'Cyberpunk 2077-ontwikkelaar moet crunchen sinds mei 2019'
Nieuws

'Cyberpunk 2077-ontwikkelaar moet crunchen sinds mei 2019'

Een anonieme werknemer van CD Projekt Red is uit de school geklapt over de turbulente ontwikkeling van Cyberpunk 2077. Zo zouden werknemers sinds mei vorig jaar moeten crunchen.

Het bericht van de anonieme ontwikkelaar verscheen als reactie op de Reddit-thread van journalist Jason Schreier over de crunch-problemen bij CD Projekt Red. Schreier heeft de werknemer inmiddels aan de telefoon gesproken en kan bevestigen dat de bron betrouwbaar is. Kort daarna gaf gerenommeerd journalist Jim Sterling aan dat de informatie overeenkomt met wat hij heeft gehoord van CD Projekt Red-werknemers.

"Ik kan melden dat de ontwikkelaars sinds mei 2019 non-stop aan het crunchen zijn, toen het management zoiets had van, 'o shit, we moeten een game maken en opschieten'. We hadden toen nog maar net een alfaversie afgemaakt, ook al hadden de meeste ontwikkelaars al aangegeven dat het onmogelijk was om bijna de gehele game in een jaar te maken", zo vertelt de werknemer op Reddit. "Mensen keken tegen de onvermijdelijke, twee jaar durende dodentocht op nog voordat de crunch daadwerkelijk begon, aangezien dat gewoon is hoe het bij CD Projekt Red werkt: eeuwig rondklooien tijdens pre-productie en dan ontwikkelaars tot op het bot door laten werken om de verloren tijd in te halen."

In het bericht valt te lezen dat in 2019 ontwikkelaars al overuren draaiden. Daarna werd de game twee maanden en nogmaals zes maanden uitgesteld. Veel ontwikkelaars bij CD Projekt zouden via social media het uitstel hebben vernomen, in plaats van intern. Veel ontwikkelaars zouden sinds juni 2019 elk weekend en zo'n zestien uur per dag werken.

Eerder dit jaar kwamen er al berichten naar buiten over crunch-periodes bij CD Projekt Red. Eind september werd officieel naar buiten gebracht dat werknemers op dit moment zes dagen per week werken. Het studiohoofd gaf toen aan dat het een tijdelijk, noodzakelijk kwaad was en dat werknemers worden gecompenseerd. Volgens de anonieme ontwikkelaar gaat het echter om relatief kleine compensaties, terwijl het management grote bonussen ontvangt.

Begin deze maand werd aangekondigd dat de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 is afgerond, al moet er hoogstwaarschijnlijk nog gewerkt worden aan patches die op en na de lancering van de game beschikbaar komen. Ook komt er in de loop van volgend jaar een next-gen update uit voor de game.Cyberpunk 2077 moet op 19 november verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Het spel is dan via backward compatibility ook speelbaar op PlayStation 5 en Xbox Series X/S.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien
Nieuws

'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien

Game komt op 9 december naar Xbox Series en pc, en volgend jaar naar PS5

Aankomende maandagmiddag zendt Bethesda een zogeheten 'gameplay deep dive' uit van het aankomende Indiana Jones and the Great Circle.

In de video - die hieronder alvast klaarstaat, maar pas maandag om 16:00 uur Nederlandse tijd bekeken kan worden - praat audio director Pete Ward van ontwikkelaar MachineGames over het spel en krijgen kijkers meer te zien van het nieuwe avontuur van Indiana Jones.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Onlangs bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!