Trials Rising puilt uit van de content
Nieuws

Trials Rising puilt uit van de content

Al in 2000 was de allereerste Trials-game speelbaar, gewoon in je browser. Inmiddels is het een langlopende franchise van Ubisoft en ontwikkelaar RedLynx en Trials Rising lijkt de formule te perfectioneren. Zowel nieuwkomers als oudgedienden kunnen hier prima mee uit de voeten.

In de Trials-games leg je met een motor diverse tracks af. Deze tracks zijn in 2.5D: hoewel de omgevingen in 3D worden weergegeven en je hier en daar automatisch bochten maakt, is er eigenlijk maar één echt pad: rechtdoor. Het spel heeft daardoor wat weg van een auto-runner (zoals bijvoorbeeld Bit.Trip Runner), behalve dan dat je wel degelijk zelf op het gaspedaal trapt om vooruit te bewegen.

Het mooie van Trials is dat het concept zo simpel is en dus voor vrijwel iedereen toegankelijk is. Het vergt weinig skills om zonder al te veel kleerscheuren de simpelste trajecten af te leggen. Al snel merk je echter dat je zo nu en dan ook het gas moet loslaten of zelfs op de rem moet trappen om niet van je motor te vallen. Zeker bij het maken van een sprong (dat automatisch gebeurt wanneer je over een heuvel rijdt) moet je hier goed op letten, en komt ook de linker analoge stick om de hoek kijken: hiermee leun je met je coureur namelijk naar voren of naar achteren op de motor. Dit is essentieel om in balans te blijven en niet over de kop te gaan.

©GMRimport

Op je snufferd gaan

Gedurende elke willekeurige Trials-game worden de obstakels op racebanen steeds uitdagender, en zeker in de moeilijkere levels ben je constant aan het balanceren om niet op je gezicht te vallen of om juist een erg grote sprong te halen. Zeker als nieuwkomer begin je regelmatig tientallen keren opnieuw. Gelukkig zitten er verspreid over elke racebaan meer dan genoeg checkpoints, zodat je niet telkens helemaal aan het begin van de track wordt gezet.

Maar wil je de computergestuurde tegenstanders (die als doorzichtige ‘ghosts’ op de baan rijden) verslaan of een gouden medaille binnenhalen, dan is het natuurlijk essentieel dat je zo weinig mogelijk crasht en zo snel mogelijk de finish haalt. Daar zit hem de crux die Trials leuk voor nieuwkomers en ervaren spelers maakt: als nieuwkomer is het al leuk om na veel herstarten bij een checkpoint eindelijk een stukje verder te komen, maar als ervaren racer ben je vooral bezig met het behalen van een zo snel mogelijke tijd of een zo hoog mogelijke positie.

De variatie in de tracks is prijzenswaardig en bewandelt een dunne lijn tussen realisme en overdreven gekkigheid

-

Racen in Hollywood

Trials Rising, de nieuwste game in de reeks, verandert eigenlijk nauwelijks iets aan dit bewezen concept. Leuk is dat je dit keer een wereldkaart voor je krijgt waarop zich allerlei verschillende events afspelen. Je krijgt lessen van een instructeur (die zeker voor nieuwkomers de moeite waard zijn), probeert sponsoren binnen te halen en doet natuurlijk mee aan allerlei wedstrijden.

Ubisoft gaf ons tijdens een uitgebreide hands-on sessie de keuze uit evenementen verspreid over heel de wereld, en wat ons opviel was de grote variatie aan locaties die we aandeden. Dan reden we weer door verschillende Hollywood-studio’s, waarbij het soms leek alsof we New York en dan weer een met buitenaardse wezens bevolkte planeet doorkruisten, en dan weer klommen we omhoog op een gigantische, besneeuwde berg. De variatie in de tracks is prijzenswaardig en bewandelt een dunne lijn tussen realisme en overdreven gekkigheid.

De tracks zijn in diverse moeilijkheidsgraden gecategoriseerd. Als nieuwkomer zijn de Easy-tracks vrij gemakkelijk te behalen, maar voor Medium-tracks heb je al behoorlijke controle over je balans nodig en de Hard- en Expert-banen kunnen letterlijk honderden herkansingen vereisen. Hoeveel tracks we precies kunnen verwachten, kon de woordvoerder van Ubisoft ons niet vertellen, maar het aanbod was in deze demoversie al uitstekend. Daarbij bevat het spel een uitgebreide track editor. De door spelers gemaakte tracks kunnen online gedeeld worden, dus in feite moet Trials Rising oneindig speelbaar blijven.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Plezier met z’n allen

De scherpe prijs van 24,99 euro valt daarbij niet aan Trials Rising af te zien. Naast de bovengenoemde variatie in tracks en de editor, zit het spel vol met ontgrendelbare cosmetische items (kleding, stickers, motoren), die door verdiende gear crates vrijgespeeld worden. Deze gear crates zijn ook met echt geld te kopen, maar het gaat puur om cosmetische items, mensen die echt geld willen uitgeven krijgen dus geen voordeel in de multiplayer.

Zoals gebruikelijk bevat de game dus ook een online multiplayer. In totaal kunnen acht spelers het tegen elkaar opnemen. Je werkt dan drie tracks af (waar spelers op kunnen stemmen) en ziet elkaar als ghosts op de baan rijden. De partymodus is in feite niets meer dan een lokale multiplayer voor vier spelers, waarbij je alle spelers te allen tijde op één scherm ziet. Tot slot bevat Trials Rising ook een nieuwe modus in de vorm van Tandem. Hierin neem je samen met een andere speler plaats op één motor en moet je dus samen accelereren, remmen en op de motor balanceren. Dit is nog behoorlijk uitdagend en vergt wat oefening. Onze poging liep in ieder geval al spaak bij een Medium-track.

Trials Rising barst dus van de content en doet daarmee fans van de franchise veel plezier. Maar ook als je nog nooit een Trials-games hebt aangeraakt, lijkt Rising weleens de game bij uitstek te worden om eens te proberen.

Trials Rising komt op 26 februari uit op PlayStation 4, Xbox One, Switch en pc.

Meer previews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error