Verzegeld Super Mario Bros.-exemplaar levert 100.000 dollar op
Nieuws

Verzegeld Super Mario Bros.-exemplaar levert 100.000 dollar op

Een exemplaar van het NES-spel Super Mario Bros. is verkocht voor meer dan 100.000 dollar. Het exemplaar is de enige bekende kopie van het spel die nog verzegeld is met een zeldzame sticker.

Door de populariteit van Super Mario Bros., is het spel van 1985 tot 1994 meerdere keren geprint door Nintendo. Hierdoor zijn er 11 verschillende fysieke versies van het spel. De eerste twee versies waren verzegeld met een sticker en waren alleen verkrijgbaar in New York en L.A. tijdens de testlancering van the Nintendo Entertainment System (NES) in 1985 en 1986.

Een nog ongeopend exemplaar van deze versie heeft nu een wereldrecord neergezet door een bedrag 100.150 dollar op te leveren. Het is hiermee officieel het duurst verkochte spel ooit.

De kopie in kwestie is het enige bekende exemplaar van Super Mario Bros. dat nog verzegeld is met een sticker. Wata Games, het bedrijf dat games beoordeeld op zeldzaamheid en fysieke staat, heeft de kopie van Super Mario Bros. gecertificeerd met het cijfer 9,4 voor de nieuwstaat kwaliteit van het product en een "verzegelingsbeoordeling" van A++.

©GMRimport

Een groep verzamelaars, waaronder grote namen in de game-industrie en verzamelwereld, kwam samen in februari om het spel te kopen. De groep bestaat uit Jim Halperin, oprichter van 's werelds grootste veilinghuis voor kunst en verzamelobjecten Heritage Auctions, Zac Gieg, eigenaar van Just Press Play, en Rich Lecce, bekend muntenhandelaar en game-verzamelaar.

Gieg vergelijkt dit exemplaar van Super Mario Bros. met het waardevolle stripboek Action Comics #1, waarin Superman voor het eerst te zien was. "We wisten allemaal hoe moeilijk het is om een kopie te vinden van deze versie van het spel in goede conditie. Om dan een verzegeld exemplaar te vinden is iets waarvan ik dacht dat ik het nooit zou meemaken, zelfs niet na het verkopen van vintage videogames voor meer dan twintig jaar."

Kopieën van spellen die gecertificeerd zijn door Wata Games verkopen voor recordprijzen sinds Heritage begonnen is met het veilen hiervan in januari. Het komt regelmatig voor dat spellen voor een bedrag van vijf cijfers verkocht worden, maar het bereiken van het zescijferige bedrag laat zien dat er een opwaartse trend is in de wereld van game-verzamelingen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!