'Ubisoft doet nog te weinig om giftig werkgedrag tegen te gaan'
Tweehonderd dagen na het uitbrengen van een open brief door werknemers van Ubisoft, zijn volgens hen geen van de eisen uit die brief ingewilligd door het bedrijf.
Dat meldt de groep werknemers binnen Ubisoft, die zichzelf A Better Ubisoft noemen, in een statement op social media. De brief die afgelopen juli werd opgesteld en gepubliceerd, is door meer dan duizend huidige en voormalige werknemers ondertekend.
In de brief werd geclaimd dat het management van Ubisoft een jaar lang "niets meer dan aardige woorden, lege beloftes en een onwil om de overtreders te ontslaan" heeft geboden naar aanleiding van berichten over een giftige werkcultuur. De werknemers stelden voor dat Ubisoft, Activision Blizzard en andere grote uitgevers en ontwikkelaars de handen ineen zouden slaan om een nieuwe standaard voor de industrie neer te zetten als het aankomt op het melden van giftig gedrag op de werkvloer.
Volgens het pas gepubliceerde statement van A Better Ubisoft is daar - in ieder geval binnen dat bedrijf - weinig van terechtgekomen. Er zou een interne video zijn getoond aan werknemers waarin chief people officier Anika Grant de resultaten van een enquête onder werknemers over tevredenheid op de werkvloer heeft gepresenteerd. Die zou "niet alleen erg kort, maar ook erg ondoorzichtig zijn, met drie positieve en drie negatieve gesprekspunten."
Verder zou Grant in een e-mail hebben geclaimd dat 71 procent van de werknemers zichzelf kon zijn op de werkvloer. "Wat echter niet werd benoemd, was dat velen het gevoel hebben hun daadwerkelijke persoonlijkheid te moeten verbergen uit angst voor vooroordelen of afkeuring van collega's of managers".
A Better Ubisoft heeft diens vier kernpunten die het verbeterd wil zien worden herhaald. Zo wil de actiegroep zien dat aanzetters van giftig werkgedrag niet meer verplaatst worden naar een andere studio binnen het bedrijf zonder dat er gevolgen voor hen zijn. Ook wil de groep zeggenschap kunnen hebben in hoe Ubisoft als bedrijf zich gaat ontwikkelen om een inclusievere werkomgeving te creëren. De wens blijft om met andere bedrijven binnen de game-industrie samen te werken om basisregels en processen te bedenken die overal van toepassing kunnen zijn. Werknemers die niet onder managementfuncties vallen moeten bij dit alles betrokken worden.