Valve over commotie rondom exclusiviteitsdeals Epic
Nieuws

Valve over commotie rondom exclusiviteitsdeals Epic

Ontwikkelaars die spellen exclusief uitbrengen op de Epic Games Store kunnen een hoop negatieviteit en haatreacties verwachten. Valve vertelt in een gesprek met href="https://kotaku.com/it-wasnt-meant-to-be-this-lightning-rod-valve-develope-1837882590" rel="noopener noreferrer" target="_blank"><b>Kotaku </b></a>dat ze deze haat niet hadden voorzien toen ze reageerden op de exclusiviteit van Metro: Exodus.

Metro: Exodus werd eerder dit jaar exclusief uitgegeven op de Epic Games Store. Valve vond dit niet eerlijk en vonden het besluit om het spel van de Steam te verwijderen tevens oneerlijk tegenover Steam-klanten. Later kreeg Valve echter spijt van deze reactie, omdat er enorm veel haatberichten richting de ontwikkelaars van Metro werden verstuurd. Deze haat liep zo erg uit de hand dat zelfs de schrijver van de Metro-boeken nare berichten ontving. Dit terwijl de schrijver natuurlijk absoluut geen rol in deze beslissing heeft gespeeld.

©GMRimport

"Het is nooit onze bedoeling geweest om mensen te kwetsen", verklaart Nathaniel Blue, business ontwikkelaar van Steam. Wel erkent Blue dat de woorden van Valve het vuurtje wellicht hebben aangewakkerd. De uit de hand gelopen reacties en haat is de reden dat Valve zich voortaan niet meer uitlaat over dergelijke kwesties. "Voortaan geven wij geen openbare reacties meer, want ons doel is absoluut niet om de community negatief te beïnvloeden of om mensen aan te vallen", aldus Blue.

Buiten alle haatreacties, commotie en kwetsende berichten, lopen ontwikkelaars van games die exclusief worden verkocht op de Epic Games tegen meer problemen aan. Veel spellen worden worden namelijk gereview-bombed. Er sprake van een review-bomb wanneer gebruikers een game negatief beoordelen om externe redenen. Zo kreeg Borderlands 3 enorm veel slechte reviews en was er zelfs even sprake van een boycot op de game, al had dit ook met andere zaken te maken.

©GMRimport

Epic gaat vooralsnog verder met exclusiviteitsdeals voor grote games op pc. Titels als Borderlands 3 en Shenmue 3 verschijnen wederom exclusief op de Epic Games Store. Veel van deze spellen verschijnen overigens op een later moment alsnog op Steam.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!