Unity sluit twee kantoren in verband met doodsbedreiging
Dreigement zou van een werknemer van het bedrijf komen
Unity, het bedrijf achter de gelijknamige engine, heeft twee kantoren moeten sluiten en een geplande meeting moeten annuleren vanwege een ontvangen doodsbedreiging.
De politie van San Francisco heeft aan Polygon laten weten dat het dreigement van een werknemer van het bedrijf zelf kwam. De persoon in kwestie werkte niet op de kantoren van Unity in Californië en maakte de bedreiging via social media.
Unity ligt deze week onder vuur doordat het bedrijf nieuwe regels heeft opgesteld voor de vele ontwikkelaars die gebruikmaken van de engine om hun games op te bouwen. In eerste instantie was het de bedoeling dat ontwikkelaar telkens als hun op Unity draaiende game geïnstalleerd werd door een gebruiker, 20 dollarcent naar het bedrijf moesten overmaken. Inmiddels heeft Unity echter wat regels versoepeld, en gaat het alleen om de eerste installatie van een consument.
Het nieuwe beleid, dat Unity Runtime Fee wordt genoemd, gaat in januari 2024 in, en geldt voor elke game die met Unity Personal en Unity Plus is gemaakt, minstens 200.000 keer is geïnstalleerd en het afgelopen jaar minstens 200.000 dollar heeft opgeleverd. Daarnaast moeten ontwikkelaars die hun game in Unity Pro en Unity Enterprise hebben gemaakt een kleinere betaling per installatie overmaken, afhankelijk van hoe vaak de game in kwestie is geïnstalleerd. Dit geldt wel pas vanaf een miljoen installaties.
De aankondiging kon rekenen op veel kritiek van ontwikkelaars. Velen wijzen er op dat het gebruiken van de Unity-engine nu een groot financieel risico is, des te meer wanneer games op abonneeservices als Game Pass worden gezet, free-to-play zijn of in een bundel zitten.
Unity is een populaire game-engine en wordt voornamelijk ingezet bij indiegames en mobiele games. Enkele van de populairste games die op de engine draaien zijn Among Us, Pokémon Go, Hollow Knight, Fall Guys en Beat Saber.