Valhalla klinkt vooral als meer Assassin’s Creed
Nieuws

Valhalla klinkt vooral als meer Assassin’s Creed

Ubisoft wist ons deze week lang aan het lijntje te houden. En dat allemaal om de setting te onthullen voor de nieuwste Assassin’s Creed, terwijl die allang was uitgelekt. Ach, het was in ieder geval vermakelijk.

Kunstenaar Kode Abdo, ook wel bekend als Bosslogic, trapte woensdag af met een livestream waarin hij de omgeving voor het nieuwste deel in de langlopende serie in elkaar knutselde. Hij begon met een leeg canvas, maar al gauw werd duidelijk waar het heen ging. Een woeste zee met boten, een vernield kasteel met vechtende mensen: dit ging over vikingen. Dat was niet zo moeilijk te gokken, aangezien de geruchten over deze setting al maanden de ronde deden.

Het werd een livestream van maar liefst acht uur. Om twee uur ‘s middags begon ik vol goede moed met kijken, maar op een gegeven moment heb ik de stream maar naar mijn telefoon verplaatst, om af en toe een blik op te werpen tijdens het gamen (ik bedoel ‘thuiswerken’). Mijn aandachtsspanne is tijdens die acht uur wild op en neer gegaan, van ‘verveling’ naar ‘bewondering’ naar ‘mind blown’, en weer terug.

Watch on YouTube

Aangezien de chat was gevuld met spoilers voor The Last Of Us 2, heb ik niet echt meegekregen hoe de kijkers reageerden. Zelf vond ik het een prachtige manier om iets aan te kondigen. Het duurde de hele dag, je kon het lekker als behangetje op de achtergrond aanzetten, en uiteindelijk rolde er een bijzonder kunstwerk uit. Het was misschien nog leuker geweest als er iemand commentaar bij had gegeven, een beetje suffig en Bob Ross-achtig. Maar goed, daarvoor hadden we onze eigen stream met Lucas en Cody.

Domper

Het enige minpunt is dat die ellenlange stream eindigde in een grote domper. Met zoveel kijkers en zo’n lange aanloop, dacht ik dat er een enorme climax zou komen. We kregen uiteindelijk alleen de onthulling van de naam en de mededeling dat de volgende dag een trailer gedropt zou worden. Ja hallo, na acht uur kijken had ik op zijn minst direct die trailer verwacht.

Het verschijnen van de trailer op donderdag voelde daardoor een beetje vlak. Het was een prachtig filmpje, maar duidelijk cgi, zonder enige gameplaybeelden. Ik voelde dat er eigenlijk een E3-persconferentie bij hoorde om naar te verwijzen, maar die gaat natuurlijk niet door. De trailer bevatte geen informatie, die moesten we later uit een persbericht vissen.

Ja hallo, na acht uur kijken had ik op zijn minst direct die trailer verwacht.

-

©GMRimport

Zo lezen we dat je weer kunt kiezen uit een mannelijk of vrouwelijk personage en dat de game eind dit jaar uit moet komen op zowel de huidige als de nieuwe generatie consoles. Ook zijn er wat vernieuwingen te bespeuren: je kunt als viking nederzettingen bouwen in Engeland, met twee wapens tegelijk vechten en grote rooftochten uitvoeren.

Waarschijnlijk denk je nu hetzelfde als ik: huh, is dat nieuw dan? Ik kon me eerlijk gezegd niet herinneren of je al met twee wapens kon vechten, en een rooftocht klinkt als wat ik al de hele tijd doe in die games: grote hordes vijanden afslachten. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Valhalla ongeveer hetzelfde zal doen als voorganger Odyssey. Vikingen staan bekend om hun boten, dus ongetwijfeld gaan we weer rondvaren in een gigantisch stuk van de wereld, met overal om ons heen missies van wisselende kwaliteit.

Videogame-achtige videogame

Dat klinkt misschien negatief, maar niets is minder waar. Ik hou van Assassin’s Creed Odyssey. Het is zo ongegeneerd een videogame. Een lijst met doelen om te voltooien, een reeks xp-metertjes om te vullen en een zooi loot om te vergaren. Het is bezigheidstherapie, maar dan op een gigantische schaal in een epische omgeving.

Het begint dan ook gelijk weer te kriebelen. Van mij hoeft er helemaal niet veel vernieuwd te worden. Diezelfde game, met een paar extraatjes, in een groot vikingjasje? En dan ook nog een extra mooi jasje, door de nieuwe generatie consoles? Prima, kom maar door!

©GMRimport

Het enige probleem is alleen dat ik Odyssey nooit heb uitgespeeld. Ik weet het, ik heb inmiddels anderhalf jaar de tijd gehad, maar het is typisch zo’n game die na veertig uur ineens in mijn backlog belandt. Daar kom ik later nog wel aan toe, denk ik bij mezelf, maar dat komt er dan nooit meer van. Laat staan dat ik de vele tientallen uren aan extra content die het afgelopen jaar is toegevoegd, ooit zal voltooien.

Ik hou mezelf voor de gek

Die gedachten zitten helemaal achterin mijn brein, bedolven onder hype voor een nieuw deel. Wat is het toch een slimme zet geweest van Ubisoft om Assassin’s Creed niet meer jaarlijks uit te brengen. Voor de casual fan als ik, is het lang genoeg geleden om weer zin te hebben in een frisse omgeving en de minpunten te zijn vergeten. Ondertussen kan Ubisoft de die-hard fans prima een jaar bezig houden met DLC.

In het verleden raakte ik de serie helemaal zat. Ik heb Syndicate bijvoorbeeld nooit gespeeld, ook al hoorde ik er veel goede verhalen over. Ik kon mezelf er niet meer toe zetten. Nu ben ik helemaal aan boord voor een nieuw deel, en kan ik mezelf bijna laten vergeten dat ik de vorige halverwege heb weggelegd. Noem mij maar Erik de Viking!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!