Vampire The Masquerade: Bloodlines 2 mogelijk de verrassing van 2020
Nieuws

Vampire The Masquerade: Bloodlines 2 mogelijk de verrassing van 2020

Relatief weinig mensen hebben gehoord van Vampire The Masquerade: Bloodlines, en dat kun je ze moeilijk kwalijk nemen. De culthit verscheen in 2004 op pc en kende hoge hoogtes en diepe dalen vanwege problemen met Valve’s gloednieuwe Source 2.0 Engine. Omdat Half-Life 2 rond dezelfde periode verscheen, verkocht de game ook nog eens voor geen meter en tegen beter weten in hoopten velen op een vervolg, dat dit jaar als donderslag bij heldere hemel werd aangekondigd.

Wie de absurde bugs in het gotische Los Angeles destijds voor lief kon nemen, heeft waarschijnlijk goede herinneringen aan het origineel. De Deus Ex-achtige rpg is gebaseerd op World of Darkness, een fantasywereld waarin verschillende boeken, films en games zich afspelen. Het bleek een fantastische premisse voor een verzameling meeslepende verhalen in een ontstellende wereld, precies de eigenschap die Vampire The Masquerade: Bloodlines 2 ook lijkt te bezitten.

©GMRimport

Onderaan de vampierketen

Als gevolg van diepgaande lore gooit Bloodlines 2 ons behoorlijk in het diepe. Spelers worden namelijk ongevraagd ‘omarmd’ – veranderd in een vampier – als onderdeel van een grote aanval op de mensheid. In World of Darkness zijn vampiers van hoge en lage orde gebonden aan een code waarbij ze zo min mogelijk onnodig doden en oproer veroorzaken, dus een dergelijke actie is absoluut not done. De ramp veroorzaakt spanningen tussen de verschillende facties van de stad, waar je als speler tussen wordt geworpen. Als Thinblood sta je helemaal onderaan de voedselketen en vecht je met andere vampiers, weerwolven en demonen om broodkruimels.

Vanuit een smerig appartement waar de gemiddelde student nog van gruwelt, zoeken spelers naar werk, missies en activiteiten om te overleven in de stad en uiteindelijk de daders van de aanval te achterhalen. Daarbij sluit je je aan bij een clan en een factie, die bescherming en hopelijk de kans om te groeien tot een volwaardige vampier bieden. Missies zijn overigens niet louter icoontjes op de kaart, maar ook het resultaat van sms’jes van bekenden of personages en omgevingen die je ontdekt in het begraven gedeelte van de ‘Emerald City’.

Met Seattle als toneel voor het vampierverhaal krijgt Hardsuit Labs de kans de stad wat meer liefde te geven. “In films zie je vaak een enkel shot van iemand die naar Nirvana luistert en koffie drinkt, waarna er weer weg wordt geknipt omdat het anders te veel kost. Wij willen het ware gezicht van Seattle laten zien”, aldus de ontwikkelaar. Bovendien is de stad dankzij een bruisend nachtleven uiterst vampiervriendelijk en stappen we een nachtclub op Pioneer Square binnen, waar we even compleet uit onze plaat gaan alvorens we de sexy vampier Elif ontmoeten.

©GMRimport

Vleermuizen

Elif vraagt ons een andere Thinblood-vampier op te zoeken en wat informatie van hem te kopen. Boeiend aan de opdracht is dat dit soort ‘werk’ in Bloodlines 2 ook voor andere facties en clans kan worden uitgevoerd, waardoor je zelf de keuze maakt wie je helpt. Wie het slim speelt en de juiste dialoogkeuzes maakt, kan twee partijen zelfs tegen elkaar uitspelen en er met de buit vandoor gaan. Zo worden we onderweg naar de desbetreffende persoon verleid om de informatie aan een andere partij te verkopen, in ruil voor wat extra’s en zelfs hulp om losse eindjes uit de weg te ruimen. We kunnen er dus voor kiezen om ons te mengen in de situatie met wellicht een betere uitkomst. De manier waarop dit soort scenario’s zijn geschreven, creëert een fijne spanningsboog waar lang niet alle rpg-quests over beschikken. Het idee dat je reputatie bij verschillende facties afhangt van dit soort keuzes geeft de game een extra laag.

Gameplaytechnisch zijn er ook verschillende opties om missies aan te pakken, zeer vergelijkbaar met Deus Ex en Dishonered. Dat begint bij je Thinbood-discipline: Chiropteran, Mentalism of Nebulation. Wij kozen voor Chiropteran, omdat we graag het stereotype dat vampiers in een zwerm vleermuizen kunnen veranderen in stand houden, maar we hadden ook kunnen kiezen voor de telekinetische krachten van Mentalism of de mistkrachten van Nebulation. Deze komen goed van pas bij het pand vol gangsters dat we treffen, waarbij we de keuze krijgen om de confrontatie aan te gaan of een andere weg te zoeken.

Met wat klimwerk kunnen we soepel naar de overkant vliegen als - jawel - een vleermuis, maar met een andere disclipline hadden we bijvoorbeeld als mistwolk door het ventilatiesysteem naar binnen kunnen waaien. Van daaruit schakelen we stilletjes handlangers uit met een breekijzer, terwijl we alles looten wat los en vastzit. Een leuke twist ten opzichte van vergelijkbare rpg’s is bloed drinken, wat verschillende directe en op den duur permanente bonussen oplevert. Spelers kunnen met een soort vampierinstinct emoties van mensen ruiken, wat invloed heeft op de stoffen in hun bloed en daarmee de bonussen, zoals extra kracht uit ‘boos’ bloed. Op den duur krijgt je personage een voorkeur voor een bepaalde smaak, waarna het langzaam een eigen specialiteit ontwikkelt.

©GMRimport

Verkapte acrobaten

Bloed heb je nodig om vampierkrachten te kunnen gebruiken, die ook een effectief wapen vormen tijdens gevechten. Tegenstanders verstikken met mist of ze omverwerpen zijn vooral belangrijk tegen andere gevaarlijke monsters, zoals demonen en weerwolven, en niet zozeer tegen mensen. Traditionele wapens bieden trouwens ook een uitkomst, maar in first-person ziet slaan met een hamer er ouderwets knullig uit. Wel schakelt de game zo nu en dan over naar een third-person camera, wanneer je bijvoorbeeld een backflip maakt over een tegenstander of soepel een muur oprent. Blijkbaar zijn vampiers in deze wereld verkapte acrobaten.

We hebben nog lang niet alles gezien van Vampire The Masquerade: Bloodlines 2, maar we zijn nu al behoorlijk geïntrigeerd geraakt door de diepgaande en duistere wereld en het overtuigende schrijfwerk. Hier en daar merk je dat het budget van de game aanzienlijk lager is dan van die andere actie-rpg die in 2020 verschijnt, zoals bij sommige animaties van personages, maar afgaande op de Gamescom-demo kan Bloodlines 2 zomaar de verrassing van 2020 worden.

Vampire The Masquerade: Bloodlines 2 verschijnt in het eerste kwartaal van 2020 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Laatste previews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!