Valve heeft overwogen Portal naar vr te brengen
Valve overwoog Portal in naar virtual reality te brengen, maar de ontwikkelaar kwam er al snel achter dat dit niet goed werkte.
Voordat de ontwikkeling van het gisteren uitgekomen Half-Life: Alyx begon, werd er naar diverse franchises van het bedrijf gekeken om naar vr te brengen. Volgens programmeur en designer Robin Walker was één van die franchises Portal.
"We keken naar dingen als Portal, want mensen zien dat vaak als een van de eerste titels van ons die goed zou werken in vr, en zo dachten wij er ook over. Maar zodra we keken naar wat we uit Portal in vr moesten brengen, kwamen we er achter dat veel van de latere levels in Portal gaan over het behalen van momentum terwijl je door portalen heen springt."
Volgens Walker zijn dat soort puzzels erg lastig om naar vr te brengen. "We hebben wel wat experimenten gedaan en geprobeerd met oplossingen te komen. We overwogen dat spelers een object individueel door portalen konden besturen. Maar we raakten zo ver van het concept vandaan dat we het uit het oog verloren."
Uiteindelijk werd er voor Half-Life gekozen om naar vr te brengen, iets dat volgens Walker de beste keuze was. Het spel is sinds gisteren verkrijgbaar via Steam en alleen met een vr-bril speelbaar.