Todd Howard: 'Moeilijk voor te stellen' dat Elder Scrolls exclusief wordt
Nieuws

Todd Howard: 'Moeilijk voor te stellen' dat Elder Scrolls exclusief wordt

Bethesda's studiobaas Todd Howard heeft gereageerd op de mogelijke exclusiviteit van Bethesda-titels op Xbox. Dat deed hij tijdens een interview methref="https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-10-28-todd-howard-the-next-generation-is-about-access"> gamesindutry.biz</a>.

De interviewer legt hem voor dat het, ondanks het recente voornemen van Microsoft om Zenimax - en dus Bethesda - te kopen, moeilijk voor te stellen is dat het bijvoorbeeld The Elder Scrolls 6 exclusief zou houden voor zijn eigen kanalen. Howard: "Ik ben het ermee eens dat dat moeilijk is om voor te stellen". Veel meer wil Howard er niet over kwijt.

Microsoft heeft eerder aangegeven dat het gemaakte deals zal honoreren. Zo komen Deathloop en Ghostwire: Tokyo exclusief uit voor PlayStation. Ook heeft het bedrijf in het verleden laten zien dat het zijn eigen titels ook naar andere platforms kan brengen of daar kan blijven ondersteunen, zoals met Minecraft of de Ori-games op Nintendo Switch.

Voor Bethesda heeft Microsoft gezegd dat de exclusiviteit per game bekeken zal worden. Howard is het daar mee eens. "Wij bekijken het, en dat hebben we altijd gedaan, per geval. Dat doen we ook als we bij Microsoft horen. Zij zijn best open geweest op andere platformen, niet alleen binnen Xbox. Dit zeg ik als buitenstaander, maar als je tien jaar teruggaat bij Microsoft, zou je ook niet hebben verwacht dat ze de hele Office-suite op een iPhone zetten."

"Ik kan niet echt voorspellen waar dingen komen, behalve door te zeggen dat we dit soort beslissingen als zelfstandige ook hebben gemaakt. Als je naar elke Elder Scrolls-game kijkt, is er exclusiviteit geweest op Xbox of met Microsoft. We hebben voor elke game een partnership gesloten. Morrowind was zo'n beetje een console exclusive, Oblivion was lange tijd exclusive, de DLC van Skyrim was lange tijd exclusief. Wij beslissen wat het beste is voor ons publiek wanneer de tijd daar is, en dat kan ik vandaag nog niet voorspellen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!