Valheim is verslavend leuk
Nieuws

Valheim is verslavend leuk

In een dikke drie weken vier miljoen keer verkopen: Valheim is de ’next big thing’. Zeker voor een Early Access-titel zijn die verkoopcijfers een hele prestatie. De positieve reacties die je overal hoort blijken gelukkig geheel terecht.

Mocht je alleen wat screenshots van de game hebben gezien, dan haal je er misschien je schouders bij op. Wat is hier nu zo speciaal aan? Die screenshots doen de game dan ook geen recht aan. De vrij simplistische stijl lijkt ons een paar generaties terug te voeren. Ook de base building en het verzamelen van middelen doet vermoeden dat we wéér met een survivalgame in het rijtje van Rust, Minecraft of The Forest te maken hebben. Maar wees gerust: dat is slechts één element van de game.

Vikingen

Valheim speelt zich - hoe kan het ook anders - af in Valheim; een procedureel gegenereerde wereld geïnspireerd door het tijdperk van de Vikingen en Noorse mythologieën. Je start de game in het midden van de map, waar je met wat basisuitleg je avontuur begint. Al snel wordt duidelijk dat de ontwikkelaar bewust voor een wat gedateerde grafische stijl heeft gekozen. De wereld is low poly met textures van een aantal jaar terug. Toch weet het eindresultaat vrij modern uit de verf te komen door geavanceerde belichtingen. Deze aparte mix van een wat oubollig ogende spelwereld dat prachtige belichting heeft, geeft de game een unieke stijl.

Op de plek waar je de game begint, zie je vijf stenen die elk een groot mythisch wezen afbeelden. Dit zijn de vijf ‘bazen’ uit de game die je stapsgewijs moet verslaan - het wezenlijke doel van de game. Daar moet je natuurlijk wel eerst de gigantische spelwereld voor afspeuren. Die grootte wordt dankzij producereel samenstelling bereikt, maar tijdens het spelen heb je daar geen last van: Valheim wekt de illusie dat het handgemaakt is. Dit doet het door gebieden als het gevaarlijke Black Forest, de Swamp of zelfs de vele kerkers naadloos met de wereld te laten overlopen. Terwijl je op ontdekking gaat wordt je minimap ingevuld en zo krijg je langzamerhand niet alleen te zien hoe groot, maar ook samenhangend de spelwereld is.

Bouwen en craften

Om de vijf wezens te verslaan, is een goede voorbereiding essentieel en moet je personage uitgerust worden met betere bescherming en wapens. Hier komt het survivalaspect van de game om de hoek kijken. Zeker de eerste uren ben je dan ook vooral klusjes aan het doen: bomen omhakken, hout verzamelen, tools maken en je eerste hutje in elkaar timmeren voordat de eerste nacht begint. Terwijl je meer materialen vindt of craft, speel je weer nieuwe onderdelen vrij die je kunt craften. Om nieuwe onderdelen te vinden zul je dus verder dan de hoek van je straat moeten gaan. Dit zorgt ervoor dat je meer op verkenning wilt gaan en geeft een prettige leercurve aan de game, ondanks dat de game weinig uitleg geeft.

In Valheim kun je naar hartenlust je eigen Vikingdorp bouwen. Denk bijvoorbeeld aan een Viking-langhuis, met daarin een bed voor elke speler, of een complete brouwerij. Natuurlijk moet er ook een langboot worden gebouwd, waarmee je de wateren in de game kunt betreden en op avontuur kunt gaan.

Een dergelijk kamp bouwen met je vrienden is belangrijk, want elk mythisch wezen dat je moet verslaan stuurt regelmatig hordes van vijanden op je nederzetting af om je aan te vallen. Daarom wil je hekken of zelfs muren om je nederzetting bouwen om je groep en de verzamelde spullen te beschermen. Elk gebouw is afhankelijk van fundering en wanneer vijanden die fundering aanvallen, is er de mogelijkheid dat alles instort.

Survivallen, maar dan prettig

Huizen zijn niet alleen nodig voor bescherming, maar ook om je droog en warm te houden. Valheim heeft namelijk diverse survivalelementen waar je op moet letten. Je kunt honger krijgen, of het koud hebben. Ondanks deze elementen is dit geen hardcore survivalgame. Het spel is erg vergeeflijk ten opzichte van genregenoten. Zo is het repareren van je uitrusting en gebouwen volledig kosteloos en krijg je al je materialen terug wanneer je een bouwstuk sloopt. Dit maakt Valheim een stuk lichtvoetiger en creëert tegelijk meer tijd voor spannendere zaken, zoals het verkennen van de spelwereld.

Valheim lijkt net zo sterk te zijn geïnspireerd door actie-rpg’s als Skyrim dan door bovengenoemde survival- en bouwgames. Je geeft je personage meer stamina door veel te rennen en je wordt beter in boogschieten door… nou ja, veel met je boog te schieten! Ook kun je niet doodgaan door geen eten in je maag te hebben - het limiteert slechts je stamina. Dit bekende systeem van levelen laat je dus ook enigszins specialiseren in bepaalde taken.

Mythische wezens

Valheim draait uiteindelijk dus om de vijf mytische wezens, of eindbazen, die op de map te vinden zijn. Eenmaal goed voorbereid kun je met een groep spelers de uitdaging aangaan. Deze bazen zijn ontzettend sterk en en kunnen meerdere pogingen vereisen, afhankelijk van je voorbereiding. Hier komt de specialisatie ook weer van pas; hield je je veel bezig met houthakken of melee combat? Dan kun je beter voorop in de aanval staan, terwijl die boogschutter van de groep op de achterste linie staat.

Je mogelijkheden in combat zijn vrij standaard. Je kunt aanvallen, blokkeren en wegrollen. Het is een simpel, bekend systeem, maar de uitdaging is genoeg zonder het te complex te maken. De trofee die je krijgt van het verslaan van een mythisch wezen hang je op aan de desbetreffende steen in het midden van de map. Dit geeft je een nieuwe ability die verschilt per verslagen wezen. Ook krijg je er een item bij. Zo dropt de eerste eindbaas een item waarmee je een pikhouweel kunt maken die je kan gebruiken voor het delven van nieuwe grondstoffen. Dit geeft je weer de mogelijkheid om nieuwe dingen te doen en uiteindelijk de volgende, sterkere eindbaas te verslaan. Op die manier lonkt constant de volgende leuke bezigheid in Valheim.

Gemaakt voor co-op

Ondanks dat er een optie is om friendly fire aan te hebben staan, is deze game vanaf de grond af aan gemaakt met elkaar te spelen. We raden dan ook aan om het spel met meerderen te spelen, in plaats van het doorheen te doorlopen. De vele bazen, kerkers en gevaarlijke gebieden zijn makkelijker te klaren als team. Het is daarbij simpelweg veel leuker om samen aan een grote nederzetting te werken. De game laat je niet voor niets een eigen bed claimen.

Valheim maakt een aantal interessante keuzes die het spel uniek maken ten opzichte van andere survivalgames. Veel van de systemen in soortgelijke games werken spelers vooral tegen. Door dit aan te passen of zelfs helemaal weg te laten, zet Valheim een nieuwe, gebruiksvriendelijke standaard binnen het genre. Zeker voor een game die een krappe maand in Early Access beschikbaar is, biedt het spel al een indrukwekkend uitgebreide en gebruiksvriendelijke ervaring. De roadmap van de ontwikkelaar toont daarbij aan dat spelers nog meer dan genoeg te wachten staat, al is het nu al meer dan de moeite waard om Valheim uit te proberen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Halo Infinite krijgt een derdepersoonsaanzicht
Nieuws

Halo Infinite krijgt een derdepersoonsaanzicht

Via een update in november

Halo Infinite ontvangt in de loop van november de optie om de game met een derdepersoonsaanzicht te spelen.

Dat werd tijdens het 2024 Halo World Championship-toernooi te Seattle aangekondigd. Ergens in november verschijnt een nieuwe update voor de game, waarmee men de optie krijgt om de camera achter de schouder van het speelbare personage te plaatsen. Dit is voor het eerst in een Halo-game.

343 Industries gaf wel aan dat de optie niet zomaar in elke modus ingeschakeld kan worden, maar dat de ontwikkelaar dit per modus beschikbaar moet stellen. Zeker is in ieder geval dat het in de Forge-modus beschikbaar komt, en dat er een third-person-versie van Firefight wordt toegevoegd via een toekomstige update.

De meningen over de aankomende toevoeging zijn verdeeld onder de fans. Velen zijn enthousiast dat het mogelijk wordt om Halo Infinite (deels) in de derde persoon te spelen, terwijl anderen opperen dat dit een poging is om de Fortnite-doelgroep aan te spreken.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste Fallout-seizoen is door honderd miljoen mensen bekeken
Nieuws

Eerste Fallout-seizoen is door honderd miljoen mensen bekeken

Een groot succes voor Amazon en Bethesda

Het eerste seizoen van de Amazon Prime-serie Fallout is inmiddels door honderd miljoen mensen bekeken.

Dat werd eerder deze week via social media aangekondigd. Het is daarbij niet bekend wat precies onder een kijker valt - of bijvoorbeeld het gehele seizoen bekeken moet worden om mee te tellen - maar ondanks dat is het een erg hoog aantal kijkers.

In de eerste zestien dagen sinds release van de serie werden er al 65 miljoen kijkers bereikt, en de verkoop- en spelerscijfers van diverse Fallout-games stegen dan ook als gevolg daarvan. Een tweede seizoen komt dan ook zo snel mogelijk uit. "We geven er flink gas op om het tweede seizoen zo snel als mogelijk is uit te brengen", aldus de showrunners eerder dit jaar.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: 'Assassin's Creed 4: Black Flag-remake komt sneller uit dan je denkt'
Nieuws

Gerucht: 'Assassin's Creed 4: Black Flag-remake komt sneller uit dan je denkt'

Het is niet bekend of het uitstel van Shadows invloed heeft op de releasedatum van Black Flag

De remake van Assassin's Creed 4: Black Flag waar al geruime tijd geruchten over gaan zou sneller uitkomen dan veel mensen denken.

Dat claimt Tom Henderson op Insider Gaming. Vorig jaar gingen er al geruchten over een remake, en begin dit jaar werd gemeld dat de ontwikkeling vorig jaar september begonnen.

Ondanks dat zou de remake helemaal niet zo lang op zich laten wachten - volgens ontvangen documentatie zou de ontwikkeling al verder gevorderd zijn dan gedacht. De game - die de codenaam Obsidian zou dragen - zou zelfs gepland staan voor een release rond november 2025.

Daarbij benadrukt Insider Gaming wel dat deze geschatte releasemaand afkomstig is van voordat Assassin's Creed Shadows werd uitgesteld naar 14 februari 2025. Het is niet bekend of dat uitstel ook invloed heeft op de releaseperiode van de Black Flag-remake.

Volgens Insider Gaming maakt de remake onderdeel uit van Ubisofts strategie om de Assassin's Creed-reeks uit te breiden. Er zouden zo'n tien spellen in de reeks in ontwikkeling zijn die de komende vijf jaar moeten verschijnen, waaronder de mobiele game Jade.

Hoewel de remake van Black Flag vooralsnog niet officieel bevestigd is, claimt Insider Gaming gameplay van de game te hebben gezien. Daarin zou te zien zijn hoe hoofdpersonage Edward Kenway op een schip vaart. De beelden zouden draaien op de geüpgraded versie van de Anvil Engine.

Assassin's Creed 4: Black Flag verscheen in 2013 en was het eerste hoofddeel in de reeks dat een minder grote focus op stealth legde. De piratensetting - de game speelt zich af in het Caribisch gebied in de achttiende eeuw - werd door veel spelers goed ontvangen. Naast het verkennen van eilanden had men ook een schip ter beschikking, waarmee niet alleen naar andere gebieden gereisd kon worden, maar waarmee ook scheepsgevechten gehouden konden worden.

Ubisoft heeft dit jaar veel klappen te verduren gekregen op de beurs. De aandelen van het bedrijf zijn in waarde gedaald na berichten over tegenvallende verkopen van Star Wars Outlaws, dalende spelersaantallen voor XDefiant en het uitstel van Assassin's Creed Shadows naar volgend jaar. Sommige aandeelhouders, zoals AJ Investments, hebben dan ook publiekelijk verklaard graag te zien dat Ubisoft niet meer beursgenoteerd is en mogelijk zelfs verkocht wordt. Sinds gisteren gaan er dan ook geruchten dat de grootste aandeelhouders van het bedrijf - de Guillemot-familie en Tencent - de mogelijkheid om het bedrijf te verkopen te onderzoeken, mogelijk aan Tencent zelf.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!