Ubisofts Michel Ancel werd onderzocht voor giftig gedrag
Nieuws

Ubisofts Michel Ancel werd onderzocht voor giftig gedrag

Rayman- en Beyond Good and Evil-bedenker Michel Ancel werd voor zijn plotselinge vertrek bij Ubisoft onderzocht voor giftig gedrag op de werkvloer.

Dat meldt een nieuwe reportage van het Franse Libération, dat eerder dit jaar ook al duidelijkheid schiep over diverse giftige werksituaties binnen Ubisoft. Kotaku vertaalde het Franse artikel. Vorige week werd aangekondigd dat Michel Ancel na dertig jaar bij Ubisoft vertrok om zich op een toevluchtsoord voor wilde dieren te richten.

Volgens de reportage zou Ancels vermeende gedrag tijdens de ontwikkeling van Beyond Good and Evil 2 gelinkt zijn aan de trage progressie die bij de ontwikkeling van de game werd geboekt. Ancels management zou hebben geresulteerd in "een ongebruikelijke hoeveelheid vermoeidheid, depressies en burn-outs."

Gedurende de ontwikkeling zouden er meer managers op het project gezet zijn om zo om Ancel heen te werken. Daarbij zou Ancel regelmatig ideeën van zijn werknemers prijzen, om ze vervolgens plotseling af te schieten in meetings. Ook zou Ancel steeds minder op de werkvloer aanwezig zijn - eerst halve dagen, daarna een paar keer per week en uiteindelijk nog maar een halve dag per week.

"Op sommige momenten geeft hij je het gevoel dat je een genie bent en dat je idee geweldig is, om je vervolgens uit elkaar te halen in een meeting, waar hij zegt dat je niets waard bent, dat je werk niets waard is, om vervolgens een maand niet met je te praten", aldus een werknemer tegen de krant. Een andere werknemer meldt dat Ubisoft-directeur Yves Guillemont de aanwezigheid van Ancel als "niet onderhandelbaar" duidde.

Volgens de reportage werd Ancel op de dag dat zijn vertrek werd aangekondigd uitgebreid onderzocht vanwege zijn giftige gedrag. Ancel bevestigt dit zelf in het artikel, en laat weten dat hij niet zou hebben beseft dat zijn gedrag zo'n effect op werknemers had. Hij uit ook zijn spijt dat de ontwikkeling van Beyond Good and Evil 2 niet sneller is verlopen.

Ancel heeft inmiddels op de reportage gereageerd via een Instagram-post. "Neem een paar mensen met woede en jaloezie en laat ze namens honderden spreken. Publiceer het nieuws snel, zodat het gecombineerd wordt met het andere nieuws van seksuele intimidatie bij Ubisoft. Is dit serieus? Is dit wat je kunt verwachten van een nationale krant? Ik blijf vechten voor de waarheid, omdat dergelijke beschuldigingen een schande zijn. Ik heb altijd hard gewerkt aan mijn projecten en heb altijd respect voor mijn teams gehad. De beschuldigingen kloppen niet."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Black Myth: Wukong-maker hint naar 'verrassingen' later dit jaar
Nieuws

Black Myth: Wukong-maker hint naar 'verrassingen' later dit jaar

Ontvangt de populaire actiegame een uitbreiding?

Black Myth: Wukong-fans kunnen zich klaarmaken voor een "aantal verrassingen" later dit jaar.

Dat heeft regisseur Feng Ji aangekondigd op de Golden Joystick Awards die eerder deze week werden uitgereikt. Daar won Black Myth: Wukong de award voor game van het jaar.

"Je hebt de game misschien al uitgespeeld", zo opperde Feng Ji. "Dat is prima. Blijf ons volgen en misschien komen er wat verrassingen voorbij later dit jaar." Hoewel de ontwikkelaar niet duidelijk maakte waar het precies om gaat, hopen fans dat hiermee downloadbare content voor de game wordt bedoeld.

Black Myth: Wukong verscheen in augustus voor PlayStation 5 en pc. Het op Unreal Engine 5 ontwikkelde spel is min of meer een vertolking van en een vervolg op het bekende Chinese verhaal Journey to the West. In dit verhaal is de Monkey King vijfhonderd jaar gevangen onder de Wy Zhi Shan-berg.

De game is een singleplayer actie-rpg waarin spelers als de 'Destined One' door een grote verscheidenheid aan gebieden reizen geïnspireerd door het hierboven genoemde verhaal, terwijl men in actievolle gevechten beland.

Marcel Vroegrijk beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-recensie: "Black Myth: Wukong doet meer dingen goed dan fout. Het begint wat eigenaardig, speelt soms stroef en de onophoudelijke stroom aan bazen komt je vroeg of laat de neus uit. Maar het zit verrassend slim in elkaar en voelt vooral erg verfrissend, ook al heb je ‘het verhaal’ van Journey to the West ongetwijfeld al een keer gehoord of gezien."

Zover bekend moet er ook nog altijd een Xbox Series-versie van het spel uitkomen, al is niet duidelijk wanneer. Op 12 december komt er in ieder geval een fysieke PlayStation 5-versie van de game uit.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht
Nieuws

Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht

En 'veel meer' mensen spelen het spel via Game Pass

Het woensdag uitgekomen Stalker 2: Heart of Chornobyl is inmiddels wereldwijd een miljoen keer verkocht.

Dat werd via het officiële X-account van de gamereeks aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat "nog veel meer stalkers de game via Game Pass spelen".

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Stalker 2 kent op release wel bugs en andere technische mankementen. GSC heeft al laten weten de komende tijd hotfixes uit te brengen om diverse problemen weg te werken.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!