Trials Rising puilt uit van de content
Nieuws

Trials Rising puilt uit van de content

Al in 2000 was de allereerste Trials-game speelbaar, gewoon in je browser. Inmiddels is het een langlopende franchise van Ubisoft en ontwikkelaar RedLynx en Trials Rising lijkt de formule te perfectioneren. Zowel nieuwkomers als oudgedienden kunnen hier prima mee uit de voeten.

In de Trials-games leg je met een motor diverse tracks af. Deze tracks zijn in 2.5D: hoewel de omgevingen in 3D worden weergegeven en je hier en daar automatisch bochten maakt, is er eigenlijk maar één echt pad: rechtdoor. Het spel heeft daardoor wat weg van een auto-runner (zoals bijvoorbeeld Bit.Trip Runner), behalve dan dat je wel degelijk zelf op het gaspedaal trapt om vooruit te bewegen.

Het mooie van Trials is dat het concept zo simpel is en dus voor vrijwel iedereen toegankelijk is. Het vergt weinig skills om zonder al te veel kleerscheuren de simpelste trajecten af te leggen. Al snel merk je echter dat je zo nu en dan ook het gas moet loslaten of zelfs op de rem moet trappen om niet van je motor te vallen. Zeker bij het maken van een sprong (dat automatisch gebeurt wanneer je over een heuvel rijdt) moet je hier goed op letten, en komt ook de linker analoge stick om de hoek kijken: hiermee leun je met je coureur namelijk naar voren of naar achteren op de motor. Dit is essentieel om in balans te blijven en niet over de kop te gaan.

©GMRimport

Op je snufferd gaan

Gedurende elke willekeurige Trials-game worden de obstakels op racebanen steeds uitdagender, en zeker in de moeilijkere levels ben je constant aan het balanceren om niet op je gezicht te vallen of om juist een erg grote sprong te halen. Zeker als nieuwkomer begin je regelmatig tientallen keren opnieuw. Gelukkig zitten er verspreid over elke racebaan meer dan genoeg checkpoints, zodat je niet telkens helemaal aan het begin van de track wordt gezet.

Maar wil je de computergestuurde tegenstanders (die als doorzichtige ‘ghosts’ op de baan rijden) verslaan of een gouden medaille binnenhalen, dan is het natuurlijk essentieel dat je zo weinig mogelijk crasht en zo snel mogelijk de finish haalt. Daar zit hem de crux die Trials leuk voor nieuwkomers en ervaren spelers maakt: als nieuwkomer is het al leuk om na veel herstarten bij een checkpoint eindelijk een stukje verder te komen, maar als ervaren racer ben je vooral bezig met het behalen van een zo snel mogelijke tijd of een zo hoog mogelijke positie.

De variatie in de tracks is prijzenswaardig en bewandelt een dunne lijn tussen realisme en overdreven gekkigheid

-

Racen in Hollywood

Trials Rising, de nieuwste game in de reeks, verandert eigenlijk nauwelijks iets aan dit bewezen concept. Leuk is dat je dit keer een wereldkaart voor je krijgt waarop zich allerlei verschillende events afspelen. Je krijgt lessen van een instructeur (die zeker voor nieuwkomers de moeite waard zijn), probeert sponsoren binnen te halen en doet natuurlijk mee aan allerlei wedstrijden.

Ubisoft gaf ons tijdens een uitgebreide hands-on sessie de keuze uit evenementen verspreid over heel de wereld, en wat ons opviel was de grote variatie aan locaties die we aandeden. Dan reden we weer door verschillende Hollywood-studio’s, waarbij het soms leek alsof we New York en dan weer een met buitenaardse wezens bevolkte planeet doorkruisten, en dan weer klommen we omhoog op een gigantische, besneeuwde berg. De variatie in de tracks is prijzenswaardig en bewandelt een dunne lijn tussen realisme en overdreven gekkigheid.

De tracks zijn in diverse moeilijkheidsgraden gecategoriseerd. Als nieuwkomer zijn de Easy-tracks vrij gemakkelijk te behalen, maar voor Medium-tracks heb je al behoorlijke controle over je balans nodig en de Hard- en Expert-banen kunnen letterlijk honderden herkansingen vereisen. Hoeveel tracks we precies kunnen verwachten, kon de woordvoerder van Ubisoft ons niet vertellen, maar het aanbod was in deze demoversie al uitstekend. Daarbij bevat het spel een uitgebreide track editor. De door spelers gemaakte tracks kunnen online gedeeld worden, dus in feite moet Trials Rising oneindig speelbaar blijven.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Plezier met z’n allen

De scherpe prijs van 24,99 euro valt daarbij niet aan Trials Rising af te zien. Naast de bovengenoemde variatie in tracks en de editor, zit het spel vol met ontgrendelbare cosmetische items (kleding, stickers, motoren), die door verdiende gear crates vrijgespeeld worden. Deze gear crates zijn ook met echt geld te kopen, maar het gaat puur om cosmetische items, mensen die echt geld willen uitgeven krijgen dus geen voordeel in de multiplayer.

Zoals gebruikelijk bevat de game dus ook een online multiplayer. In totaal kunnen acht spelers het tegen elkaar opnemen. Je werkt dan drie tracks af (waar spelers op kunnen stemmen) en ziet elkaar als ghosts op de baan rijden. De partymodus is in feite niets meer dan een lokale multiplayer voor vier spelers, waarbij je alle spelers te allen tijde op één scherm ziet. Tot slot bevat Trials Rising ook een nieuwe modus in de vorm van Tandem. Hierin neem je samen met een andere speler plaats op één motor en moet je dus samen accelereren, remmen en op de motor balanceren. Dit is nog behoorlijk uitdagend en vergt wat oefening. Onze poging liep in ieder geval al spaak bij een Medium-track.

Trials Rising barst dus van de content en doet daarmee fans van de franchise veel plezier. Maar ook als je nog nooit een Trials-games hebt aangeraakt, lijkt Rising weleens de game bij uitstek te worden om eens te proberen.

Trials Rising komt op 26 februari uit op PlayStation 4, Xbox One, Switch en pc.

Meer previews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!