Uitgelicht: ROG Zephyrus S GX531GX
Nieuws

Uitgelicht: ROG Zephyrus S GX531GX

De eerste Zephyrus, die in 2017 uitkwam, werd met recht ontvangen als een zeer knap staaltje laptopontwerp. Vanwege zijn strak ontwerp en geringe dikte was hij zeer draagbaar, maar maakte met de GTX 1080 Max-Q absoluut geen compromissen op het gebied van prestaties. De nieuwe Zephyrus S GX531GX neemt dit sterke concept en bouwt er genadeloos op voort met een RTX 2080, een Intel Core i7-8750H en een vernieuwd design.

©GMRimport

Voor de gamer die ook maar enigszins van plan is om zijn laptop mee te nemen naar colleges, werk of de sporadische LAN-party is de uitstekende draagbaarheid van de Zephyrus S GX531GX absoluut een uitkomst. Maar waar je bij andere laptops in deze gewichtsklasse in moet leveren op prestaties, stevigheid of schermkwaliteit, is de GX531GX vrijwel volledig ontheven van compromissen.

Dun doch krachtig

Ondanks zijn 15,6” scherm en aanzienlijke specs weegt de GX531GX maar 2,1kg en is hij 16mm hoog op zijn dikste punt. In weerwil van het kleine formaat van dit pakketje krijg je een RTX 2080 Max-Q, een i7-8750H, 16GB DDR4-geheugen en 1TB aan NVMe-opslag. De kers op de specificatietaart is echter het compromisloze 1080p/144Hz-scherm dat een responstijd heeft van slechts 3ms en schermranden die indrukwekkend dun zijn.

Deze componenten koel houden is al een uitdaging bij grotere laptops, maar in zo’n klein chassis is het regelrecht onmogelijk zonder een paar hele slimme ontwerptrucjes toe te passen. Dat is dan ook precies wat ASUS heeft gedaan met GX531: omdat de onderkant met 5mm wordt opgetild als de laptop open is ontstaat er een luchtinlaat die koude lucht aanzuigt. Twee ventilatoren duwen deze lucht vervolgens over de vier koelblokken heen die via een handjevol heat pipes alle onderdelen van de Zephyrus S koel houden.

Dankzij deze unieke combinatie van krachtige componenten en een zéér capabel koelsysteem is er eigenlijk geen enkele moderne triple-A game die je niet kan spelen op de hoogste instellingen met de Zephyrus S GX531GX. De RTX 2080 is bovendien een van de weinige kaarten die op dit moment real-time ray tracing ondersteunt. Dankzij deze nieuwe technologie kan je in games zoals Battlefield V en Metro Exodus genieten van buitengewoon realistische belichting en reflecties – bovenop de toch al indrukwekkende prestaties van de Zephyrus S. Populaire e-sport- en free-to-play titels kunnen eveneens geen weerstand bieden tegen de Zephyrus. In games als Apex Legends heeft deze laptop absoluut geen moeite met het aanhouden van 144Hz, zelfs als je de grafische instellingen van deze game op de allerhoogste voorinstellingen zet. Zo vormen Fortnite en CS:GO eveneens geen probleem voor de krachtige componenten en ingenieuze koeling van de Zephyrus. Het moge duidelijk zijn: wat je ook tegen de GX531GX aangooit, hij kan het zondermeer aan.

©GMRimport

Het feit dat het beeldscherm van de Zephyrus 144 frames per seconde levert biedt een significant voordeel ten opzichte van tegenstanders die op een 60Hz-paneel spelen, zeker in games als CS:GO en Apex Legends. De hogere verversingsnelheid én de extreem lage responstijd van drie milliseconden zorgen namelijk voor minder bewegingsonscherpte en een vloeiender beeld dat het makkelijker maakt om de actie bij te houden. Ook de tijd tussen een toetsaanslag of muisbeweging en een corresponderende handeling op het scherm (ook wel de invoervertraging genoemd) wordt hiermee drastisch verminderd.

De Intel Core i7-8750H maakt de Zephyrus, samen met de 16GB aan RAM, ook een zeer competente laptop voor productiviteitstaken. Zowel voor lichte taken als tekstverwerken tot zwaardere applicaties als Photoshop en Premiere heeft de GX531GX geen moeite mee. Het paneel heeft bovendien 100% dekking van het sRGB-kleurengamma én is Pantone-gevalideerd, waardoor je er zeker van kan zijn dat de kleuren op het scherm accuraat genoeg zijn voor zelfs professionele beeldbewerking.

©GMRimport

Veelzijdigheid te over

Games verslinden is niet de enige forte van de nieuwe Zephyrus S: hij is ook nog eens zeer goed uitgerust wat connectiviteit betreft. Aan de linkerzijde zit namelijk een 3,5mm audiojack, twee USB 2.0 Type A-porten, één USB 3.1 Gen 1 Type C-port en de ingang voor de voeding. Aan de andere vind je één USB 3.1 Gen 2 Type C port met ondersteuning voor DisplayPort en stroomdoorvoer, met daarnaast een USB 3.1 Gen 2 Type A-port. Tot slot vinden we aan de achterkant een HDMI 2.0b-port en een Kensington-slot.

Omdat de HDMI-port een signaal ondersteunt tot 4K/60Hz kan je de Zephyrus S zonder problemen aansluiten op tv’s, zodat je ook op het grote scherm kan genieten van je games. De USB 3.1 Type C-port op de rechterzijde verschaft eveneens een heel veel mogelijkheden om de GX531 aan te sluiten op bestaande randapparatuur. Via een extra dock kan je bijvoorbeeld de stroomvoorziening, een monitor, muis en toetsenbord aansluiten via die ene Type C-port, zodat je met slechts één kabel de Zephyrus S praktisch kan inzetten als desktop.

De veelzijdigheid houdt gelukkig niet op bij de connectiviteit: het toetsenbord is namelijk voorzien van vier RGB-verlichtingzones die via de Aura Sync-software kunnen worden aangestuurd. Deze kleur kan gelijk worden gesynchroniseerd met de RGB-zone op de achterkant, of met andere Aura Sync-compatibele apparaten, zoals de ROG LED Strip, de ROG Gladius II muis of de ROG Strix Fusion 500-headset. De Aura Sync-software laat je bovendien kiezen uit twaalf verschillende regelschema’s, waaronder regenboog, golf, sterrennacht en ademend. De RGB-verlichting kan hier ook met één druk op de knop worden uitgeschakeld als het tijd is om aan het werk te gaan, zodat het jou noch je collega’s kan afleiden. Zodra je klaar bent met werk en ontspanning zoekt kan de RGB-verlichting met een druk op dezelfde knop ook zonder moeite weer aan.

Naast de Aura Sync-software krijg je een complete suite aan personalisatiesoftware om zaken als de ventilatorsnelheid, kloksnelheid, geheugenfrequentie en meer in te stellen. Daarnaast krijg je de gratis versie van XSplit Gamecaster meegeleverd, zodat je de Zephyrus S GX531GX in een handomdraai ook kan inzetten om te streamen of gameplay op te nemen voor YouTube.

Kortom: de nieuwe Zephyrus S is dankzij zijn slim ontwerp, indrukwekkende specs en deskundig vakmanschap een gaming-krachtpatser die zijn weerga niet kent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!