Toekomstige PlayStation-games komen niet op lancering naar pc
Nieuws

Toekomstige PlayStation-games komen niet op lancering naar pc

Sony is niet van plan om toekomstige PlayStation-games op hetzelfde moment op console en pc te lanceren.

Dat vertelt PlayStation Studios-hoofd Hermen Hulst in een vragensessie op PlayStation Blog. Hem werd gevraagd wat de rol van pc-releases is binnen PlayStation Studios, nadat PlayStation 4-games als Horizon Zero Dawn, Death Stranding en Days Gone geruime tijd na release op pc zijn verschenen.

"We staan nog aan het begin van onze pc-planning", legt Hulst uit. "Horizon Zero Dawn was erg succesvol. Ik denk dat dit aantoont dat gamers ook buiten het PlayStation-ecosysteem trek hebben in de geweldige portfolio aan games waar fans al jaren van genieten."

Hij vervolgt: "Ik wil benadrukken dat PlayStation de beste plek blijft om PlayStation Studios-spellen op lancering te ervaren. Maar we waarderen pc-gamers en we blijven per titel bekijken wat het beste moment is om ze te lanceren. Bend Studio heeft op 18 mei de pc-versie van Days Gone gelanceerd - dat is twee jaar na de PlayStation 4-release. (...) Dat is het doel: nieuwe gamers bereiken die de geweldige verhalen, personages en werelden die we hebben gecreëerd nog niet hebben ervaren. Pc-games uitgeven zal nooit ten koste gaan van het bouwen van een goede line-up voor consoles."

Dit staat haaks op de strategie van Microsoft, dat al geruime tijd al zijn eigen spellen tegelijk op Xbox-consoles en pc uitgeeft.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC praat mogelijk met Netflix over over Stalker-televisieserie
Nieuws

GSC praat mogelijk met Netflix over over Stalker-televisieserie

Stalker 2 is een maand na release al winstgevend

GSC Game World zou gesprekken houden met streamingdiensten als Netflix over een mogelijke televisieserie gebaseerd op de Stalker-franchise.

Insider Gaming claimt dat dit door Forbes Oekraïne wordt gemeld naar aanleiding van een gesprek met GSC Game World-eigenaar Maksym Krippa. Er zouden gesprekken worden gehouden, maar de status van het project zou nog niet bekend zijn. Er zou in ieder geval worden gepraat met Netflix over de mogelijkheden.

Stalker 2: Heart of Chornobyl kwam afgelopen maand uit op Xbox Series-consoles, pc en Game Pass. Hoewel de technische staat van de game te wensen over liet - mede door het feit dat het thuisland van de ontwikkelaar zich middenin een oorlog met Rusland bevindt - heeft GSC Game World sindsdien patches uitgebracht om de staat van de game te verbeteren. Eerder vandaag is nog een nieuwe patch uitgekomen waarmee letterlijk honderden problemen worden opgelost. De patch notes zijn hier te vinden.

Overigens meldt Krippa in het interview tevens dat Stalker 2 inmiddels al winstgevend is voor GSC Game World, en dat de kosten voor de ontwikkeling dus zijn terugverdiend. Het is niet bekend hoeveel kosten er precies gepaard gingen met de ontwikkeling, al gingen er volgens Krippa tientallen miljoenen dollars mee gemoeid.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam Replay 2024 geeft overzicht van speelgedrag gedurende dit jaar
Nieuws

Steam Replay 2024 geeft overzicht van speelgedrag gedurende dit jaar

Durf jij te kijken?

Ook op Steam is er een overzicht beschikbaar van het gamegedrag van gebruikers dit jaar, genaamd Steam Replay.

De pagina kan hier bezocht worden en geeft statistieken over het speelgedrag van de gebruiker. Er kan bekeken worden hoeveel tijd er aan specifieke games besteed is en hoeveel Steam-achievements er zijn ontgrendeld. Natuurlijk kan deze data vervolgens via social media gedeeld worden. Hier is de Steam Replay-data op te halen.

Overigens heette het overzicht in 2022 ook Steam Replay, maar werd er vorig jaar Steam Year in Review van gemaakt. Valve legt uit waarom het dit jaar weer Steam Replay heet: "Dit jaar zei iemand: 'Dat was een dom idee vorig jaar. Zou het heel gek zijn als we het weer terugveranderden?' Toen zeiden wij: 'Nee, Gabe, dat is veel te veel werk.' HA HA, grapje! Het was Chris. Of Eric? Nee, wacht, het was Jane. Of was het Tom? We zeiden in elk geval: 'Dat is een geweldig gezamenlijk idee, mede-teamgenoot!' En zodoende."

Tegenwoordig kunnen spelers van verschillende platforms aan het eind van het jaar data over hun speelgedrag ontvangen. Eerder kwam Xbox Year in Review en PlayStation Wrap-Up al beschikbaar, en sinds kort is ook het Nintendo Switch-jaaroverzicht uitgekomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!