Ubisoft werkt aan AI die dialogen voor NPC's kan creëren
Ubisoft werkt aan een artificiële intelligentie genaamd 'Ghostwriter' die dialogen voor NPC's in games kan creëren.
Dat heeft het bedrijf in een blogpost laten weten, kort nadat er een presentatie op de Game Developers Conference over werd gehouden. Het bedrijf benadrukt hierbij dat het niet om complete scripts of hoofdverhalen van games gaat, maar puur om dialogen van random NPC's - virtuele mensen die bijvoorbeeld in een stad in een game rondlopen en reageren op acties die spelers uitvoeren.
Ghostwriter is ontwikkeld door Ubisofts R&D-afdeling La Forge. "Het vervangt de videogameschrijver niet, maar verlicht juist een van hun meest moeizame taken: het schrijven van 'barks'". Ubisoft definieert deze 'barks' als de zinnen of geluiden die NPC's maken, vaak als reactie op wat een speler in de spelwereld doet. Door deze dialogen automatisch te genereren, zouden scriptschrijvers meer tijd overhouden om het daadwerkelijke narratief te verbeteren.
Ondanks de positieve insteek van Ubisoft hebben diverse ontwikkelaars zich na de onthulling van Ghostwriter negatief geuit op social media. Zo meldde Alanah Pearce van Santa Monica Studio: "Als een schrijver klinkt het veel tijdrovender om door AI gegenereerde scripts en dialogen te editen in plaats van mijn eigen dialogen te creëren. Ik zou veel liever zien dat AAA-studio's het budget voor dit soort tools gebruiken om meer schrijvers in te huren."