Urenlang spelen zonder resultaten: een zoektocht naar dopamine?
Nieuws

Urenlang spelen zonder resultaten: een zoektocht naar dopamine?

De afgelopen vijf jaar heb ik een verandering geconstateerd in mijn gamegedrag. Waar ik vroeger vooral zoveel mogelijk singleplayergames speelde of mijn heil in online shooters zocht, kan ik er tegenwoordig van genieten om urenlang in een game bezig te zijn zonder resultaten te behalen. Alles in de hoop op een kleine dosis dopamine… of toch iets anders?

Ik ga niet uiteenzetten wat kansberekening inhoudt en je al helemaal niet vervelen met formules - we willen immers geen flashbacks naar saaie wiskundelessen. Als het goed is snap je het concept. Ik ook – althans, dat dacht ik voor ik me bezighield met games als World of Warcraft, Pokémon Go en Diablo 2. Na honderden uren rondgehangen te hebben in de virtuele gokhal die dit soort games bieden, snap ik namelijk pas écht hoe kansberekening werkt. Met daarbij de conclusie dat het mij niet eens om de resultaten gaat… en dat ik voortaan met een grote boog om loterijen heenloop.

©GMRimport

World of Warcraft

De eerste game waarin ik doorkreeg dat ik eigenlijk aan het gokken was, was World of Warcraft. Deze mmorpg speel ik al sinds ik twaalf ben, maar pas bij mijn terugkeer naar het spel in 2017 verloor ik me echt in de virtuele gokhal die ‘loot’ heet. In het bijzonder begon ik interesse te krijgen in ‘mounts’: virtuele dieren waar je op rond kunt rijden en die in de praktijk vrijwel allemaal dezelfde snelheid hebben, maar er niet allemaal hetzelfde uitzien. Mijn oog viel op Invincible, een dood paard met vleugels. Als je de eindbaas verslaat die hem bezit, heeft hij een kans van pakweg 1:100 om te verschijnen.

Er zit echter een addertje onder het gras: de eindbaas in kwestie zit aan het einde van een raid, waardoor je tien andere eindbazen moet verslaan om überhaupt bij hem te komen. Ook kan dat maar één keer per week, per personage. Al gauw creëerde ik het ene na het andere nieuwe personage, puur en alleen zodat ik meer kans maakte. Twintig keer per week doorliep ik de hele raid, en als ik in zo’n week nog wat tijd overhad, koos ik enkele andere mounts uit om op te jagen. Het was het begin van mijn leven als gamegokker.

©GMRimport

Pokémon Go en Diablo 2: Resurrected

In 2017 pakte ik ook Pokémon Go voor het eerst op. Het duurde niet heel lang voor ik doorkreeg waar ik de game voor zou blijven spelen: shiny pokémon. Precies dezelfde zakmonsters, met dezelfde aanvallen en dezelfde attributen, maar dan met twee grote verschillen: ze hebben een ander kleurtje én zijn veel moeilijker te vinden (grofweg 1:450). Een tijd lang deed ik niets anders dan ‘farmen’ in World of Warcraft en tussendoor door Nijmegen struinen in de hoop shiny pokémon tegen te komen. Soms gingen er weken voorbij zonder enig resultaat, soms vond ik drie dingen op één dag. Ik kreeg door dat de dopamine vanzelf zou vloeien als ik maar lang genoeg bleef doorgaan. Elke vondst voelde als een overwinning.

Inmiddels speel ik vrijwel geen World of Warcraft meer en speel ik Pokémon Go slechts een paar uurtjes per week. Daardoor dacht ik eventjes ‘bevrijd’ te zijn van het dopaminemonster. Tot Diablo 2: Resurrected uitkwam, de nostalgie me bij mijn keel greep en me rechtstreeks een wereld van schier onmogelijke dropkansen in slingerde. “Weet je wat,” dacht ik bij mezelf, “misschien wordt het na twintig jaar af en aan spelen tijd om álle spullen in de game te vinden!” Een bijzonder slecht idee, maar zo geschiedde.

Dopamine

©GMRimport

Niet dat ik ook maar in de buurt ben van het vinden van alle spullen die Diablo 2 te bieden heeft, maar ik doe een aardige poging. Mijn avondlijke gametijd is vaak gevuld met het hersenloos ombrengen van een handjevol eindbazen, in de hoop dat ze iets laten vallen dat ik nog niet eerder heb gezien, iets dat mijn Sorceress extra sterk maakt. Enkele dagen geleden viel inderdaad zoiets op de grond: een amulet genaamd Mara’s Kaleidoscope, met perfecte attributen (want ook die verschillen per amulet). “Huh”, dacht ik. Geen gevoelens van blijdschap, meer een constatering. “Ik heb ‘m.”

Het deed me terugdenken aan de dag dat ik Invincible, dat dode paard met die vleugels, vond in World of Warcraft. Toen kwam er nog een “Yes!” uit, maar die werd gelijk opgevolgd door een gevoel van ongeloof en… leegte. Want wat moest ik daarna doen? De game daadwerkelijk spelen? Rondvliegen op mijn nieuwe aanwinst? Of mijn vizier op iets anders richten en doorgaan met de ‘grind’? Het werd dat laatste. In de jaren daarna zouden honderden mounts volgen, net als meer dan duizend shiny’s in Pokémon Go. Telkens werd die dopaminerush minder heftig.

Ik geniet niet altijd meer van het resultaat, maar wel van het proces

-

Zen

De honderden (of misschien wel duizenden) uren die ik inmiddels met dit soort virtuele gokmachines heb besteed, culmineerden afgelopen week in een nieuwe realisatie. Als mijn reactie op het vinden van een zeldzaam ding neerkomt op “cool, nu door met de volgende”, waar doe ik het dan nog voor? Eén ding is zeker: het is niet de dopamine, niet de blijdschap die ik voel als ik mijn doel haal. Toch wil ik altijd gelijk weer doorgaan met het vinden van het volgende ding, en de reden daarachter is eigenlijk heel simpel: Ik geniet niet altijd meer van het resultaat, maar wel van het proces.

De spellen waarin ik zoveel zit te ‘farmen’ zijn niet bepaald intensief, en vaak is het een kwestie van hetzelfde handjevol handelingen steeds sneller uitvoeren. Zo snel mogelijk een eindbaas verslaan, zoveel mogelijk pokémon aantikken: hoe langer ik er mee bezig ben, hoe minder bewust de handelingen uit mijn lichaam komen rollen. Op een of andere manier brengt dat me tot rust.

Die virtuele omgevingen die ik goed ken, de muziek die ik al zo vaak eerder heb gehoord: even helemaal zen. Zelfs als ik afwisseling wil kan ik die games erbij pakken. Dan zet ik gewoon een podcast of een muziekje op, of kijk ik op mijn tweede scherm naar een film of serie. Bezigheidstherapie voor mijn handen, maar genoeg afleiding voor mijn brein: ik vind het heerlijk. Daarom was het idee om álle spullen in Diablo 2 te vinden eigenlijk zo gek nog niet. Ja, je hebt er duizenden uren en heel veel geluk voor nodig, maar eigenlijk boeit het me niet of ik de uitdaging ooit voltooi. Ik kom ermee tot rust. Het vinden van exclusieve virtuele spullen is daarbij niets anders dan een leuke bonus.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!