Zo doet de speler meer schade als hij zijn melee-aanvallen goed timet; hij ontvangt juist minder schade als de timing klopt bij het verdedigen. Het spelpersonage dat het gevecht initieert, mag als eerste aanvallen, zo schrijft Game Informer. Voor de role-playing-elementen halen de makers onder andere inspiratie uit de Final Fantasy-serie. Zo kunnen spelers hun wapens aanpa en met bijvoorbeeld vuur-, gif- en elektrische krachten.
Game Informer schrijft ook over de invloed die South Park-bedenkers Trey Parker en Matt Stone hebben op de ontwikkeling. Een anecdote beschrijft hoe Obsidian in eerste instantie met een idee kwam waarin de speler een grot binnengaat en vecht tegen een grote vleermuis, bereden door Ike. Stone en Parker vonden het niet bij South Park pa en, ze vonden het te generiek, en stelden een quest voor waarin de speler Kung Pao Chicken moet halen bij City Wok, om de focus bij ontwikkelaar Obsidian weer goed te krijgen.
Cartman
Het hoofdpersonage van South Park: The Game, een nieuw kind in South Park, zal niet praten, omdat Parker daar de voorkeur aan geeft. Andere personages praten wel; Parker en Stone spreken zelf de stemmen in, net als in de tekenfilmserie. Zo is Eric Cartman een soort gids die de speler een kla e laat kiezen: wizard, paladin, adventurer, rogue of een vijfde, door Cartman bedachte kla e.