TV Updates: Alles over HDMI 2.1
Gamer.nl
Nieuws

TV Updates: Alles over HDMI 2.1

Zeker met de komst van de next-gen consoles is HDMI 2.1 een interessante techniek. Maar wat is HDMI 2.1 precies en waarom is het zo belangrijk? In deze TV Updates leggen we het haarfijn uit.

Al jarenlang maken we gebruik van HDMI 2.0, maar inmiddels beginnen we tegen de maximale capaciteiten van deze standaard aan te lopen. HDMI 2.1 is daarvoor in het leven geroepen en langzamerhand maken er steeds meer tv’s gebruik van. En dat is mooi, want ook de PlayStation 5, Xbox Series X en volgende generatie videokaarten voor de pc krijgen HDMI 2.1-ondersteuning. Maar waarom is de overstap zo belangrijk?

©GMRimport

Resolutie en framerates

HDMI 2.1 is op verschillende manieren een flinke verbetering ten opzichte van HDMI 2.0, te beginnen met de maximale bandbreedte. Zo is HDMI 2.0 geschikt tot 18Gb/s, terwijl HDMI 2.1 maar liefst 48Gb/s mogelijk maakt. Deze extra bandbreedte is nodig om hoge resolutie beelden met een hoge framerate te kunnen doorvoeren. Om een beter idee te schetsen van de limieten van HDMI 2.0 zijn hieronder wat voorbeelden van wat er mogelijk is met de oude standaard:

• 1080p is mogelijk op 30, 60 en 120fps.
• 4K is mogelijk op 30 en 60fps.
• 8K is mogelijk op 30fps.

Dat is echter maar de helft van het verhaal, aangezien 4K en 60fps alleen mogelijk is met HDMI 2.0 op 8-bit 4:4:4 RGB en 8K en 30fps zelfs maar op 8-bit 4:2:0. De meeste nieuwe tv’s hebben een 10-bit paneel en 4:4:4 chroma ondersteuning, dus met HDMI 2.0 wordt in bepaalde gevallen niet het optimale uit het paneel gehaald. Met HDMI 2.1 is er veel meer mogelijk:

• 1080p is mogelijk op 30, 60 en 120fps.
• 4K is mogelijk op 30, 60 en 120fps.
• 8K is mogelijk op 30 en 60fps.
• 10K is mogelijk op 30fps.

Er zit dus veel meer rek in de bandbreedte van HDMI 2.1 en is voor ons gamers nodig om 4K/60fps op de beste manier weer te geven, en om zelfs 4K/120fps in al zijn glorie mogelijk te maken. Het zal echt nog wel even duren voordat we fatsoenlijk in 8K en 60fps kunnen gamen, maar ook dat is dus een optie met HDMI 2.1. Lekker wat marge voor de toekomst, zowel voor de next-gen consoles als nieuwe videokaarten voor de pc.

©GMRimport

©GMRimport

Features

HDMI 2.1 is dus nodig voor hoge resoluties in combinatie met hoge framerates, maar er is meer aan de hand. Naast de hogere bandbreedte heeft HDMI 2.1 namelijk aantal zeer interessante features zijn voor gamers. Hieronder vind je alle HDMI 2.1 features op een rij:

• VRR (Variable Refresh Rate)
• ALLM (Auto Low Latency Mode)
• eARC (Enhanced Audio Return Channel)
• QFT (Quick Frame Transport)
• QMS (Quick Media Switching)
• DSC (Display Stream Compression)

Niet al deze features zijn even belangrijk voor gamers en een aantal zijn zelfs mogelijk op HDMI 2.0 via software-updates, maar HDMI 2.1 heeft al deze features al standaard. Hieronder staat per feature uitgeslegd wat het precies inhoudt en of het interessant is voor gamers.

©GMRimport

VRR

Variable Refresh Rate is meteen de meest belangrijke feature voor gamers en is vergelijkbaar met Freesync en G-Sync op de pc. VRR is gemaakt om twee dingen tegen te gaan, namelijk ‘tearing’ en ‘stuttering’. Dat komt voor als de videokaart en tv (of monitor) niet in synchroon lopen, of als de videokaart niet snel genoeg nieuwe frames kan tonen.

Simpel gezegd zorgt VRR er voor dat de refreshrate van de tv gelijk loopt met de videokaart. De Xbox One X maakt al gebruik van VRR en ook de next-gen consoles zullen ondersteuning krijgen.

ALLM

Auto Low Latency Mode is ook handig voor gamers, aangezien deze feature ervoor zorgt dat de TV altijd de juiste settings pakt voor games. Zodra er een game wordt gedetecteerd zal de TV automatisch switchen naar Game Mode en wordt er bepaalde software uitgezet voor de laagst mogelijke latency.

eARC

Enhanced Audio Return Channel is handig voor iedereen die meerdere geluidsbronnen wil aansluiten op externe audiosystemen, zoals soundbars en surround set-ups. In plaats van alles aan te sluiten op het audiosysteem zelf, wordt alles via HDMI 2.1 aangesloten op de tv en met 1 kabel doorgevoerd naar het audiosysteem.

Dit was al mogelijk via ARC, maar de nieuwste audiotechnieken, zoals DTS: X en Dolby Atmos, werden niet ondersteund. eARC heeft wel ondersteuning voor dit soort high-end audio en is misschien ook wel nodig voor de 3D audio van de PlayStation 5.

©GMRimport

QFT

Quick Frame Transport is ook zeer interessant voor gamers. Hoe QFT precies werkt is behoorlijk technisch, maar het komt er op neer dat deze feature er voor zorgt dat het veel minder lang duurt om een nieuwe frame met data van de videokaart naar het paneel te sturen. Kortgezegd zorgt dit voor minder lag in games.

Dat klinkt top, maar er wordt nog door niets of niemand gebruikgemaakt van QFT en dat lijkt een feature te worden voor in de toekomst.

QMS

Quick Media Switching zorgt er voor dat de tv niet eerst een zwart scherm weergeeft als er wordt gewisseld tussen verschillende framerates. Als je bijvoorbeeld een film kijkt in 24fps en daarna een game in 60fps moet de HDMI verbinding kort verbroken worden wat resulteert in een zwart scherm. Met QMS is dit niet meer nodig en is de overgang naadloos.

DSC

Zoals gezegd heeft HDMI 2.1 zijn piek bereikt bij 8K/60fps en 10K/30fps, maar Display Stream Compression zorgt ervoor dat er nog hogere resoluties en framerates mogelijk zijn door data automatisch te downscalen. Door DSC toe te passen wordt het dan mogelijk om 8K/120fps en zelfs 10K/120fps weer te geven via HDMI 2.1. Net als QFT is DSC een feature met het oog op de toekomst.

©GMRimport

Conclusie

HDMI 2.1 is dus nodig voor hogere resoluties en framerates die de next-gen consoles en videokaarten mogelijk maken en heeft een paar features speciaal gemaakt voor gamers. Bij het zoeken naar een nieuwe TV is het absoluut aan te raden om een exemplaar uit te zoeken dat HDMI 2.1 ondersteuning heeft, om de aankoop zoveel mogelijk future-proof te maken. HDMI 2.1 wordt simpelweg de nieuwe standaard de komende jaren.

Wees echter niet meteen teleurgesteld als je net een nieuwe tv hebt gekocht met HDMI 2.0, of voorlopig niet van plan bent om te upgraden. Om het maximale uit de PS5, Xbox Series X en volgende generatie videokaarten te halen is HDMI 2.1 nodig, maar een aantal van deze features zijn ook beschikbaar via HDMI 2.0 en 18Gb/s is nog steeds genoeg voor een next-gen ervaring op 4K/60fps.

Door: Florian Houtkamp

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox Cloud Gaming nu beschikbaar op nieuwere smart-tv's van LG
Gamer.nl
Nieuws

Xbox Cloud Gaming nu beschikbaar op nieuwere smart-tv's van LG

Waaronder LG's oled-televisies uit 2022 en nieuwer

Xbox Cloud Gaming is nu via een app beschikbaar op meerdere moderne smart-televisies van LG.

Dat heeft Xbox laten weten. Xbox Cloud Gaming kan via een app gedownload worden voor diverse in 2022 of later verschenen Oled-televisies en in 2023 of later verschenen smart-tv's van LG. Ook smart-monitoren die op webOS24 of nieuwer draaien kunnen de app gebruiken. Meer details over welke apparaten Xbox Cloud Gaming kunnen gebruiken zijn hier te vinden.

Dit zorgt er voor dat iedereen die een compatibel televisie- of monitormodel heeft, alle games die op Xbox Cloud Gaming staan kunnen streamen. Daar is dus ook geen Xbox-console voor nodig. Wel heeft men een abonnement op Xbox Game Pass Ultimate en een draadloze bluetooth-controller nodig, zoals bijvoorbeeld een draadloze Xbox-controller of de DualSense-controller. Alle games die via Xbox Cloud Gaming gestreamd kunnen worden zijn hier te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitgevers plaatsen Switch 2-games massaal op Game-Key Cards
Gamer.nl
Nieuws

Uitgevers plaatsen Switch 2-games massaal op Game-Key Cards

Met een Game-Key Card moet alsnog de game gedownload worden

Veel third-party-uitgevers en -ontwikkelaars brengen hun Nintendo Switch 2-games uit op zogeheten 'Game-Key Cards', waarbij de game ondanks een fysieke aankoop alsnog gedownload moet worden.

Deze 'Game-Key Cards' werden al kort na de Switch 2 Direct onthuld en zijn bedoeld voor spellen die niet op een reguliere cartridge passen. Op een Game-Key Card staat "niet de volledige gamedata". In plaats daarvan geldt de cartridge als een soort sleutel waarmee spelers wanneer deze in de Switch 2 wordt gestoken de game kunnen downloaden. Meer info over Game-Key Cards is hier te vinden.

Nu de pre-orders van Switch 2-games in Japan online zijn gekomen, blijkt (via het X-kanaal van Gematsu) dat bijna alle third-party-uitgevers deze Game-Key Cards gebruiken. Alle third-party-games die op de Switch 2-release in Japan verschijnen - met uitzondering van Cyberpunk 2077 - maken er gebruik van. Dat is te zien door een witte strook met informatie onderaan de hoesjes van games.

Op de eerste Switch moesten games soms ook al gedeeltelijk gedownload worden bij de aankoop van een fysieke game. Dit gebeurde echter alleen bij de third-party-games met de allergrootste bestandsgrootte. Het lijkt er dus op dat dit veel vaker voor gaat komen op de Switch 2 - althans, in de vorm van Game-Key Cards.

Deels ligt dit mogelijk aan de toename in bestandsgrootte van spellen. Daarnaast gaan er geruchten dat Nintendo alleen de kleinste en grootste versie van Switch 2-cartridges aan uitgevers beschikbaar stelt, waarbij het grootste exemplaar logischerwijs een stuk prijziger is. Mogelijk kiezen veel uitgevers dan ook voor een Game-Key Card om zo meer winst te kunnen genereren.

Het voordeel van Game-Key Cards ten opzichte van downloadcodes of aankopen die direct via de Switch 2 eShop lopen, is dat deze 'fysieke' spellen alsnog doorverkocht kunnen worden. Sommige mensen die zweren bij fysieke games doen dit echter omdat ze zeker willen zijn dat hun game jaren later nog steeds speelbaar is, en dat kan bij Game-Key Cards alleen wanneer Nintendo de download beschikbaar blijft stellen in een digitale winkel.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!