Tien jaar Indigo: nog altijd creativiteit boven alles
Nieuws

Tien jaar Indigo: nog altijd creativiteit boven alles

Het gaat goed met de Nederlandse game-industrie. Het aantal banen is met tien procent gestegen en met name in Amsterdam, Utrecht en Eindhoven kiezen afgestudeerden voor een nog altijd onzekere carrière. Onder de aanwezige ontwikkelaars op alweer de tiende Indigo in Utrecht - getiteld IndigoX - leeft dit thema, al staat creativiteit nog altijd op de voorgrond.

De tiende editie van The Dutch Game Gardens initiatief om de Nederlandse en toenemende buitenlandse game-ontwikkelaars bij elkaar te brengen vond vrijdag plaats in restaurant Speys te Utrecht. De benedenverdieping is net groot genoeg om de ruim dertig indiegames tentoon te stellen en om de aanwezige pers en het publiek ermee aan de slag te laten gaan. Sommige games zijn nog verre van af, sommigen zijn al klaar voor lancering.

©GMRimport

Misvattingen rondom de Epic Games Store

Een van de rauwste en opvallendste projecten is dat van Lee Hammoud, genaamd Project Beckon. De Libanese ontwikkelaar heeft momenteel een Kickstarter-campagne in de planning die de game mogelijk verder uitbreidt, maar de basis van de razendsnelle platformer staat al vast. Omgeven door een heerlijk jaren 80-stijltje spring je in first-person met duizelingwekkende snelheden van het ene naar het andere bewegende flatgebouw. De timing van je sprong is uiteraard belangrijk, maar de dash en je grijphaak zijn net zo cruciaal om telkens het einde te halen. Het doet een beetje denken aan Clustertruck, maar dan met pompende muziek en ouderwetse videobandruis. Het duurt mogelijk nog even voordat Project Beckon af is, maar het fundament is uitdagend en leuk.

Een andere intrigerende en veel kalmere game is The Sojourn van Iceberg Games, een puzzelgame met een prachtig uiterlijk dat sterk doet denken aan The Witness en Journey. Het verhaal van de game, dat in feite het leven van een mens moet weergeven, wordt dan ook verteld door middel van standbeelden in de omgeving. Dat klinkt pretentieus, maar de mix van fantasy en alledaagse personages heeft onze interesse gewekt. Bovendien zijn de puzzels, die draaien om een lichte en een duistere wereld, slim ontworpen. Zo heb je beperkte energie om gebruik te maken van bijvoorbeeld bruggen in de donkere wereld en kun je van plaats wisselen met magische standbeelden. Op deze manier kun je slim omgaan met je energie en de overkant halen. Het overmatig gebruiken van deze laatste mechaniek kan een valkuil vormen voor de game, maar vooralsnog heeft The Sojourn onze interesse ontdekt.

©GMRimport

Gamer.nl is overigens niet de enige die de game heeft opgemerkt. The Sojourn verschijnt namelijk ook in de Epic Games Store. We vroegen aan Chris Bond van uitgever Iceberg Interactive naar de controverse rondom de winkel. “Er zijn een hoop misvattingen rondom de Epic Games Store. Mensen denken dat we zelf naar Epic gaan om geld te verdienen, maar Epic zoekt de projecten zelf uit.” Volgens Bond is het alleen maar gunstig voor indiegames dat Epic zo kieskeurig is, want zo blijft de winkel overzichtelijk. ”De laatste keer dat ik keek stonden we nog steeds op de voorpagina, voor de tweede week op rij. Dat gebeurt niet op Steam.”

Nederlandse indieveteranen

Abbey Games, bekend van Reus en Renowned Explorers, voelt ook de druk om gezien te worden. Gelukkig heeft de ontwikkelaar een trouwe fanbase die de Kickstarter-campagne van hun nieuwe titel Godhood op het nippertje over de eindstreep heeft gesleept. “Je ziet dat de mensen die echt op deze game wachten ook tweeduizend uur in Renowned Explorers hebben gestopt”, zegt medeoprichter Manuel Kerssemakers.

Het idee achter Godhood is om een eigen religie te creëren die uiteindelijk uitgroeit tot een wereldgodsdienst. Niet door als almachtige heerser alles in de game te kunnen beïnvloeden, maar door mensen te bekeren, ze loyaal aan je geloof te maken en ze te trainen om andere gebieden over te nemen in turn-based gevechten. Godhood kent een hoop complexe mechanieken, zoals statistieken van je volgelingen, 'miracles' die ze trouwer maken en voorbereidingen op gevechten. Turn-based gevechten worden volledig automatisch gevoerd, dus het is belangrijk om een team met de juiste klassen en sterke punten op te stellen, want anders leggen je volgers - in ons geval ‘friends’ - het loodje. Godhood biedt ruimte voor zowel serieuze religies als totaal maffe regimes, maar zal in elk geval een hoop van je tijd opslokken.

©GMRimport

Een andere indieveteraan is Ludomotion, die met het in het oog springende vervolg op Unexplored aanwezig was. Unexplored werd in 2017 goed ontvangen en geprezen om de combinatie van verhaal en willekeurig gegenereerde levels. Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy bouwt hier op voort en daagt spelers uit een bos door te trekken en de Staff of Yendor te vernietigen. Tijdens je reis hou je rekening met aspecten als honger en sporen die je achterlaat en kies je op een kaart steeds je volgende te verkennen gebied uit. Los van deze elementen en bijkomende gevechten is de roguelike-insteek van de game vrij interessant. Elke keer dat je sterft, krijg je de keuze om een nieuwe wereld te genereren of om de wereld te behouden. Deze laatste optie geeft je de kans om bepaalde routes te openen met je ‘voorganger’ uit de vorige speelsessie, maar het maakt de game ook moeilijker door een alsmaar groeiend vijandelijk rijk. Unexplored 2 is wat ons betreft dan ook een game om goed in de gaten te houden.

Mythische natuur

De Poolse broeders van Nowsky werken al zo'n anderhalf jaar aan Trail of Ayash, een game die Indiaanse mythes verkent. De game is dan ook gebaseerd op de legende van Ayash, die werd verbannen en op zoek is naar een nieuwe stam. Op zijn reis kruist zijn pad met allerlei mythische wezens, die je in door Dark Souls geïnspireerde gevechten te lijf gaat. Trial of Ayash is dan ook vrij pittig, al geeft het je een hoop creatieve magiespreuken om schade aan te richten. Denk aan een gigantische draaikolk van vuur die je bestuurt of een teleportatiespreuk om uit de gevaarlijkste situaties te ontsnappen. De gameplay zit vooralsnog aardig in elkaar, maar stiekem zijn we het meest benieuwd naar in hoeverre het verhaal van de game relatief onbekende mythen en legenden aan de man brengt.

Tot slot speelden we de The Falconeer, een mooi vormgegeven gevechtsvliegtuigsimulator met een twist: je vliegtuig is een vogel. In een open wereld vlieg je rond en voer je missies uit door als een malle te barrel rollen, projectielen te ontwijken en energiekogels te schieten. Ontwikkelaar Thomas Sala is er nog niet helemaal over uit hoe het roguelike-systeem van de game gaat werken, maar het is de bedoeling dat je elke playthrough een andere factie kiest, die je nieuwe missies en verhalen voorschotelt. Het dan ook nog even duren voordat The Falconeer lanceert, maar we hebben Sala in ieder geval laten weten dat we de vogel een naam willen geven en het liefst willen aaien.

©GMRimport

Creativiteit bovenaan

Het is een beetje krom dat bezoekers worden gevraagd om te stemmen op de ‘commercieel meest rendabele game’, terwijl het juist creativiteit is die indie-ontwikkelaars moet kenmerken. Anderzijds wordt elke ontwikkelaar natuurlijk geconfronteerd met de keiharde realiteit en blijft de kans op floppen groot. Dat stond het enthousiasme over de boeiende indiegames tijdens de tiende Indigo in ieder geval niet in de weg. Dus: proost en op naar de volgende tien jaar!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst
Nieuws

Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst

Er worden al mogelijkheden verkend

Sega overweegt voor zijn games een abonnementsdienst vergelijkbaar met Xbox Game Pass en Netflix te lanceren.

Dat meldt coo en directeur Shuji Utsumi aan de BBC. Hij meldt daarbij dat hij dit soort abonnementsdiensten heel interessant vindt en dat er intern mogelijkheden worden verkend. Utsumi benadrukt echter dat hij er nog niet te diep op in te gaan. Het maakt in ieder geval onderdeel uit van een strategie van het bedrijf om weer een grote speler binnen de game-industrie te worden. Wat Utsumi betreft "moeten we nu niet verdedigend optreden, maar in de aanval gaan."

Sega bracht vroeger zelf consoles uit, maar na de Dreamcast ging het bedrijf third-party en komen de games van het Japanse bedrijf op alle platforms uit. Daarbij worden diverse Sega-games al via abonnementsdiensten van andere bedrijven aangeboden, zoals Game Pass en PlayStation Plus. Wel haalde het bedrijf eerder deze maand meer dan zestig klassieke games uit de verkoop van digitale winkels - het is niet duidelijk of dat gerelateerd is aan de strategie die het bedrijf hierboven bespreekt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af
Nieuws

EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af

De toekomst van de ruimtehorrorfranchise lijkt niet rooskleurig

Glen Schofield, de bedenker van de Dead Space-reeks, stelde eerder dit jaar voor aan franchise-eigenaar Electronic Arts om Dead Space 4 te maken, maar daar had het bedrijf geen interesse in.

Waar Schofield de oorspronkelijke Dead Space uit 2008 regisseerde, waren Bret Robbins de creatieve regisseur en Christopher Stone de animatieregisseur. Het drietal laat in een interview met Dan Allen Gaming weten dat het graag aan een Dead Space 4 had gewerkt.

Volgens Schofield hadden alle drie de heren interesse in een vierde deel en werd er dit jaar zelfs met EA over gepraat, maar die schoten het idee af. "Ze zeiden nee, we hebben nu geen interesse maar we stellen het op prijs. We respecteerden hun mening - ze kennen hun cijfers en weten wat ze moeten verkopen enzo."

Stone voegde toe: "De industrie is op dit moment raar. Mensen aarzelen erg om kansen te nemen, dus je moet (een afwijzing) met een korrel zout nemen. Wie weet, misschien ooit op een dag. We zouden het graag doen."

De drie hoofddelen in de ruimtehorrorfranchise verschenen tussen 2008 en 2013. Daarna bleef het lange tijd stil rondom de reeks, tot vorig jaar een geprezen remake van de eerste game verscheen die werd ontwikkeld door EA Motive Studio. Afgelopen voorjaar bleek dat Motive, dat ook aan een Iron Man-game werkt, mee gaat helpen aan de Battlefield-reeks. Toen kwamen er ook geruchten naar buiten dat Motive zelf ideeën voor een vervolg op de remake had geopperd die door EA werden afgeschoten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!