Ubisofts Michel Ancel werd onderzocht voor giftig gedrag
Gamer.nl
Nieuws

Ubisofts Michel Ancel werd onderzocht voor giftig gedrag

Rayman- en Beyond Good and Evil-bedenker Michel Ancel werd voor zijn plotselinge vertrek bij Ubisoft onderzocht voor giftig gedrag op de werkvloer.

Dat meldt een nieuwe reportage van het Franse Libération, dat eerder dit jaar ook al duidelijkheid schiep over diverse giftige werksituaties binnen Ubisoft. Kotaku vertaalde het Franse artikel. Vorige week werd aangekondigd dat Michel Ancel na dertig jaar bij Ubisoft vertrok om zich op een toevluchtsoord voor wilde dieren te richten.

Volgens de reportage zou Ancels vermeende gedrag tijdens de ontwikkeling van Beyond Good and Evil 2 gelinkt zijn aan de trage progressie die bij de ontwikkeling van de game werd geboekt. Ancels management zou hebben geresulteerd in "een ongebruikelijke hoeveelheid vermoeidheid, depressies en burn-outs."

Gedurende de ontwikkeling zouden er meer managers op het project gezet zijn om zo om Ancel heen te werken. Daarbij zou Ancel regelmatig ideeën van zijn werknemers prijzen, om ze vervolgens plotseling af te schieten in meetings. Ook zou Ancel steeds minder op de werkvloer aanwezig zijn - eerst halve dagen, daarna een paar keer per week en uiteindelijk nog maar een halve dag per week.

"Op sommige momenten geeft hij je het gevoel dat je een genie bent en dat je idee geweldig is, om je vervolgens uit elkaar te halen in een meeting, waar hij zegt dat je niets waard bent, dat je werk niets waard is, om vervolgens een maand niet met je te praten", aldus een werknemer tegen de krant. Een andere werknemer meldt dat Ubisoft-directeur Yves Guillemont de aanwezigheid van Ancel als "niet onderhandelbaar" duidde.

Volgens de reportage werd Ancel op de dag dat zijn vertrek werd aangekondigd uitgebreid onderzocht vanwege zijn giftige gedrag. Ancel bevestigt dit zelf in het artikel, en laat weten dat hij niet zou hebben beseft dat zijn gedrag zo'n effect op werknemers had. Hij uit ook zijn spijt dat de ontwikkeling van Beyond Good and Evil 2 niet sneller is verlopen.

Ancel heeft inmiddels op de reportage gereageerd via een Instagram-post. "Neem een paar mensen met woede en jaloezie en laat ze namens honderden spreken. Publiceer het nieuws snel, zodat het gecombineerd wordt met het andere nieuws van seksuele intimidatie bij Ubisoft. Is dit serieus? Is dit wat je kunt verwachten van een nationale krant? Ik blijf vechten voor de waarheid, omdat dergelijke beschuldigingen een schande zijn. Ik heb altijd hard gewerkt aan mijn projecten en heb altijd respect voor mijn teams gehad. De beschuldigingen kloppen niet."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!