TV Updates: Alles over HDMI 2.1
Nieuws

TV Updates: Alles over HDMI 2.1

Zeker met de komst van de next-gen consoles is HDMI 2.1 een interessante techniek. Maar wat is HDMI 2.1 precies en waarom is het zo belangrijk? In deze TV Updates leggen we het haarfijn uit.

Al jarenlang maken we gebruik van HDMI 2.0, maar inmiddels beginnen we tegen de maximale capaciteiten van deze standaard aan te lopen. HDMI 2.1 is daarvoor in het leven geroepen en langzamerhand maken er steeds meer tv’s gebruik van. En dat is mooi, want ook de PlayStation 5, Xbox Series X en volgende generatie videokaarten voor de pc krijgen HDMI 2.1-ondersteuning. Maar waarom is de overstap zo belangrijk?

©GMRimport

Resolutie en framerates

HDMI 2.1 is op verschillende manieren een flinke verbetering ten opzichte van HDMI 2.0, te beginnen met de maximale bandbreedte. Zo is HDMI 2.0 geschikt tot 18Gb/s, terwijl HDMI 2.1 maar liefst 48Gb/s mogelijk maakt. Deze extra bandbreedte is nodig om hoge resolutie beelden met een hoge framerate te kunnen doorvoeren. Om een beter idee te schetsen van de limieten van HDMI 2.0 zijn hieronder wat voorbeelden van wat er mogelijk is met de oude standaard:

• 1080p is mogelijk op 30, 60 en 120fps.
• 4K is mogelijk op 30 en 60fps.
• 8K is mogelijk op 30fps.

Dat is echter maar de helft van het verhaal, aangezien 4K en 60fps alleen mogelijk is met HDMI 2.0 op 8-bit 4:4:4 RGB en 8K en 30fps zelfs maar op 8-bit 4:2:0. De meeste nieuwe tv’s hebben een 10-bit paneel en 4:4:4 chroma ondersteuning, dus met HDMI 2.0 wordt in bepaalde gevallen niet het optimale uit het paneel gehaald. Met HDMI 2.1 is er veel meer mogelijk:

• 1080p is mogelijk op 30, 60 en 120fps.
• 4K is mogelijk op 30, 60 en 120fps.
• 8K is mogelijk op 30 en 60fps.
• 10K is mogelijk op 30fps.

Er zit dus veel meer rek in de bandbreedte van HDMI 2.1 en is voor ons gamers nodig om 4K/60fps op de beste manier weer te geven, en om zelfs 4K/120fps in al zijn glorie mogelijk te maken. Het zal echt nog wel even duren voordat we fatsoenlijk in 8K en 60fps kunnen gamen, maar ook dat is dus een optie met HDMI 2.1. Lekker wat marge voor de toekomst, zowel voor de next-gen consoles als nieuwe videokaarten voor de pc.

©GMRimport

©GMRimport

Features

HDMI 2.1 is dus nodig voor hoge resoluties in combinatie met hoge framerates, maar er is meer aan de hand. Naast de hogere bandbreedte heeft HDMI 2.1 namelijk aantal zeer interessante features zijn voor gamers. Hieronder vind je alle HDMI 2.1 features op een rij:

• VRR (Variable Refresh Rate)
• ALLM (Auto Low Latency Mode)
• eARC (Enhanced Audio Return Channel)
• QFT (Quick Frame Transport)
• QMS (Quick Media Switching)
• DSC (Display Stream Compression)

Niet al deze features zijn even belangrijk voor gamers en een aantal zijn zelfs mogelijk op HDMI 2.0 via software-updates, maar HDMI 2.1 heeft al deze features al standaard. Hieronder staat per feature uitgeslegd wat het precies inhoudt en of het interessant is voor gamers.

©GMRimport

VRR

Variable Refresh Rate is meteen de meest belangrijke feature voor gamers en is vergelijkbaar met Freesync en G-Sync op de pc. VRR is gemaakt om twee dingen tegen te gaan, namelijk ‘tearing’ en ‘stuttering’. Dat komt voor als de videokaart en tv (of monitor) niet in synchroon lopen, of als de videokaart niet snel genoeg nieuwe frames kan tonen.

Simpel gezegd zorgt VRR er voor dat de refreshrate van de tv gelijk loopt met de videokaart. De Xbox One X maakt al gebruik van VRR en ook de next-gen consoles zullen ondersteuning krijgen.

ALLM

Auto Low Latency Mode is ook handig voor gamers, aangezien deze feature ervoor zorgt dat de TV altijd de juiste settings pakt voor games. Zodra er een game wordt gedetecteerd zal de TV automatisch switchen naar Game Mode en wordt er bepaalde software uitgezet voor de laagst mogelijke latency.

eARC

Enhanced Audio Return Channel is handig voor iedereen die meerdere geluidsbronnen wil aansluiten op externe audiosystemen, zoals soundbars en surround set-ups. In plaats van alles aan te sluiten op het audiosysteem zelf, wordt alles via HDMI 2.1 aangesloten op de tv en met 1 kabel doorgevoerd naar het audiosysteem.

Dit was al mogelijk via ARC, maar de nieuwste audiotechnieken, zoals DTS: X en Dolby Atmos, werden niet ondersteund. eARC heeft wel ondersteuning voor dit soort high-end audio en is misschien ook wel nodig voor de 3D audio van de PlayStation 5.

©GMRimport

QFT

Quick Frame Transport is ook zeer interessant voor gamers. Hoe QFT precies werkt is behoorlijk technisch, maar het komt er op neer dat deze feature er voor zorgt dat het veel minder lang duurt om een nieuwe frame met data van de videokaart naar het paneel te sturen. Kortgezegd zorgt dit voor minder lag in games.

Dat klinkt top, maar er wordt nog door niets of niemand gebruikgemaakt van QFT en dat lijkt een feature te worden voor in de toekomst.

QMS

Quick Media Switching zorgt er voor dat de tv niet eerst een zwart scherm weergeeft als er wordt gewisseld tussen verschillende framerates. Als je bijvoorbeeld een film kijkt in 24fps en daarna een game in 60fps moet de HDMI verbinding kort verbroken worden wat resulteert in een zwart scherm. Met QMS is dit niet meer nodig en is de overgang naadloos.

DSC

Zoals gezegd heeft HDMI 2.1 zijn piek bereikt bij 8K/60fps en 10K/30fps, maar Display Stream Compression zorgt ervoor dat er nog hogere resoluties en framerates mogelijk zijn door data automatisch te downscalen. Door DSC toe te passen wordt het dan mogelijk om 8K/120fps en zelfs 10K/120fps weer te geven via HDMI 2.1. Net als QFT is DSC een feature met het oog op de toekomst.

©GMRimport

Conclusie

HDMI 2.1 is dus nodig voor hogere resoluties en framerates die de next-gen consoles en videokaarten mogelijk maken en heeft een paar features speciaal gemaakt voor gamers. Bij het zoeken naar een nieuwe TV is het absoluut aan te raden om een exemplaar uit te zoeken dat HDMI 2.1 ondersteuning heeft, om de aankoop zoveel mogelijk future-proof te maken. HDMI 2.1 wordt simpelweg de nieuwe standaard de komende jaren.

Wees echter niet meteen teleurgesteld als je net een nieuwe tv hebt gekocht met HDMI 2.0, of voorlopig niet van plan bent om te upgraden. Om het maximale uit de PS5, Xbox Series X en volgende generatie videokaarten te halen is HDMI 2.1 nodig, maar een aantal van deze features zijn ook beschikbaar via HDMI 2.0 en 18Gb/s is nog steeds genoeg voor een next-gen ervaring op 4K/60fps.

Door: Florian Houtkamp

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!