Twin Mirror wijkt weinig af van de Dontnod-formule
Nieuws

Twin Mirror wijkt weinig af van de Dontnod-formule

Recent werd bekend dat ontwikkelaar Dontnod aan maar liefst zes verschillende games tegelijk werkt. De Franse studio is de afgelopen tijd dan ook flink uitgebreid en komt al rap na het geslaagde Tell Me Why met de detectivethriller Twin Mirror.

Waar de ontwikkelaar sporadisch experimenteert met nieuwe gameplayelementen, is Twin Mirror een onmiskenbare Dontnod-game. Het is dus een adventuregame waarin keuzes leidend zijn, puzzels de spanning opbreken en bovennatuurlijke en sociale thema’s aan bod komen. Anderzijds lijkt de game een paar typische kenmerken los te laten om vooral een grimmige thriller te zijn, zo blijkt uit drie uur aan speeltijd die we met een previewversie hadden.

©GMRimport

Darkness on the Edge of Basswood

Na twee jaar met zijn ziel onder de arm te hebben gelopen, keert journalist Sam Higgs noodgedwongen terug naar zijn geboortedorp, Basswood. In dit Twin Peaks-achtige dorpje vol pijnlijke herinneringen heeft de tijd min of meer stilgestaan: de handvol winkels en bars worden nog steeds bemand door dezelfde mensen, er is weinig nieuwe aanwas en sinds het sluiten van de mijnen blijft ook groei in de welvaart uit. Het is een stad waaruit mensen op Sprinsteen-achtige wijze willen ontsnappen, en het feit dat het Sam als vrijwel de enige is gelukt, maakt de goed geschetste sfeer er niet beter op.

Hij heeft echter belangrijkere zaken aan zijn hoofd, want zijn oude vriend Nick is omgekomen in een auto-ongeluk. Dat betekent een confrontatie met veel oude bekenden, waaronder Sams ex-vriendin Anna en zijn goedlachse oude werkgever. Kort na deze pijnlijke ontmoeting komt Twin Mirror met een ietwat voorspelbare twist: Nicks auto-ongeluk is niet wat het lijkt en Sam wordt min of meer gedwongen om recht te doen aan zijn familie.

©GMRimport

Welkom in het gedachtenpaleis

Hoewel je dat als speler van verre aan ziet komen, zit de spanning in Twin Mirror er goed in. In de eerste drie uur introduceert het een aantal verrassende wendingen die je bij de les houden. Dat betekent ook dat er weinig adempauzes zijn om bijvoorbeeld te genieten van hele basale dingen met sfeervolle muziek, juist iets waar de Life is Strange-franchise in uitblinkt. Dat is echter geen probleem; Twin Mirror heeft iets meer focus en dat heeft wel wat.

De grootste verandering zit hem in de gedachten van Sam zelf. Letterlijk: Sams obsessief analytische brein manifesteert zich in een soort gedachtenpaleis. In deze fysieke wereld knoopt hij losse eindjes aan elkaar of herinnert hij zich sleutelelementen om de zaak op te lossen. Een goed voorbeeld is de eerste barscène, waar Sam zich met een kater met een hoofdletter ‘K’ aanvankelijk niets meer van herinnert. Door objecten in de omgeving te bekijken is het mogelijk om in de vorm van een soort hologrammen de gebeurtenissen te reconstrueren. Op verschillende fasen in de reconstructie kan Sam bepaalde aspecten aanpassen – op basis van de gevonden hints – en het zien uitspelen tot de juiste uitkomst verschijnt.

Het is een geinige weergave van hoe Sam zich situaties voorstelt, maar uitdagend is het niet. De game vertelt je vanzelf wanneer je alle hints in de omgeving hebt gevonden en met een beetje trial en error is het juiste antwoord nooit ver weg. Iets interessanter zijn de gedachtenpaleizen die meer dienen als terugblik en reflectie op situaties. Een mislukt huwelijksaanzoek, potjes Pac-Man met Nick: het schetst Sams geschiedenis in het grimmige Basswood.

Uiteindelijk lijkt Twin Mirror in veel opzichten een typische Dontnod-game te worden, maar dit keer niet episodisch en juist meer gericht op spanning.

-

Fysiek geweten

Het keuzesysteem is precies zoals je verwacht van een Dontnod-titel. Af en toe kies je een optie die bepaalt hoe sommige personages op je reageren of welke actie je onderneemt. Om ook dit element iets op te frissen is Sams alter-ego aanwezig, een kritische en tegelijk verstandigere versie van hemzelf. Dit fysieke geweten doet min of meer wat je als speler normaliter ook doet: de opties afwegen en vervolgens een keuze voorleggen.

Hoewel het af en toe zorgt voor een extra ingewikkelde keuze, is het uitschrijven van de situatie in veel gevallen overbodig. De lol van morele keuzes in videogames is juist de test: het zelf kunnen afwegen van de mogelijkheden. Het titulaire element lijkt dus nog niet altijd uit de verf te komen – overigens ook door een bug waardoor hij plotseling opdook in een verlaten kantoor en we ons rotschrokken.

©GMRimport

Volwassener

In hoeverre keuzes invloed hebben op het verloop van het verhaal is uiteraard nog niet te voorspellen. Recente Dontnod-games als Life is Strange 2 bewijzen in ieder geval dat eindes drastisch kunnen verschillen, dus wat dat betreft is er goede hoop. Ook qua dialogen is de ontwikkelaar duidelijk gegroeid. Personages komen volwassener over en dankzij een fikse grafische update overtuigt de mimiek van gezichten meer dan tevoren.

Uiteindelijk lijkt Twin Mirror in veel opzichten een typische Dontnod-game te worden, maar dit keer niet episodisch en juist meer gericht op spanning. Of dat ook gevolgen heeft voor de structuur van de game moet nog blijken, maar het tempo en mysterie van Twin Mirror smaken naar meer.

Twin Mirror is vanaf 1 december beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Laatste previews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!