Valhalla klinkt vooral als meer Assassin’s Creed
Nieuws

Valhalla klinkt vooral als meer Assassin’s Creed

Ubisoft wist ons deze week lang aan het lijntje te houden. En dat allemaal om de setting te onthullen voor de nieuwste Assassin’s Creed, terwijl die allang was uitgelekt. Ach, het was in ieder geval vermakelijk.

Kunstenaar Kode Abdo, ook wel bekend als Bosslogic, trapte woensdag af met een livestream waarin hij de omgeving voor het nieuwste deel in de langlopende serie in elkaar knutselde. Hij begon met een leeg canvas, maar al gauw werd duidelijk waar het heen ging. Een woeste zee met boten, een vernield kasteel met vechtende mensen: dit ging over vikingen. Dat was niet zo moeilijk te gokken, aangezien de geruchten over deze setting al maanden de ronde deden.

Het werd een livestream van maar liefst acht uur. Om twee uur ‘s middags begon ik vol goede moed met kijken, maar op een gegeven moment heb ik de stream maar naar mijn telefoon verplaatst, om af en toe een blik op te werpen tijdens het gamen (ik bedoel ‘thuiswerken’). Mijn aandachtsspanne is tijdens die acht uur wild op en neer gegaan, van ‘verveling’ naar ‘bewondering’ naar ‘mind blown’, en weer terug.

Watch on YouTube

Aangezien de chat was gevuld met spoilers voor The Last Of Us 2, heb ik niet echt meegekregen hoe de kijkers reageerden. Zelf vond ik het een prachtige manier om iets aan te kondigen. Het duurde de hele dag, je kon het lekker als behangetje op de achtergrond aanzetten, en uiteindelijk rolde er een bijzonder kunstwerk uit. Het was misschien nog leuker geweest als er iemand commentaar bij had gegeven, een beetje suffig en Bob Ross-achtig. Maar goed, daarvoor hadden we onze eigen stream met Lucas en Cody.

Domper

Het enige minpunt is dat die ellenlange stream eindigde in een grote domper. Met zoveel kijkers en zo’n lange aanloop, dacht ik dat er een enorme climax zou komen. We kregen uiteindelijk alleen de onthulling van de naam en de mededeling dat de volgende dag een trailer gedropt zou worden. Ja hallo, na acht uur kijken had ik op zijn minst direct die trailer verwacht.

Het verschijnen van de trailer op donderdag voelde daardoor een beetje vlak. Het was een prachtig filmpje, maar duidelijk cgi, zonder enige gameplaybeelden. Ik voelde dat er eigenlijk een E3-persconferentie bij hoorde om naar te verwijzen, maar die gaat natuurlijk niet door. De trailer bevatte geen informatie, die moesten we later uit een persbericht vissen.

Ja hallo, na acht uur kijken had ik op zijn minst direct die trailer verwacht.

-

©GMRimport

Zo lezen we dat je weer kunt kiezen uit een mannelijk of vrouwelijk personage en dat de game eind dit jaar uit moet komen op zowel de huidige als de nieuwe generatie consoles. Ook zijn er wat vernieuwingen te bespeuren: je kunt als viking nederzettingen bouwen in Engeland, met twee wapens tegelijk vechten en grote rooftochten uitvoeren.

Waarschijnlijk denk je nu hetzelfde als ik: huh, is dat nieuw dan? Ik kon me eerlijk gezegd niet herinneren of je al met twee wapens kon vechten, en een rooftocht klinkt als wat ik al de hele tijd doe in die games: grote hordes vijanden afslachten. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Valhalla ongeveer hetzelfde zal doen als voorganger Odyssey. Vikingen staan bekend om hun boten, dus ongetwijfeld gaan we weer rondvaren in een gigantisch stuk van de wereld, met overal om ons heen missies van wisselende kwaliteit.

Videogame-achtige videogame

Dat klinkt misschien negatief, maar niets is minder waar. Ik hou van Assassin’s Creed Odyssey. Het is zo ongegeneerd een videogame. Een lijst met doelen om te voltooien, een reeks xp-metertjes om te vullen en een zooi loot om te vergaren. Het is bezigheidstherapie, maar dan op een gigantische schaal in een epische omgeving.

Het begint dan ook gelijk weer te kriebelen. Van mij hoeft er helemaal niet veel vernieuwd te worden. Diezelfde game, met een paar extraatjes, in een groot vikingjasje? En dan ook nog een extra mooi jasje, door de nieuwe generatie consoles? Prima, kom maar door!

©GMRimport

Het enige probleem is alleen dat ik Odyssey nooit heb uitgespeeld. Ik weet het, ik heb inmiddels anderhalf jaar de tijd gehad, maar het is typisch zo’n game die na veertig uur ineens in mijn backlog belandt. Daar kom ik later nog wel aan toe, denk ik bij mezelf, maar dat komt er dan nooit meer van. Laat staan dat ik de vele tientallen uren aan extra content die het afgelopen jaar is toegevoegd, ooit zal voltooien.

Ik hou mezelf voor de gek

Die gedachten zitten helemaal achterin mijn brein, bedolven onder hype voor een nieuw deel. Wat is het toch een slimme zet geweest van Ubisoft om Assassin’s Creed niet meer jaarlijks uit te brengen. Voor de casual fan als ik, is het lang genoeg geleden om weer zin te hebben in een frisse omgeving en de minpunten te zijn vergeten. Ondertussen kan Ubisoft de die-hard fans prima een jaar bezig houden met DLC.

In het verleden raakte ik de serie helemaal zat. Ik heb Syndicate bijvoorbeeld nooit gespeeld, ook al hoorde ik er veel goede verhalen over. Ik kon mezelf er niet meer toe zetten. Nu ben ik helemaal aan boord voor een nieuw deel, en kan ik mezelf bijna laten vergeten dat ik de vorige halverwege heb weggelegd. Noem mij maar Erik de Viking!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!