Twin Mirror wijkt weinig af van de Dontnod-formule
Nieuws

Twin Mirror wijkt weinig af van de Dontnod-formule

Recent werd bekend dat ontwikkelaar Dontnod aan maar liefst zes verschillende games tegelijk werkt. De Franse studio is de afgelopen tijd dan ook flink uitgebreid en komt al rap na het geslaagde Tell Me Why met de detectivethriller Twin Mirror.

Waar de ontwikkelaar sporadisch experimenteert met nieuwe gameplayelementen, is Twin Mirror een onmiskenbare Dontnod-game. Het is dus een adventuregame waarin keuzes leidend zijn, puzzels de spanning opbreken en bovennatuurlijke en sociale thema’s aan bod komen. Anderzijds lijkt de game een paar typische kenmerken los te laten om vooral een grimmige thriller te zijn, zo blijkt uit drie uur aan speeltijd die we met een previewversie hadden.

©GMRimport

Darkness on the Edge of Basswood

Na twee jaar met zijn ziel onder de arm te hebben gelopen, keert journalist Sam Higgs noodgedwongen terug naar zijn geboortedorp, Basswood. In dit Twin Peaks-achtige dorpje vol pijnlijke herinneringen heeft de tijd min of meer stilgestaan: de handvol winkels en bars worden nog steeds bemand door dezelfde mensen, er is weinig nieuwe aanwas en sinds het sluiten van de mijnen blijft ook groei in de welvaart uit. Het is een stad waaruit mensen op Sprinsteen-achtige wijze willen ontsnappen, en het feit dat het Sam als vrijwel de enige is gelukt, maakt de goed geschetste sfeer er niet beter op.

Hij heeft echter belangrijkere zaken aan zijn hoofd, want zijn oude vriend Nick is omgekomen in een auto-ongeluk. Dat betekent een confrontatie met veel oude bekenden, waaronder Sams ex-vriendin Anna en zijn goedlachse oude werkgever. Kort na deze pijnlijke ontmoeting komt Twin Mirror met een ietwat voorspelbare twist: Nicks auto-ongeluk is niet wat het lijkt en Sam wordt min of meer gedwongen om recht te doen aan zijn familie.

©GMRimport

Welkom in het gedachtenpaleis

Hoewel je dat als speler van verre aan ziet komen, zit de spanning in Twin Mirror er goed in. In de eerste drie uur introduceert het een aantal verrassende wendingen die je bij de les houden. Dat betekent ook dat er weinig adempauzes zijn om bijvoorbeeld te genieten van hele basale dingen met sfeervolle muziek, juist iets waar de Life is Strange-franchise in uitblinkt. Dat is echter geen probleem; Twin Mirror heeft iets meer focus en dat heeft wel wat.

De grootste verandering zit hem in de gedachten van Sam zelf. Letterlijk: Sams obsessief analytische brein manifesteert zich in een soort gedachtenpaleis. In deze fysieke wereld knoopt hij losse eindjes aan elkaar of herinnert hij zich sleutelelementen om de zaak op te lossen. Een goed voorbeeld is de eerste barscène, waar Sam zich met een kater met een hoofdletter ‘K’ aanvankelijk niets meer van herinnert. Door objecten in de omgeving te bekijken is het mogelijk om in de vorm van een soort hologrammen de gebeurtenissen te reconstrueren. Op verschillende fasen in de reconstructie kan Sam bepaalde aspecten aanpassen – op basis van de gevonden hints – en het zien uitspelen tot de juiste uitkomst verschijnt.

Het is een geinige weergave van hoe Sam zich situaties voorstelt, maar uitdagend is het niet. De game vertelt je vanzelf wanneer je alle hints in de omgeving hebt gevonden en met een beetje trial en error is het juiste antwoord nooit ver weg. Iets interessanter zijn de gedachtenpaleizen die meer dienen als terugblik en reflectie op situaties. Een mislukt huwelijksaanzoek, potjes Pac-Man met Nick: het schetst Sams geschiedenis in het grimmige Basswood.

Uiteindelijk lijkt Twin Mirror in veel opzichten een typische Dontnod-game te worden, maar dit keer niet episodisch en juist meer gericht op spanning.

-

Fysiek geweten

Het keuzesysteem is precies zoals je verwacht van een Dontnod-titel. Af en toe kies je een optie die bepaalt hoe sommige personages op je reageren of welke actie je onderneemt. Om ook dit element iets op te frissen is Sams alter-ego aanwezig, een kritische en tegelijk verstandigere versie van hemzelf. Dit fysieke geweten doet min of meer wat je als speler normaliter ook doet: de opties afwegen en vervolgens een keuze voorleggen.

Hoewel het af en toe zorgt voor een extra ingewikkelde keuze, is het uitschrijven van de situatie in veel gevallen overbodig. De lol van morele keuzes in videogames is juist de test: het zelf kunnen afwegen van de mogelijkheden. Het titulaire element lijkt dus nog niet altijd uit de verf te komen – overigens ook door een bug waardoor hij plotseling opdook in een verlaten kantoor en we ons rotschrokken.

©GMRimport

Volwassener

In hoeverre keuzes invloed hebben op het verloop van het verhaal is uiteraard nog niet te voorspellen. Recente Dontnod-games als Life is Strange 2 bewijzen in ieder geval dat eindes drastisch kunnen verschillen, dus wat dat betreft is er goede hoop. Ook qua dialogen is de ontwikkelaar duidelijk gegroeid. Personages komen volwassener over en dankzij een fikse grafische update overtuigt de mimiek van gezichten meer dan tevoren.

Uiteindelijk lijkt Twin Mirror in veel opzichten een typische Dontnod-game te worden, maar dit keer niet episodisch en juist meer gericht op spanning. Of dat ook gevolgen heeft voor de structuur van de game moet nog blijken, maar het tempo en mysterie van Twin Mirror smaken naar meer.

Twin Mirror is vanaf 1 december beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Laatste previews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!