken. Bayonetta omarmt haar seksualiteit en schaamt zich nooit, maar is dat een teken van een sterk personage, of is dat ook een excuus om extra veel boob-, ass- en crotchshots te laten zien? 

©GMRimport

In het geval van Bayonetta lijkt het meer te zijn dan dat. Haar seksualiteit is namelijk maar een deel van een verder uitgediept personage. Bayonetta is ook sterk in de manier waarop ze vecht, ze is slim in de manier waarop ze praat en altijd een weerwoord heeft en ze heeft compassie voor haar vrienden en familie. Bayonetta weet dat ze sexy is, maar laat zichzelf niet behandelen als een seksueel object. 

Kuisheidmodus 

Bayonetta 3 doet nu iets opvallends: de game heeft een speciale kuisheidmodus. De Naive Angel Mode zorgt ervoor dat Bayonetta niet naakt wordt als ze demonen of wapens oproept. Dat voelt raar. Hoewel Bayonetta's overdreven seksuele karakter maar een deel is van wie ze is, is het wel onlosmakelijk verbonden met haar personage. Bayonetta is een krijger, een heks en ze druipt seks.

Maar niet iedereen speelt deze games alleen of met mensen in de buurt die daar hetzelfde over denken. Als jij bijvoorbeeld bij je ouders woont en Bayonetta 3 wil spelen, ben je waarschijnlijk heel dankbaar voor deze modus.

Na de onthulling van de Naive Angel Mode werd er hier en daar gemopperd dat deze nieuwe modus censuur is. In het verleden is er zeker bij lokalisatie wel eens wat gekuist, voornamelijk in het wat preutse Amerika. Toen Fatal Frame: Maiden of Black Water bijvoorbeeld naar Wii U kwam, zijn er sexy outfits (een bikini die alles nog maar net binnenboord houdt) uit de game verwijderd in verband met de leeftijdsclassificering. In de oorspronkelijke versie van The Witcher kregen de naakte Dryads wat kleding voor de Amerikaanse release, inclusief langere haren om de tepels te bedekken. Later is dit met een patch weer rechtgetrokken (of uitgetrokken).

En wie kan de 'vagina bones' vergeten? In Tokyo Mirage Sessions #FE kregen de vrouwelijke personages wat meer kleding voor de Westerse release. Tevens zijn er lijnen aan de onderkant van de buik van een personage verwijderd. Op Twitter reageerde iemand daarop met: “Niet enkel hebben ze haar decolleté verwijderd, maar ook haar vaginabotten”.

Maar wees gerust: de Naive Angel Mode in Bayonetta 3 is letterlijk een optionele functie. Als je de optie niet aanzet, wordt er niets bedekt wat niet al in de vorige games werd bedekt. In de trailers voor Bayonetta 3 is in ieder duidelijk dat de heks niets inlevert op haar sexy overkomen. Haar benen gaan uit elkaar en de kleren gaan uit, precies zoals we van haar gewend zijn.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!