Van megaton naar grabbelton: een PS5 reserveren
Nieuws

Van megaton naar grabbelton: een PS5 reserveren

De PlayStation 5 Showcase van afgelopen woensdag was precies wat ik nodig had om mijn geplande aankoop van de console te verantwoorden. Maar daarna werd het een beetje een shitshow. Een aftershitshow, if you will. Mijn lijf zit nog vol adrenaline sinds ik donderdagochtend halsoverkop een exemplaar van Sony’s nieuwe console heb geprobeerd te bestellen. Dat moet toch beter kunnen?

Laat ik mijn eigen vraag maar meteen beantwoorden: natuurlijk kan het beter. Het had trouwens ook veel slechter gekund. Er is sowieso sprake van verzachtende omstandigheden, want het coronavirus is niet verdwenen en heeft nog steeds enorm veel impact op zo’n beetje alles ter wereld. In zulke tijden een wereldwijde campagne voor de lancering van een nieuwe spelcomputer coördineren is een flinke uitdaging. Met zoveel onzekere factoren lijkt het me lastig om zekerheid te bieden. Daarom begreep ik het ook helemaal dat nieuws over de releasedatum en prijs van de PlayStation 5 (en Xbox Series X/S) zo lang op zich liet wachten. Het kat-en-muis-spel tussen Sony en Microsoft daarbij nog buiten beschouwing gelaten.

Beide bedrijven probeerden mij ondertussen zoet te houden met presentaties waarin de games centraal stonden. Hoe groot die titels ook waren, het bleken kruimels die mijn enorme honger naar de doorslaggevende details over de apparaten zelf niet konden stillen. Ik was dan ook heel blij toen eerder deze maand het nieuws over de Series S uitlekte. Microsoft kon weinig anders meer dan een bevestigend bericht de wereld in slingeren. They just tweeted it out… Hulde daarvoor trouwens, want sindsdien was de druk van de ketel. Niet veel later maakte het bedrijf ook maar gelijk de prijs voor de Series X bekend, op welke dag de twee versies in de winkels liggen en vanaf wanneer je ze kunt reserveren. Wat wil ik nog meer?

©GMRimport

De prijs en releasedatum van de PS5

We gaan ver terug in de tijd. Afgelopen juli, gevoelsmatig zo’n 65 miljoen maanden geleden, gebeurde er iets vreemds. Ineens ging het gerucht dat de pre-orders voor de PS5 wel eens zeer binnenkort van start konden gaan. De bron was totaal niet betrouwbaar, maar dat maakte niets uit. Want stel nou dat het wel waar was. Ik was zo dorstig dat ik voor de zekerheid toch maar een kommetje maakte met mijn handen, ook al was het overduidelijk een fata morgana.

Het hoofd van PlayStations wereldwijde marketingafdeling, Eric Lempel, maakte een einde aan de geruchten. Tegen Geoff Keighley

Watch on YouTube

dat er eerst een officiële aankondiging zou komen. Ik quote even vrij vertaald: “Ik denk dat ik wel kan stellen dat we het laten weten wanneer de pre-orders live gaan. Dat gaat niet binnen een minuut zijn nadat we het aankondigen. Er komt een moment dat we laten weten wanneer je een PlayStation 5 kunt pre-orderen, dus tot je een officieel bericht krijgt over hoe dat in zijn werk gaat, hoef je echt niet ergens naartoe te rennen en in de rij te gaan staan.”

Mooi, dacht ik. Ik hou van zekerheid en ik kan ook wel stellen dat ik een hekel heb aan onzekerheid. Het voelde alsof Sony mij persoonlijke geruststelde. Maak je geen zorgen, Marcel, je hoeft niet nu al ieder seconde de websites van alle webwinkels die je maar kunt bedenken te refreshen, uit angst dat je anders het moment mist dat de PS5 in de verkoop gaat.

Ik heb die woensdagnacht nauwelijks kunnen slapen, want ik was te bang dat ik wakker zou worden in een wereld waarin de PS5 helemaal was uitverkocht.

-

Worst-kaas-scenario

Even was ik er gerust op, maar toen Microsoft zijn kaarten op tafel legde begon het weer te borrelen op het internet. Mogelijk zou Sony ook met een aankondiging komen. Er hing iets in de lucht en lang kon het sowieso niet meer duren. Toen de PlayStation 5 Showcase-livestream werd aangekondigd was ik daarom weer heel blij, de tweede keer op rij. Na Microsoft zou ook Sony over de drempel komen. Een prijs, een releasedatum, een dag en tijdstip waarop ik er eentje kon bestellen. Ik zat er helemaal klaar voor afgelopen woensdagavond, stipt om tien uur. Toastje, kaasje, stukje worst, lekker drankje erbij. Bankpas en creditcard in de aanslag, laptop bij de hand.

Ruim veertig minuten later had ik een prijs en een datum. Maar wanneer reserveren dan? Ik dacht weer aan de woorden van Eric Lempel, het hoofd van PlayStations marketingafdeling. Sony zou het echt wel laten weten als en wanneer de pre-orders live zouden gaan. Na de presentatie zag ik een tweet van Geoff Keighley, blijkbaar de vingers van PlayStations marketingafdeling. Pre-orders zouden de dag erna, donderdag, live gaan. Of misschien zelfs vandaag al. Oh nee, het wordt toch morgen!

Het werd inderdaad morgen. Dat kan ik je vertellen omdat ik het licht heb zien worden. Ik heb die woensdagnacht nauwelijks kunnen slapen, want ik was te bang dat ik wakker zou worden in een wereld waarin de PS5 helemaal was uitverkocht. Op een wilde actie van Amazon Duitsland na bleef het gelukkig rustig, tot Bol.com iets voor half 9 mailde dat het begonnen was met het aannemen van bestellingen voor de console.

©GMRimport

Never underestimate the pre-order of PlayStation

Ik yeette de PS5 in het winkelmandje alsof ik een minuut lang gratis boodschappen doen had gewonnen. In een race tegen de klok klikte ik op afrekenen en vulde mijn bankgegevens in. Om er vervolgens achter te komen dat er te weinig geld op mijn rekening stond. Dan maar met mijn creditcard, dacht ik, dus ik ging naar de vorige pagina om van betaalmethode te wisselen. Blijkbaar was dat voor Bol aanleiding om de PS5 uit mijn winkelmandje te gooien, waarna het product doodleuk op ‘Niet leverbaar’ stond.

Een rondje social media liet zien dat veel mensen überhaupt geen mail van Bol.com hadden gekregen, terwijl ze zich wel hadden aangemeld voor een reminder. Toen ze er eenmaal achter waren gekomen, was het al te laat. In de loop van de dag gingen ook Amazon en MediaMarkt live met hun pre-orders, maar daar was het al net zo onduidelijk wanneer het precies zou gebeuren. Coolblue maakte de verwarring compleet door aan te kondigen dat het helemaal geen pre-orders aan zou nemen. In plaats daarvan gaan alle exemplaren die de elektronicawinkel binnenkrijgt een dag voor de releasedatum in de verkoop. Een heleboel fans grepen hierdoor naast de ‘hoofdprijs’, een bevestigingsmail van een winkel die wel aan pre-orders deed. Gelukkig bestaat de Intertoys nog.

Ik vind het oprecht jammer dat het zo is gegaan, en niet alleen voor mezelf. Het doet afbreuk aan een prima propositie. De PS5 is verrassend scherp geprijsd en te midden van een pandemie staan er alsnog een aantal mooie titels klaar voor de lancering. Ook in 2021 is er genoeg om te spelen, met God of War: Ragnarok als klapstuk. Daarom is het zo jammer dat het gesprek nu vooral ging over hoe duur de games worden. Of over hoe het kan dat Horizon: Forbidden West ook naar de PS4 komt, terwijl Sony duidelijk impliceerde dat voor de PS5 aangekondigde first-party spellen alleen op die console uitkomen. En over wanneer je dat ding in Godfallsnaam kon pre-orderen. Had dat even van tevoren gemeld!

Ik heb trouwens uiteindelijk wel een PlayStation 5 kunnen reserveren. Of had ik dat eerder moeten zeggen?

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!