Turn-based tactics is het ouderwetse genre van de toekomst
Nieuws

Turn-based tactics is het ouderwetse genre van de toekomst

Er zijn in de duizenden jaren sinds de creatie van dammen en senet ontelbare revoluties op het gebied van spellen geweest, maar beurtelings zetten doen in een strijd van inzicht en intellect heeft nog steeds een tijdloze charme. Sterker nog, het genre heeft zijn ultieme vorm bereikt. Turn-based tactics, oftewel de Xcom-like, is het achter-achter-achter- kleinkind van schaken en is een van de hipste genres van het moment.

Voor velen ligt de liefde voor videogames grotendeels in de eenvoudige directe actie: je drukt op een knop en je schiet iemand door het hoofd. Het is snel, hectisch en rechtlijnig, zorgt voor onmiddellijke stoten endorfine en levert zo een bijna primitieve bevrediging op. Turn-based tactics presteert praktisch het tegenovergestelde. In dit genre zit het plezier voornamelijk in de anticipatie.

Je acties hebben lang niet altijd directe gevolgen op het spelverloop, maar je moet vaak preventief en/of defensief te werk gaan, incalculerend wat je tegenstander zou kunnen doen. Toekijken hoe je plan zich ontvouwt terwijl de beurt van je tegenstander ingaat is een bijzonder genoegen dat met weinig andere game-ervaringen te vergelijken is, en steeds meer mensen beginnen dat in te zien.

©GMRimport

Van UFO: Enemy Unknown naar Phoenix Point

Turn-based tactics, niet te verwarren met de door Civilization populair gemaakte (4X) turn-based strategy, heeft bescheiden beginselen. Twee mannen stonden aan de wieg van het genre, Chris Crawford en Julian Gollop, die in de jaren ’80 games maakten zoals Eastern Front (1941) en Battlestar Raiders. Beide zijn flink uitgebreide oorlogssimulators voor die tijd, waarin de vroege principes van het om beurten strijden vast werden gelegd, maar werden geen enorme successen. Turn-based tactics als genre had duidelijk nog een lange weg te gaan.

Terwijl Crawford de turn-based games al snel liet voor wat ze waren, maakte Gollop pas écht furore met UFO: Enemy Unknown, ook wel bekend als X-com: UFO Defense, een game uit 1994. Het mag wel Gollops meest invloedrijke creatie genoemd worden, gemaakt met alle ervaring die hij had opgedaan door zijn werk aan tabletop-spellen voor Games Workshop en de ontwikkeling van games zoals Rebelstar en Lords of Chaos. Met X-com wist hij zijn ideeën voor een strategische videogame te perfectioneren.

Het volledig managen van een agentschap dat tegen een buitenaardse bedreiging strijdt, is een van de meest intense belevenissen van de 90’s. De game was ongeëvenaard uitgebreid, enorm spannend en loeimoeilijk, hoewel het vergeleken met het vervolg, X-com: Terror From the Deep, een snoepreisje bleek te zijn.

©GMRimport

X-com kende vele vervolgen en spin-offs, van Apocalypse tot en met Interceptor en Enforcer, maar de écht waardige opvolger kwam pas in 2012. Firaxis nam het op zich de serie opnieuw op de kaart te zetten, en Jake Solomon werd daarbij de nieuwe Julian Gollop. Xcom: Enemy Unknown is een slanker gemaakte, gemoderniseerde versie van het Xcom uit 1994 en wist precies dezelfde spanning en daarop volgende bevrediging met zich mee te brengen. Xcom 2 perfectioneerde dit concept aanvankelijk deels, maar toen deze werd uitgebreid met fantastische uitbreidingen zoals War of the Chosen en Alien Hunters, werd dit een turn-based tactics game zonder weerga. Er is weinig zo intens als een Xcom 2-campagne op Iron Man.

Julian Gollop werkte ondertussen bij Ubisoft, waar hij onder andere het team leidde dat het ondergewaardeerde Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars maakte. Ook werd hij gevraagd om aan Mario + Rabbids te werken, maar de man had andere plannen: hij had gezien hoe Firaxis zijn X-com de 21ste eeuw had ingetrokken en voelde dat hij de volgende stap moest zetten. Gollop richtte Snapshot Games op. Daar bracht hij vorig jaar Phoenix Point uit, een game die je het best kan zien als de ongepolijste ‘sweet spot’ tussen X-com en Xcom, aangevuld met een flinke portie Lovecraftiaanse horror. Het is niet zo vergeeflijk als Xcom 2 of diens voorganger en het is een minder eenvoudig instapmodel, maar een stuk uitgebreider, uitdagender en qua achtergrondverhaal veel diepgaander. Phoenix Point is niet zo makkelijk aan te raden als de serie van Firaxis, maar het is op veel vlakken een stap voorwaarts voor het turn-based tactics-genre.

©GMRimport

Van Famicom Wars naar Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Julian Gollop en Firaxis hebben turn-based tactics gemaakt tot wat het is, maar Nintendo heeft ook zeker veel invloed op het genre gehad. De Japanse gigant is verantwoordelijk voor Famicom Wars, Game Boy Wars en Advance Wars, games die bijna alle elementen in zich hebben wat turn-based tactics zo leuk maakt: tactiek, uitdaging, spanning en het welhaast machiavellistische plezier dat het neerleggen van een goed bedacht plan met zich meebrengt.

De beurtelingse actie van de Wars-serie had een nogal militaristische maar tegelijkertijd cartooneske esthetiek. De makers wilden die esthetiek overzetten naar een titel met een meer rollenspelachtige insteek. Dat was het begin van Fire Emblem, een serie die zich recentelijk, na uitstapjes op maar liefst tien verschillende platformen in een periode van 30 jaar, geperfectioneerd heeft in het fantastische Three Houses. De manier waarop deze game JRPG-achtige elementen weet te combineren met een Harry Potter-gevoel en dat doorspekt met tactiek van de bovenste plank, is een van de grootste triomfen op het gebied van turn-based tactics.

De actie van Fire Emblem en de Wars-serie vindt plaats op een ‘grid’: een uit hokjes bestaand veld dat alles een aangename overzichtelijkheid geeft en ook de basis vormt van vele ‘rules of engagement’ in de spellenreeksen. Ubisoft had al ervaring met de hokjesvorm van turn-based tactics met hun langlopende Heroes of Might and Magic-serie, maar ging (misschien intern geïnspireerd door de eerder genoemde Julian Gollop) iets heel anders doen met het genre…

Samen met Nintendo werd Mario + Rabbids: Kingdom Battle ontwikkeld, dat qua gameplay de iets minder in vakjes verdeelde kant van Xcom: Enemy Unknown opging. Het spel nam zichzelf minder serieus dan alles dat zich ‘strategy’ durfde te noemen. Het is een unieke opzet, niet alleen door de onwaarschijnlijke combo van Ubisofts domme konijnen en Nintendo’s Mario-crew, maar ook omdat het koddige uiterlijk van de game in contrast staat met de pittige tactiek. Het werd, destijds in 2017, opeens velen duidelijk wat er allemaal mogelijk was binnen de perken van turn-based tactics.

©GMRimport

Van Into the Breach naar Gears Tactics

Het is mooi om te zien hoe veel turn-based tactics games een bron van inspiratie vormen voor ontwikkelaars die zich aan het genre willen wagen. Zo voelde de ontwikkelaar van het fantastische FTL, Subset Games, zich geïnspireerd om een spirituele opvolger te maken van Advance Wars, waardoor het prachtige Into the Breach het licht zag. Wargroove, de Banner Saga-trilogie en Final Fantasy Tactics zijn ook allemaal door de grid-based tactiek van Nintendo bezield, terwijl Invisible Inc. en Mutant Year Zero: Road to Eden meer naar de X-com-stijl van turn-based tactics hebben gegluurd.

Dan zijn er nog de genre-mixen, zoals Darkest Dungeon en Iratus: Lord of the Dead, mobiele iteraties van turn-based tactics, zoals Marvel Strike Force en Ticket to Earth, plus nog veel meer variaties op het veelzijdige spelsoort. Met toekomstige games zoals Gears Tactics en de terugkeer van de meester met Xcom: Chimera Squad in het verschiet, kan je wel zeggen dat het beurtelings spelen van spelletjes een lange weg heeft afgelegd: van schaken, naar Battle Chess, naar een van de de meest complexe, veelzijdige en uitgebreide vormen van digitaal vermaak.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!