Twin Mirror is een verlenging van Dontnods curriculum
Nieuws

Twin Mirror is een verlenging van Dontnods curriculum

Dontnod Entertainment heeft in de afgelopen jaren een gigantische groei doorgemaakt. Na het succes met Life is Strange breidt de studio fors uit en heeft het meerdere projecten in de maak. Twin Mirror blijft echter bijzonder dichtbij de identiteit van de studio.

Dontnod Entertainment kende geen soepele start. De studio werd opgericht in 2008, bestond uit voormalige Criterion-, Ubisoft- en EA-medewerkers en begon aan de ontwikkeling van Remember Me. De debuutgame stelt een aantal interessante vragen over het concept van herinneringen, gecombineerd met een futuristisch Parijs waar deze gedachten een waardevol goed zijn. Het bleek een lastige game om te verkopen aan een uitgever nadat Sony het project liet vallen, volgens de studio mede doordat de protagonist een vrouw betrof. Uiteindelijk pakte Capcom Remember Me op, kreeg de game matige reviews en vielen de verkopen helaas tegen.

Daarna ging het slecht met de studio in Parijs. Ondanks subsidie van de Franse overheid moest Dontnod faillissement aanvragen, maar dankzij steun via crowdfunding en uitgever Square Enix bleef Dontnod overeind. Het moest wel akkoord gaan met een kleiner project, genaamd What If: een avonturengame dat bovennatuurlijke krachten combineert met een vrij serieus tienerdrama. Uiteindelijk omgetoverd tot Life is Strange verscheen de eerste episode – de game zou eerst in één keer uitgebracht worden – in 2015. De reviews waren lovend en lichtten vooral uit hoe empathisch de studio omgaat met gevoelige onderwerpen als seksualiteit, suïcidale gedachten en vriendschap onder tieners.

©GMRimport

Zes nieuwe games

Life is Strange legde grotendeels de identiteit van de studio vast: verhalende games die forsere onderwerpen behandelen en het verhaal deels laten afhangen van keuzes. Het betrof ook een springplank voor Dontnod om verder te groeien. Niet alleen met vervolgen en spin-offs van andere studio’s – met Square Enix als IP-houder heeft de studio daar geen zeggenschap over – maar ook nieuwe teams met nieuwe projecten. De meest opvallende is Vampyr, een actie-rpg die spelers in de schoenen van een vampierchirurg zet en dillema’s voorschotelt rondom overleven en rechtvaardigheid. Het was een gewaagde afwijking van Dontnods vorige game, maar ondanks ietwat wankele vechtmechanieken grotendeels geslaagd.

In 2018 sprak Gamer.nl met Life is Strange-bedenker Raoul Barbet over de constructie van Dontnod. “Dontnod bevat eigenlijk een aantal gescheiden teams”, vertelde Barbet. “Wij hebben bijvoorbeeld niet gewerkt aan Vampyr en werken niet aan Twin Mirror. Het zijn echt losse teams, waarvan wij werken aan Life is Strange en Captain Spirit. Dat is best wel interessant, omdat Dontnod-games zo erg verschillend kunnen zijn qua stijl en genre. We kunnen wel technologie met elkaar delen, maar in principe werken we allemaal aan een eigen project.”

Met zo’n 250 Franse werknemers en een nieuwe studio in Montreal breidt Dontnod het aantal projecten alleen maar verder uit. Momenteel heeft de ontwikkelaar maar liefst zes verschillende projecten in ontwikkeling, waaronder Twin Mirror in samenwerking met Bandai Namco, Tell Me Why met Xbox Game Studios en een onaangekondigde game met Focus Home interactive.

©GMRimport

Twin Mirror

Ondanks de ruimte om te experimenteren met verschillende typen gameplay en genres blijft het aankomende project Twin Mirror verrassend dichtbij de formule van Life is Strange. Als onderzoeksjournalist Sam Higgs keren spelers terug naar zijn woonplaats Brasswood voor de begrafenis zijn beste vriend Nick. Uit gesprekken met Nicks dochter blijkt dat er twijfels zijn over zijn autocrash en wordt Sam op een pad gezet dat hij liever niet afloopt. Het is geen geheim dat Twin Mirror is geïnspireerd door Twin Peaks, met zwaarmoedige muziek en in nevel gehulde bergen te midden van een groot bos. Grafisch lijkt de game daarbij een stukje geavanceerder te zijn, waardoor vooral gezichtsanimaties beter uit de verf komen.

Twin Mirror probeert op twee manieren voort te bouwen op de keuzeopties uit Dontnods eerdere titels. De eerste is Sams ‘Mind Palace’. In deze ruimte vliegen Sams herinneringen letterlijk rond, die een bepaald perspectief op het verhaal moeten geven. Daarbij is het de bedoeling om hints te zoeken in de meest basale objecten door omgevingen te doorlopen en objecten goed te bekijken. Zo kan een kaart met leefgebieden van wilde dieren bijvoorbeeld toch een clou zijn voor welk mysterie er dan ook plaatsvindt in Brasswood.

Een andere belangrijke mechaniek is Sams alter-ego, The Double. Tijdens belangrijke dialogen en keuzes zet deze man de tijd stil om Sam een alternatief perspectief te bieden, als een soort duivel óf engel op zijn schouder. Bepaalde keuzes voor de speler uitspellen kan een valkuil zijn, want zelf redeneren wat de gevolgen zijn is juist een van de speerpunten van de Life is Strange-games; daadwerkelijk luisteren naar klasgenoten redt levens in Life is Strange. Anderzijds is het een interessante manier die spelers wellicht daadwerkelijk op andere gedachten brengen, dus blijft het afwachten om te zien hoe de mechaniek uitpakt.

©GMRimport

Verlenging

Twin Mirror is daarmee vooral een verlenging van Dontnods curriculum, maar niet bepaald een verbreding. Met Tell Me Why op komst, een van de eerste games met een transgender hoofdrolspeler, lijkt de ontwikkelaar vooral verhalen te willen vertellen die nog niet zijn verteld in videogames. Anderzijds heeft het genoeg nieuwe titels in de pijpleiding die potentieel narratief kunnen combineren met nieuwe genres, dus de toekomst van Dontnod kan nog alle kanten op.

Twin Mirror verschijnt dit jaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!