Trials Rising puilt uit van de content
Al in 2000 was de allereerste Trials-game speelbaar, gewoon in je browser. Inmiddels is het een langlopende franchise van Ubisoft en ontwikkelaar RedLynx en Trials Rising lijkt de formule te perfectioneren. Zowel nieuwkomers als oudgedienden kunnen hier prima mee uit de voeten.
In de Trials-games leg je met een motor diverse tracks af. Deze tracks zijn in 2.5D: hoewel de omgevingen in 3D worden weergegeven en je hier en daar automatisch bochten maakt, is er eigenlijk maar één echt pad: rechtdoor. Het spel heeft daardoor wat weg van een auto-runner (zoals bijvoorbeeld Bit.Trip Runner), behalve dan dat je wel degelijk zelf op het gaspedaal trapt om vooruit te bewegen.
Het mooie van Trials is dat het concept zo simpel is en dus voor vrijwel iedereen toegankelijk is. Het vergt weinig skills om zonder al te veel kleerscheuren de simpelste trajecten af te leggen. Al snel merk je echter dat je zo nu en dan ook het gas moet loslaten of zelfs op de rem moet trappen om niet van je motor te vallen. Zeker bij het maken van een sprong (dat automatisch gebeurt wanneer je over een heuvel rijdt) moet je hier goed op letten, en komt ook de linker analoge stick om de hoek kijken: hiermee leun je met je coureur namelijk naar voren of naar achteren op de motor. Dit is essentieel om in balans te blijven en niet over de kop te gaan.
©GMRimport
Op je snufferd gaan
Gedurende elke willekeurige Trials-game worden de obstakels op racebanen steeds uitdagender, en zeker in de moeilijkere levels ben je constant aan het balanceren om niet op je gezicht te vallen of om juist een erg grote sprong te halen. Zeker als nieuwkomer begin je regelmatig tientallen keren opnieuw. Gelukkig zitten er verspreid over elke racebaan meer dan genoeg checkpoints, zodat je niet telkens helemaal aan het begin van de track wordt gezet.
Maar wil je de computergestuurde tegenstanders (die als doorzichtige ‘ghosts’ op de baan rijden) verslaan of een gouden medaille binnenhalen, dan is het natuurlijk essentieel dat je zo weinig mogelijk crasht en zo snel mogelijk de finish haalt. Daar zit hem de crux die Trials leuk voor nieuwkomers en ervaren spelers maakt: als nieuwkomer is het al leuk om na veel herstarten bij een checkpoint eindelijk een stukje verder te komen, maar als ervaren racer ben je vooral bezig met het behalen van een zo snel mogelijke tijd of een zo hoog mogelijke positie.
De variatie in de tracks is prijzenswaardig en bewandelt een dunne lijn tussen realisme en overdreven gekkigheid
-
Racen in Hollywood
Trials Rising, de nieuwste game in de reeks, verandert eigenlijk nauwelijks iets aan dit bewezen concept. Leuk is dat je dit keer een wereldkaart voor je krijgt waarop zich allerlei verschillende events afspelen. Je krijgt lessen van een instructeur (die zeker voor nieuwkomers de moeite waard zijn), probeert sponsoren binnen te halen en doet natuurlijk mee aan allerlei wedstrijden.
Ubisoft gaf ons tijdens een uitgebreide hands-on sessie de keuze uit evenementen verspreid over heel de wereld, en wat ons opviel was de grote variatie aan locaties die we aandeden. Dan reden we weer door verschillende Hollywood-studio’s, waarbij het soms leek alsof we New York en dan weer een met buitenaardse wezens bevolkte planeet doorkruisten, en dan weer klommen we omhoog op een gigantische, besneeuwde berg. De variatie in de tracks is prijzenswaardig en bewandelt een dunne lijn tussen realisme en overdreven gekkigheid.
De tracks zijn in diverse moeilijkheidsgraden gecategoriseerd. Als nieuwkomer zijn de Easy-tracks vrij gemakkelijk te behalen, maar voor Medium-tracks heb je al behoorlijke controle over je balans nodig en de Hard- en Expert-banen kunnen letterlijk honderden herkansingen vereisen. Hoeveel tracks we precies kunnen verwachten, kon de woordvoerder van Ubisoft ons niet vertellen, maar het aanbod was in deze demoversie al uitstekend. Daarbij bevat het spel een uitgebreide track editor. De door spelers gemaakte tracks kunnen online gedeeld worden, dus in feite moet Trials Rising oneindig speelbaar blijven.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
Plezier met z’n allen
De scherpe prijs van 24,99 euro valt daarbij niet aan Trials Rising af te zien. Naast de bovengenoemde variatie in tracks en de editor, zit het spel vol met ontgrendelbare cosmetische items (kleding, stickers, motoren), die door verdiende gear crates vrijgespeeld worden. Deze gear crates zijn ook met echt geld te kopen, maar het gaat puur om cosmetische items, mensen die echt geld willen uitgeven krijgen dus geen voordeel in de multiplayer.
Zoals gebruikelijk bevat de game dus ook een online multiplayer. In totaal kunnen acht spelers het tegen elkaar opnemen. Je werkt dan drie tracks af (waar spelers op kunnen stemmen) en ziet elkaar als ghosts op de baan rijden. De partymodus is in feite niets meer dan een lokale multiplayer voor vier spelers, waarbij je alle spelers te allen tijde op één scherm ziet. Tot slot bevat Trials Rising ook een nieuwe modus in de vorm van Tandem. Hierin neem je samen met een andere speler plaats op één motor en moet je dus samen accelereren, remmen en op de motor balanceren. Dit is nog behoorlijk uitdagend en vergt wat oefening. Onze poging liep in ieder geval al spaak bij een Medium-track.
Trials Rising barst dus van de content en doet daarmee fans van de franchise veel plezier. Maar ook als je nog nooit een Trials-games hebt aangeraakt, lijkt Rising weleens de game bij uitstek te worden om eens te proberen.
Trials Rising komt op 26 februari uit op PlayStation 4, Xbox One, Switch en pc.
Meer previews: