Triangle Strategy laat gameplay links liggen
Reviews

Triangle Strategy laat gameplay links liggen

Veel mensen verwachten wellicht dat Triangle Strategy een spiritueel vervolg is op Final Fantasy Tactics of het stilistisch gelijkende Octopath Traveler. Niets is minder waar. Triangle Strategy probeert z'n eigen ding te doen, met alle voor- en nadelen van dien.

Triangle Strategy speelt zich af op het continent Norzelia, dat bestaat uit drie landen. Aesfrost heeft zeggenschap over de mijnen van Norzila, Hyzante heeft een zeer waardevolle monopolie op zout en Glenbrook fungeert een beetje als tussenpersoon van de andere twee koninkrijken. Uit dat laatste koninkrijk komt ook het hoofdpersonage: Serenoa Wolffort. Hij is de nieuwe leider van een nobele familie die bekendstaat om haar heldhaftigheid. Aan het begin van het verhaal staat Serenoa op het punt om te trouwen met Princess Frederica van Aesfrost, om zo het bondgenootschap tussen beide landen te versterken. Het is het begin van talloze onverwachte politieke wendingen.

©GMRimport

Interactief verhaal

De focus in Triangle Strategy ligt vrijwel volledig op het verhaal, dat gedragen wordt door goed geschreven dialoog en uitgediepte personages is. Maar goed, dat betekent ook dat je meer dan de helft van de tijd bezig bent met het luisteren naar gesprekken tussen personages tijdens tussenfilmpjes. Wees je daar wel bewust van.

Triangle Strategy gaat uiteindelijk over een oorlog om grondstoffen en andere waardevolle middelen, die nieuwe generaties treffen die eigenlijk niets met het oude conflict te maken hebben. Politieke wendingen, verraad en moord komen samen in een verhaal met talloze personages, van wie het al na enkele hoofdstukken moeilijk is om te onthouden wie ze precies zijn.

Omdat tussenfilmpjes een groot deel van de game vullen is Triangle Strategy soms meer interactief verhaal dan game. Dat is op zich niet erg, want interactief is de game zeker. Er staan een paar cruciale keuzes te wachten die grote invloed hebben op het einde van de game. En ja, er zijn meerdere eindes mogelijk. Naast verhaal is Triangle Strategy op te delen in twee andere fases: exploratie en de gevechten. 

©GMRimport

De exploratie vindt meestal plaats na een langdurige periode aan tussenfilmpjes. Je krijgt dan de kans om het gebied waarin je bent te verkennen. Daar kun je praten met aanwezigen om bijvoorbeeld handige kennis op te doen over de spelwereld of items te vinden die van pas komen in de gevechten. De exploratiefase is geen verplicht onderdeel en kan meteen overgeslagen worden, maar het is verstandig om kort rond te neuzen. Zo leer je bijvoorbeeld sommige personages beter kennen.

Gevechten

Over het vechtsysteem is niet hetzelfde te zeggen. De eerste paar gevechten zijn niet moeilijk en vereisen weinig tactisch inzicht, maar duren erg lang. Doordat je weinig schade doet kan een gevecht makkelijk een half uur tot drie kwartier duren. Toegegeven, naarmate het verhaal vordert worden de gevechten moeilijker en is er dus ook meer tactiek nodig. Toch blijven de gevechten vrijwel de gehele game lang opvallend lang duren.

Ieder personage heeft sterke en zwakke punten om rekening mee te houden. Aan het begin van een gevecht positioneer je je manschappen, waarbij je personages met een schild in de frontlinie zet en boogschutters zo ver mogelijk naar achteren. Manschappen doen meer schade wanneer ze van achteren of van hoger gebied toeslaan. Als een personage een vijand aanvalt terwijl er aan de andere kant van de vijand een teamgenoot staat, slaan allebei je manschappen toe. Dubbele schade dus. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De samenstelling van een team bestaat vaak uit dezelfde personages. Zo heb je een schutter die vanaf veilige afstand schade aan kan richten, enkele zwaardvechters die veel schade kunnen doen maar zich wel midden in de actie bevinden, een healer, een mage en een ridder met een schild die als tank fungeert. Hoewel tactiek naarmate de game vordert steeds belangrijker wordt, blijven de gevechten door die gelijkende opzet niet lang interessant. Je bent er zeker richting het einde van de game op uitgekeken.

Lineair levelsysteem

Net als genregenoten werkt ook Triangle Strategy met een levelsysteem. Helaas is dat systeem lang niet zo diepgaand en flexibel als fans van het genre gewend zijn. Door gevechten te doorlopen gaan personages in level omhoog en spelen ze nieuwe skills vrij. Daarnaast kunnen ook classes geüpgraded worden om extra statistieken en skills vrij te spelen. Maar gek genoeg is het niet mogelijk om een personage van class te laten veranderen.

Een mage zal altijd een mage blijven, en een boogschutter altijd een boogschutter. Dat heeft tot gevolg dat een teamsamenstelling er vrijwel altijd hetzelfde uit blijft zien. Ook dat is jammer. Het had de gameplay net wat extra diepgang gegeven. En die diepgang heeft het nodig. Het trage vechtsysteem in combinatie met een vrij eenvoudig levelsysteem zorgt ervoor dat Triangle Strategy vooral leuk is als interactief verhaal. Voor een tactische jrpg is dat toch jammer.

Triangle Strategy is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Oké
Conclusie

Triangle Strategy vertelt een diepgaand politiek verhaal op grote schaal, boordevol unieke personages, verraad en onverwachte wendingen. Helaas is van interessante tactische gameplay niet echt sprake.

Plus- en minpunten
  • Uitgebreid verhaal met leuke personages, onvoorspelbare wendingen en intrigerend politiek drama
  • Gevechten schaars en langdradig, weinig tactische opties, lineair levelsysteem

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!