Two Point Campus laat je een kleurrijke universiteit bouwen
Nieuws

Two Point Campus laat je een kleurrijke universiteit bouwen

Two Point Studios heeft werkelijk alle mogelijkheden van een ziekenhuissetting verkend in simulatiegame Two Point Hospital, dus is het hoog tijd voor wat nieuws. In Two Point Campus kruip je in de huid van de directeur van een universiteit.

Two Point Studios heeft veel ervaring in een zeer specifiek genre: ziekenhuissimulatiegames. Naast Two Point Hospital werkte een deel van het Two Point-team namelijk ook aan het in 1997 uitgekomen Theme Hospital. Na zo’n 25 jaar aan ziekenhuissimulaties maken, wisselt de studio het genezen van virtuele mensen in voor het kweken van virtuele hersenen.

Van sterfgevallen naar studiepunten

Two Point Campus bevat dezelfde opzet en flauwe humor uit Two Point Hospital, maar dan in een setting die van nature iets vrolijker is. Bovendien is een student (meestal) voor een lange periode op de universiteit te vinden, terwijl je in een ziekenhuis juist hoopt je patiënten zo snel mogelijk te ontslaan. Je gaat de individuele studenten dus voor langere tijd zien rondlopen, waardoor je hun leven op de campus intensiever meemaakt.

©GMRimport

Daardoor lijkt de gameplay van Two Point Campus veelzijdiger te worden, want daadwerkelijk studeren is natuurlijk slechts een onderdeel van het studentenleven. Je bent bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het verrijken van de campus met studentenhuizen, sportvelden, muziekzalen en andere faciliteiten, zodat de studenten zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. De mogelijkheid bestaat zelfs dat studenten op elkaar verliefd worden.

De lessen die ze volgen zitten daarnaast vol met flauwe humor, net als de aandoeningen en behandelingen uit Two Point Hospital. De studenten krijgen bijvoorbeeld les in het maken van taarten zo groot als auto’s, of worden ze tot ridder geslagen tijdens de ‘knight school’-lessen. 

Zelfontplooiing

Net als de studenten krijg je als speler de vrijheid om jezelf te ontplooien. Two Point Campus biedt namelijk veel mogelijkheden in het personaliseren van jouw universiteit. De hele vormgeving van de campus ligt in je handen: van de vorm van de gebouwen tot de kleur van het behang. Het is ook mogelijk om buiten de gebouwen allerlei onderdelen van je campus aan te passen door bijvoorbeeld zelf paden aan te leggen, bomen te plaatsen en zelfs te kiezen welke bloemetjes je buiten neerzet.

©GMRimport

Zomervakantie

Over de bloemetjes buiten zetten gesproken: de studenten zijn natuurlijk niet het hele jaar op de universiteit te vinden, maar ze hebben ook vakanties. Het spel volgt zodoende de cyclus van het studiejaar, wat betekent dat de campus in de zomer helemaal leeg is. Op dat moment heb jij als universiteitsdirecteur de tijd om lekker veel bij te bouwen en je campus mooi te maken voor het nieuwe schooljaar.

Aan het einde van de zomer keren de studenten weer terug en hoop je dat je universiteit klaar is voor de drukte. Je ziet zowel de studenten van het vorige jaar weer terug, als nieuwe eerstejaars die staan te popelen om te beginnen.

Two Point Hospital 2?

Soms lijkt Two Point Campus wel erg veel op Two Point Hospital. Je bent bijvoorbeeld nog steeds veel bezig met het bouwen van faciliteiten: er zit misschien veel verschil tussen een campus en een ziekenhuis qua setting, maar het plaatsen van toiletten en snackautomaten gaat nog altijd hetzelfde. Ook lijkt het systeem achter studenten die lessen volgen soms wel erg op de manier waarop je je patiënten behandelde in de spirituele voorganger. Hopelijk bevat de game dus genoeg nieuwe systemen om te zorgen dat de gameplay op zichzelf staat. Het zou bijvoorbeeld tof zijn om zelf de balans te moeten zoeken tussen studie- en vrijetijdsactiviteiten op de campus, om zo te zorgen dat studenten niet in slaap vallen in de les na een wild avondje in de ‘milkshakebar’.

©GMRimport

Een tweede valkuil is de persoonlijkere insteek van Two Point Campus. Het spel heeft hetzelfde levelsysteem als zijn voorganger. In Two Point Hospital was het niet nodig om terug te kijken naar oude ziekenhuizen na het behalen van enkele sterren in een level. Als je niet meer terugkeert naar je oude campus na het behalen van een level, is er dus weinig reden om veel tijd te steken in het pimpen van je campus. Aan de andere kant is teveel focus op het persoonlijke deel ook weer gevaarlijk, want als je veel liefde stopt in je campus kan het vervelend zijn om weer opnieuw te moeten beginnen in een ander level.

Of Two Point Campus die balans weet te houden en genoeg varieert qua gameplay valt te bezien, maar het spel laat in ieder geval een goede eerste indruk achter. De flauwe humor, de ingewikkelde maar toegankelijke systemen en de mogelijkheden om je eigen campus in te richten, maken Two Point Campus zelfs interessant voor mensen die niets met simulatiegames hebben. Om met de volledige versie aan de slag te kunnen moeten we wel nog even geduld hebben, want de game is uitgesteld naar 9 augustus.

Two Point Campus verschijnt op 9 augustus voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!