Vampire Survivors zuigt al je tijd op
Gamer.nl
Reviews

Vampire Survivors zuigt al je tijd op

Vampire Survivors is een fenomeen, en niet alleen omdat het de killer-app voor Valves Steamdeck is. Nee, Vampire Survivors heeft een heel nieuw genre gepopulariseerd. Een officiële naam voor dit slag game is er nog niet, maar tot die tijd dekken de anti-bullet hell, de walk & gun of simpelweg een Vampire Survivor-like de lading.

Hoe ziet dat genre er dan precies uit? In Vampire Survivors neem je het als held op tegen hordes bloeddorstige monsters. Denk aan zombies, vliegende schedels, heksen, mummies en vleesetende planten, die iedere minuut van het spel in drommen op de held af komen schuifelen. Dat dit spel geïnspireerd is door Castlevania mag overigens geen geheim heten. De sprites in de vroege versies van het spel waren regelrecht gejat, maar inmiddels zijn ze zo aangepast dat er alleen nog maar een duidelijke overeenkomst is.

Vampire Survivors serveert zijn gameplay met een vleugje humor. Personages zijn stuk voor stuk voorzien van een Italiaanse woordgrappen als naam en sommige levels zijn ronduit bizar. Neem bijvoorbeeld de melkfabriek of de door skeletten bewoonde ‘bone zone’, compleet met een bijna onverslaanbare bal gemaakt van botten. De grootste grap zit hem overigens in de titel. Ondanks de naam Vampire Survivors is er in de cast van monsters geen vampier te vinden. En dat overleven is ook niet per se heel spannend: als speler hoef je alleen maar te bepalen waar je personage heenloopt, aanvallen gebeurt volledig automatisch. 

©GMRimport

Echt niet saai 

Dat klinkt misschien oersaai, maar Vampire Survivors weet deze bijna passieve gameplay tot een kunst te verheffen. Ieder afgeslacht monster laat een edelsteen achter en hiermee kun je om de zoveel tijd nieuwe wapens vrijspelen of bestaande wapens sterker maken. Een paar upgrades later en de slagen van je zweep elkaar veel sneller op, de dodelijke plas van je heilige water is flink gegroeid en de magische bliksem slaat drie keer in. Passieve upgrades zorgen ondertussen voor een groter bereik, langer durende aanvallen en hogere wandelsnelheid. Welke upgrades er beschikbaar zijn, is iedere run net weer even anders.

Het is in Vampire Survivors vooral de kunst om uit de greep van de hordes monsters te blijven. Zij worden met de minuut gevaarlijker en komen in steeds groteren getale, waardoor het speelveld langzaam maar zeker verandert in een bewegend doolhof. De vleermuizen aan het begin van het eerste level zijn nog makkelijk te verslaan, maar als de weerwolven eenmaal in beeld kruipen, wordt een veilige weg vinden steeds moeilijker.

Welke upgrades je kiest heeft ook effect op het spelverloop. De messenregen is uitstekend om een rechte weg te banen door een groep monsters, terwijl de knoflook met zijn penetrante geur dan weer alles uit de buurt houdt in een cirkel om je heen. De juiste combinaties van wapens en passieve upgrades vormen extra sterke evoluties, zoals een tornado van beschermende bijbels of een reeks vuurballen die door vijanden heen blaast. 

©GMRimport

Niet alles ligt even voor de hand in Vampire Survivors. Het is een game die zich daarom prima leent om gespeeld te worden met een wiki op een tweede scherm en een podcast op de achtergrond, want bij vlagen voelt het spel wat langdradig. Helemaal tegen het einde van een goede run is de hoeveelheid effecten en allesvernietigende aanvallen zo groot dat je best achterover kunt leunen om te genieten van de chaos. Opperste concentratie is dan allang niet meer nodig. 

Zalige chaos 

Want als je maar lang genoeg in leven blijft, groei je vanzelf uit tot een waar massavernietigingswapen. Met een uiterst bevredigend geratel van geluidseffecten wordt het scherm continu volgespoten met projectielen die zelfs de sterkste monsters wegvagen. Dit gaat door tot de magische grens van dertig minuten bereikt wordt. Dan verschijnt magere hein en is het Game Over.

Maar eigenlijk begint Vampire Survivors hier pas. Met gevonden en verdiend geld kun je bestaande upgrades verbeteren en nieuwe personages vrijspelen. Bovendien bevat ieder level geheimen die – zonder al te veel te verklappen – grote impact hebben op de rest van het spel. Bonuslevels en extra snelle of gevaarlijke speelstanden voor bestaande levels zorgen ervoor dat het nog moeilijker wordt om te stoppen met spelen. Ondanks de best simpele opzet wil Vampire Survivors maar niet gaan vervelen. 

Vampire Survivors is beschikbaar op pc en vanaf 10 november ook op Xbox (Game Pass). 

Watch on YouTube
Fantastisch
Conclusie

Vampire Survivors kan zich ondanks de uitzonderlijk simpele gameplay prima meten met de grootste titels op de releaselijst van 2022. De bijzondere combinatie van bullet hell, roguelike en Castlevania moet je simpelweg gespeeld hebben. Maar wees gewaarschuwd: er is geen weg meer terug.

Plus- en minpunten
  • Verdacht simpele maar zalige gameplay, waanzinnige schermvullende actie, altijd een nieuwe unlock
  • Soms wel heel erg obscuur, bij vlagen wat langdradig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2
Gamer.nl
Nieuws

Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2

Er is nog geen releasedatum bekend

Er komt een vervolg op de GameCube-racegame Kirby Air Ride, genaamd Kirby Air Riders.

Dat werd vandaag tijdens de Nintendo Direct aangekondigd. Het spel komt op een nog onbekend moment naar Switch 2. In de trailer is te zien hoe een roze Kirby op een vliegende ster racet, terwijl Kirby's met andere kleuren op andere voertuigen scheuren. Veel meer details zijn er niet, behalve dat Kirby- en Super Smash Bros-bedenker Masahiro Sakurai de regie op zich neemt.

De oorspronkelijke Kirby Air Ride was in ontwikkeling voor Nintendo 64, maar kwam uiteindelijk pas op GameCube uit. De game werd wisselend ontvangen - een van de grootste kritiekpunten was de lage moeilijkheidsgraad. Het was echter wel de eerste GameCube-game waarbij LAN en breedbandadapters gebruikt konden worden om vier GameCube-systemen met elkaar te koppelen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd
Gamer.nl
Nieuws

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd

Verschijnt aanstaande winter voor Nintendo Switch 2

Er is een nieuw deel in de Hyrule Warrior-reeks aangekondigd, genaamd Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment.

Het betreft wederom een samenwerking tussen Koei Tecmo en Nintendo. Net als de voorgaande games is ook Age of Imprisonment een musou-game waarbij er grootschalige gevechten worden gehouden.

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment speelt zich daarbij af voor Zelda: Tears of the Kingdom en vertelt dan ook het verhaal van wat zich voor die game afspeelde - net zoals Age of Calamity zich voor Breath of the Wild afspeelde.

Spelers kunnen weer in de huid kruipen van personages als Zelda en King Rauru en het opnemen tegen grote legers aan vijanden in Hyrule. De game komt ergens aankomende winter uit voor Nintendo Switch 2.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!