Valorant wordt ook nog gewoon een leuke game
Nieuws

Valorant wordt ook nog gewoon een leuke game

Valorant domineert headlines. Om in aanmerking te komen voor de bèta moet je Twitch-streams bekijken, wat ervoor zorgt dat de game een recordaantal kijkers heeft. Daarnaast is er veel te doen rondom de gekoppelde anti-cheat-software, die toegang heeft tot de kernel van je pc. Gelukkig lijkt het ook nog gewoon een goede game te worden.

Het nieuws rondom anti-cheatprogramma Vanguard heeft veel wenkbrauwen doen fronzen – met name die van experts op het vlak van security. Ik ben allerminst een van hen, dus als je je zorgen maakt om Vanguard, verwijs ik je graag door naar de concullega’s van Ars Technica. Bij Ars Technica weten ze waarover ze praten, en zij maken zich zorgen over deze vorm van anti-cheat-software. Uiteindelijk moet eenieder voor zichzelf beslissen of Valorant de vermeende veiligheidsrisico’s waard is.

Dan zijn er nog de records op Twitch. Dat je toegang krijgt tot de bèta door Twitch-streams te bekijken is een slimme zet vanuit marketingperspectief. Aangezien onze Nederlandse pr-contact van Riot Games geen toegang voor pers kon regelen, heb ik echter zelf moeten ervaren hoe lang het verkrijgen van toegang tot de bèta werkelijk duurt. In mijn geval: 84 kijkuren. Sommige mensen krijgen veel eerder toegang, andere mensen veel later. Twitch-chats zijn dan ook veelal gevuld met frustratie rondom uitblijvende toegang.

Het grootste nadeel is echter dat deze strategie werkt: de bèta van de game verbreekt menig Twitch-record. Dat betekent dat je er vergif op kunt innemen dat andere games en bèta’s dit ook gaan doen. Het doet toch verlangen naar simpelere tijden.

©GMRimport

Meer Counter-Strike dan Overwatch

Valorant zelf (er is immers ook nog een game) wordt veelal omschreven als een combinatie tussen Counter-Strike en Overwatch. Die omschrijving geeft echter een vertekend beeld van de verhoudingen. Deze game is ongeveer 80 procent Counter-Strike en 20 procent Overwatch. Er zijn personages met speciale krachten die ook speciale rollen in het team hebben, maar verder is deze game gewoonweg Counter-Strike zoals je die game inmiddels al jaren gewend bent.

Dat betekent dat je sneller rent als je een mes vasthoudt, dat je je wapens en schild koopt aan het begin van iedere ronde, dat je korte rondes, maar lange matches speelt, dat je soms moet beslissen om te overleven zodat je je uitrusting behoudt, dat je een bom moet plaatsen dan wel onschadelijk moet maken op de meerdere bomb sites en dat je halverwege het potje wisselt van aanvallende dan wel defensieve kant. Zelfs de wapens lijken op de wapens uit Counter-Strike. Riot heeft de sterkste sniper zelfs de Operator genoemd. Kortweg: de ‘op’, naar de AWP uit Counter-Strike.

Riot Games heeft een geloofwaardig nieuw universum neergezet, al is het nog niet zo charmant als dat van Overwatch.

-

Dat wil niet zeggen dat de invloeden van Overwatch subtiel zijn, want met klem, dat zijn ze niet. Wel staan ze veelal in dienst van de schietactie. Zo kan één held vijanden (en teamgenoten) verblinden met een soort bovennatuurlijke flashbang, een ander kan muren opwerpen en mijn favoriet is het personage dat naar boven en voren kan dashen. Ook kunnen meerdere personages rookbommen opwerpen om het zicht te ontnemen in nauwe gangetjes en hebben alle personages ‘Ultimates’ - zoals in Overwatch en moba’s inderdaad.

De invloeden van de personages zijn groot op de traditionele Counter-Strike-balans. De skills introduceren teamrollen. Opeens is er een healer, die met zijn Ultimate ook nog eens een teamgenoot kan resurrecten. En wat te denken van een personage dat met zijn Ultimate op ieder willekeurig moment kan teleporteren naar een plek op de map naar keuze? Jawel: aan het begin van de ronde kun je zomaar in je rug worden geschoten. Net als in Counter-Strike is audio daarbij heel belangrijk: je hoort zulke dingen eerder dan dat je ze ziet aankomen.

©GMRimport

Niet vriendelijk

De maps zijn goed, de interface (ook buiten de potjes om) is goed, de wapens voelen goed, de economische balans is goed: het is overduidelijk dat League of Legends-studio Riot Games veel ervaring heeft met het maken van competitieve games.

Valorant is de eerste game van Riot die niet plaatsvindt in het League of Legends-universum, al is dat er niet echt aan af te zien. De personages kletsen erop los en hun animaties zijn kenmerkend en coherent. Riot Games heeft een geloofwaardig nieuw universum neergezet, al is het nog niet zo charmant als dat van Overwatch. Niet nu in de bèta, althans. Dat is toch echt een unieke Blizzard-kwaliteit.

Er zijn overigens afdoende zaken ergerlijk, los van de anti-cheat-software. De game wordt (natuurlijk) free-to-play, maar de cosmetische skins voor wapens zijn echt belachelijk duur. Voor een paarse shader die tamelijk conservatief oogt betaal je ruim zes euro. Voor een heel pakket aan zulke skins betaal je meerdere tientjes. Nu snap ik dat spelers van League of Legends en ook Counter-Strike op dat front veel gewend zijn, maar ik weiger dit als gangbare bedragen te bestempelen.

Verder heb ik me groen en geel geërgerd aan de community. Valorant is een competitieve game, dus vergt dit spel communicatie met je teamgenoten. Teamgenoten die soms wel, soms niet behulpzaam zijn. Sommige teamgenoten nemen dit spel dermate serieus dat ze bepaald geen blad voor de mond nemen. Scheldkanonnades van teamgenoten die op het scherpst van de snede spelen zijn aan de orde van de dag.

Enfin, dat is wel wat deze game is: competitiviteit alom. Valorant vereist teamcoördinatie op het scherpst van de snede. Maar het is iets om je bewust van te zijn: een vriendelijke spelomgeving bieden de public potjes in Valorant zelden tot nooit. Maar ook op dat front zijn mensen die Counter-Strike hebben gespeeld wel wat gewend.

©GMRimport

Steeds leuker

Valorant speelt goed, klinkt goed, en hoewel de game absoluut niet mooi is, is er wel gekozen voor een prettige stijl (al lijkt die wel héél erg op die van Overwatch). In combinatie met de eigen invulling van de Counter-Strike-formule, zorgt dat ervoor dat ik gaandeweg steeds meer lol uit de game haalde. Je kunt je in verschillende personages en hun skill sets verdiepen om zo uiteindelijk verschillende rollen binnen de game aan te nemen. In Counter-Strike kan dat niet.

Er zijn talloze competitieve shooters, maar de beste competitieve shooter blijft volgens veel mensen Counter-Strike. Dat Counter-Strike al zo lang meegaat zonder aan populariteit in te leveren, illustreert dat ook Valorant een succes kan worden. De core formula van Counter-Strike is nog altijd rekbaar, en als de toevoegingen op die formule daadwerkelijk toevoegingen blijken, heeft Valorant iets klassieks voorzien van nieuw elan. En dan heeft Riot Games goud in handen.

Lees en luister ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!