Valorant wordt ook nog gewoon een leuke game
Nieuws

Valorant wordt ook nog gewoon een leuke game

Valorant domineert headlines. Om in aanmerking te komen voor de bèta moet je Twitch-streams bekijken, wat ervoor zorgt dat de game een recordaantal kijkers heeft. Daarnaast is er veel te doen rondom de gekoppelde anti-cheat-software, die toegang heeft tot de kernel van je pc. Gelukkig lijkt het ook nog gewoon een goede game te worden.

Het nieuws rondom anti-cheatprogramma Vanguard heeft veel wenkbrauwen doen fronzen – met name die van experts op het vlak van security. Ik ben allerminst een van hen, dus als je je zorgen maakt om Vanguard, verwijs ik je graag door naar de concullega’s van Ars Technica. Bij Ars Technica weten ze waarover ze praten, en zij maken zich zorgen over deze vorm van anti-cheat-software. Uiteindelijk moet eenieder voor zichzelf beslissen of Valorant de vermeende veiligheidsrisico’s waard is.

Dan zijn er nog de records op Twitch. Dat je toegang krijgt tot de bèta door Twitch-streams te bekijken is een slimme zet vanuit marketingperspectief. Aangezien onze Nederlandse pr-contact van Riot Games geen toegang voor pers kon regelen, heb ik echter zelf moeten ervaren hoe lang het verkrijgen van toegang tot de bèta werkelijk duurt. In mijn geval: 84 kijkuren. Sommige mensen krijgen veel eerder toegang, andere mensen veel later. Twitch-chats zijn dan ook veelal gevuld met frustratie rondom uitblijvende toegang.

Het grootste nadeel is echter dat deze strategie werkt: de bèta van de game verbreekt menig Twitch-record. Dat betekent dat je er vergif op kunt innemen dat andere games en bèta’s dit ook gaan doen. Het doet toch verlangen naar simpelere tijden.

©GMRimport

Meer Counter-Strike dan Overwatch

Valorant zelf (er is immers ook nog een game) wordt veelal omschreven als een combinatie tussen Counter-Strike en Overwatch. Die omschrijving geeft echter een vertekend beeld van de verhoudingen. Deze game is ongeveer 80 procent Counter-Strike en 20 procent Overwatch. Er zijn personages met speciale krachten die ook speciale rollen in het team hebben, maar verder is deze game gewoonweg Counter-Strike zoals je die game inmiddels al jaren gewend bent.

Dat betekent dat je sneller rent als je een mes vasthoudt, dat je je wapens en schild koopt aan het begin van iedere ronde, dat je korte rondes, maar lange matches speelt, dat je soms moet beslissen om te overleven zodat je je uitrusting behoudt, dat je een bom moet plaatsen dan wel onschadelijk moet maken op de meerdere bomb sites en dat je halverwege het potje wisselt van aanvallende dan wel defensieve kant. Zelfs de wapens lijken op de wapens uit Counter-Strike. Riot heeft de sterkste sniper zelfs de Operator genoemd. Kortweg: de ‘op’, naar de AWP uit Counter-Strike.

Riot Games heeft een geloofwaardig nieuw universum neergezet, al is het nog niet zo charmant als dat van Overwatch.

-

Dat wil niet zeggen dat de invloeden van Overwatch subtiel zijn, want met klem, dat zijn ze niet. Wel staan ze veelal in dienst van de schietactie. Zo kan één held vijanden (en teamgenoten) verblinden met een soort bovennatuurlijke flashbang, een ander kan muren opwerpen en mijn favoriet is het personage dat naar boven en voren kan dashen. Ook kunnen meerdere personages rookbommen opwerpen om het zicht te ontnemen in nauwe gangetjes en hebben alle personages ‘Ultimates’ - zoals in Overwatch en moba’s inderdaad.

De invloeden van de personages zijn groot op de traditionele Counter-Strike-balans. De skills introduceren teamrollen. Opeens is er een healer, die met zijn Ultimate ook nog eens een teamgenoot kan resurrecten. En wat te denken van een personage dat met zijn Ultimate op ieder willekeurig moment kan teleporteren naar een plek op de map naar keuze? Jawel: aan het begin van de ronde kun je zomaar in je rug worden geschoten. Net als in Counter-Strike is audio daarbij heel belangrijk: je hoort zulke dingen eerder dan dat je ze ziet aankomen.

©GMRimport

Niet vriendelijk

De maps zijn goed, de interface (ook buiten de potjes om) is goed, de wapens voelen goed, de economische balans is goed: het is overduidelijk dat League of Legends-studio Riot Games veel ervaring heeft met het maken van competitieve games.

Valorant is de eerste game van Riot die niet plaatsvindt in het League of Legends-universum, al is dat er niet echt aan af te zien. De personages kletsen erop los en hun animaties zijn kenmerkend en coherent. Riot Games heeft een geloofwaardig nieuw universum neergezet, al is het nog niet zo charmant als dat van Overwatch. Niet nu in de bèta, althans. Dat is toch echt een unieke Blizzard-kwaliteit.

Er zijn overigens afdoende zaken ergerlijk, los van de anti-cheat-software. De game wordt (natuurlijk) free-to-play, maar de cosmetische skins voor wapens zijn echt belachelijk duur. Voor een paarse shader die tamelijk conservatief oogt betaal je ruim zes euro. Voor een heel pakket aan zulke skins betaal je meerdere tientjes. Nu snap ik dat spelers van League of Legends en ook Counter-Strike op dat front veel gewend zijn, maar ik weiger dit als gangbare bedragen te bestempelen.

Verder heb ik me groen en geel geërgerd aan de community. Valorant is een competitieve game, dus vergt dit spel communicatie met je teamgenoten. Teamgenoten die soms wel, soms niet behulpzaam zijn. Sommige teamgenoten nemen dit spel dermate serieus dat ze bepaald geen blad voor de mond nemen. Scheldkanonnades van teamgenoten die op het scherpst van de snede spelen zijn aan de orde van de dag.

Enfin, dat is wel wat deze game is: competitiviteit alom. Valorant vereist teamcoördinatie op het scherpst van de snede. Maar het is iets om je bewust van te zijn: een vriendelijke spelomgeving bieden de public potjes in Valorant zelden tot nooit. Maar ook op dat front zijn mensen die Counter-Strike hebben gespeeld wel wat gewend.

©GMRimport

Steeds leuker

Valorant speelt goed, klinkt goed, en hoewel de game absoluut niet mooi is, is er wel gekozen voor een prettige stijl (al lijkt die wel héél erg op die van Overwatch). In combinatie met de eigen invulling van de Counter-Strike-formule, zorgt dat ervoor dat ik gaandeweg steeds meer lol uit de game haalde. Je kunt je in verschillende personages en hun skill sets verdiepen om zo uiteindelijk verschillende rollen binnen de game aan te nemen. In Counter-Strike kan dat niet.

Er zijn talloze competitieve shooters, maar de beste competitieve shooter blijft volgens veel mensen Counter-Strike. Dat Counter-Strike al zo lang meegaat zonder aan populariteit in te leveren, illustreert dat ook Valorant een succes kan worden. De core formula van Counter-Strike is nog altijd rekbaar, en als de toevoegingen op die formule daadwerkelijk toevoegingen blijken, heeft Valorant iets klassieks voorzien van nieuw elan. En dan heeft Riot Games goud in handen.

Lees en luister ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!