Unity heeft de regels van diens omstreden 'Unity Runtime Fee' aangepast.
Unity ligt de laatste weken onder vuur doordat het bedrijf nieuwe regels had opgesteld voor de vele ontwikkelaars die gebruikmaken van de engine om hun games op te bouwen. In eerste instantie was het de bedoeling dat ontwikkelaar telkens als hun op Unity draaiende game geïnstalleerd werd door een gebruiker, 20 dollarcent naar het bedrijf moesten overmaken. Daarna veranderde het bedrijf dit naar een tarief voor alleen de eerste installatie van een gebruiker, maar inmiddels zijn de regels nog verder versoepeld.
Het bedrijf schrijft dat gebruikers van Unity Personal en Unity Plus geen bedrag meer hoeven te betalen voor installaties - het geldt alleen nog maar voor Unity Pro en Unity Enterprise. Daarbij gelden de installatietarieven niet meer voor bestaande games - alleen voor spellen die in 2024 uitkomen. Ontwikkelaars hoeven daarbij alleen nog maar bedragen voor installaties te betalen wanneer games een miljoen dollar aan omzet hebben gedraaid en een miljoen keer zijn geïnstalleerd. Ook hoeft men maar een maximum van 2,5 procent van de omzet af te staan.
Unity-topman Marc Whitten heeft zijn excuses voor het omstreden plan, waar ontwikkelaars massaal kritiek op leverden, aangeboden. "Laat ik beginnen met sorry te zeggen. We hadden met meer van jullie moeten praten en meer van jullie feedback moeten toepassen voordat we ons Runtime Fee-beleid aankondigden. Ons doel is om er voor te zorgen dat we jullie nu en in de toekomst kunnen blijven ondersteunen, en in onze engine kunnen blijven investeren. Jullie maken Unity zo geweldig, en we weten dat we moeten luisteren en hard moeten werken aan het winnen van jullie vertrouwen."
Unity is een populaire game-engine en wordt voornamelijk ingezet bij indiegames en mobiele games. Enkele van de populairste games die op de engine draaien zijn Among Us, Pokémon Go, Hollow Knight, Fall Guys en Beat Saber.