Trackmania wil de toekomst van racen veranderen
Nieuws

Trackmania wil de toekomst van racen veranderen

Trackmania komt terug! Niet in een kleurrijke gedaante zoals console-editie Trackmania Turbo, maar teruggrijpend op het populaire Trackmania Nations uit 2006. Die game bezorgde de franchise niet alleen een boost middels hoogwaardige competitie, maar ook vanwege het feit dat hij gratis speelbaar was. Voor die formule is de tijd wederom helemaal rijp, aldus ontwikkelaar Nadeo.

Tijdens de eerste kilometers op tempo over de kenmerkende, even uitdagende als doldwaze, vaak rollercoasterachtige banen valt gelijk iets op aan Trackmania. De game verschijnt over amper een maand al, maar oogt opvallend kaal en basaal: circuits bestaan uit overwegend grijze bouwblokken in een wat generiek stadion, zonder echte sprankeling of charme. Een aanzienlijk verschil met de felle neonkleuren en ‘feel good’-uitstraling waarmee Trackmania Turbo de harten van consolegamers veroverde in 2016.

“Deze game moet je zien als een blanco canvas, waarop de spelerscommunity creativiteit mag loslaten. De gekkigheid van Trackmania Turbo reflecteerde de creativiteit van maar één speler, namelijk onze artist! Dat laten we nu weer los door spelers bouwblokken te geven, net als Lego. In dat opzicht gaat we terug naar de basis”, vertelt Florent Castelnérac, managing director van ontwikkelstudio Ubisoft Nadeo als ik hem via een videogesprek interview. “We hebben de laatste jaren veel games gezien waarin mensen zich creatief kunnen uiten en zo racebanen bouwen, zoals in Minecraft en Fortnite. Hier staat al het bouwen puur in dienst van lekker kunnen racen.”

©GMRimport

Gratis racen

Castelnérac beschrijft daarmee hoe hij met deze aanpak teruggrijpt op hoe Trackmania ooit groot is geworden: dankzij een actieve pc-community, die niet alleen zelfgemaakte circuits, maar ook autokleurstellingen en replays (in een tijd waarin nog niemand van YouTube gehoord had) uitpoepte alsof het een lieve lust was. Niet voor niets werd de nieuwe editie aangekondigd als een remake van Trackmania Nations, dat destijds tal van spelers bereikte. Niet alleen omdat die game als freeware gratis speelbaar was, maar ook dankzij de lage instapdrempel qua gameplay.

Ook die filosofie staat centraal in de nieuwe Trackmania, die het model van games als service iets uitbreidt naar verschillende ordes. De solocampagne (die elke drie maanden voorzien zal worden van nieuwe circuits), trainingsstand en lokale multiplayer zijn vanaf de lancering voor iedereen gratis te spelen. Voor een tientje per jaar kun je ook online aan de slag met anderen, elke dag racen op een nieuwe uitgelichte baan én genieten van meer functies bij het ontwerpen van eigen circuits. Ben je bereid om dertig euro per jaar te betalen (of zestig voor drie jaar), dan kun je ook aan de slag met opgezette clubs en meedelen in de poel van zelfgemaakte kleurstellingen.

De Nadeo-topman licht toe: “We hebben dit model echt zelf ontwikkeld, een logische keuze om niet met periodieke nieuwe edities te hoeven werken. Het lijkt misschien een simpele structuur, maar we hebben ‘m nauwlettend afgestemd op verschillende spelersbehoeftes. We richten ons liever op trouwe spelers die we al hebben dan steeds weer op nieuwe consumenten.”

Logica staat centraal in het rijgedrag, in elk opzicht. Iedereen moet dit kunnen spelen en het gelijk ook leuk vinden.

-

Simpele besturing

Laat je echter niet misleiden door het feit dat Trackmania gratis speelbaar wordt en (op het eerste gezicht) basaal oogt. Want hoewel de besturing nauwelijks verder gaat dan gas geven, sturen en remmen, is dit nog altijd een game waarin zo snel mogelijk gaan tot een ware kunst verheven wordt. Hier draait het bij uitstek om het volgen van de juiste lijnen over de baan, momentumbehoud en het op de proef stellen van je reflexen en concentratie. De simpliciteit van de besturing is een cruciaal onderdeel van de charme van Trackmania.

“Een van mijn favoriete motto’s is hier van toepassing: perfectie betekent niet dat je niets meer kunt toevoegen, maar dat je niets meer kunt weghalen”, stelt Castelnérac. “Logica staat centraal in het rijgedrag, in elk opzicht. Iedereen moet dit kunnen spelen en het gelijk ook leuk vinden. Juist daarom werkt deze game ook zo goed op livestreams, om mensen ermee in aanraking te laten komen en ze de gelegenheid te geven het gelijk ook zelf te proberen.”

©GMRimport

E-sports

Ook competitie vormt een belangrijke pilaar waarop de status van Trackmania gebouwd is - Nations werd nota bene mede vanwege de push achter e-sports ontwikkeld. De nieuwe game krijgt dagelijkse en wekelijkse cups, evenals klassementen per seizoen en twee grote kampioenschappen per jaar.

Het feit dat competitie in realistische racegames door de gevolgen van de coronacrisis zo’n vlucht hebben genomen, ziet Castelnérac ook voor zijn kindje als een kans: “Autosport draait om snelheidscompetitie en vermaak. We waren al zover dat er elektrisch geracet wordt, zoals in de Formule E, maar daarvoor moet wel een circuit geplaatst worden in een stad. Nu dat ook lastig is, grijpen we naar games, dus daar kunnen we nu mogelijkheden ontplooien, zoals zoveel mogelijk mensen mee laten doen. Daarom is toegankelijkheid zo belangrijk om racing from home verder te laten slagen.”

Toch lijkt toegankelijkheid niet helemaal gewaarborgd, gezien het feit dat de nieuwe Trackmania alleen voor de pc verschijnt. Gezien het verleden van Trackmania en de activiteit van trouwe pc-spelers, juist ook op het gebied van zelf content creëren, is die keuze begrijpelijk. Wel haast Castelnérac zich om te zeggen dat hij graag het voorbeeld zou volgen van Minecraft en Fortnite, waar de pc-spelersdynamiek sterk genoeg was om uit te breiden naar consoles en zelfs mobiele platforms: “Idealiter kan iedereen straks direct Trackmania spelen nadat hij of zij via een link een ghost van een vriend(in) heeft gehad, ongeacht het platform. Ik geloof erin dat dit op enig moment de toekomst van racen zal zijn. De vraag is op welke manier we daar komen.”

Trackmania verschijnt 1 juli maart voor pc, via de Epic Games Store en Uplay.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!