The Super Mario Bros. Movie bevat verrassend veel Illumination-dna
Nieuws

The Super Mario Bros. Movie bevat verrassend veel Illumination-dna

Grappige kinderfilm vol verwijzingen

Nintendo moest zelf dertig jaar bijkomen van het in 1993 verschenen Super Mario Bros.: The Movie, laat staan dat het publiek al klaar was voor een nieuwe verfilming van ’s werelds meest iconische gamepersonage. Gelukkig blijkt animatiestudio Illumination een uitstekende partner om de loodgieter en zijn vrienden tot leven te brengen. The Super Mario Bros. Movie is een uitstekende kinderfilm en een feest van herkenning voor de liefhebber.

De woorden ‘a Shigeru Miyamoto production’ bij aanvang benadrukken dat Nintendo een flinke vinger in de pap had bij de productie van de film. Het bedrijf kennende nam het elke dialoog onder de loep, en zijn er ongetwijfeld compromissen gesloten om personages een iets minder gruwelijke dood te laten sterven dan gepland.

Met dat in het achterhoofd zit er verrassend veel Illumination-dna in de film. De studio, die onder andere Despicable Me maakte, staat bekend om haar slapstickachtige humor en excentrieke wezens die bij zowel jonge als oude kijkers een glimlach op het gezicht toveren. Gedurende negentig minuten zijn Mario’s actiescènes, vol met gevechten, achtervolgingen en komische valpartijen, de hoogtepunten van de film – met hilarische scenario’s die de grenzen van het anders zo vrolijke Mushroom Kingdom opzoeken.

©GMRimport

The Super Mario Bros. Movie is echter een stuk minder consistent als het gaat om personages van een achtergrond voorzien. De film doet een poging om zowel Mario (Chris Pratt) als zijn bangere broer Luigi (Charlie Day) een persoonlijke groei door te laten maken – die van mislukte loodgieters naar absolute helden – maar maakt daarbij dusdanige sprongen dat de conclusie een beetje in het water valt. De film bevat een duidelijke boodschap over de alledaagse held, maar weet die vele malen minder kundig over te brengen dan de gemiddelde Pixar-film.

Ook op het gebied van dialoog is merkbaar dat Illumination vooral de jonge kijkers in het achterhoofd heeft. Waar de ruzies tussen de narcistische aap Donkey Kong (Seth Rogen) van het scherm afspatten, voelen enkele gesprekken tussen Mario en Peach (Anya Taylor-Joy) afstandelijk – alsof beide acteurs niet bij elkaar in de studio waren. Wanneer de een in drie zinnen de plot tot nu toe uitlegt en de ander het nog eens herhaalt, wordt duidelijk dat het script het zwakste punt van de film is.

©GMRimport

Bowser als Jack Black

Dat terwijl de meeste acteurs uitstekend werk leveren wat betreft het tot leven brengen van hun personage. Eigenlijk zijn alle zijpersonages behalve Mario zelf, die net als in de game een beetje gematigd is, ontzettend leuk om naar te kijken en te luisteren. Prijzenswaardig is hoe Peach vrijwel net zo belangrijk is als het titulaire personage. Peach wordt neergezet als een machtige prinses, maakt haar eigen keuzes en steekt de handen uit de mouwen wanneer ze dat nodig acht. De scène waarin ze van outfit wisselt om op haar motor te stappen en vrienden in nood te redden is een iconisch moment voor het personage.

Daarnaast is Jack Black als Bowser – of beter gezegd: Bowser als Jack Black – de ster van de film. De slechterik gaat in een oogwenk van gevoelig, naar gemeen, naar compleet van de rails, en alles is even hilarisch om naar te kijken. Het is een perfect voorbeeld van hoe gameverfilmingen het bronmateriaal op een leuke manier kunnen uitdiepen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Pasen begint vroeg dit jaar

Over het bronmateriaal gesproken: The Super Mario Bros. Movie zit vol verwijzingen naar Nintendo’s rijke geschiedenis. Iedereen die ook maar íets met het bedrijf heeft herkent personages, objecten, namen en zelfs bekende stemmen in vrijwel elke scène van de film. Sommige referenties zijn daarbij overduidelijk, maar anderen zullen alleen de oudere en meest fanatieke fans begrijpen.

Het is zelfs eenvoudig om overweldigd te raken door al het Nintendo-geweld dat de film op je afschiet, mede omdat het er prachtig uitziet. Elk muziekje, elk naambordje en zelfs cameraperspectieven tijdens actiescènes zijn subtiele verwijzingen naar de Mario-games. Voor sommigen is het wellicht iets teveel van het goede, maar als we eerlijk zijn hebben we van elke easter egg genoten.

Zie The Super Mario Bros. Movie dan ook vooral als een grappige kinderfilm met een zee aan knipogen voor de fan. Heb je écht niks met Nintendo of de iconische loodgieter, dan kun je hem prima aan je voorbij laten gaan. Heb je echter warme herinneringen aan een van de vele games, dan is een bioscoopbezoek de moeite waard, en staan er in de toekomst waarschijnlijk nog veel meer films op je te wachten.

The Super Mario Bros. Movie draait vanaf 5 april in de Nederlandse bioscopen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe beelden van Half-Life 2-remaster getoond
Nieuws

Nieuwe beelden van Half-Life 2-remaster getoond

Wordt gemaakt met Nvidia's modplatform RTX Remix

Om te vieren dat Half-Life 2 precies twintig jaar geleden verscheen is er een nieuwe video uitgebracht van de aankomende RTX-remake van Half-Life 2.

In de video vertellen de ontwikkelaars van Orbifold Studios over hun "uitdagende klus om volledige ray tracing, geremasterde assets en DLSS 3.5 met Ray Reconstrunction naar een van de beste games ooit te brengen". Daarbij worden er nieuwe beelden van de game getoond. De video kan hieronder worden bekeken.

Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project werd vorig jaar aangekondigd. De remaster van de klassieke shooter wordt ontwikkeld door vier van de meest gerenommeerde Half-Life 2-modteams die samen zijn gekomen onder de naam Orbifold Studios. Daarvoor gebruiken ze de laatste versie van Nvidia's RTX Remix. Dit gratis modplatform laat modders met relatief gemak RTXON-mods voor klassieke games maken en delen, zodat er elementen als ray tracing en DLSS kunnen worden toegevoegd. Een releasedatum is er nog niet.

Over Half-Life gesproken: steeds meer fans lijken er van overtuigd dat Valve aan Half-Life 3 werkt. Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!